NÖROJENİK DİL, BİLİŞSEL-İLETİŞİM VE KONUŞMA BOZUK. İLERİ ARAŞ.
DKTD1258440
Bahar Dönemi
3+0
3
8
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Doktora
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL
Dersi Verenler
Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Öğrencilerin nörojenik dil, bilişsel ve iletişimsel bozukluklara ilişikin güncel araştırmaları ve bilimsel görüşler ve kanıta dayalı uygulamalar hakkında ayrıntılı ve derinlemesine bilgi sahibi olması
Dersin İçeriği
Bu ders; Farklı nörojenik bozuklukları ve etiyolojileri ,Çeşitli disiplinlerin nörojenik bozukluklara müdahaledeki rolü,Dil bozukluklarında nöropatoloji ve semptomların iletişim becerilerine etkileri,Nörojenik bozukluklarda bellek ve iletişim ilişkisi,Nörojenik bozukluklarda dil ve iletişim becerilerinin değerlendirilmesi,Nörojenik bozukluklarda dil ve iletişime yönelik yaklaşımlar,Nörojenik bozukluklara müdahale sürecinde dil ve konuşma terapistinin rolü,Nörojenik bozukluklara müdahalede ICF yaklaşımı,Nörojenik bozukluklarda geleneksel dil terapisine destek sağlayabilecek yaklaşımlar,Nörojenik bozukluklarda iletişim partneri eğitimi,Nörojenik bozukluklarda Hayata Katılım modeli,Sunum ve tartışmalar,Sunum ver tartışmalar (belirli bozukluklar),Genel bakış; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Nörojenik bozukluklarla ilişkili ICF modelini ve bu model çerçevesinde tasarlanan müdahaleleri tanımlar.
10, 16, 9
E
Nörojenik dil bozukluklarına yönelik güncel müdahale yaklaşımlarını tanımlar.
10, 16, 9
E
Nörojenik bozukluklara yönelik müdahalelerde teknolojik cihaz kullanımı ilgili güncel literatürü analiz eder.
10, 9
E
Nörojenik bozukluklarda iletişim partneri eğitimi ve telafi edici stratejileri tanımlar.
10
E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Farklı nörojenik bozuklukları ve etiyolojileri
İlgili makalelerin okunması
2
Çeşitli disiplinlerin nörojenik bozukluklara müdahaledeki rolü
İlgili makalelerin okunması
3
Dil bozukluklarında nöropatoloji ve semptomların iletişim becerilerine etkileri
İlgili makalelerin okunması
4
Nörojenik bozukluklarda bellek ve iletişim ilişkisi
Makalelerin okunması
5
Nörojenik bozukluklarda dil ve iletişim becerilerinin değerlendirilmesi
6
Nörojenik bozukluklarda dil ve iletişime yönelik yaklaşımlar
Makalelerin okunması
7
Nörojenik bozukluklara müdahale sürecinde dil ve konuşma terapistinin rolü
Makalelerin okunması
8
Nörojenik bozukluklara müdahalede ICF yaklaşımı
Makalelerin okunması
9
Nörojenik bozukluklarda geleneksel dil terapisine destek sağlayabilecek yaklaşımlar
İlgili makalelerin okunması
10
Nörojenik bozukluklarda iletişim partneri eğitimi
İlgili makalelerin okunması
11
Nörojenik bozukluklarda Hayata Katılım modeli
İlgili makalelerin okunması
12
Sunum ve tartışmalar
13
Sunum ver tartışmalar (belirli bozukluklar)
14
Genel bakış
Kaynak
Murray, L. L., & Clark, H. M. (2015). Neurogenic disorders of language and cognition: Evidence-based clinical practice. Pro-Ed, an international publisher.
PubMed
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Dil ve Konuşma Terapisi alanına özgü değerlendirme ve rehabilitasyon tekniklerine yönelik kuramsal ve klinik bilimsel bilgiye hakimdir.
2
Dil ve konuşma terapisi alanına dair yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilir.
3
Dil ve konuşma terapisi alanının geliştirilmesi ve tanıtılmasında aktif rol alır.
4
Dil ve konuşma terapisi alanına özgü bilimsel gelişmeleri izleyebilir, dil ve konuşma terapisi ile ilgili değişik alanlarda kazandığı sistematik ve kapsamlı bilgiyi mesleki ve akademik çalışmalarında kullanır.
5
Dil ve konuşma terapisi alanına yenilik getirecek özgün bir konuyu araştırır, kavrar, ve konuyla ilgili araştırmalar tasarlar ve yürütür.
6
Dil ve konuşma terapisi alanının ilişkili olduğu disiplinler ile olan etkileşimini kavrayabilmek ve diğer disiplinlerden uzmanlarla işbirliği içerisinde çalışmak yürütebilir.
X
7
Eğitim, önleyici ve terapötik yaklaşımlar hakkında bireyleri, aileleri ve toplumu bilinçlendirirek kamu sağlığına ve sağlık politikalarının şekillenmesine katkıda bulunur .
8
Araştırma planlayıp yürütür, çalışma sonuçlarını uygun istatistik yöntemleri seçerek yorumlar, raporlaştırır ve bilimsel toplantılarda sunar veya yayınlar.
9
Uzmanlaştığı dil ve konuşma terapisi alt alanında güncel mesleki bilgi ve beceri elde eder ve etkin biçimde kullanır.
9
Dil ve konuşma terapisi alanına dair yürüttüğü araştırmalarda ve klinik uygulamalarda mesleğe özgü evrensel etik ilkelere uygun davranır.
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
0
0
0
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Genel Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
0
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30)
0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
NÖROJENİK DİL, BİLİŞSEL-İLETİŞİM VE KONUŞMA BOZUK. İLERİ ARAŞ.
DKTD1258440
Bahar Dönemi
3+0
3
8
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Doktora
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL
Dersi Verenler
Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Öğrencilerin nörojenik dil, bilişsel ve iletişimsel bozukluklara ilişikin güncel araştırmaları ve bilimsel görüşler ve kanıta dayalı uygulamalar hakkında ayrıntılı ve derinlemesine bilgi sahibi olması
Dersin İçeriği
Bu ders; Farklı nörojenik bozuklukları ve etiyolojileri ,Çeşitli disiplinlerin nörojenik bozukluklara müdahaledeki rolü,Dil bozukluklarında nöropatoloji ve semptomların iletişim becerilerine etkileri,Nörojenik bozukluklarda bellek ve iletişim ilişkisi,Nörojenik bozukluklarda dil ve iletişim becerilerinin değerlendirilmesi,Nörojenik bozukluklarda dil ve iletişime yönelik yaklaşımlar,Nörojenik bozukluklara müdahale sürecinde dil ve konuşma terapistinin rolü,Nörojenik bozukluklara müdahalede ICF yaklaşımı,Nörojenik bozukluklarda geleneksel dil terapisine destek sağlayabilecek yaklaşımlar,Nörojenik bozukluklarda iletişim partneri eğitimi,Nörojenik bozukluklarda Hayata Katılım modeli,Sunum ve tartışmalar,Sunum ver tartışmalar (belirli bozukluklar),Genel bakış; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Nörojenik bozukluklarla ilişkili ICF modelini ve bu model çerçevesinde tasarlanan müdahaleleri tanımlar.
10, 16, 9
E
Nörojenik dil bozukluklarına yönelik güncel müdahale yaklaşımlarını tanımlar.
10, 16, 9
E
Nörojenik bozukluklara yönelik müdahalelerde teknolojik cihaz kullanımı ilgili güncel literatürü analiz eder.
10, 9
E
Nörojenik bozukluklarda iletişim partneri eğitimi ve telafi edici stratejileri tanımlar.
10
E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Farklı nörojenik bozuklukları ve etiyolojileri
İlgili makalelerin okunması
2
Çeşitli disiplinlerin nörojenik bozukluklara müdahaledeki rolü
İlgili makalelerin okunması
3
Dil bozukluklarında nöropatoloji ve semptomların iletişim becerilerine etkileri
İlgili makalelerin okunması
4
Nörojenik bozukluklarda bellek ve iletişim ilişkisi
Makalelerin okunması
5
Nörojenik bozukluklarda dil ve iletişim becerilerinin değerlendirilmesi
6
Nörojenik bozukluklarda dil ve iletişime yönelik yaklaşımlar
Makalelerin okunması
7
Nörojenik bozukluklara müdahale sürecinde dil ve konuşma terapistinin rolü
Makalelerin okunması
8
Nörojenik bozukluklara müdahalede ICF yaklaşımı
Makalelerin okunması
9
Nörojenik bozukluklarda geleneksel dil terapisine destek sağlayabilecek yaklaşımlar
İlgili makalelerin okunması
10
Nörojenik bozukluklarda iletişim partneri eğitimi
İlgili makalelerin okunması
11
Nörojenik bozukluklarda Hayata Katılım modeli
İlgili makalelerin okunması
12
Sunum ve tartışmalar
13
Sunum ver tartışmalar (belirli bozukluklar)
14
Genel bakış
Kaynak
Murray, L. L., & Clark, H. M. (2015). Neurogenic disorders of language and cognition: Evidence-based clinical practice. Pro-Ed, an international publisher.
PubMed
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Dil ve Konuşma Terapisi alanına özgü değerlendirme ve rehabilitasyon tekniklerine yönelik kuramsal ve klinik bilimsel bilgiye hakimdir.
2
Dil ve konuşma terapisi alanına dair yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilir.
3
Dil ve konuşma terapisi alanının geliştirilmesi ve tanıtılmasında aktif rol alır.
4
Dil ve konuşma terapisi alanına özgü bilimsel gelişmeleri izleyebilir, dil ve konuşma terapisi ile ilgili değişik alanlarda kazandığı sistematik ve kapsamlı bilgiyi mesleki ve akademik çalışmalarında kullanır.
5
Dil ve konuşma terapisi alanına yenilik getirecek özgün bir konuyu araştırır, kavrar, ve konuyla ilgili araştırmalar tasarlar ve yürütür.
6
Dil ve konuşma terapisi alanının ilişkili olduğu disiplinler ile olan etkileşimini kavrayabilmek ve diğer disiplinlerden uzmanlarla işbirliği içerisinde çalışmak yürütebilir.
X
7
Eğitim, önleyici ve terapötik yaklaşımlar hakkında bireyleri, aileleri ve toplumu bilinçlendirirek kamu sağlığına ve sağlık politikalarının şekillenmesine katkıda bulunur .
8
Araştırma planlayıp yürütür, çalışma sonuçlarını uygun istatistik yöntemleri seçerek yorumlar, raporlaştırır ve bilimsel toplantılarda sunar veya yayınlar.
9
Uzmanlaştığı dil ve konuşma terapisi alt alanında güncel mesleki bilgi ve beceri elde eder ve etkin biçimde kullanır.
9
Dil ve konuşma terapisi alanına dair yürüttüğü araştırmalarda ve klinik uygulamalarda mesleğe özgü evrensel etik ilkelere uygun davranır.