Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PERİNATOLOJİ | EBEY1167180 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Riskli gebeliklerde uygulanan tanı ve tarama testlerine yönelik bilgi sahibi olmasını sağlamak ve uygulama becerisi kazanmaktır |
Dersin İçeriği | Bu ders; Perinatolojide temel kavramlar,Perinatolojiye ve ebelik,Prekonsepsiyonel hazırlık, antenatal bakım ve prenatal tanı ve danışmanlık,Perinatoloji kliniklerinde hasta güvenliği ve ebenin rolü,Yüksek riskli gebelikler ve Perinatal bakım yaklaşımı,Ülkemizde temel perinatolojik sorunlar,Dünyada temel perinatolojik sorunlar,Prenatal Bakımda Eşitsizlikler ve Özel Gruplara Perinatal Yaklaşım (adölesan, engelli, göçmen, yoksul vb),Perinatolojide Uygulama ve Araştırmalara Temel Oluşturan Kuram/Model ve Yaklaşımlar (transkültürel ebelik, aile merkezli bakım, sağlığı geliştirme modelleri vb) ,Anne-baba-bebek bağlanma süreci,Fetal Sağlığı Değerlendirme ve Tarama Testleri, Prenatal tanı testleri,Perinatal Bakımda kanıta dayalı uygulamalar ve etik konular,Perinatal döneme özgü Ulusal ve Uluslararası Rehberler,Perinatal dönemde uygulanan ebelik girişimleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Perinatal dönemde ebelik bakımı uygulama aşamalarını açıklar | 10, 16, 9 | A |
Perinatal dönemde olan bakım gereksinimlerini analiz eder ve uygular | 10, 16, 9 | A |
Literatürde perinatal dönemde uygulanan girişimleri açıklar | 10, 16, 9 | A |
Perinatal dönemde uygulanan girişimleri uluslararası literatürle karşılaştırarak yorumlar | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Perinatolojide temel kavramlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Perinatolojiye ve ebelik | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Prekonsepsiyonel hazırlık, antenatal bakım ve prenatal tanı ve danışmanlık | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Perinatoloji kliniklerinde hasta güvenliği ve ebenin rolü | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Yüksek riskli gebelikler ve Perinatal bakım yaklaşımı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Ülkemizde temel perinatolojik sorunlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Dünyada temel perinatolojik sorunlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Prenatal Bakımda Eşitsizlikler ve Özel Gruplara Perinatal Yaklaşım (adölesan, engelli, göçmen, yoksul vb) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Perinatolojide Uygulama ve Araştırmalara Temel Oluşturan Kuram/Model ve Yaklaşımlar (transkültürel ebelik, aile merkezli bakım, sağlığı geliştirme modelleri vb) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Anne-baba-bebek bağlanma süreci | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Fetal Sağlığı Değerlendirme ve Tarama Testleri, Prenatal tanı testleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Perinatal Bakımda kanıta dayalı uygulamalar ve etik konular | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Perinatal döneme özgü Ulusal ve Uluslararası Rehberler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Perinatal dönemde uygulanan ebelik girişimleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Ders sunumları Bilimsel makalelerin yer aldığı elektronik veri tabanı (PubMed-Medline, Web of Science, Scopus, Google Scholar, Cochrane E-Library) Electronic database containing scientific articles (PubMed-Medline, Web of Science, Scopus, Google Scholar, Cochrane E-Library) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ebelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, ebelik uygulamaları ve doğum ile ilgili kanıt temelli çalışmaların önemini bilerek yaşama geçirebilmek için yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | Ebelikte uzmanlık alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. Ebelik uygulamalarında, ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | Ebelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiye erişme, bilgiyi değerlendirme ve yorumlama yeteneğine sahiptir. | X | |||||
4 | Sağlık bakım teorilerini bilen ve ebelik alanında edindiği bilgilerle bütünleştirerek ebeliğe özgü teori geliştirebilir. | ||||||
5 | Eğitim becerileri yöntemlerini uygulayabilir. | X | |||||
6 | Ebelik alanıyla ilgili özel yetkinlik gerektiren bir çalışmayı edindiği bilgi ve beceriler ışığında bağımsız olarak yürütür. | ||||||
7 | Ebelikle ilgili uzmanlık gerektiren bir sorunu saptamak, çözümü yöntemi belirlemek, soruna yönelik veri toplamak, analiz etmek ve sonuçları değerlenmek için sorumluluk alabilme yetisine sahiptir. | X | |||||
8 | Ebelik mesleği ile ilgili öngörülen ya da öngörülmeyen sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | ||||||
9 | Bilginin sürekli değiştiği sağlık hizmetinde yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
10 | Ebelik alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve sonuçlarını sistemli olarak aktarabilir. | ||||||
11 | Ebelik alanında bilimsel çalışmalar yapabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | X | |||||
12 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
13 | Mesleki organizasyonların çalışmalarında aktif olarak görev alır. | ||||||
14 | Ebelik mesleğine ulusal ve uluslararası kanıtlar sunabilen araştırma projeleri yazabilir. | ||||||
