Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İŞİTME ENG. VE KOKLEAR İMPL. DİL-KONUŞMA TERAP. | DKT4272510 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ramazan Sertan ÖZDEMİR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Ders içeriğinde klinik olarak işitme engelli ve koklear implantlı vakaların; dil ve konuşma terapisi açısından değerlendirme, terapi ve uygulama yöntemleri amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İşitsel Sözel Terapi Uygulamalarına Giriş,İşitsel Sözel Terapi – Doğal İşitsel Sözel Yaklaşım Yöntemleri Ve Uygulamalarında Benimsenen Temel İlkeler,İşitsel Sözel Terapi Uygulamalarında Güncel Durum.,Terapist-Anne Babalar için Strateji II: Çocukla sık sık Sohbetler Başlatın.,Terapist-Anne Babalar için Strateji II: Çocukla Sohbetler Başlatın. ,Dil Gelişimini Uyarıcı Stratejiler-Teknikler: Model Olma ve Dil Açma.,Dil Girdileri için Etkileşimci Ortamlar: Rutinler ve Oyun.,Dil Gelişimini Uyarıcı Teknikler-2. Bölüm: Model Olma-Dil Açılımı Teknikleri.,Dil Gelişimini Uyarıcı Teknikler-2. Bölüm: Model Olma-Dil Açılımı Teknikleri.,Terapistler için Dil Gelişimini Uyarıcı Strateji VI: Anlayabileceği Sözlü Dil Kullanın ve Mesajınızı Uyarlayın.,Terapistler için Dil Gelişimini Uyarıcı Teknikler I,Terapistler için Dil Gelişimini Uyarıcı Teknikler II,İşitsel-Sözel Terapide Uygulanan İşitsel Stratejiler I ,İşitsel-Sözel Terapide Uygulanan İşitsel Stratejiler II; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İşitmenin önemi, işitmenin bireyin gelişimsel beceriler üzerine etkileri bilir. | 10, 16, 9 | H |
Gelişim dönemlerindeki işitme kayıplarının gelişimsel önemini ve görülen işitme kaybının belirtilerini bilir. | 16, 9 | H |
İşitme kaybının dereceleri, işitme kaybı nedenleri ve işitme kaybı derecelerinin bağlı olarak anlama, dil ve konuşma becerileri üzerine olası etkilerini kavrar. | 16, 9 | H |
Bebeklerde, çocuklarda ve yetişkinlerde kullanılan amplifikasyon yöntemlerini bilir. | 9 | H |
Koklear İmplantın ne olduğu ve hangi durumlarda kullanıldığını bilir. | 13, 16, 9 | H |
İşitme engellilerin eğitiminde destek konuşma terapisi yöntemlerini bilir. | 10, 16, 6, 9 | H |
Artikülasyon becerilerinin geliştirilmesine yönelik terapi yöntemlerini ve konuşmalarındaki fonksiyon ve prozodik özelliklerin geliştirilmesine yönelik terapi yöntemlerini bilir. | 6, 9 | H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İşitsel Sözel Terapi Uygulamalarına Giriş | Vaka dosyası ve terapi notlarının incelenmesi |
2 | İşitsel Sözel Terapi – Doğal İşitsel Sözel Yaklaşım Yöntemleri Ve Uygulamalarında Benimsenen Temel İlkeler | Vaka dosyası ve terapi notlarının incelenmesi |
3 | İşitsel Sözel Terapi Uygulamalarında Güncel Durum. | Vaka dosyası ve terapi notlarının incelenmesi |
4 | Terapist-Anne Babalar için Strateji II: Çocukla sık sık Sohbetler Başlatın. | Vaka dosyası ve terapi notlarının incelenmesi |
5 | Terapist-Anne Babalar için Strateji II: Çocukla Sohbetler Başlatın. | Vaka dosyası ve terapi notlarının incelenmesi |
6 | Dil Gelişimini Uyarıcı Stratejiler-Teknikler: Model Olma ve Dil Açma. | Vaka dosyası ve terapi notlarının incelenmesi |
7 | Dil Girdileri için Etkileşimci Ortamlar: Rutinler ve Oyun. | Vaka dosyası ve terapi notlarının incelenmesi |
8 | Dil Gelişimini Uyarıcı Teknikler-2. Bölüm: Model Olma-Dil Açılımı Teknikleri. | Vaka dosyası ve terapi notlarının incelenmesi |
9 | Dil Gelişimini Uyarıcı Teknikler-2. Bölüm: Model Olma-Dil Açılımı Teknikleri. | Vaka dosyası ve terapi notlarının incelenmesi |
10 | Terapistler için Dil Gelişimini Uyarıcı Strateji VI: Anlayabileceği Sözlü Dil Kullanın ve Mesajınızı Uyarlayın. | Vaka dosyası ve terapi notlarının incelenmesi |
11 | Terapistler için Dil Gelişimini Uyarıcı Teknikler I | Vaka dosyası ve terapi notlarının incelenmesi |
12 | Terapistler için Dil Gelişimini Uyarıcı Teknikler II | Vaka dosyası ve terapi notlarının incelenmesi |
13 | İşitsel-Sözel Terapide Uygulanan İşitsel Stratejiler I | Vaka dosyası ve terapi notlarının incelenmesi |
14 | İşitsel-Sözel Terapide Uygulanan İşitsel Stratejiler II | Vaka dosyası ve terapi notlarının incelenmesi |
Kaynak |
power point slaytları |
Power Point Sunuları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 10 | 1 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 14 | 1 | 14 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 52 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(52/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İŞİTME ENG. VE KOKLEAR İMPL. DİL-KONUŞMA TERAP. | DKT4272510 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ramazan Sertan ÖZDEMİR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Ders içeriğinde klinik olarak işitme engelli ve koklear implantlı vakaların; dil ve konuşma terapisi açısından değerlendirme, terapi ve uygulama yöntemleri amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İşitsel Sözel Terapi Uygulamalarına Giriş,İşitsel Sözel Terapi – Doğal İşitsel Sözel Yaklaşım Yöntemleri Ve Uygulamalarında Benimsenen Temel İlkeler,İşitsel Sözel Terapi Uygulamalarında Güncel Durum.,Terapist-Anne Babalar için Strateji II: Çocukla sık sık Sohbetler Başlatın.,Terapist-Anne Babalar için Strateji II: Çocukla Sohbetler Başlatın. ,Dil Gelişimini Uyarıcı Stratejiler-Teknikler: Model Olma ve Dil Açma.,Dil Girdileri için Etkileşimci Ortamlar: Rutinler ve Oyun.,Dil Gelişimini Uyarıcı Teknikler-2. Bölüm: Model Olma-Dil Açılımı Teknikleri.,Dil Gelişimini Uyarıcı Teknikler-2. Bölüm: Model Olma-Dil Açılımı Teknikleri.,Terapistler için Dil Gelişimini Uyarıcı Strateji VI: Anlayabileceği Sözlü Dil Kullanın ve Mesajınızı Uyarlayın.,Terapistler için Dil Gelişimini Uyarıcı Teknikler I,Terapistler için Dil Gelişimini Uyarıcı Teknikler II,İşitsel-Sözel Terapide Uygulanan İşitsel Stratejiler I ,İşitsel-Sözel Terapide Uygulanan İşitsel Stratejiler II; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İşitmenin önemi, işitmenin bireyin gelişimsel beceriler üzerine etkileri bilir. | 10, 16, 9 | H |
Gelişim dönemlerindeki işitme kayıplarının gelişimsel önemini ve görülen işitme kaybının belirtilerini bilir. | 16, 9 | H |
İşitme kaybının dereceleri, işitme kaybı nedenleri ve işitme kaybı derecelerinin bağlı olarak anlama, dil ve konuşma becerileri üzerine olası etkilerini kavrar. | 16, 9 | H |
Bebeklerde, çocuklarda ve yetişkinlerde kullanılan amplifikasyon yöntemlerini bilir. | 9 | H |
Koklear İmplantın ne olduğu ve hangi durumlarda kullanıldığını bilir. | 13, 16, 9 | H |
İşitme engellilerin eğitiminde destek konuşma terapisi yöntemlerini bilir. | 10, 16, 6, 9 | H |
Artikülasyon becerilerinin geliştirilmesine yönelik terapi yöntemlerini ve konuşmalarındaki fonksiyon ve prozodik özelliklerin geliştirilmesine yönelik terapi yöntemlerini bilir. | 6, 9 | H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İşitsel Sözel Terapi Uygulamalarına Giriş | Vaka dosyası ve terapi notlarının incelenmesi |
2 | İşitsel Sözel Terapi – Doğal İşitsel Sözel Yaklaşım Yöntemleri Ve Uygulamalarında Benimsenen Temel İlkeler | Vaka dosyası ve terapi notlarının incelenmesi |
3 | İşitsel Sözel Terapi Uygulamalarında Güncel Durum. | Vaka dosyası ve terapi notlarının incelenmesi |
4 | Terapist-Anne Babalar için Strateji II: Çocukla sık sık Sohbetler Başlatın. | Vaka dosyası ve terapi notlarının incelenmesi |
5 | Terapist-Anne Babalar için Strateji II: Çocukla Sohbetler Başlatın. | Vaka dosyası ve terapi notlarının incelenmesi |
6 | Dil Gelişimini Uyarıcı Stratejiler-Teknikler: Model Olma ve Dil Açma. | Vaka dosyası ve terapi notlarının incelenmesi |
7 | Dil Girdileri için Etkileşimci Ortamlar: Rutinler ve Oyun. | Vaka dosyası ve terapi notlarının incelenmesi |
8 | Dil Gelişimini Uyarıcı Teknikler-2. Bölüm: Model Olma-Dil Açılımı Teknikleri. | Vaka dosyası ve terapi notlarının incelenmesi |
9 | Dil Gelişimini Uyarıcı Teknikler-2. Bölüm: Model Olma-Dil Açılımı Teknikleri. | Vaka dosyası ve terapi notlarının incelenmesi |
10 | Terapistler için Dil Gelişimini Uyarıcı Strateji VI: Anlayabileceği Sözlü Dil Kullanın ve Mesajınızı Uyarlayın. | Vaka dosyası ve terapi notlarının incelenmesi |
11 | Terapistler için Dil Gelişimini Uyarıcı Teknikler I | Vaka dosyası ve terapi notlarının incelenmesi |
12 | Terapistler için Dil Gelişimini Uyarıcı Teknikler II | Vaka dosyası ve terapi notlarının incelenmesi |
13 | İşitsel-Sözel Terapide Uygulanan İşitsel Stratejiler I | Vaka dosyası ve terapi notlarının incelenmesi |
14 | İşitsel-Sözel Terapide Uygulanan İşitsel Stratejiler II | Vaka dosyası ve terapi notlarının incelenmesi |
Kaynak |
power point slaytları |
Power Point Sunuları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |