Dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler şebeke problemlerini belirleyip formüle edebilir, tam sayılı programlama problemlerini
belirleyip formüle edebilir , tam sayılı ve lineer olamayan programlama modellerini kurabilir, uygun çözüm yöntemlerini belirleyip
uygulayabilir
Dersin İçeriği
Bu ders; Linear Programlama tekrarı ve ağ modellerine giriş,Ulaştırma ve geçici Konaklama Modelleri,Atama Modelleri,Kapsayan ağaç problemleri - Prim algoritması, Kruskal algoritması,En kısa yol Problemleri,Maksimum akış problemleri Ford-Fulkerson Algoritması,Çok bileşenli Akış ve ağ sentezi sorunları,Tamsayı programlamaya giriş,Tamsayı programlama problemlerini formüle etme,Karışık tamsayı programlama problemlerini formüle etme,Tamsayı programlama problemlerini çözme- branch and bound method and
cutting plane algorithm,Dinamik Programlama,Nonlinear Programlama,Kısıtlı doğrusal olmayan çözümü çözmek için Lagrange çarpanları ve Kuhn-Tucker koşulları programlama; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Ulaştırma modellerini tanımlar.
12, 13, 14, 6, 8, 9
A, E, G
Geçici konaklama modellerini tanımlar.
12, 13, 14, 16, 6, 8, 9
A, G
Atama modellerini tanımlar.
12, 13, 14, 6, 8, 9
A, E
Ağ modellerini tanımlar ve uygun algoritmalar ile çözer.
12, 13, 14, 6, 8, 9
E, G
Tam sayılı programlama modellerini tanımlar ve uygun algoritmalar ile çözer.
12, 13, 14, 19, 6, 8, 9
A, E, G
Matematiksel programlama yazılımı kullanarak matematiksel modelleri çözer, duyarlılık analizi yapar.
12, 13, 14, 16, 6, 8, 9
A, E, G
Matematiksel programlama yazılımı kullanarak matematiksel modelleri çözer, duyarlılık analizi yapar.
12, 13, 14, 16, 6, 9
A, E, G
Öğretim Yöntemleri:
12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Linear Programlama tekrarı ve ağ modellerine giriş
Ders Notları
2
Ulaştırma ve geçici Konaklama Modelleri
Ders Notları
3
Atama Modelleri
Ders Notları
4
Kapsayan ağaç problemleri - Prim algoritması, Kruskal algoritması
Karışık tamsayı programlama problemlerini formüle etme
Ders Notları
11
Tamsayı programlama problemlerini çözme- branch and bound method and
cutting plane algorithm
Ders Notları
12
Dinamik Programlama
Ders Notları
13
Nonlinear Programlama
Ders Notları
14
Kısıtlı doğrusal olmayan çözümü çözmek için Lagrange çarpanları ve Kuhn-Tucker koşulları programlama
Ders Notları
Kaynak
Yöneylem Araştırması, Hamdy A. Taha. 6.Basımdan Çeviri ISBN: 9789758431069 ; Ders Notları
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
X
2
Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir ve mühendisliğin ilişki kurduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir.
X
3
Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları yorumlar, yeni ve özgün fikirler geliştirerek çözümler.
X
4
Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.
X
5
Mühendislik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
X
6
Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır.
X
7
Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır; gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir.
X
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
X
9
Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler.
X
10
Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
3
42
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
10
2
20
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
8
12
96
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
32
32
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
40
40
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
230
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(230/30)
8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
ŞEBEKE MODELLERİ
SSMY1263640
Bahar Dönemi
3+0
3
8
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Prof.Dr. Hakan TOZAN
Dersi Verenler
Prof.Dr. Hakan TOZAN
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler şebeke problemlerini belirleyip formüle edebilir, tam sayılı programlama problemlerini
belirleyip formüle edebilir , tam sayılı ve lineer olamayan programlama modellerini kurabilir, uygun çözüm yöntemlerini belirleyip
uygulayabilir
Dersin İçeriği
Bu ders; Linear Programlama tekrarı ve ağ modellerine giriş,Ulaştırma ve geçici Konaklama Modelleri,Atama Modelleri,Kapsayan ağaç problemleri - Prim algoritması, Kruskal algoritması,En kısa yol Problemleri,Maksimum akış problemleri Ford-Fulkerson Algoritması,Çok bileşenli Akış ve ağ sentezi sorunları,Tamsayı programlamaya giriş,Tamsayı programlama problemlerini formüle etme,Karışık tamsayı programlama problemlerini formüle etme,Tamsayı programlama problemlerini çözme- branch and bound method and
cutting plane algorithm,Dinamik Programlama,Nonlinear Programlama,Kısıtlı doğrusal olmayan çözümü çözmek için Lagrange çarpanları ve Kuhn-Tucker koşulları programlama; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Ulaştırma modellerini tanımlar.
12, 13, 14, 6, 8, 9
A, E, G
Geçici konaklama modellerini tanımlar.
12, 13, 14, 16, 6, 8, 9
A, G
Atama modellerini tanımlar.
12, 13, 14, 6, 8, 9
A, E
Ağ modellerini tanımlar ve uygun algoritmalar ile çözer.
12, 13, 14, 6, 8, 9
E, G
Tam sayılı programlama modellerini tanımlar ve uygun algoritmalar ile çözer.
12, 13, 14, 19, 6, 8, 9
A, E, G
Matematiksel programlama yazılımı kullanarak matematiksel modelleri çözer, duyarlılık analizi yapar.
12, 13, 14, 16, 6, 8, 9
A, E, G
Matematiksel programlama yazılımı kullanarak matematiksel modelleri çözer, duyarlılık analizi yapar.
12, 13, 14, 16, 6, 9
A, E, G
Öğretim Yöntemleri:
12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Linear Programlama tekrarı ve ağ modellerine giriş
Ders Notları
2
Ulaştırma ve geçici Konaklama Modelleri
Ders Notları
3
Atama Modelleri
Ders Notları
4
Kapsayan ağaç problemleri - Prim algoritması, Kruskal algoritması
Karışık tamsayı programlama problemlerini formüle etme
Ders Notları
11
Tamsayı programlama problemlerini çözme- branch and bound method and
cutting plane algorithm
Ders Notları
12
Dinamik Programlama
Ders Notları
13
Nonlinear Programlama
Ders Notları
14
Kısıtlı doğrusal olmayan çözümü çözmek için Lagrange çarpanları ve Kuhn-Tucker koşulları programlama
Ders Notları
Kaynak
Yöneylem Araştırması, Hamdy A. Taha. 6.Basımdan Çeviri ISBN: 9789758431069 ; Ders Notları
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
X
2
Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir ve mühendisliğin ilişki kurduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir.
X
3
Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları yorumlar, yeni ve özgün fikirler geliştirerek çözümler.
X
4
Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.
X
5
Mühendislik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
X
6
Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır.
X
7
Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır; gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir.
X
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
X
9
Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler.
X
10
Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.