15 | Bilimsel çalışmalara eleştirel bakış açısı geliştirebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 111 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(111/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PERİNATOLOJİ | EBEY1167180 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Riskli gebeliklerde uygulanan tanı ve tarama testlerine yönelik bilgi sahibi olmasını sağlamak ve uygulama becerisi kazanmaktır |
Dersin İçeriği | Bu ders; Perinatolojide temel kavramlar,Perinatolojiye ve ebelik,Prekonsepsiyonel hazırlık, antenatal bakım ve prenatal tanı ve danışmanlık,Perinatoloji kliniklerinde hasta güvenliği ve ebenin rolü,Yüksek riskli gebelikler ve Perinatal bakım yaklaşımı,Ülkemizde temel perinatolojik sorunlar,Dünyada temel perinatolojik sorunlar,Prenatal Bakımda Eşitsizlikler ve Özel Gruplara Perinatal Yaklaşım (adölesan, engelli, göçmen, yoksul vb),Perinatolojide Uygulama ve Araştırmalara Temel Oluşturan Kuram/Model ve Yaklaşımlar (transkültürel ebelik, aile merkezli bakım, sağlığı geliştirme modelleri vb) ,Anne-baba-bebek bağlanma süreci,Fetal Sağlığı Değerlendirme ve Tarama Testleri, Prenatal tanı testleri,Perinatal Bakımda kanıta dayalı uygulamalar ve etik konular,Perinatal döneme özgü Ulusal ve Uluslararası Rehberler,Perinatal dönemde uygulanan ebelik girişimleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Perinatal dönemde ebelik bakımı uygulama aşamalarını açıklar | 10, 16, 9 | A |
Perinatal dönemde olan bakım gereksinimlerini analiz eder ve uygular | 10, 16, 9 | A |
Literatürde perinatal dönemde uygulanan girişimleri açıklar | 10, 16, 9 | A |
Perinatal dönemde uygulanan girişimleri uluslararası literatürle karşılaştırarak yorumlar | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Perinatolojide temel kavramlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Perinatolojiye ve ebelik | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Prekonsepsiyonel hazırlık, antenatal bakım ve prenatal tanı ve danışmanlık | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Perinatoloji kliniklerinde hasta güvenliği ve ebenin rolü | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Yüksek riskli gebelikler ve Perinatal bakım yaklaşımı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Ülkemizde temel perinatolojik sorunlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Dünyada temel perinatolojik sorunlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Prenatal Bakımda Eşitsizlikler ve Özel Gruplara Perinatal Yaklaşım (adölesan, engelli, göçmen, yoksul vb) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Perinatolojide Uygulama ve Araştırmalara Temel Oluşturan Kuram/Model ve Yaklaşımlar (transkültürel ebelik, aile merkezli bakım, sağlığı geliştirme modelleri vb) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Anne-baba-bebek bağlanma süreci | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Fetal Sağlığı Değerlendirme ve Tarama Testleri, Prenatal tanı testleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Perinatal Bakımda kanıta dayalı uygulamalar ve etik konular | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Perinatal döneme özgü Ulusal ve Uluslararası Rehberler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Perinatal dönemde uygulanan ebelik girişimleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Ders sunumları Bilimsel makalelerin yer aldığı elektronik veri tabanı (PubMed-Medline, Web of Science, Scopus, Google Scholar, Cochrane E-Library) Electronic database containing scientific articles (PubMed-Medline, Web of Science, Scopus, Google Scholar, Cochrane E-Library) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ebelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, ebelik uygulamaları ve doğum ile ilgili kanıt temelli çalışmaların önemini bilerek yaşama geçirebilmek için yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | Ebelikte uzmanlık alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. Ebelik uygulamalarında, ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | Ebelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiye erişme, bilgiyi değerlendirme ve yorumlama yeteneğine sahiptir. | X | |||||
4 | Sağlık bakım teorilerini bilen ve ebelik alanında edindiği bilgilerle bütünleştirerek ebeliğe özgü teori geliştirebilir. | ||||||
5 | Eğitim becerileri yöntemlerini uygulayabilir. | X | |||||
6 | Ebelik alanıyla ilgili özel yetkinlik gerektiren bir çalışmayı edindiği bilgi ve beceriler ışığında bağımsız olarak yürütür. | ||||||
7 | Ebelikle ilgili uzmanlık gerektiren bir sorunu saptamak, çözümü yöntemi belirlemek, soruna yönelik veri toplamak, analiz etmek ve sonuçları değerlenmek için sorumluluk alabilme yetisine sahiptir. | X | |||||
8 | Ebelik mesleği ile ilgili öngörülen ya da öngörülmeyen sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | ||||||
9 | Bilginin sürekli değiştiği sağlık hizmetinde yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
10 | Ebelik alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve sonuçlarını sistemli olarak aktarabilir. | ||||||
11 | Ebelik alanında bilimsel çalışmalar yapabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | X | |||||
12 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
13 | Mesleki organizasyonların çalışmalarında aktif olarak görev alır. | ||||||
14 | Ebelik mesleğine ulusal ve uluslararası kanıtlar sunabilen araştırma projeleri yazabilir. | ||||||
15 | Bilimsel çalışmalara eleştirel bakış açısı geliştirebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |