Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
VESTİBÜLER TEDAVİ VE REHABİLİTASYON | ODJD1211915 | Bahar Dönemi | 2+2 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Mustafa Bülent ŞERBETÇİOĞLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Mustafa Bülent ŞERBETÇİOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Denge bozukluğu hastalarında hastalığın iyileşme süreçlerine yakından bakarak tedaviyi sürdürülmesi hakkında temel mekanizmaları kavrayarak hastalara uygun egzersiz programının düzenlenmesini kavranmasını sağlamak |
Dersin İçeriği | Bu ders; Denge sisteminin genel anatomisi ve fiyolojisi ,Vestibuler adaptasyon,Postur kontrolünde vestibuler sistemin rolü,Vestibular hastalıklarda postürel anormallikler,Vestibuler kompansasyon,Vestibular Sistem hastalıkları,Medikal değerlendirme ve Vestibuler Fonksiyon Testleri, Denge bozukluğu olan hastada öykü ve anamnez,Vestibuler Hipofonksiyonlu hastalarda yapılan girişim ve tedaviler,Bilgisayarlı Dinamik postürografi testinde temel prensiple,Vestibuler Hipofonksiyonlu bebek hastaların tedavi yöntemleri,Benign Paroxismal Posisyonl Vertigo hastalarda vestibuler rehabilitasyon protokolu ,Santral vestibüler hastalıklarda değerlendirme ve tedavi yöntemleri ,Genel değerlendirme ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Dengeyi sağlayan sistemlerin, periferik ve santral vestibüler sistemin nasıl çalıştığını ve sağlıklı organizmadaki işlevlerin neler olduğunu tanımlar. | 13, 18, 4, 9 | E |
Unilateral ve bilateral periferik vestibuler hastalıklarda vestibuler sistemde bozulan mekanizmaları ve klinik sonuçlarını betimler. | 13, 18, 4, 9 | E |
Denge bozukluğu olan hastalarda yatak başı ve tanısal testlerin neler olduğunu tartışır. | 13, 18, 4, 9 | E |
Göz hareketleriyle ilgili olan periferik ve santral sistemdeki yapıların ve işleyişlerinin neler olduğunu tartışır. | 13, 18, 4, 9 | E |
Çeşitli vestibüler patolojilerde hangi tipteki vestibuler rehabilitasyon protokollerini ve terapi programlarını uygular. | 13, 18, 4, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 18: Mikro Öğretim Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Denge sisteminin genel anatomisi ve fiyolojisi | Powerpoint ve Word dosyalarındaki dosyalar |
2 | Vestibuler adaptasyon | Powerpoint ve Word dosyalarındaki dosyalar |
3 | Postur kontrolünde vestibuler sistemin rolü | Powerpoint ve Word dosyaları |
4 | Vestibular hastalıklarda postürel anormallikler | Powerpoint ve Word dosyaları |
5 | Vestibuler kompansasyon | Powerpoint ve Word dosyaları |
6 | Vestibular Sistem hastalıkları | Powerpoint ve Word dosyaları |
7 | Medikal değerlendirme ve Vestibuler Fonksiyon Testleri | Powerpoint ve Word dosyaları |
8 | Denge bozukluğu olan hastada öykü ve anamnez | Powerpoint ve Word dosyaları |
9 | Vestibuler Hipofonksiyonlu hastalarda yapılan girişim ve tedaviler | Powerpoint ve Word dosyaları |
10 | Bilgisayarlı Dinamik postürografi testinde temel prensiple | Powerpoint ve Word dosyaları |
11 | Vestibuler Hipofonksiyonlu bebek hastaların tedavi yöntemleri | Powerpoint ve Word dosyaları |
12 | Benign Paroxismal Posisyonl Vertigo hastalarda vestibuler rehabilitasyon protokolu | Powerpoint ve Word dosyaları |
13 | Santral vestibüler hastalıklarda değerlendirme ve tedavi yöntemleri | Powerpoint ve Word dosyaları |
14 | Genel değerlendirme | Powerpoint ve Word dosyaları |
Kaynak |
POWERPOİNT DOSYASI |
1) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş ve Boyun Cerrahisi, Onur Çelik, 2. Baskı, 2007 2) Essential Otolaryngology, K.J. Lee (Türkçe çevirisi) 2004. 3) Kulak Hastalıkları A. Necmettin Akyıldız, I - 1998 ve II – 2002 4) Vertigo, Fazıl Necdet Ardıç. İzmir Güven Kitabevleri, 2005. 5) Otolaringoloji Temel Bilgiler. Seiden AM et al. (Çeviri editörü: Çetin Kaleli), Nobel Tıp Kitabevleri, 2003. 6) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş-Boyun Cerrahisi. Koç C. Güneş Kitabevi, 2004 7) Audiology Treatment, Valente-Hosford-Dunn-Valente, 8) Vestibular Rehabilitation, Susan Herdman, 2015 9) Scott-Brown’s Adult Audiology, Sixth Edition |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Odyoloji alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri, ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | PY2. Odyoloji eğitiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri bireysel ve toplumsal düzeyde işitme, konuşma ve denge sağlığının geliştirilmesi ve bu alandaki hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
3 | PY3. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozuklukları alanında bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye ulaşır, değerlendirir, yorumlar ve bilgiyi paylaşır. | X | |||||
4 | PY4. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozukluklarını bireysel ve toplumsal düzeyde belirler, mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri sunar. | X | |||||
5 | PY5. Yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik, hastalık ve sağlık durumlarını göz önünde bulundurarak hastalık ve bireye özgü tanı, test, tedavi ve rehabilitasyon programları düzenler, uygular, eğitimini verir, izler. | X | |||||
6 | PY6. Mesleki alana özgü bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. | X | |||||
7 | PY7. Odyoloji alanında ilişkin sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bilimsel bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içerisinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
8 | PY8. Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | PY9. Öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
10 | PY10. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X | |||||
11 | PY11. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
12 | PY12. Kendi ülkesinin ve diğer ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir. | X | |||||
13 | PY13. İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | X | |||||
14 | PY14. Odyolojiyle ilişkili uygulamalarda görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | ||||||
15 | PY15. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır. | X | |||||
16 | PY16. Mezuniyet sonrası kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere aktif katılımda bulunur | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 4 | 56 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 8 | 4 | 32 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 4 | 2 | 8 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 14 | 4 | 56 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 7 | 2 | 14 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 2 | 2 | 4 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 4 | 1 | 4 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 14 | 3 | 42 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 244 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(244/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
VESTİBÜLER TEDAVİ VE REHABİLİTASYON | ODJD1211915 | Bahar Dönemi | 2+2 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Mustafa Bülent ŞERBETÇİOĞLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Mustafa Bülent ŞERBETÇİOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Denge bozukluğu hastalarında hastalığın iyileşme süreçlerine yakından bakarak tedaviyi sürdürülmesi hakkında temel mekanizmaları kavrayarak hastalara uygun egzersiz programının düzenlenmesini kavranmasını sağlamak |
Dersin İçeriği | Bu ders; Denge sisteminin genel anatomisi ve fiyolojisi ,Vestibuler adaptasyon,Postur kontrolünde vestibuler sistemin rolü,Vestibular hastalıklarda postürel anormallikler,Vestibuler kompansasyon,Vestibular Sistem hastalıkları,Medikal değerlendirme ve Vestibuler Fonksiyon Testleri, Denge bozukluğu olan hastada öykü ve anamnez,Vestibuler Hipofonksiyonlu hastalarda yapılan girişim ve tedaviler,Bilgisayarlı Dinamik postürografi testinde temel prensiple,Vestibuler Hipofonksiyonlu bebek hastaların tedavi yöntemleri,Benign Paroxismal Posisyonl Vertigo hastalarda vestibuler rehabilitasyon protokolu ,Santral vestibüler hastalıklarda değerlendirme ve tedavi yöntemleri ,Genel değerlendirme ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Dengeyi sağlayan sistemlerin, periferik ve santral vestibüler sistemin nasıl çalıştığını ve sağlıklı organizmadaki işlevlerin neler olduğunu tanımlar. | 13, 18, 4, 9 | E |
Unilateral ve bilateral periferik vestibuler hastalıklarda vestibuler sistemde bozulan mekanizmaları ve klinik sonuçlarını betimler. | 13, 18, 4, 9 | E |
Denge bozukluğu olan hastalarda yatak başı ve tanısal testlerin neler olduğunu tartışır. | 13, 18, 4, 9 | E |
Göz hareketleriyle ilgili olan periferik ve santral sistemdeki yapıların ve işleyişlerinin neler olduğunu tartışır. | 13, 18, 4, 9 | E |
Çeşitli vestibüler patolojilerde hangi tipteki vestibuler rehabilitasyon protokollerini ve terapi programlarını uygular. | 13, 18, 4, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 18: Mikro Öğretim Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Denge sisteminin genel anatomisi ve fiyolojisi | Powerpoint ve Word dosyalarındaki dosyalar |
2 | Vestibuler adaptasyon | Powerpoint ve Word dosyalarındaki dosyalar |
3 | Postur kontrolünde vestibuler sistemin rolü | Powerpoint ve Word dosyaları |
4 | Vestibular hastalıklarda postürel anormallikler | Powerpoint ve Word dosyaları |
5 | Vestibuler kompansasyon | Powerpoint ve Word dosyaları |
6 | Vestibular Sistem hastalıkları | Powerpoint ve Word dosyaları |
7 | Medikal değerlendirme ve Vestibuler Fonksiyon Testleri | Powerpoint ve Word dosyaları |
8 | Denge bozukluğu olan hastada öykü ve anamnez | Powerpoint ve Word dosyaları |
9 | Vestibuler Hipofonksiyonlu hastalarda yapılan girişim ve tedaviler | Powerpoint ve Word dosyaları |
10 | Bilgisayarlı Dinamik postürografi testinde temel prensiple | Powerpoint ve Word dosyaları |
11 | Vestibuler Hipofonksiyonlu bebek hastaların tedavi yöntemleri | Powerpoint ve Word dosyaları |
12 | Benign Paroxismal Posisyonl Vertigo hastalarda vestibuler rehabilitasyon protokolu | Powerpoint ve Word dosyaları |
13 | Santral vestibüler hastalıklarda değerlendirme ve tedavi yöntemleri | Powerpoint ve Word dosyaları |
14 | Genel değerlendirme | Powerpoint ve Word dosyaları |
Kaynak |
POWERPOİNT DOSYASI |
1) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş ve Boyun Cerrahisi, Onur Çelik, 2. Baskı, 2007 2) Essential Otolaryngology, K.J. Lee (Türkçe çevirisi) 2004. 3) Kulak Hastalıkları A. Necmettin Akyıldız, I - 1998 ve II – 2002 4) Vertigo, Fazıl Necdet Ardıç. İzmir Güven Kitabevleri, 2005. 5) Otolaringoloji Temel Bilgiler. Seiden AM et al. (Çeviri editörü: Çetin Kaleli), Nobel Tıp Kitabevleri, 2003. 6) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş-Boyun Cerrahisi. Koç C. Güneş Kitabevi, 2004 7) Audiology Treatment, Valente-Hosford-Dunn-Valente, 8) Vestibular Rehabilitation, Susan Herdman, 2015 9) Scott-Brown’s Adult Audiology, Sixth Edition |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Odyoloji alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri, ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | PY2. Odyoloji eğitiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri bireysel ve toplumsal düzeyde işitme, konuşma ve denge sağlığının geliştirilmesi ve bu alandaki hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
3 | PY3. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozuklukları alanında bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye ulaşır, değerlendirir, yorumlar ve bilgiyi paylaşır. | X | |||||
4 | PY4. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozukluklarını bireysel ve toplumsal düzeyde belirler, mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri sunar. | X | |||||
5 | PY5. Yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik, hastalık ve sağlık durumlarını göz önünde bulundurarak hastalık ve bireye özgü tanı, test, tedavi ve rehabilitasyon programları düzenler, uygular, eğitimini verir, izler. | X | |||||
6 | PY6. Mesleki alana özgü bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. | X | |||||
7 | PY7. Odyoloji alanında ilişkin sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bilimsel bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içerisinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
8 | PY8. Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | PY9. Öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
10 | PY10. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X | |||||
11 | PY11. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
12 | PY12. Kendi ülkesinin ve diğer ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir. | X | |||||
13 | PY13. İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | X | |||||
14 | PY14. Odyolojiyle ilişkili uygulamalarda görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | ||||||
15 | PY15. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır. | X | |||||
16 | PY16. Mezuniyet sonrası kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere aktif katılımda bulunur | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |