Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ VE ALTÖLÇEKLEME | İESY1210643 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Zekai ŞEN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Zekai ŞEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | İklim değişikliğinin gelecek yıllara ilişkin tahminlerini olağan meteorolojik ve geçmiş yılların sıcaklık, yağış, kar, dolu, nem, buharlaşma, evapotranspirasyon (buharlaşma+terleme) üzerine ülkenin geçmiş uluslararası senaryo kayıtları ile yoğunlaştırarak iklim değişikliğini belirlemek mümkündür. 2100 yılına kadar istenilen herhangi bir yılda gerçekleşebilecek bir durumdur. Tahmin edebilmek için mevcut matematiksel denklemlerden yararlanarak uzantılar (projeksiyonlar) yapmak gerekir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş,Greenhouse gas (GHG) emisyon tipleri,GHG emisyon envanteri (sözel ve nümerik),İklim değişikliği senaryoları ve yorumları,Sıcaklık ve yağış kayıtları,Altölçekleme modelleme elemanları,İstatistiksel değerlendirme senaryoları,İstatistiksel altölçekleme prosedürleri,Dinamik altölçekleme prosedürleri,Senaryoların kombinasyon prosedürleri,Model adaptasyonu, kalibrasyonu ve doğrulaması,Altölçeklemenin istatistiksel ve olasılıksal değerlendirmesi,İklim değişikliği adaptasyonu ve yayılımı,Genel değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Senaryolar, sayısal veriler ve iklim değişikliği konularında modelleme yapar. | 10, 16, 19, 20, 4, 9 | A, E |
İstatistiksel ve dinamik alt ölçekleme prosedürlerini yürütür. | 10, 16, 19, 20, 4, 9 | A, E |
Alt ölçeklemeyi istatistiksel ve olasılıksal değerlendirir. | 10, 16, 19, 20, 4, 9 | A, E |
Senaryo verilerini, ölçüm verilerini alt ölçekler. | 10, 16, 19, 20, 4, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
2 | Greenhouse gas (GHG) emisyon tipleri | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
3 | GHG emisyon envanteri (sözel ve nümerik) | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
4 | İklim değişikliği senaryoları ve yorumları | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
5 | Sıcaklık ve yağış kayıtları | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
6 | Altölçekleme modelleme elemanları | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
7 | İstatistiksel değerlendirme senaryoları | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
8 | İstatistiksel altölçekleme prosedürleri | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
9 | Dinamik altölçekleme prosedürleri | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
10 | Senaryoların kombinasyon prosedürleri | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
11 | Model adaptasyonu, kalibrasyonu ve doğrulaması | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
12 | Altölçeklemenin istatistiksel ve olasılıksal değerlendirmesi | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
13 | İklim değişikliği adaptasyonu ve yayılımı | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
14 | Genel değerlendirme | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
Kaynak |
Şen, Z., (2009). İklim Değişikliği Tatlı Su Kaynakları ve Türkiye. Su Vakfı Yayınları, 272 sayfa Şen, Z., (2003) Yeraltısuyu (hidrojeoloji). Su Vakfı Yayınları, 198 sayfa Kansal, M.L., (2005). System Analysis Techniques in Water Resources Management. Turkish Water Foundation Publications, 264 pages. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
2 | Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir ve mühendisliğin ilişki kurduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. | X | |||||
3 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları yorumlar, yeni ve özgün fikirler geliştirerek çözümler. | X | |||||
4 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir. | X | |||||
5 | Mühendislik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. | X | |||||
6 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır; gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | X | |||||
8 | Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
9 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler. | ||||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 40 | 40 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 40 | 40 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 50 | 50 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 70 | 70 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 242 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(242/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ VE ALTÖLÇEKLEME | İESY1210643 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Zekai ŞEN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Zekai ŞEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | İklim değişikliğinin gelecek yıllara ilişkin tahminlerini olağan meteorolojik ve geçmiş yılların sıcaklık, yağış, kar, dolu, nem, buharlaşma, evapotranspirasyon (buharlaşma+terleme) üzerine ülkenin geçmiş uluslararası senaryo kayıtları ile yoğunlaştırarak iklim değişikliğini belirlemek mümkündür. 2100 yılına kadar istenilen herhangi bir yılda gerçekleşebilecek bir durumdur. Tahmin edebilmek için mevcut matematiksel denklemlerden yararlanarak uzantılar (projeksiyonlar) yapmak gerekir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş,Greenhouse gas (GHG) emisyon tipleri,GHG emisyon envanteri (sözel ve nümerik),İklim değişikliği senaryoları ve yorumları,Sıcaklık ve yağış kayıtları,Altölçekleme modelleme elemanları,İstatistiksel değerlendirme senaryoları,İstatistiksel altölçekleme prosedürleri,Dinamik altölçekleme prosedürleri,Senaryoların kombinasyon prosedürleri,Model adaptasyonu, kalibrasyonu ve doğrulaması,Altölçeklemenin istatistiksel ve olasılıksal değerlendirmesi,İklim değişikliği adaptasyonu ve yayılımı,Genel değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Senaryolar, sayısal veriler ve iklim değişikliği konularında modelleme yapar. | 10, 16, 19, 20, 4, 9 | A, E |
İstatistiksel ve dinamik alt ölçekleme prosedürlerini yürütür. | 10, 16, 19, 20, 4, 9 | A, E |
Alt ölçeklemeyi istatistiksel ve olasılıksal değerlendirir. | 10, 16, 19, 20, 4, 9 | A, E |
Senaryo verilerini, ölçüm verilerini alt ölçekler. | 10, 16, 19, 20, 4, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
2 | Greenhouse gas (GHG) emisyon tipleri | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
3 | GHG emisyon envanteri (sözel ve nümerik) | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
4 | İklim değişikliği senaryoları ve yorumları | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
5 | Sıcaklık ve yağış kayıtları | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
6 | Altölçekleme modelleme elemanları | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
7 | İstatistiksel değerlendirme senaryoları | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
8 | İstatistiksel altölçekleme prosedürleri | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
9 | Dinamik altölçekleme prosedürleri | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
10 | Senaryoların kombinasyon prosedürleri | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
11 | Model adaptasyonu, kalibrasyonu ve doğrulaması | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
12 | Altölçeklemenin istatistiksel ve olasılıksal değerlendirmesi | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
13 | İklim değişikliği adaptasyonu ve yayılımı | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
14 | Genel değerlendirme | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
Kaynak |
Şen, Z., (2009). İklim Değişikliği Tatlı Su Kaynakları ve Türkiye. Su Vakfı Yayınları, 272 sayfa Şen, Z., (2003) Yeraltısuyu (hidrojeoloji). Su Vakfı Yayınları, 198 sayfa Kansal, M.L., (2005). System Analysis Techniques in Water Resources Management. Turkish Water Foundation Publications, 264 pages. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
2 | Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir ve mühendisliğin ilişki kurduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. | X | |||||
3 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları yorumlar, yeni ve özgün fikirler geliştirerek çözümler. | X | |||||
4 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir. | X | |||||
5 | Mühendislik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. | X | |||||
6 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır; gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | X | |||||
8 | Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
9 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler. | ||||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |