Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EBELİK VE TOPLUM SAĞLIĞI | EBEY1214195 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Dilek HACIVELİOĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencinin, birey, aile ve toplum sağlığını değerlendirme, koruma ve sürdürülmesi hakkında bilgi ve beceriye sahip olmasıdır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Temel Sağlık Hizmetleri, Toplum Sağlığı ve Ebelik,Demografi ve Sağlık: Temel Sağlık Göstergeleri, Ölçütler,Türkiye’de ve Dünya’da Kadın Sağlığının Durumu ,Dünyada ve Türkiye'de Çocukların Sağlık Durumu,Birinci Basamak Sağlık Hizmetlerinde Ülkemizde ve Gelişmiş Ülkelerde Ebelik.,Koruyucu Sağlık Hizmetleri ,Erken Tanı – Tarama Programlarında Ebelik Hizmetleri ,Genetik Hastalıklar ve Genetik Danışmanlıkta Ebelik Hizmetleri ,Ana-Çocuk Sağlığı Eğitimi ve İletişiminde Ebelik Hizmetler,Toplum Sağlığının Korunmasında Beslenmenin Önemi ,Afetlerde Üreme Sağlığı ve Ebelik Hizmetleri ,Aile İçi Şiddet Cinsel İstismar ve Ebelik Hizmetleri ,Örgütlenme Kültürü ve Ebelik Örgütleri ,Ebelikle İlgili Yasal Durum ve Mevzuat ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bireyin, ailenin ve içinde yaşadığı toplumun sağlık düzeyini değerlendirir | 10, 16, 9 | A |
Koruyucu sağlık hizmetlerinin önemini açıklar | 10, 16, 18, 19, 9 | A |
Sağlık sorunlarını saptar ve ebelik hizmetleri çerçevesinde çözüm üretir | 10, 16, 9 | A |
Toplum sağlığında eğitimin ve iletişim önemini açıklar | 10, 16, 9 | A |
Ebelik hizmetlerin toplum sağlığına yararlılığı açısından örgütlenmenin önemini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel Sağlık Hizmetleri, Toplum Sağlığı ve Ebelik | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Demografi ve Sağlık: Temel Sağlık Göstergeleri, Ölçütler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Türkiye’de ve Dünya’da Kadın Sağlığının Durumu | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Dünyada ve Türkiye'de Çocukların Sağlık Durumu | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Birinci Basamak Sağlık Hizmetlerinde Ülkemizde ve Gelişmiş Ülkelerde Ebelik. | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Koruyucu Sağlık Hizmetleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Erken Tanı – Tarama Programlarında Ebelik Hizmetleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Genetik Hastalıklar ve Genetik Danışmanlıkta Ebelik Hizmetleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Ana-Çocuk Sağlığı Eğitimi ve İletişiminde Ebelik Hizmetler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Toplum Sağlığının Korunmasında Beslenmenin Önemi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Afetlerde Üreme Sağlığı ve Ebelik Hizmetleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Aile İçi Şiddet Cinsel İstismar ve Ebelik Hizmetleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Örgütlenme Kültürü ve Ebelik Örgütleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Ebelikle İlgili Yasal Durum ve Mevzuat | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Ders sunumları Bilimsel makalelerin yer aldığı elektronik veri tabanı (PubMed-Medline, Web of Science, Scopus, Google Scholar, Cochrane E-Library) Electronic database containing scientific articles (PubMed-Medline, Web of Science, Scopus, Google Scholar, Cochrane E-Library) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ebelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, ebelik uygulamaları ve doğum ile ilgili kanıt temelli çalışmaların önemini bilerek yaşama geçirebilmek için yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | Ebelikte uzmanlık alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. Ebelik uygulamalarında, ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | Ebelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiye erişme, bilgiyi değerlendirme ve yorumlama yeteneğine sahiptir. | X | |||||
4 | Sağlık bakım teorilerini bilen ve ebelik alanında edindiği bilgilerle bütünleştirerek ebeliğe özgü teori geliştirebilir. | ||||||
5 | Eğitim becerileri yöntemlerini uygulayabilir. | X | |||||
6 | Ebelik alanıyla ilgili özel yetkinlik gerektiren bir çalışmayı edindiği bilgi ve beceriler ışığında bağımsız olarak yürütür. | ||||||
7 | Ebelikle ilgili uzmanlık gerektiren bir sorunu saptamak, çözümü yöntemi belirlemek, soruna yönelik veri toplamak, analiz etmek ve sonuçları değerlenmek için sorumluluk alabilme yetisine sahiptir. | X | |||||
8 | Ebelik mesleği ile ilgili öngörülen ya da öngörülmeyen sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | X | |||||
9 | Bilginin sürekli değiştiği sağlık hizmetinde yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
10 | Ebelik alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve sonuçlarını sistemli olarak aktarabilir. | ||||||
11 | Ebelik alanında bilimsel çalışmalar yapabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | ||||||
12 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
13 | Mesleki organizasyonların çalışmalarında aktif olarak görev alır. | X | |||||
14 | Ebelik mesleğine ulusal ve uluslararası kanıtlar sunabilen araştırma projeleri yazabilir. | ||||||
15 | Bilimsel çalışmalara eleştirel bakış açısı geliştirebilir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 3 | 20 | 60 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 20 | 20 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 171 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(171/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EBELİK VE TOPLUM SAĞLIĞI | EBEY1214195 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Dilek HACIVELİOĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencinin, birey, aile ve toplum sağlığını değerlendirme, koruma ve sürdürülmesi hakkında bilgi ve beceriye sahip olmasıdır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Temel Sağlık Hizmetleri, Toplum Sağlığı ve Ebelik,Demografi ve Sağlık: Temel Sağlık Göstergeleri, Ölçütler,Türkiye’de ve Dünya’da Kadın Sağlığının Durumu ,Dünyada ve Türkiye'de Çocukların Sağlık Durumu,Birinci Basamak Sağlık Hizmetlerinde Ülkemizde ve Gelişmiş Ülkelerde Ebelik.,Koruyucu Sağlık Hizmetleri ,Erken Tanı – Tarama Programlarında Ebelik Hizmetleri ,Genetik Hastalıklar ve Genetik Danışmanlıkta Ebelik Hizmetleri ,Ana-Çocuk Sağlığı Eğitimi ve İletişiminde Ebelik Hizmetler,Toplum Sağlığının Korunmasında Beslenmenin Önemi ,Afetlerde Üreme Sağlığı ve Ebelik Hizmetleri ,Aile İçi Şiddet Cinsel İstismar ve Ebelik Hizmetleri ,Örgütlenme Kültürü ve Ebelik Örgütleri ,Ebelikle İlgili Yasal Durum ve Mevzuat ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bireyin, ailenin ve içinde yaşadığı toplumun sağlık düzeyini değerlendirir | 10, 16, 9 | A |
Koruyucu sağlık hizmetlerinin önemini açıklar | 10, 16, 18, 19, 9 | A |
Sağlık sorunlarını saptar ve ebelik hizmetleri çerçevesinde çözüm üretir | 10, 16, 9 | A |
Toplum sağlığında eğitimin ve iletişim önemini açıklar | 10, 16, 9 | A |
Ebelik hizmetlerin toplum sağlığına yararlılığı açısından örgütlenmenin önemini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel Sağlık Hizmetleri, Toplum Sağlığı ve Ebelik | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Demografi ve Sağlık: Temel Sağlık Göstergeleri, Ölçütler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Türkiye’de ve Dünya’da Kadın Sağlığının Durumu | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Dünyada ve Türkiye'de Çocukların Sağlık Durumu | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Birinci Basamak Sağlık Hizmetlerinde Ülkemizde ve Gelişmiş Ülkelerde Ebelik. | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Koruyucu Sağlık Hizmetleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Erken Tanı – Tarama Programlarında Ebelik Hizmetleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Genetik Hastalıklar ve Genetik Danışmanlıkta Ebelik Hizmetleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Ana-Çocuk Sağlığı Eğitimi ve İletişiminde Ebelik Hizmetler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Toplum Sağlığının Korunmasında Beslenmenin Önemi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Afetlerde Üreme Sağlığı ve Ebelik Hizmetleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Aile İçi Şiddet Cinsel İstismar ve Ebelik Hizmetleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Örgütlenme Kültürü ve Ebelik Örgütleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Ebelikle İlgili Yasal Durum ve Mevzuat | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Ders sunumları Bilimsel makalelerin yer aldığı elektronik veri tabanı (PubMed-Medline, Web of Science, Scopus, Google Scholar, Cochrane E-Library) Electronic database containing scientific articles (PubMed-Medline, Web of Science, Scopus, Google Scholar, Cochrane E-Library) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ebelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, ebelik uygulamaları ve doğum ile ilgili kanıt temelli çalışmaların önemini bilerek yaşama geçirebilmek için yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | Ebelikte uzmanlık alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. Ebelik uygulamalarında, ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | Ebelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiye erişme, bilgiyi değerlendirme ve yorumlama yeteneğine sahiptir. | X | |||||
4 | Sağlık bakım teorilerini bilen ve ebelik alanında edindiği bilgilerle bütünleştirerek ebeliğe özgü teori geliştirebilir. | ||||||
5 | Eğitim becerileri yöntemlerini uygulayabilir. | X | |||||
6 | Ebelik alanıyla ilgili özel yetkinlik gerektiren bir çalışmayı edindiği bilgi ve beceriler ışığında bağımsız olarak yürütür. | ||||||
7 | Ebelikle ilgili uzmanlık gerektiren bir sorunu saptamak, çözümü yöntemi belirlemek, soruna yönelik veri toplamak, analiz etmek ve sonuçları değerlenmek için sorumluluk alabilme yetisine sahiptir. | X | |||||
8 | Ebelik mesleği ile ilgili öngörülen ya da öngörülmeyen sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | X | |||||
9 | Bilginin sürekli değiştiği sağlık hizmetinde yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
10 | Ebelik alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve sonuçlarını sistemli olarak aktarabilir. | ||||||
11 | Ebelik alanında bilimsel çalışmalar yapabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | ||||||
12 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
13 | Mesleki organizasyonların çalışmalarında aktif olarak görev alır. | X | |||||
14 | Ebelik mesleğine ulusal ve uluslararası kanıtlar sunabilen araştırma projeleri yazabilir. | ||||||
15 | Bilimsel çalışmalara eleştirel bakış açısı geliştirebilir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |