Ders aşağıdaki amaçlar doğrultusunda tasarlanmıştır. Karmaşık karar problemlerine istatistik modellerin uygulanması. Eleştirel düşünme , modelleme ve karar vermede rasyonel akıl yürütme. Karar problerinin analizi ve yapılandırılması.G erçek dünyanın karmaşık karar problemlerine çözüm bulmak için kullandığımız bilimsel kuramların (olasılık kuramı, vb.) limitlerini anlamak.
Dersin İçeriği
Bu ders; Dersin tanıtımı, Karar Analizi ve Karar Vermeye Giriş,Analitik Hiyerarşi Prosesi,TOPSIS YÖNTEMİ,VIKOR YÖNTEMİ,KARAR AĞAÇLARINA GİRİŞ,KARAR AĞAÇLARI ve BEKLENEN PARASAL DEĞER,RİSK PROFİLLERİ ve BASKINLIK,ÇOK AMAÇLI KARAR VERME,BELİRSİZLİK ALTINDA KARAR VERME,BELİRSİZLİK ALTINDA KARAR VERME 2,Bilginin Değeri: Mutlak Bilgi,Bilginin Değeri: Mutlak Olmayan Bilgi,DÖNEM PROJELERİ SUNUMU,DÖNEM PROJELERİ SUNUMU; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Risk çözümlemeleri ve beklenen değer hesaplarını birlikte yorumlayarak en akılcı karar seçeneğini saptar.
1, 2
A, B, D
2. Karar Kuramı temel kavramlarını ve modelleme aşamalarını tanır.
1, 2, 4
A, B
3. Karar problemlerinin yapısal modellemesini karar ağaçları yardımıyla gerçekleştirebilir.
1, 2
A, B, D
4. Karar vericinin tercihlerini probleme uyarlar. Öznel veya nesnel tercihlerin karşılaştırmasını yaparak sonuca etkilerini
gösterir.
1, 2, 4
A, B, D
5. Gerçek bir karar problemin tüm karar verme süreci aşamalarını uygular ve çözümlemesini yapar.
1, 2, 3, 4
A, B, D
Öğretim Yöntemleri:
1: Tam Öğrenme Modeli, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, B: Kısa Cevaplı Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Dersin tanıtımı, Karar Analizi ve Karar Vermeye Giriş
Ders Notları
2
Analitik Hiyerarşi Prosesi
Ders Notları
3
TOPSIS YÖNTEMİ
Ders Notları
4
VIKOR YÖNTEMİ
Ders Notları
5
KARAR AĞAÇLARINA GİRİŞ
Ders Notları
6
KARAR AĞAÇLARI ve BEKLENEN PARASAL DEĞER
Ders Notları
7
RİSK PROFİLLERİ ve BASKINLIK
Ders Notları
8
ÇOK AMAÇLI KARAR VERME
Ders Notları
9
BELİRSİZLİK ALTINDA KARAR VERME
Ders Notları
10
BELİRSİZLİK ALTINDA KARAR VERME 2
Ders Notları
11
Bilginin Değeri: Mutlak Bilgi
Ders Notları
12
Bilginin Değeri: Mutlak Olmayan Bilgi
Ders Notları
13
DÖNEM PROJELERİ SUNUMU
Proje Sunumları
14
DÖNEM PROJELERİ SUNUMU
Proje Sunumları
Kaynak
Making Hard Decisions: An Introduction to Decision Analysis by Robert T. Clemen& T. Reilly South –Western Cengage Learning Academic Press. ISBN 0-495-01508 W. L. Winston, Operations Research: Applications and Algorithms, Thompson Brooks/Cole, 2004. H. A. Taha, Operations Research: An Introduction, Pearson Education, 2007.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Temel bilimleri, matematik ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde anlar ve uygular, alanında en son gelişmeler dahil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir.
X
2
Mühendisliğin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
X
3
Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir.
4
Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar.
X
5
Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur.
X
6
Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirerek bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır.
X
7
Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygular ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir.
X
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır
X
9
Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.
10
Mühendislik alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtır, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin gelişimini destekler.
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
3
42
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
6
5
30
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
6
8
48
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
5
6
30
Ara Sınav ve Hazırlığı
7
6
42
Genel Sınav ve Hazırlığı
7
7
49
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
241
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(241/30)
8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
KARAR VERME
SSMD2161730
Güz Dönemi
3+0
3
8
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Doktora
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Prof.Dr. Hakan TOZAN
Dersi Verenler
Prof.Dr. Hakan TOZAN
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Ders aşağıdaki amaçlar doğrultusunda tasarlanmıştır. Karmaşık karar problemlerine istatistik modellerin uygulanması. Eleştirel düşünme , modelleme ve karar vermede rasyonel akıl yürütme. Karar problerinin analizi ve yapılandırılması.G erçek dünyanın karmaşık karar problemlerine çözüm bulmak için kullandığımız bilimsel kuramların (olasılık kuramı, vb.) limitlerini anlamak.
Dersin İçeriği
Bu ders; Dersin tanıtımı, Karar Analizi ve Karar Vermeye Giriş,Analitik Hiyerarşi Prosesi,TOPSIS YÖNTEMİ,VIKOR YÖNTEMİ,KARAR AĞAÇLARINA GİRİŞ,KARAR AĞAÇLARI ve BEKLENEN PARASAL DEĞER,RİSK PROFİLLERİ ve BASKINLIK,ÇOK AMAÇLI KARAR VERME,BELİRSİZLİK ALTINDA KARAR VERME,BELİRSİZLİK ALTINDA KARAR VERME 2,Bilginin Değeri: Mutlak Bilgi,Bilginin Değeri: Mutlak Olmayan Bilgi,DÖNEM PROJELERİ SUNUMU,DÖNEM PROJELERİ SUNUMU; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Risk çözümlemeleri ve beklenen değer hesaplarını birlikte yorumlayarak en akılcı karar seçeneğini saptar.
1, 2
A, B, D
2. Karar Kuramı temel kavramlarını ve modelleme aşamalarını tanır.
1, 2, 4
A, B
3. Karar problemlerinin yapısal modellemesini karar ağaçları yardımıyla gerçekleştirebilir.
1, 2
A, B, D
4. Karar vericinin tercihlerini probleme uyarlar. Öznel veya nesnel tercihlerin karşılaştırmasını yaparak sonuca etkilerini
gösterir.
1, 2, 4
A, B, D
5. Gerçek bir karar problemin tüm karar verme süreci aşamalarını uygular ve çözümlemesini yapar.
1, 2, 3, 4
A, B, D
Öğretim Yöntemleri:
1: Tam Öğrenme Modeli, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, B: Kısa Cevaplı Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Dersin tanıtımı, Karar Analizi ve Karar Vermeye Giriş
Ders Notları
2
Analitik Hiyerarşi Prosesi
Ders Notları
3
TOPSIS YÖNTEMİ
Ders Notları
4
VIKOR YÖNTEMİ
Ders Notları
5
KARAR AĞAÇLARINA GİRİŞ
Ders Notları
6
KARAR AĞAÇLARI ve BEKLENEN PARASAL DEĞER
Ders Notları
7
RİSK PROFİLLERİ ve BASKINLIK
Ders Notları
8
ÇOK AMAÇLI KARAR VERME
Ders Notları
9
BELİRSİZLİK ALTINDA KARAR VERME
Ders Notları
10
BELİRSİZLİK ALTINDA KARAR VERME 2
Ders Notları
11
Bilginin Değeri: Mutlak Bilgi
Ders Notları
12
Bilginin Değeri: Mutlak Olmayan Bilgi
Ders Notları
13
DÖNEM PROJELERİ SUNUMU
Proje Sunumları
14
DÖNEM PROJELERİ SUNUMU
Proje Sunumları
Kaynak
Making Hard Decisions: An Introduction to Decision Analysis by Robert T. Clemen& T. Reilly South –Western Cengage Learning Academic Press. ISBN 0-495-01508 W. L. Winston, Operations Research: Applications and Algorithms, Thompson Brooks/Cole, 2004. H. A. Taha, Operations Research: An Introduction, Pearson Education, 2007.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Temel bilimleri, matematik ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde anlar ve uygular, alanında en son gelişmeler dahil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir.
X
2
Mühendisliğin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
X
3
Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir.
4
Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar.
X
5
Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur.
X
6
Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirerek bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır.
X
7
Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygular ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir.
X
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır
X
9
Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.
10
Mühendislik alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtır, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin gelişimini destekler.