Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ | SSMD1220830 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 10 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Melis Almula KARADAYI |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Melis Almula KARADAYI |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Yaşar GÖKALP |
Dersin Amacı | Öğrencilerin, sağlık yönetimi ile ilgili bilimsel bir araştırma gerçekleştirmek ve araştırma sonucunda elde edilen bulguların çeşitli paydaşlar açısından yansımalarını değerlendirmek için gerekli bilgi ve beceri kazanmalarını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Araştırma yöntemlerine giriş,2. Bilimsel araştırma aşamaları: Kavramsal alt yapıyı oluşturma,3. Bilimsel araştırma aşamaları: Araştırma tasarımını seçme,4. Bilimsel araştırma aşamaları: Araştırma tasarımının etkililiğini değerlendirme,5. Bilimsel araştırma aşamaları: Evren ve örneklemi belirleme,6. Bilimsel araştırma aşamaları: Değişkenleri ve ölçek türlerini belirleme,7. Bilimsel araştırma aşamaları: Veri kaynaklarını, veri toplama yöntemlerini belirleme,8. Bilimsel araştırma aşamaları: Veriyi analize hazırlama ve analiz etme,9. Bilimsel araştırma aşamaları: Araştırma raporunu hazırlama,10. Örnek araştırma makaleleri (öğrenci sunumları),11. Örnek araştırma makaleleri (öğrenci sunumları),12. Örnek araştırma makaleleri (öğrenci sunumları),13. Örnek araştırma makaleleri (öğrenci sunumları),14. Örnek araştırma makaleleri (öğrenci sunumları); konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Araştırma yöntemleri ile ilgili temel kavramları açıklar. | 16, 9 | A |
Bilimsel araştırma ve sağlık hizmetlerinde araştırma kavramlarını tanımlar. | 16, 9 | A |
Araştırma bulgularının kullanım amaçlarını ayırt eder. | 16, 9 | A, H |
Bilimsel bir araştırmanın aşamalarını açıklar. | 16, 9 | A |
Etik prensipler ışığında bilimsel bir araştırma gerçekleştirebilecek ve paylaşabilecektir. | 16, 9 | A |
Sağlık yönetimi ile ilgili orijinal ve önemli bir konuda kavramsal model ve hipotezler geliştirir. | 16, 9 | A |
Hipotez testi için uygun araştırma tasarımını kullanır. | 16, 9 | A |
Hipotez testi için uygun veri kaynaklarını ve veri toplama yöntemlerini kullanır. | 16, 9 | A |
Veri kalitesinin nasıl sağlanacağını planlar. | 16, 9 | A |
Hipotez testi için uygun istatistiksel analiz yöntemini uygular. | 16, 9 | A |
Araştırma bulgularını farklı gruplar açısından tartışır. | 16, 9 | A |
Araştırma raporunu hazırlar. | 16, 9 | A |
Araştırmayı çeşitli platformlarda tartışır. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. Araştırma yöntemlerine giriş | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
2 | 2. Bilimsel araştırma aşamaları: Kavramsal alt yapıyı oluşturma | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
3 | 3. Bilimsel araştırma aşamaları: Araştırma tasarımını seçme | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
4 | 4. Bilimsel araştırma aşamaları: Araştırma tasarımının etkililiğini değerlendirme | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
5 | 5. Bilimsel araştırma aşamaları: Evren ve örneklemi belirleme | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
6 | 6. Bilimsel araştırma aşamaları: Değişkenleri ve ölçek türlerini belirleme | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
7 | 7. Bilimsel araştırma aşamaları: Veri kaynaklarını, veri toplama yöntemlerini belirleme | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
8 | 8. Bilimsel araştırma aşamaları: Veriyi analize hazırlama ve analiz etme | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
9 | 9. Bilimsel araştırma aşamaları: Araştırma raporunu hazırlama | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
10 | 10. Örnek araştırma makaleleri (öğrenci sunumları) | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
11 | 11. Örnek araştırma makaleleri (öğrenci sunumları) | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
12 | 12. Örnek araştırma makaleleri (öğrenci sunumları) | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
13 | 13. Örnek araştırma makaleleri (öğrenci sunumları) | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
14 | 14. Örnek araştırma makaleleri (öğrenci sunumları) | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
Kaynak |
Öğretim üyesine ait ders notları |
•Ann Bowling. Research Methods in Health. Open University Press, USA, 2009. •Creswell, J.W. Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. Fourth Edition, SAGE, USA, 2014. •Fred N. Kerlinger. Science and the Scientific Research. İçinde: Foundations of Behavioral Research, second edition, New York, 1973. •Julius Sim,Chris Wright. Research in Health Care: Concepts, Designs and Methods. Stanley Thomas Ltd., England, 2000. •Hilla Brink,Christa van der Walt. Fundamentals of Research Methodology for Health-care Professionals. Second Edition, 2006. •Thomas D. Cook and Donald T. Campbell. Quasi-Experimentation Design and Analysis Issues for the Field Settings. Houghton Mifflin Company, USA, 1979. •Osman Hayran. Sağlık Bilimlerinde Araştırma ve İstatistik Yöntemler. Nobel Tıp Kitabevleri. 2012. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Temel bilimleri, matematik ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde anlar ve uygular, alanında en son gelişmeler dahil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir. | X | |||||
2 | Mühendisliğin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | X | |||||
3 | Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir. | X | |||||
4 | Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar. | X | |||||
5 | Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur. | X | |||||
6 | Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirerek bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır. | X | |||||
7 | Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygular ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir. | X | |||||
8 | Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır | X | |||||
9 | Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | X | |||||
10 | Mühendislik alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtır, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin gelişimini destekler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 7 | 10 | 70 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 5 | 8 | 40 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 10 | 6 | 60 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 20 | 40 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 302 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(302/30) | 10 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ | SSMD1220830 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 10 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Melis Almula KARADAYI |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Melis Almula KARADAYI |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Yaşar GÖKALP |
Dersin Amacı | Öğrencilerin, sağlık yönetimi ile ilgili bilimsel bir araştırma gerçekleştirmek ve araştırma sonucunda elde edilen bulguların çeşitli paydaşlar açısından yansımalarını değerlendirmek için gerekli bilgi ve beceri kazanmalarını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Araştırma yöntemlerine giriş,2. Bilimsel araştırma aşamaları: Kavramsal alt yapıyı oluşturma,3. Bilimsel araştırma aşamaları: Araştırma tasarımını seçme,4. Bilimsel araştırma aşamaları: Araştırma tasarımının etkililiğini değerlendirme,5. Bilimsel araştırma aşamaları: Evren ve örneklemi belirleme,6. Bilimsel araştırma aşamaları: Değişkenleri ve ölçek türlerini belirleme,7. Bilimsel araştırma aşamaları: Veri kaynaklarını, veri toplama yöntemlerini belirleme,8. Bilimsel araştırma aşamaları: Veriyi analize hazırlama ve analiz etme,9. Bilimsel araştırma aşamaları: Araştırma raporunu hazırlama,10. Örnek araştırma makaleleri (öğrenci sunumları),11. Örnek araştırma makaleleri (öğrenci sunumları),12. Örnek araştırma makaleleri (öğrenci sunumları),13. Örnek araştırma makaleleri (öğrenci sunumları),14. Örnek araştırma makaleleri (öğrenci sunumları); konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Araştırma yöntemleri ile ilgili temel kavramları açıklar. | 16, 9 | A |
Bilimsel araştırma ve sağlık hizmetlerinde araştırma kavramlarını tanımlar. | 16, 9 | A |
Araştırma bulgularının kullanım amaçlarını ayırt eder. | 16, 9 | A, H |
Bilimsel bir araştırmanın aşamalarını açıklar. | 16, 9 | A |
Etik prensipler ışığında bilimsel bir araştırma gerçekleştirebilecek ve paylaşabilecektir. | 16, 9 | A |
Sağlık yönetimi ile ilgili orijinal ve önemli bir konuda kavramsal model ve hipotezler geliştirir. | 16, 9 | A |
Hipotez testi için uygun araştırma tasarımını kullanır. | 16, 9 | A |
Hipotez testi için uygun veri kaynaklarını ve veri toplama yöntemlerini kullanır. | 16, 9 | A |
Veri kalitesinin nasıl sağlanacağını planlar. | 16, 9 | A |
Hipotez testi için uygun istatistiksel analiz yöntemini uygular. | 16, 9 | A |
Araştırma bulgularını farklı gruplar açısından tartışır. | 16, 9 | A |
Araştırma raporunu hazırlar. | 16, 9 | A |
Araştırmayı çeşitli platformlarda tartışır. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. Araştırma yöntemlerine giriş | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
2 | 2. Bilimsel araştırma aşamaları: Kavramsal alt yapıyı oluşturma | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
3 | 3. Bilimsel araştırma aşamaları: Araştırma tasarımını seçme | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
4 | 4. Bilimsel araştırma aşamaları: Araştırma tasarımının etkililiğini değerlendirme | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
5 | 5. Bilimsel araştırma aşamaları: Evren ve örneklemi belirleme | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
6 | 6. Bilimsel araştırma aşamaları: Değişkenleri ve ölçek türlerini belirleme | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
7 | 7. Bilimsel araştırma aşamaları: Veri kaynaklarını, veri toplama yöntemlerini belirleme | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
8 | 8. Bilimsel araştırma aşamaları: Veriyi analize hazırlama ve analiz etme | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
9 | 9. Bilimsel araştırma aşamaları: Araştırma raporunu hazırlama | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
10 | 10. Örnek araştırma makaleleri (öğrenci sunumları) | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
11 | 11. Örnek araştırma makaleleri (öğrenci sunumları) | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
12 | 12. Örnek araştırma makaleleri (öğrenci sunumları) | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
13 | 13. Örnek araştırma makaleleri (öğrenci sunumları) | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
14 | 14. Örnek araştırma makaleleri (öğrenci sunumları) | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
Kaynak |
Öğretim üyesine ait ders notları |
•Ann Bowling. Research Methods in Health. Open University Press, USA, 2009. •Creswell, J.W. Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. Fourth Edition, SAGE, USA, 2014. •Fred N. Kerlinger. Science and the Scientific Research. İçinde: Foundations of Behavioral Research, second edition, New York, 1973. •Julius Sim,Chris Wright. Research in Health Care: Concepts, Designs and Methods. Stanley Thomas Ltd., England, 2000. •Hilla Brink,Christa van der Walt. Fundamentals of Research Methodology for Health-care Professionals. Second Edition, 2006. •Thomas D. Cook and Donald T. Campbell. Quasi-Experimentation Design and Analysis Issues for the Field Settings. Houghton Mifflin Company, USA, 1979. •Osman Hayran. Sağlık Bilimlerinde Araştırma ve İstatistik Yöntemler. Nobel Tıp Kitabevleri. 2012. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Temel bilimleri, matematik ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde anlar ve uygular, alanında en son gelişmeler dahil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir. | X | |||||
2 | Mühendisliğin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | X | |||||
3 | Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir. | X | |||||
4 | Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar. | X | |||||
5 | Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur. | X | |||||
6 | Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirerek bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır. | X | |||||
7 | Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygular ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir. | X | |||||
8 | Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır | X | |||||
9 | Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | X | |||||
10 | Mühendislik alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtır, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin gelişimini destekler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |