Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK EKONOMİSİ VE KÜRESEL YÖNELİMLER | SSMY1267310 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı | Çarşamba 10:00-10:45 Çarşamba 11:00-11:45 Çarşamba 12:00-12:45 Çarşamba 12:45-13:30 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Aliye Aslı SONSUZ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Erman GEDİKLİ |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Büşra AYDINLI |
Dersin Amacı | Öğrencilerin, sağlık ekonomisi ile ilgili kavram, konu ve yöntemleri açıklayabilmeleri için gerekli bilgi ve becerileri kazanmalarını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sağlık ekonomisine giriş ,Ekonomi bilimi ve temel kavramlar,Sağlık hizmetlerinde talep ,Sağlık sigortasının talep üzerindeki etkisi ve RAND deneyi ,Grossman modeli ,Sağlık hizmetlerinde arz ,Sağlık hizmetlerinin finansmanı ,Sağlık finansmanında ödeme yöntemlerinin önemi ve karşılaştırılması ,Sağlık okuryazarlığının sağlık ekonomisindeki yeri ,Verimlilik, kalite ve hakkaniyet ilişkisi ,Sağlık Teknolojileri Değerlendirme ,Sağlıkta Küresel Yönelimler,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sağlık ekonomisi ile ilgili temel kavram ve konuları açıklar. | 10, 16 | A |
Sağlık sektörünün ekonomik anlamda farklı olan özelliklerini açıklar. | 10, 16 | A |
Sağlık ekonomisi kavramını tanımlar. | 16 | A |
Sağlık ekonomisinin çalışma alanlarını örnekler. | 16, 9 | |
Sağlık hizmeti talebi ve arzı ile ilgili kavram ve konuları açıklar. | 10, 16 | A |
Sağlıkta talep kavramını ve etkileyen faktörleri açıklar. | 10, 9 | A |
Sağlık arzındaki kilit aktörleri ifade eder. | 16, 9 | A |
Sağlık hizmetleri finansmanını açıklar. | 16, 9 | A |
Sağlık hizmetleri finansmanının fonksiyonlarını açıklar. | 16, 9 | A |
Sağlık hizmetleri finansmanının satın alma fonksiyonunun sağlık sistemine etkisini değerlendirir. | 10, 9 | A |
Sağlık sektöründeki pazar yapılarını ve devletin rolünü değerlendirir. | 9 | A |
Pazar yapılarını ve sağlık sektöründe geçerliliklerini karşılaştırır. | 16, 9 | A |
Devletin sağlık sektöründeki rolünü ve rekabetin yönetimini tartışır. | 10, 9 | A |
Sağlık ekonomisinin sağlık politikaları ile ilişkisini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
İnsani gelişim endeksini sağlık ekonomisi bakışıyla değerlendirir. | 6, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
2 | Sağlık ekonomisine giriş | Konuyla ilgili makale/kitap bölümlerinin okunmak |
3 | Ekonomi bilimi ve temel kavramlar | Konuyla ilgili makale/kitap bölümlerini okumak |
4 | Sağlık hizmetlerinde talep | Konuyla ilgili makale/kitap bölümlerini okumak |
5 | Sağlık sigortasının talep üzerindeki etkisi ve RAND deneyi | Konuyla ilgili makale/kitap bölümlerini okumak |
6 | Grossman modeli | Konuyla ilgili makale/kitap bölümlerini okumak |
7 | Sağlık hizmetlerinde arz | Konuyla ilgili makale/kitap bölümlerini okumak |
8 | Sağlık hizmetlerinin finansmanı | Konuyla ilgili makale/kitap bölümlerini okumak |
9 | Sağlık finansmanında ödeme yöntemlerinin önemi ve karşılaştırılması | Konuyla ilgili makale/kitap bölümlerini okumak |
10 | Sağlık okuryazarlığının sağlık ekonomisindeki yeri | Konuyla ilgili makale/kitap bölümlerini okumak |
11 | Verimlilik, kalite ve hakkaniyet ilişkisi | Konuyla ilgili makale/kitap bölümlerini okumak |
12 | Sağlık Teknolojileri Değerlendirme | Konuyla ilgili makale/kitap bölümlerini okumak |
13 | Sağlıkta Küresel Yönelimler | Konuyla ilgili makale/kitap bölümlerini okumak |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynak |
Bhattacharya J., Hyde T., Tu P. (2021), Sağlık Ekonomisi-Health Economics, Çev.Edt. Çağdaş Erkan Akyürek, Isbn: 978-625-406-720-4, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara Çelik Y. (2016), Sağlık Ekonomisi, ISBN:978-605-5782-79-5, Siyasal Kitabevi, Ankara Başar, S., Sağlık Ekonomisi, Anadolu üniversitesi yayınları, Yayın no: 4074, Eskişehir |
WHO data repository, https://apps.who.int/gho/data/?theme=main OECD Health Data, https://data.oecd.org/health.htm IHME (Institute for Health Metrics and Evaluation), http://www.healthdata.org/results/country-profiles Dünya Bankası verileri (https://databank.worldbank.org/home.aspx ) Ülkelerin Resmi Kurumlarına Ait web Siteleri, https://www.saglik.gov.tr/TR,84930/saglik-istatistikleri-yilliklari.html http://www.sgk.gov.tr/wps/portal/sgk/tr/kurumsal/istatistik/sgk_istatistik_yilliklari |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
2 | Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir ve mühendisliğin ilişki kurduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. | X | |||||
3 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları yorumlar, yeni ve özgün fikirler geliştirerek çözümler. | X | |||||
4 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir. | X | |||||
5 | Mühendislik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. | ||||||
6 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır. | ||||||
7 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır; gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | X | |||||
8 | Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
9 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler. | ||||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 5 | 70 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 2 | 28 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 2 | 28 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 24 | 24 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 48 | 48 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 240 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(240/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK EKONOMİSİ VE KÜRESEL YÖNELİMLER | SSMY1267310 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı | Çarşamba 10:00-10:45 Çarşamba 11:00-11:45 Çarşamba 12:00-12:45 Çarşamba 12:45-13:30 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Aliye Aslı SONSUZ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Erman GEDİKLİ |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Büşra AYDINLI |
Dersin Amacı | Öğrencilerin, sağlık ekonomisi ile ilgili kavram, konu ve yöntemleri açıklayabilmeleri için gerekli bilgi ve becerileri kazanmalarını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sağlık ekonomisine giriş ,Ekonomi bilimi ve temel kavramlar,Sağlık hizmetlerinde talep ,Sağlık sigortasının talep üzerindeki etkisi ve RAND deneyi ,Grossman modeli ,Sağlık hizmetlerinde arz ,Sağlık hizmetlerinin finansmanı ,Sağlık finansmanında ödeme yöntemlerinin önemi ve karşılaştırılması ,Sağlık okuryazarlığının sağlık ekonomisindeki yeri ,Verimlilik, kalite ve hakkaniyet ilişkisi ,Sağlık Teknolojileri Değerlendirme ,Sağlıkta Küresel Yönelimler,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sağlık ekonomisi ile ilgili temel kavram ve konuları açıklar. | 10, 16 | A |
Sağlık sektörünün ekonomik anlamda farklı olan özelliklerini açıklar. | 10, 16 | A |
Sağlık ekonomisi kavramını tanımlar. | 16 | A |
Sağlık ekonomisinin çalışma alanlarını örnekler. | 16, 9 | |
Sağlık hizmeti talebi ve arzı ile ilgili kavram ve konuları açıklar. | 10, 16 | A |
Sağlıkta talep kavramını ve etkileyen faktörleri açıklar. | 10, 9 | A |
Sağlık arzındaki kilit aktörleri ifade eder. | 16, 9 | A |
