Öğrencileri, proteinler, peptidler ve yapı taşları olan amino asitlerin yapıları, fonksiyonları ve yer aldığı metabolik prosesler, besinlerin protein içerikleri ve amino asit ve proteinlerin analiz yöntemleri konularında bilgilendirmektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Amino asitler, peptidler ve proteinlere giriş ,Amino asit yapılarının belirlenmesi, sınıflandırılması, fiziko kimyasal özellikleri ,Peptidler ve proteinlerin yapılarının belirlenmesi, sınıflandırılması, fiziko kimyasal özellikleri,Protein sentezi,Yapısal proteinler,Enzimler ,Hormonlar,Depo proteinleri,Taşıyıcı proteinler,Karbonhidratların ve posa türü öğelerin hastalıklarla olan ilişkisi,Beslenmede proteinlerin önemi ve metabolik rolleri ,Amino asitler, peptidler ve proteinlerin hastalıklarla olan ilişkisi,Proje sunumu,Proje sunumu; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Amino asitleri, peptidleri ve proteinleri tanımlayabilecek ve sınıflandırabilecektir.
10, 16, 19, 9
A, D, E
2. Amino asitlerin, peptidlerin ve proteinlerin yer aldığı metabolik prosesleri sorgulayabileceklerdir.
10, 16, 19, 9
A, D, E
3. Besinlerin protein içeriklerini ve beslenmeye olan etkilerini değerlendirebileceklerdir.
10, 16, 19, 9
A, D, E
4. Protein metabolizması ile metabolik hastalıklar arasındaki ilişkiyi değerlendirebileceklerdir.
10, 16, 19, 9
A, D, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Amino asitler, peptidler ve proteinlere giriş
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
2
Amino asit yapılarının belirlenmesi, sınıflandırılması, fiziko kimyasal özellikleri
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3
Peptidler ve proteinlerin yapılarının belirlenmesi, sınıflandırılması, fiziko kimyasal özellikleri
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
4
Protein sentezi
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5
Yapısal proteinler
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6
Enzimler
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7
Hormonlar
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8
Depo proteinleri
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9
Taşıyıcı proteinler
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10
Karbonhidratların ve posa türü öğelerin hastalıklarla olan ilişkisi
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11
Beslenmede proteinlerin önemi ve metabolik rolleri
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12
Amino asitler, peptidler ve proteinlerin hastalıklarla olan ilişkisi
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13
Proje sunumu
Sunum konusu ile ilgili kaynak araştırması
14
Proje sunumu
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
1. Introduction to Human Nutrition . The Nutrition Society, Blackwell Publishing. 2003.
2. Nutrition and Metabolism; The Nutrition Society, Blackwell Publishing. 2003.
3. Metabolic Regulation: A Human Perspective, 2nd edition; Blackwell Publishing. 2003.
4. Mahan LK, Stump SE. Krause's Food & Nutrition Therapy.Elseiver, 2008.
5. Mahan LK, Stump SE, Raymond JL. Krause's Food and the Nutrition Care Process. Elseiver, 2013.
6. Body T. Nutritional Biochemistry. Academic Press, 1999.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir.
X
2
Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır.
X
3
Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar.
X
4
Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
5
Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür.
X
6
Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X
7
En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır.
X
8
Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
X
9
Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar.
X
10
Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
X
11
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
3
42
Rehberli Problem Çözme
14
3
42
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
14
6
84
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
5
6
30
Genel Sınav ve Hazırlığı
5
6
30
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
228
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(228/30)
8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
İLERİ BESLENMEDE PROTEİNLER VE AMİNOASİTLER
BESD2131830
Güz Dönemi
2+0
2
8
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Doktora
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Öğrencileri, proteinler, peptidler ve yapı taşları olan amino asitlerin yapıları, fonksiyonları ve yer aldığı metabolik prosesler, besinlerin protein içerikleri ve amino asit ve proteinlerin analiz yöntemleri konularında bilgilendirmektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Amino asitler, peptidler ve proteinlere giriş ,Amino asit yapılarının belirlenmesi, sınıflandırılması, fiziko kimyasal özellikleri ,Peptidler ve proteinlerin yapılarının belirlenmesi, sınıflandırılması, fiziko kimyasal özellikleri,Protein sentezi,Yapısal proteinler,Enzimler ,Hormonlar,Depo proteinleri,Taşıyıcı proteinler,Karbonhidratların ve posa türü öğelerin hastalıklarla olan ilişkisi,Beslenmede proteinlerin önemi ve metabolik rolleri ,Amino asitler, peptidler ve proteinlerin hastalıklarla olan ilişkisi,Proje sunumu,Proje sunumu; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Amino asitleri, peptidleri ve proteinleri tanımlayabilecek ve sınıflandırabilecektir.
10, 16, 19, 9
A, D, E
2. Amino asitlerin, peptidlerin ve proteinlerin yer aldığı metabolik prosesleri sorgulayabileceklerdir.
10, 16, 19, 9
A, D, E
3. Besinlerin protein içeriklerini ve beslenmeye olan etkilerini değerlendirebileceklerdir.
10, 16, 19, 9
A, D, E
4. Protein metabolizması ile metabolik hastalıklar arasındaki ilişkiyi değerlendirebileceklerdir.
10, 16, 19, 9
A, D, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Amino asitler, peptidler ve proteinlere giriş
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
2
Amino asit yapılarının belirlenmesi, sınıflandırılması, fiziko kimyasal özellikleri
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3
Peptidler ve proteinlerin yapılarının belirlenmesi, sınıflandırılması, fiziko kimyasal özellikleri
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
4
Protein sentezi
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5
Yapısal proteinler
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6
Enzimler
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7
Hormonlar
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8
Depo proteinleri
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9
Taşıyıcı proteinler
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10
Karbonhidratların ve posa türü öğelerin hastalıklarla olan ilişkisi
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11
Beslenmede proteinlerin önemi ve metabolik rolleri
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12
Amino asitler, peptidler ve proteinlerin hastalıklarla olan ilişkisi
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13
Proje sunumu
Sunum konusu ile ilgili kaynak araştırması
14
Proje sunumu
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
1. Introduction to Human Nutrition . The Nutrition Society, Blackwell Publishing. 2003.
2. Nutrition and Metabolism; The Nutrition Society, Blackwell Publishing. 2003.
3. Metabolic Regulation: A Human Perspective, 2nd edition; Blackwell Publishing. 2003.
4. Mahan LK, Stump SE. Krause's Food & Nutrition Therapy.Elseiver, 2008.
5. Mahan LK, Stump SE, Raymond JL. Krause's Food and the Nutrition Care Process. Elseiver, 2013.
6. Body T. Nutritional Biochemistry. Academic Press, 1999.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir.
X
2
Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır.
X
3
Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar.
X
4
Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
5
Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür.
X
6
Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X
7
En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır.
X
8
Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
X
9
Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar.
X
10
Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
X
11
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.