Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FARMASÖTİK KİMYA UYGULAMA II | PHA3214154 | Bahar Dönemi | 0+3 | 1,5 | 3 |
Ders Programı | ( B ) Cuma 14:30-15:15 ( B ) Cuma 15:30-16:15 ( B ) Cuma 16:30-17:15 ( A ) Pazartesi 13:30-14:15 ( A ) Pazartesi 14:30-15:15 ( A ) Pazartesi 15:30-16:15 ( C ) Salı 13:30-14:15 ( C ) Salı 14:30-15:15 ( C ) Salı 15:30-16:15 ( C ) Cumartesi 14:30-15:15 ( C ) Cumartesi 15:30-16:15 ( C ) Cumartesi 16:30-17:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Mine YARIM YÜKSEL |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Mine YARIM YÜKSEL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bazı organik ve ilaç etkin maddelerinin sentezi, organik reaksiyon mekanizmalarının irdelenmesi ,ayırma ve saflaştırma işlemleri, bilgisayarlı ilaç tasarım yöntemlerinin gösterilmesidir |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ayırma ve Saflaştırma işlemlerinin tanıtımı,Ekstraksiyon,distilasyon ve kristalizasyon ,Fiziksel ayırma yöntemleri , elektroforez , kromatografi,Bazı organik ve ilaç etkin maddelerinin ayırılması ve saflaştırılması ,Bazı organik ve ilaç etkin maddelerinin ayrılması ve saflaştırılması,Cannizaro Reaksiyonu ürünlerinin ayrılması,Polarimetrik ve refraktometrik yöntemler,Kullanımda olan formülasyonlardan etkin madde izolasyonu ,Kullanımda olan formülasyonlardan etkin madde izolasyonu,Kolon kromotografisi ,Kolon kromotografisi uygulaması,Bilgisayarlı ilaç tasarım yöntemlerinin tanınması ,Moleküler modelleme çalışması ,Moleküler modelleme çalışması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda, öğrenci; 1.Öğrenci ayırma ve saflaştırma yöntemlerini çözümleyebilecektir. 1.1.Ayırma ve saflaştırma için gerekli araç gereci tanır. 1.2.Ayırma ve saflaştırma için gerekli araç gereci kullanır. 2.Polarimetrik ve refraktometrik yöntemlerini uygular. 2.1.Polarimetrik ve refraktometrik yöntemler için gerekli araç gereci tanır. 2.2.Polarimetrik ve refraktometrik yöntemler için gerekli araç gereci kullanır. 3.Kolon kromotografisini uygular. 3.1.Kolon kromotografisi araç gereçlerini tanır. 3.2.Kolon kromotgrafisi araç gereçlerini kullanır. 4.Bilgisayarlı ilaç tasarımı yöntemlerini çözümleyebilir. 4.1.Moleküler modelleme tekniklerini tanır. 4.2.Moleküler modelleme tekniklerini temel seviyede kullanabilir | 12, 14, 16, 17, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ayırma ve Saflaştırma işlemlerinin tanıtımı | Kaynakçanın okunması |
2 | Ekstraksiyon,distilasyon ve kristalizasyon | Kaynakçanın okunması |
3 | Fiziksel ayırma yöntemleri , elektroforez , kromatografi | Kaynakçanın okunması |
4 | Bazı organik ve ilaç etkin maddelerinin ayırılması ve saflaştırılması | Kaynakçanın okunması |
5 | Bazı organik ve ilaç etkin maddelerinin ayrılması ve saflaştırılması | Kaynakçanın okunması |
6 | Cannizaro Reaksiyonu ürünlerinin ayrılması | Kaynakçanın okunması |
7 | Polarimetrik ve refraktometrik yöntemler | Kaynakçanın okunması |
8 | Kullanımda olan formülasyonlardan etkin madde izolasyonu | Kaynakçanın okunması |
9 | Kullanımda olan formülasyonlardan etkin madde izolasyonu | Kaynakçanın okunması |
10 | Kolon kromotografisi | Kaynakçanın okunması |
11 | Kolon kromotografisi uygulaması | Kaynakçanın okunması |
12 | Bilgisayarlı ilaç tasarım yöntemlerinin tanınması | Kaynakçanın okunması |
13 | Moleküler modelleme çalışması | Kaynakçanın okunması |
14 | Moleküler modelleme çalışması | Kaynakçanın okunmas |
Kaynak |
Laboratuvar notları öğrencilere verilecektir. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar. | ||||||
4 | PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. | ||||||
5 | PY-5. Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar. | ||||||
6 | PY-6. Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanır. | X | |||||
7 | PY-7. Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | ||||||
8 | PY-8. İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. | X | |||||
9 | PY-9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | X | |||||
10 | PY-10. Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir. | ||||||
12 | PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
13 | PY-13. Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | ||||||
14 | PY-14. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar. | ||||||
15 | PY-15. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. | ||||||
16 | PY-16. Yabancı dil olarak İngilizceyi, eczacılıkla ilgili yenilikleri izleyebilme ve iletişim kurabilmede kullanır. | X | |||||
17 | PY-17. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. | X | |||||
18 | PY-18. İlaç hammaddelerinin hazırlanmasından, ilaç şekillerinin tasarımına ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır. | X | |||||
19 | PY-19. İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar. | X | |||||
20 | PY-20. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | ||||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 3 | 42 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 3 | 3 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 3 | 3 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 90 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(90/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FARMASÖTİK KİMYA UYGULAMA II | PHA3214154 | Bahar Dönemi | 0+3 | 1,5 | 3 |
Ders Programı | ( B ) Cuma 14:30-15:15 ( B ) Cuma 15:30-16:15 ( B ) Cuma 16:30-17:15 ( A ) Pazartesi 13:30-14:15 ( A ) Pazartesi 14:30-15:15 ( A ) Pazartesi 15:30-16:15 ( C ) Salı 13:30-14:15 ( C ) Salı 14:30-15:15 ( C ) Salı 15:30-16:15 ( C ) Cumartesi 14:30-15:15 ( C ) Cumartesi 15:30-16:15 ( C ) Cumartesi 16:30-17:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Mine YARIM YÜKSEL |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Mine YARIM YÜKSEL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bazı organik ve ilaç etkin maddelerinin sentezi, organik reaksiyon mekanizmalarının irdelenmesi ,ayırma ve saflaştırma işlemleri, bilgisayarlı ilaç tasarım yöntemlerinin gösterilmesidir |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ayırma ve Saflaştırma işlemlerinin tanıtımı,Ekstraksiyon,distilasyon ve kristalizasyon ,Fiziksel ayırma yöntemleri , elektroforez , kromatografi,Bazı organik ve ilaç etkin maddelerinin ayırılması ve saflaştırılması ,Bazı organik ve ilaç etkin maddelerinin ayrılması ve saflaştırılması,Cannizaro Reaksiyonu ürünlerinin ayrılması,Polarimetrik ve refraktometrik yöntemler,Kullanımda olan formülasyonlardan etkin madde izolasyonu ,Kullanımda olan formülasyonlardan etkin madde izolasyonu,Kolon kromotografisi ,Kolon kromotografisi uygulaması,Bilgisayarlı ilaç tasarım yöntemlerinin tanınması ,Moleküler modelleme çalışması ,Moleküler modelleme çalışması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda, öğrenci; 1.Öğrenci ayırma ve saflaştırma yöntemlerini çözümleyebilecektir. 1.1.Ayırma ve saflaştırma için gerekli araç gereci tanır. 1.2.Ayırma ve saflaştırma için gerekli araç gereci kullanır. 2.Polarimetrik ve refraktometrik yöntemlerini uygular. 2.1.Polarimetrik ve refraktometrik yöntemler için gerekli araç gereci tanır. 2.2.Polarimetrik ve refraktometrik yöntemler için gerekli araç gereci kullanır. 3.Kolon kromotografisini uygular. 3.1.Kolon kromotografisi araç gereçlerini tanır. 3.2.Kolon kromotgrafisi araç gereçlerini kullanır. 4.Bilgisayarlı ilaç tasarımı yöntemlerini çözümleyebilir. 4.1.Moleküler modelleme tekniklerini tanır. 4.2.Moleküler modelleme tekniklerini temel seviyede kullanabilir | 12, 14, 16, 17, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ayırma ve Saflaştırma işlemlerinin tanıtımı | Kaynakçanın okunması |
2 | Ekstraksiyon,distilasyon ve kristalizasyon | Kaynakçanın okunması |
3 | Fiziksel ayırma yöntemleri , elektroforez , kromatografi | Kaynakçanın okunması |
4 | Bazı organik ve ilaç etkin maddelerinin ayırılması ve saflaştırılması | Kaynakçanın okunması |
5 | Bazı organik ve ilaç etkin maddelerinin ayrılması ve saflaştırılması | Kaynakçanın okunması |
6 | Cannizaro Reaksiyonu ürünlerinin ayrılması | Kaynakçanın okunması |
7 | Polarimetrik ve refraktometrik yöntemler | Kaynakçanın okunması |
8 | Kullanımda olan formülasyonlardan etkin madde izolasyonu | Kaynakçanın okunması |
9 | Kullanımda olan formülasyonlardan etkin madde izolasyonu | Kaynakçanın okunması |
10 | Kolon kromotografisi | Kaynakçanın okunması |
11 | Kolon kromotografisi uygulaması | Kaynakçanın okunması |
12 | Bilgisayarlı ilaç tasarım yöntemlerinin tanınması | Kaynakçanın okunması |
13 | Moleküler modelleme çalışması | Kaynakçanın okunması |
14 | Moleküler modelleme çalışması | Kaynakçanın okunmas |
Kaynak |
Laboratuvar notları öğrencilere verilecektir. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar. | ||||||
4 | PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. | ||||||
5 | PY-5. Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar. | ||||||
6 | PY-6. Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanır. | X | |||||
7 | PY-7. Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | ||||||
8 | PY-8. İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. | X | |||||
9 | PY-9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | X | |||||
10 | PY-10. Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir. | ||||||
12 | PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
13 | PY-13. Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | ||||||
14 | PY-14. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar. | ||||||
15 | PY-15. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. | ||||||
16 | PY-16. Yabancı dil olarak İngilizceyi, eczacılıkla ilgili yenilikleri izleyebilme ve iletişim kurabilmede kullanır. | X | |||||
17 | PY-17. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. | X | |||||
18 | PY-18. İlaç hammaddelerinin hazırlanmasından, ilaç şekillerinin tasarımına ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır. | X | |||||
19 | PY-19. İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar. | X | |||||
20 | PY-20. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | ||||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 |