Sağlık hizmetleri finansmanını açıklar. | 16, 9 | A |
Sağlık hizmetleri finansmanının fonksiyonlarını açıklar. | 16, 9 | A |
Sağlık hizmetleri finansmanının satın alma fonksiyonunun sağlık sistemine etkisini değerlendirir. | 10, 9 | A |
Sağlık sektöründeki pazar yapılarını ve devletin rolünü değerlendirir. | 9 | A |
Pazar yapılarını ve sağlık sektöründe geçerliliklerini karşılaştırır. | 16, 9 | A |
Devletin sağlık sektöründeki rolünü ve rekabetin yönetimini tartışır. | 10, 9 | A |
Sağlık ekonomisinin sağlık politikaları ile ilişkisini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
İnsani gelişim endeksini sağlık ekonomisi bakışıyla değerlendirir. | 6, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
2 | Sağlık ekonomisine giriş | Konuyla ilgili makale/kitap bölümlerinin okunmak |
3 | Ekonomi bilimi ve temel kavramlar | Konuyla ilgili makale/kitap bölümlerini okumak |
4 | Sağlık hizmetlerinde talep | Konuyla ilgili makale/kitap bölümlerini okumak |
5 | Sağlık sigortasının talep üzerindeki etkisi ve RAND deneyi | Konuyla ilgili makale/kitap bölümlerini okumak |
6 | Grossman modeli | Konuyla ilgili makale/kitap bölümlerini okumak |
7 | Sağlık hizmetlerinde arz | Konuyla ilgili makale/kitap bölümlerini okumak |
8 | Sağlık hizmetlerinin finansmanı | Konuyla ilgili makale/kitap bölümlerini okumak |
9 | Sağlık finansmanında ödeme yöntemlerinin önemi ve karşılaştırılması | Konuyla ilgili makale/kitap bölümlerini okumak |
10 | Sağlık okuryazarlığının sağlık ekonomisindeki yeri | Konuyla ilgili makale/kitap bölümlerini okumak |
11 | Verimlilik, kalite ve hakkaniyet ilişkisi | Konuyla ilgili makale/kitap bölümlerini okumak |
12 | Sağlık Teknolojileri Değerlendirme | Konuyla ilgili makale/kitap bölümlerini okumak |
13 | Sağlıkta Küresel Yönelimler | Konuyla ilgili makale/kitap bölümlerini okumak |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynak |
Bhattacharya J., Hyde T., Tu P. (2021), Sağlık Ekonomisi-Health Economics, Çev.Edt. Çağdaş Erkan Akyürek, Isbn: 978-625-406-720-4, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara Çelik Y. (2016), Sağlık Ekonomisi, ISBN:978-605-5782-79-5, Siyasal Kitabevi, Ankara Başar, S., Sağlık Ekonomisi, Anadolu üniversitesi yayınları, Yayın no: 4074, Eskişehir |
WHO data repository, https://apps.who.int/gho/data/?theme=main OECD Health Data, https://data.oecd.org/health.htm IHME (Institute for Health Metrics and Evaluation), http://www.healthdata.org/results/country-profiles Dünya Bankası verileri (https://databank.worldbank.org/home.aspx ) Ülkelerin Resmi Kurumlarına Ait web Siteleri, https://www.saglik.gov.tr/TR,84930/saglik-istatistikleri-yilliklari.html http://www.sgk.gov.tr/wps/portal/sgk/tr/kurumsal/istatistik/sgk_istatistik_yilliklari |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
2 | Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir ve mühendisliğin ilişki kurduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. | X | |||||
3 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları yorumlar, yeni ve özgün fikirler geliştirerek çözümler. | X | |||||
4 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir. | X | |||||
5 | Mühendislik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. | ||||||
6 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır. | ||||||
7 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır; gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | X | |||||
8 | Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
9 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler. | ||||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |