Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ENDÜSTRİYEL ODYOLOJİ VE AKUSTİK UYGULAMALAR | ODJD2111917 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Mustafa Bülent ŞERBETÇİOĞLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Erol BELGİN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Günlük yaşamda gürültü ve işitmenin korunmasına yönelik temel yaklaşım, değerlendirme ve korunma yollarının öğrenilmesi amaçlanmaktadır |
Dersin İçeriği | Bu ders; Temel psikoakustik kavramlar,Gürültünün işitme üzerine etkileri,Gürültünün ölçümü ve kontrolü,Zarar verici risk kriterleri,Yasal uygulamalar ve denetim,Geçici eşik değişimleri,Kalıcı işitme kayıpları,İşitmenin ölçümü ve odyometrik kalibrasyon,İşitmenin korunması programı,Odyolojik takip programlarının düzenlenmesi,Koruyucu materyaller ve seçim kriterleri,Sesin akustik özellikleri ,Maddelerin ve ortamların akustik özellikleri,Sınıflar, odalar, binalar ve çalışma ortamları gibi yerlerin akustik özellikleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Temel psikoakustik kavramları açıklar. | 10, 23, 9 | E |
Gürültünün işitme ve insan sağlığı üzerindeki etkilerini değerlendirir. | 10, 23, 9 | E |
Gürültü ölçüm ve değerlendirmesinin temel uygular. | 10, 23, 9 | E |
Gürültüden korunma yöntemlerini açıklar. | 10, 23, 9 | E |
Gürültüden korunma ve işitme sağlığı izlemi için oluşturulan yasal prosedürleri yorumlar. | 10, 23, 9 | E |
Gürültüye maruziyetin işitme üzerindeki etkilerini odyolojik yöntemlerle değerlendirir. | 10, 23, 9 | E |
Sesin, maddelerin ve ortamların akustik özelliklerini değerlendirir. | 10, 23, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 23: Kavram Haritası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel psikoakustik kavramlar | Ön hazırlık yok |
2 | Gürültünün işitme üzerine etkileri | Ön hazırlık yok |
3 | Gürültünün ölçümü ve kontrolü | Ön hazırlık yok |
4 | Zarar verici risk kriterleri | Ön hazırlık yok |
5 | Yasal uygulamalar ve denetim | Ön hazırlık yok |
6 | Geçici eşik değişimleri | Ön hazırlık yok |
7 | Kalıcı işitme kayıpları | Ön hazırlık yok |
8 | İşitmenin ölçümü ve odyometrik kalibrasyon | Ön hazırlık yok |
9 | İşitmenin korunması programı | Ön hazırlık yok |
10 | Odyolojik takip programlarının düzenlenmesi | Ön hazırlık yok |
11 | Koruyucu materyaller ve seçim kriterleri | Ön hazırlık yok |
12 | Sesin akustik özellikleri | Ön hazırlık yok |
13 | Maddelerin ve ortamların akustik özellikleri | Ön hazırlık yok |
14 | Sınıflar, odalar, binalar ve çalışma ortamları gibi yerlerin akustik özellikleri | Ön hazırlık yok |
Kaynak |
Roser RJ., Valette M., Dunn HH. Audiology Diagnosis Thieme, 2000. Hinchcliffe, R., Luxon, L.M., Williams, R.G. Noise and Hearing, Whurr Publishers, 2001. Behar, A., Chasin, M., Cheesman, M. Noise Control: A Primer. Singular Group, 2000 |
Powerpoint ve Word dosyaları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Odyoloji alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri, ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | PY2. Odyoloji eğitiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri bireysel ve toplumsal düzeyde işitme, konuşma ve denge sağlığının geliştirilmesi ve bu alandaki hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
3 | PY3. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozuklukları alanında bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye ulaşır, değerlendirir, yorumlar ve bilgiyi paylaşır. | X | |||||
4 | PY4. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozukluklarını bireysel ve toplumsal düzeyde belirler, mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri sunar. | X | |||||
5 | PY5. Yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik, hastalık ve sağlık durumlarını göz önünde bulundurarak hastalık ve bireye özgü tanı, test, tedavi ve rehabilitasyon programları düzenler, uygular, eğitimini verir, izler. | X | |||||
6 | PY6. Mesleki alana özgü bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. | X | |||||
7 | PY7. Odyoloji alanında ilişkin sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bilimsel bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içerisinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
8 | PY8. Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | PY9. Öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
10 | PY10. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X | |||||
11 | PY11. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
12 | PY12. Kendi ülkesinin ve diğer ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir. | X | |||||
13 | PY13. İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | X | |||||
14 | PY14. Odyolojiyle ilişkili uygulamalarda görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
15 | PY15. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır. | X | |||||
16 | PY16. Mezuniyet sonrası kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere aktif katılımda bulunur | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 4 | 56 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 2 | 28 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 6 | 84 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 14 | 2 | 28 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 6 | 4 | 24 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 6 | 4 | 24 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 244 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(244/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ENDÜSTRİYEL ODYOLOJİ VE AKUSTİK UYGULAMALAR | ODJD2111917 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Mustafa Bülent ŞERBETÇİOĞLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Erol BELGİN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Günlük yaşamda gürültü ve işitmenin korunmasına yönelik temel yaklaşım, değerlendirme ve korunma yollarının öğrenilmesi amaçlanmaktadır |
Dersin İçeriği | Bu ders; Temel psikoakustik kavramlar,Gürültünün işitme üzerine etkileri,Gürültünün ölçümü ve kontrolü,Zarar verici risk kriterleri,Yasal uygulamalar ve denetim,Geçici eşik değişimleri,Kalıcı işitme kayıpları,İşitmenin ölçümü ve odyometrik kalibrasyon,İşitmenin korunması programı,Odyolojik takip programlarının düzenlenmesi,Koruyucu materyaller ve seçim kriterleri,Sesin akustik özellikleri ,Maddelerin ve ortamların akustik özellikleri,Sınıflar, odalar, binalar ve çalışma ortamları gibi yerlerin akustik özellikleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Temel psikoakustik kavramları açıklar. | 10, 23, 9 | E |
Gürültünün işitme ve insan sağlığı üzerindeki etkilerini değerlendirir. | 10, 23, 9 | E |
Gürültü ölçüm ve değerlendirmesinin temel uygular. | 10, 23, 9 | E |
Gürültüden korunma yöntemlerini açıklar. | 10, 23, 9 | E |
Gürültüden korunma ve işitme sağlığı izlemi için oluşturulan yasal prosedürleri yorumlar. | 10, 23, 9 | E |
Gürültüye maruziyetin işitme üzerindeki etkilerini odyolojik yöntemlerle değerlendirir. | 10, 23, 9 | E |
Sesin, maddelerin ve ortamların akustik özelliklerini değerlendirir. | 10, 23, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 23: Kavram Haritası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel psikoakustik kavramlar | Ön hazırlık yok |
2 | Gürültünün işitme üzerine etkileri | Ön hazırlık yok |
3 | Gürültünün ölçümü ve kontrolü | Ön hazırlık yok |
4 | Zarar verici risk kriterleri | Ön hazırlık yok |
5 | Yasal uygulamalar ve denetim | Ön hazırlık yok |
6 | Geçici eşik değişimleri | Ön hazırlık yok |
7 | Kalıcı işitme kayıpları | Ön hazırlık yok |
8 | İşitmenin ölçümü ve odyometrik kalibrasyon | Ön hazırlık yok |
9 | İşitmenin korunması programı | Ön hazırlık yok |
10 | Odyolojik takip programlarının düzenlenmesi | Ön hazırlık yok |
11 | Koruyucu materyaller ve seçim kriterleri | Ön hazırlık yok |
12 | Sesin akustik özellikleri | Ön hazırlık yok |
13 | Maddelerin ve ortamların akustik özellikleri | Ön hazırlık yok |
14 | Sınıflar, odalar, binalar ve çalışma ortamları gibi yerlerin akustik özellikleri | Ön hazırlık yok |
Kaynak |
Roser RJ., Valette M., Dunn HH. Audiology Diagnosis Thieme, 2000. Hinchcliffe, R., Luxon, L.M., Williams, R.G. Noise and Hearing, Whurr Publishers, 2001. Behar, A., Chasin, M., Cheesman, M. Noise Control: A Primer. Singular Group, 2000 |
Powerpoint ve Word dosyaları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Odyoloji alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri, ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | PY2. Odyoloji eğitiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri bireysel ve toplumsal düzeyde işitme, konuşma ve denge sağlığının geliştirilmesi ve bu alandaki hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
3 | PY3. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozuklukları alanında bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye ulaşır, değerlendirir, yorumlar ve bilgiyi paylaşır. | X | |||||
4 | PY4. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozukluklarını bireysel ve toplumsal düzeyde belirler, mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri sunar. | X | |||||
5 | PY5. Yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik, hastalık ve sağlık durumlarını göz önünde bulundurarak hastalık ve bireye özgü tanı, test, tedavi ve rehabilitasyon programları düzenler, uygular, eğitimini verir, izler. | X | |||||
6 | PY6. Mesleki alana özgü bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. | X | |||||
7 | PY7. Odyoloji alanında ilişkin sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bilimsel bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içerisinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
8 | PY8. Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | PY9. Öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
10 | PY10. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X | |||||
11 | PY11. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
12 | PY12. Kendi ülkesinin ve diğer ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir. | X | |||||
13 | PY13. İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | X | |||||
14 | PY14. Odyolojiyle ilişkili uygulamalarda görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
15 | PY15. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır. | X | |||||
16 | PY16. Mezuniyet sonrası kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere aktif katılımda bulunur | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |