Öğrencileri beslenme durumunu saptama yöntemleri, toplumda beslenme ile ilişkili olarak
karşılaşılan sorunlar ve çözüm yöntemleri hakkında bilgilendirmektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Toplum beslenmesinin tanımı ve içeriği,Beslenme epidemiyolojisi,Toplum beslenmesi konusunda dünya çapında çalışmalar yürüten kurum ve kuruluşlar ile bunların görevleri,Beslenme durumunu saptama yöntemleri, Beslenme antropometrisinde kullanılan altın standartlar,Toplumda beslenmeye bağlı görülen sorunlar, Beslenme yetersizliğinin klinik belirtileri,Biyomarkerlar: Biyokimyasal yöntemler, Hematolojik yöntemler,Sağlık istatistikleri, Yaşa özgü mortalite ve morbidite hızları,Besin tüketim araştırmaları,Ekolojik etmenler,Sunumlar,Sunumlar,Sunumlar,Sunumlar,Ödevlerin değerlendirilmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Risk gruplarının beslenme sorunlarını tanımlayabilecek ve değerlendirebilecektir.
16, 18, 9
A, E, F
1.1. Risk gruplarını ifade eder.
16, 18, 9
A, E, F
1.2. Risk gruplarında görülen beslenme sorunlarını çözümler.
16, 18, 9
A, E, F
1.3. Risk gruplarında görülen beslenme sorunlarını değerlendirir.
16, 18, 9
A, E, F
2. Beslenme sorunlarına yönelik çözüm yolları geliştirebilecektir.
Sağlık istatistikleri, Yaşa özgü mortalite ve morbidite hızları
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8
Besin tüketim araştırmaları
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9
Ekolojik etmenler
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10
Sunumlar
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11
Sunumlar
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12
Sunumlar
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13
Sunumlar
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
14
Ödevlerin değerlendirilmesi
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
Powerpoint sunum dosyaları
1. Gibson RS (2005). Principles of Nutritional Assessment. Oxford University Press, Newyork, 2nd Ed.
2. Toplumun Beslenmede Bilinçlendirilmesi. Şentürk Ş., Yüksel B., Özer H., Çakır B. 3.Baskı. Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Sağlık Projesi Genel Koordinatörlüğü, Ankara, 2002.
3. Community Nutrition: Planning Health Promotion And Disease Prevention. Nnakwe N. Jones & Bartlett Learning; 2 edition. 2012.
4. Community Nutrition in Action: An Entrepreneurial Approach. Boyle M.A., Holben D.H.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir.
X
2
Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır.
X
3
Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar.
X
4
Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
5
Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür.
X
6
Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X
7
En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır.
X
8
Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
X
9
Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar.
X
10
Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
X
11
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
3
42
Rehberli Problem Çözme
14
3
42
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
14
6
84
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
5
6
30
Genel Sınav ve Hazırlığı
5
6
30
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
228
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(228/30)
8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
BESLENME EPİDEMİYOLOJİSİ
BESD1137960
Güz Dönemi
2+0
2
8
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Doktora
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Prof.Dr. Gülgün ERSOY
Dersi Verenler
Prof.Dr. Gülgün ERSOY
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Öğrencileri beslenme durumunu saptama yöntemleri, toplumda beslenme ile ilişkili olarak
karşılaşılan sorunlar ve çözüm yöntemleri hakkında bilgilendirmektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Toplum beslenmesinin tanımı ve içeriği,Beslenme epidemiyolojisi,Toplum beslenmesi konusunda dünya çapında çalışmalar yürüten kurum ve kuruluşlar ile bunların görevleri,Beslenme durumunu saptama yöntemleri, Beslenme antropometrisinde kullanılan altın standartlar,Toplumda beslenmeye bağlı görülen sorunlar, Beslenme yetersizliğinin klinik belirtileri,Biyomarkerlar: Biyokimyasal yöntemler, Hematolojik yöntemler,Sağlık istatistikleri, Yaşa özgü mortalite ve morbidite hızları,Besin tüketim araştırmaları,Ekolojik etmenler,Sunumlar,Sunumlar,Sunumlar,Sunumlar,Ödevlerin değerlendirilmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Risk gruplarının beslenme sorunlarını tanımlayabilecek ve değerlendirebilecektir.
16, 18, 9
A, E, F
1.1. Risk gruplarını ifade eder.
16, 18, 9
A, E, F
1.2. Risk gruplarında görülen beslenme sorunlarını çözümler.
16, 18, 9
A, E, F
1.3. Risk gruplarında görülen beslenme sorunlarını değerlendirir.
16, 18, 9
A, E, F
2. Beslenme sorunlarına yönelik çözüm yolları geliştirebilecektir.
Sağlık istatistikleri, Yaşa özgü mortalite ve morbidite hızları
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8
Besin tüketim araştırmaları
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9
Ekolojik etmenler
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10
Sunumlar
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11
Sunumlar
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12
Sunumlar
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13
Sunumlar
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
14
Ödevlerin değerlendirilmesi
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
Powerpoint sunum dosyaları
1. Gibson RS (2005). Principles of Nutritional Assessment. Oxford University Press, Newyork, 2nd Ed.
2. Toplumun Beslenmede Bilinçlendirilmesi. Şentürk Ş., Yüksel B., Özer H., Çakır B. 3.Baskı. Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Sağlık Projesi Genel Koordinatörlüğü, Ankara, 2002.
3. Community Nutrition: Planning Health Promotion And Disease Prevention. Nnakwe N. Jones & Bartlett Learning; 2 edition. 2012.
4. Community Nutrition in Action: An Entrepreneurial Approach. Boyle M.A., Holben D.H.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir.
X
2
Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır.
X
3
Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar.
X
4
Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
5
Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür.
X
6
Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X
7
En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır.
X
8
Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
X
9
Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar.
X
10
Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
X
11
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.