Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
LİPİT BİYOKİMYASI | BYKD2229560 | Bahar Dönemi | 1+2 | 2 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Neslin EMEKLİ, Prof.Dr. Türkan YİĞİTBAŞI, Doç.Dr. Sultan Sibel ERDEM, Dr.Öğr.Üye. Gözde ÜLFER, Dr.Öğr.Üye. Çağrı ÇAKICI, Dr.Öğr.Üye. Derya CANSIZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Lipitlerin yapısı, fonksiyonunu, işlevini detaylı incelemek, lipit metebolizmasında gerçeklesen biyokimyasal mekanizmaları kavramak, lipit ölçüm metotlarını tartışmak |
Dersin İçeriği | Bu ders; Yağların tanımı,Lipoproteinler,Apoproteinler,Yağ asitleri,Lipoprotein metabolizması,Lipoprotein metaboliması bozuklukları,Kolesterol metabolizması,Kan alma ve saklama,Lipit ölçüm metotları,Kolesterol ölçüm metotları,Trigliserit ölçümü,Obezite,Kardiyovasküler hastalıklar,Dislipildemiler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Lipoprotein ve apoprotein yapılarının işlevini, fonksiyonunu, sınıflandırılmasını tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.1.Şilomikron yapısını ve işlevlerini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.2.Çok Düşük Dansiteli Lipoprotein (VLDL), Düşük Dansiteli Lipoprotein (LDL), Yüksek Dansiteli Lipitler (HDL) yapılarını, görevlerini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.Normal ve çeşitli koşullar altında lipoprotein metabolizmasını sorgular. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.2.Açlık durumunda lipit metabolizmasını sorgular. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.3.Tokluk durumunda lipit Metabolizmasını sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.4.Lipit metabolizma bozuklukları sonucu gerçekleşen olayları açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.Lipit ve lipoproteinlerin ölçümlerini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.1.Kan Alma ve saklama metotlarını sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.2.Kan Alma Pozisyonu öğrenir. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.1.Enzimatik yöntemle total kolesterol ölçülmesini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.2.Lipoprotein içindeki kolesterolun ölçülmesini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.3.Polianyon çöktürme yöntemlerini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.4.HDL-Kolesterol,LDL-Kolesterol, VLDL-Kolesterolun Ölçülmesini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.Önerilen kolesterol değerlerini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
6.Trigliserid ölçümünü açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
7.Total Lipid ölçümünü açıklar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
8.Apolipoprotein ölçümlerini sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.3. Lipoprotein(a), LpX Lipoprotein, Beta Lipoprotein gibi yapılarını açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.1. Lipoprotein metabolizmasındaki lipolitik enzimleri ve transfer proteinlerini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.3. Venöz ve Kapiller kan, Plazma ve Serum kavramlarını açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4. Kolesterol ölçüm yöntemlerini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yağların tanımı | 1, 2 |
2 | Lipoproteinler | 1, 2 |
3 | Apoproteinler | 1, 2 |
4 | Yağ asitleri | 1, 2 |
5 | Lipoprotein metabolizması | 1, 2 |
6 | Lipoprotein metaboliması bozuklukları | 1, 2 |
7 | Kolesterol metabolizması | 1, 2 |
8 | Kan alma ve saklama | 1, 2 |
9 | Lipit ölçüm metotları | 1, 2 |
10 | Kolesterol ölçüm metotları | 1, 2 |
11 | Trigliserit ölçümü | 1, 2 |
12 | Obezite | 1, 2 |
13 | Kardiyovasküler hastalıklar | 1, 2 |
14 | Dislipildemiler | 1, 2 |
Kaynak |
1) Öğrenciler İçin Biyokimya Laboratuvarı(Doç.Dr.Türkan Yiğitbaşı,Prof.Dr.Nesrin Emekli)Medipol Üniversitesi Yayınları 2) Klinik Biyokimya kitabı 2015(Doç.Dr.Türkan Yiğitbaşı,Prof.Dr.Nesrin Emekli) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Hücre ve vücut sıvılarında bulunan makro ve mikromolekülleri ileri düzeyde tanımlar. | X | |||||
2 | Analiz edilecek materyalın nasıl saklanacağını, korunacağını bilir. | X | |||||
3 | Hücre ve vücut sıvılarında bulunan moleküllerin nasıl tanımlanabileceğini bilir . | X | |||||
4 | Rutin ve araştırma amaçlı kullanılacak teknolojilerin prensiplerini bilir. | X | |||||
5 | Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular. | X | |||||
6 | Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir | X | |||||
7 | Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir | X | |||||
8 | Alanla ilgili disiplinlerle bilgi paylaşımı yapar | X | |||||
9 | Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir. | X | |||||
10 | Bilimsel ve teknik bir sorunu çözer, nereden yardım alması gerektiğini bilir. | X | |||||
11 | Ortak bilimsel çalışmalarda sorumluluk alır, katkıda bulunur ve uyum içinde çalışır. | X | |||||
12 | Biyokimya alanı ile ilgili toplantılara katılır, bildiri sunar, tartışmalara katılır, konferanslar verir, çalışmalarını alan özgü itibarlı dergilerde yayınlar | X | |||||
13 | Biyokimya alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular, duyurur, , toplumsal kültürel çalışmalarda bulunur, bu çalışmaları bilimsel ve sosyal anlamda denetleyebilir. | X | |||||
14 | Yönetim aktivitelerinde bulunabilir, elde ettiği sonuçları kaliteyi yükseltmek için değerlendirebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 4 | 56 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 2 | 2 | 4 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 1 | 2 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 4 | 4 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 5 | 5 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 99 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(99/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
LİPİT BİYOKİMYASI | BYKD2229560 | Bahar Dönemi | 1+2 | 2 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Neslin EMEKLİ, Prof.Dr. Türkan YİĞİTBAŞI, Doç.Dr. Sultan Sibel ERDEM, Dr.Öğr.Üye. Gözde ÜLFER, Dr.Öğr.Üye. Çağrı ÇAKICI, Dr.Öğr.Üye. Derya CANSIZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Lipitlerin yapısı, fonksiyonunu, işlevini detaylı incelemek, lipit metebolizmasında gerçeklesen biyokimyasal mekanizmaları kavramak, lipit ölçüm metotlarını tartışmak |
Dersin İçeriği | Bu ders; Yağların tanımı,Lipoproteinler,Apoproteinler,Yağ asitleri,Lipoprotein metabolizması,Lipoprotein metaboliması bozuklukları,Kolesterol metabolizması,Kan alma ve saklama,Lipit ölçüm metotları,Kolesterol ölçüm metotları,Trigliserit ölçümü,Obezite,Kardiyovasküler hastalıklar,Dislipildemiler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Lipoprotein ve apoprotein yapılarının işlevini, fonksiyonunu, sınıflandırılmasını tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.1.Şilomikron yapısını ve işlevlerini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.2.Çok Düşük Dansiteli Lipoprotein (VLDL), Düşük Dansiteli Lipoprotein (LDL), Yüksek Dansiteli Lipitler (HDL) yapılarını, görevlerini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.Normal ve çeşitli koşullar altında lipoprotein metabolizmasını sorgular. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.2.Açlık durumunda lipit metabolizmasını sorgular. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.3.Tokluk durumunda lipit Metabolizmasını sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.4.Lipit metabolizma bozuklukları sonucu gerçekleşen olayları açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.Lipit ve lipoproteinlerin ölçümlerini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.1.Kan Alma ve saklama metotlarını sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.2.Kan Alma Pozisyonu öğrenir. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.1.Enzimatik yöntemle total kolesterol ölçülmesini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.2.Lipoprotein içindeki kolesterolun ölçülmesini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.3.Polianyon çöktürme yöntemlerini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.4.HDL-Kolesterol,LDL-Kolesterol, VLDL-Kolesterolun Ölçülmesini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.Önerilen kolesterol değerlerini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
6.Trigliserid ölçümünü açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
7.Total Lipid ölçümünü açıklar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
8.Apolipoprotein ölçümlerini sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.3. Lipoprotein(a), LpX Lipoprotein, Beta Lipoprotein gibi yapılarını açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.1. Lipoprotein metabolizmasındaki lipolitik enzimleri ve transfer proteinlerini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.3. Venöz ve Kapiller kan, Plazma ve Serum kavramlarını açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4. Kolesterol ölçüm yöntemlerini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yağların tanımı | 1, 2 |
2 | Lipoproteinler | 1, 2 |
3 | Apoproteinler | 1, 2 |
4 | Yağ asitleri | 1, 2 |
5 | Lipoprotein metabolizması | 1, 2 |
6 | Lipoprotein metaboliması bozuklukları | 1, 2 |
7 | Kolesterol metabolizması | 1, 2 |
8 | Kan alma ve saklama | 1, 2 |
9 | Lipit ölçüm metotları | 1, 2 |
10 | Kolesterol ölçüm metotları | 1, 2 |
11 | Trigliserit ölçümü | 1, 2 |
12 | Obezite | 1, 2 |
13 | Kardiyovasküler hastalıklar | 1, 2 |
14 | Dislipildemiler | 1, 2 |
Kaynak |
1) Öğrenciler İçin Biyokimya Laboratuvarı(Doç.Dr.Türkan Yiğitbaşı,Prof.Dr.Nesrin Emekli)Medipol Üniversitesi Yayınları 2) Klinik Biyokimya kitabı 2015(Doç.Dr.Türkan Yiğitbaşı,Prof.Dr.Nesrin Emekli) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Hücre ve vücut sıvılarında bulunan makro ve mikromolekülleri ileri düzeyde tanımlar. | X | |||||
2 | Analiz edilecek materyalın nasıl saklanacağını, korunacağını bilir. | X | |||||
3 | Hücre ve vücut sıvılarında bulunan moleküllerin nasıl tanımlanabileceğini bilir . | X | |||||
4 | Rutin ve araştırma amaçlı kullanılacak teknolojilerin prensiplerini bilir. | X | |||||
5 | Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular. | X | |||||
6 | Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir | X | |||||
7 | Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir | X | |||||
8 | Alanla ilgili disiplinlerle bilgi paylaşımı yapar | X | |||||
9 | Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir. | X | |||||
10 | Bilimsel ve teknik bir sorunu çözer, nereden yardım alması gerektiğini bilir. | X | |||||
11 | Ortak bilimsel çalışmalarda sorumluluk alır, katkıda bulunur ve uyum içinde çalışır. | X | |||||
12 | Biyokimya alanı ile ilgili toplantılara katılır, bildiri sunar, tartışmalara katılır, konferanslar verir, çalışmalarını alan özgü itibarlı dergilerde yayınlar | X | |||||
13 | Biyokimya alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular, duyurur, , toplumsal kültürel çalışmalarda bulunur, bu çalışmaları bilimsel ve sosyal anlamda denetleyebilir. | X | |||||
14 | Yönetim aktivitelerinde bulunabilir, elde ettiği sonuçları kaliteyi yükseltmek için değerlendirebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |