Küresel ısınma sonucunda ortaya çıkan iklim değişikliği ve değişkenliği sebebi ile ortaya çıkan kuraklık ve taşkın gibi aşırı doğal olayların incelenerek gerekli öngörü yöntemlerinin geliştirilmesini ihtiva eder. Bu konularda ülkemizdeki bazı kuraklık ve taşkın olaylarından misaller verilmesidir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Giriş,Hidrolojik çevrim elemanları.,Kuraklık olayları.,Kuraklık indeksleri.,Kuraklık süre, şiddet ve sıklığı.,Taşkın türleri.,Yıllık taşkınlar.,Kesim seviyesi taşkınlar.,Taşkın ihtimal hesapları.,Taşkın öngörüleri.,Taşkına karşı korunma.,Meteorolojik kuraklık.,Hidrolojik kuraklık.,Konuları gözden geçirme.; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Kuraklık ve taşkın kavramlarını tarif eder.
10, 12, 14, 16, 19, 9
A, E
Kuraklık ve taşkın durumları ile ilgili modeller yapar.
10, 12, 14, 16, 19, 9
A, E
Kuraklık ve taşkın ile ilgili öngörüler yapar.
10, 12, 14, 16, 19, 9
A, E
Standart kuraklık göstergelerini inceler.
10, 12, 14, 16, 19, 9
A, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Giriş
Kitap ve ders notlarını inceleme.
2
Hidrolojik çevrim elemanları.
Kitap ve ders notlarını inceleme.
3
Kuraklık olayları.
Kitap ve ders notlarını inceleme.
4
Kuraklık indeksleri.
Kitap ve ders notlarını inceleme.
5
Kuraklık süre, şiddet ve sıklığı.
Kitap ve ders notlarını inceleme.
6
Taşkın türleri.
Kitap ve ders notlarını inceleme.
7
Yıllık taşkınlar.
Kitap ve ders notlarını inceleme.
8
Kesim seviyesi taşkınlar.
Kitap ve ders notlarını inceleme.
9
Taşkın ihtimal hesapları.
Kitap ve ders notlarını inceleme.
10
Taşkın öngörüleri.
Kitap ve ders notlarını inceleme.
11
Taşkına karşı korunma.
Kitap ve ders notlarını inceleme.
12
Meteorolojik kuraklık.
Kitap ve ders notlarını inceleme.
13
Hidrolojik kuraklık.
Kitap ve ders notlarını inceleme.
14
Konuları gözden geçirme.
Kitap ve ders notlarını inceleme.
Kaynak
Şen, Z., (2012). İklim Değişikliği ve Kuraklık Modellemesi. Su Vakfı Yayınları, 210 sayfa.
Şen, Z., (2012). İklim Değişikliği ve Taşkın Modellemesi. Su Vakfı Yayınları, 210 sayfa.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
X
2
Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir ve mühendisliğin ilişki kurduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir.
X
3
Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları yorumlar, yeni ve özgün fikirler geliştirerek çözümler.
X
4
Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.
X
5
Mühendislik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
X
6
Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır.
X
7
Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır; gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir.
X
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
X
9
Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler.
10
Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
3
42
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
1
40
40
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
50
50
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
70
70
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
202
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(202/30)
7
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
KURAKLIK VE TAŞKIN HİDROLOJİSİ
CEEY1214662
Bahar Dönemi
3+0
3
8
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Prof.Dr. Zekai ŞEN
Dersi Verenler
Dr.Öğr.Üye. Ömer EKMEKCİOĞLU
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Küresel ısınma sonucunda ortaya çıkan iklim değişikliği ve değişkenliği sebebi ile ortaya çıkan kuraklık ve taşkın gibi aşırı doğal olayların incelenerek gerekli öngörü yöntemlerinin geliştirilmesini ihtiva eder. Bu konularda ülkemizdeki bazı kuraklık ve taşkın olaylarından misaller verilmesidir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Giriş,Hidrolojik çevrim elemanları.,Kuraklık olayları.,Kuraklık indeksleri.,Kuraklık süre, şiddet ve sıklığı.,Taşkın türleri.,Yıllık taşkınlar.,Kesim seviyesi taşkınlar.,Taşkın ihtimal hesapları.,Taşkın öngörüleri.,Taşkına karşı korunma.,Meteorolojik kuraklık.,Hidrolojik kuraklık.,Konuları gözden geçirme.; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Kuraklık ve taşkın kavramlarını tarif eder.
10, 12, 14, 16, 19, 9
A, E
Kuraklık ve taşkın durumları ile ilgili modeller yapar.
10, 12, 14, 16, 19, 9
A, E
Kuraklık ve taşkın ile ilgili öngörüler yapar.
10, 12, 14, 16, 19, 9
A, E
Standart kuraklık göstergelerini inceler.
10, 12, 14, 16, 19, 9
A, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Giriş
Kitap ve ders notlarını inceleme.
2
Hidrolojik çevrim elemanları.
Kitap ve ders notlarını inceleme.
3
Kuraklık olayları.
Kitap ve ders notlarını inceleme.
4
Kuraklık indeksleri.
Kitap ve ders notlarını inceleme.
5
Kuraklık süre, şiddet ve sıklığı.
Kitap ve ders notlarını inceleme.
6
Taşkın türleri.
Kitap ve ders notlarını inceleme.
7
Yıllık taşkınlar.
Kitap ve ders notlarını inceleme.
8
Kesim seviyesi taşkınlar.
Kitap ve ders notlarını inceleme.
9
Taşkın ihtimal hesapları.
Kitap ve ders notlarını inceleme.
10
Taşkın öngörüleri.
Kitap ve ders notlarını inceleme.
11
Taşkına karşı korunma.
Kitap ve ders notlarını inceleme.
12
Meteorolojik kuraklık.
Kitap ve ders notlarını inceleme.
13
Hidrolojik kuraklık.
Kitap ve ders notlarını inceleme.
14
Konuları gözden geçirme.
Kitap ve ders notlarını inceleme.
Kaynak
Şen, Z., (2012). İklim Değişikliği ve Kuraklık Modellemesi. Su Vakfı Yayınları, 210 sayfa.
Şen, Z., (2012). İklim Değişikliği ve Taşkın Modellemesi. Su Vakfı Yayınları, 210 sayfa.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
X
2
Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir ve mühendisliğin ilişki kurduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir.
X
3
Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları yorumlar, yeni ve özgün fikirler geliştirerek çözümler.
X
4
Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.
X
5
Mühendislik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
X
6
Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır.
X
7
Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır; gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir.
X
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
X
9
Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler.
10
Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.