Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÇOCUK SAĞLIĞI VE NÖROLOJİ | DKT2137620 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ramazan Sertan ÖZDEMİR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Yasemin TOPÇU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı, çocukluk dönemi tipik ve atipik gelişimsel süreçleri tanımak, çocukluk dönemi hastalık ve sendromları hakkında bilgi sahibi olmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Normal beyin gelişimi,2. Gelişim basamakları; normal nöromotor ve mental gelişim,3. Engelliliğe neden olan risk faktörleri ve riskli bebek izlemi,4. Çocuk nörolojisi açısından zekâ geriliği,5. Çocukluk çağı sinir sistemi enfeksiyonları,6. Nörolojik muayene ve testler,7. Nörolojik muayene ve testler ,8. Serebral palsi tanı ve izlemi,9. Havale, epilepsi, ateşli havale tanımı ve ilk yardım,10. Nörometabolik/ Norodejeneratif / Nöromusküler hastalıklar ve sendromlar,11. Çocuklarda dil ve konuşma gecikmesi ve olası nedenleri,12. Otistik bulgularla giden nörolojik sorunlar; Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu ve dil gelişimine etkileri,13. Fiziksel çocuk istismarı; ihmal ve örselenme,14. Nörolojik hastalıklarda ekip çalışması; iletişim, dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukları açısından dil ve konuşma terapistlerinin ayırıcı tanıda rolleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Çocuklardaki dil ve konuşma gelişimi ve bozukluklarını kavrayabilmek için gerekli olan anatomik yapıların embriyolojik gelişimi ve yaşa göre özellikleri ile ilgili bilgileri açıklar. | 16, 9 | A, G |
Çocukluk dönemlerine göre nöromotor gelişimi açıklar. Beynin motor, dil gelişimi, sosyal gelişim, bilişsel yeteneğinin yaşa göre özelliklerini, gelişim basamaklarını açıklar. | 16, 9 | A, G |
Engellilik için risk oluşturabilecek faktörlerleri tanımlar ve riskli bebek izlemindeki özellikleri özetler. | 10, 13, 9 | A |
Mental retardasyonun klinik olarak kavramını, nedenlerini, önlenmesi ve rehabiltasyon yaklaşımlarını açıklar. | 5, 6, 9 | A |
Çocukluk döneminde sık görülen menenjit, ensefalit gibi sinir sistemi enfeksiyonlarının klinik özellikleri ve nörolojik komplikasyonlarını açıklar. | 10, 9 | A |
Serebral palsinin tanı ve klinik özellikleri ve multidisipliner yaklaşım, rehabilitasyon yaklaşımını açıklar. | 10, 13, 9 | A |
Çocukluk çağı epilepsisinin özelliklerini açıklar ve konvülziyon geçiren bir çocuktaki acil yardım basamaklarını tanımlar. | 13, 4, 6, 9 | A |
Çocuklarda dil ve konuşmanın gecikme nedenleri ve sonucunda ortaya çıkan iletişim bozuklukları ile ilgili bilgileri tanımlar. | 13, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. Normal beyin gelişimi | Bir önceki dersin notları gözden geçirilmeli. |
2 | 2. Gelişim basamakları; normal nöromotor ve mental gelişim | Bir önceki dersin notları gözden geçirilmeli. |
3 | 3. Engelliliğe neden olan risk faktörleri ve riskli bebek izlemi | Bir önceki dersin notları gözden geçirilmeli. |
4 | 4. Çocuk nörolojisi açısından zekâ geriliği | Bir önceki dersin notları gözden geçirilmeli. |
5 | 5. Çocukluk çağı sinir sistemi enfeksiyonları | Bir önceki dersin notları gözden geçirilmeli. |
6 | 6. Nörolojik muayene ve testler | Bir önceki dersin notları gözden geçirilmeli. |
7 | 7. Nörolojik muayene ve testler | Bir önceki dersin notları gözden geçirilmeli. |
8 | 8. Serebral palsi tanı ve izlemi | Bir önceki dersin notları gözden geçirilmeli. |
9 | 9. Havale, epilepsi, ateşli havale tanımı ve ilk yardım | Bir önceki dersin notları gözden geçirilmeli. |
10 | 10. Nörometabolik/ Norodejeneratif / Nöromusküler hastalıklar ve sendromlar | Bir önceki dersin notları gözden geçirilmeli. |
11 | 11. Çocuklarda dil ve konuşma gecikmesi ve olası nedenleri | Bir önceki dersin notları gözden geçirilmeli. |
12 | 12. Otistik bulgularla giden nörolojik sorunlar; Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu ve dil gelişimine etkileri | Bir önceki dersin notları gözden geçirilmeli. |
13 | 13. Fiziksel çocuk istismarı; ihmal ve örselenme | Bir önceki dersin notları gözden geçirilmeli. |
14 | 14. Nörolojik hastalıklarda ekip çalışması; iletişim, dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukları açısından dil ve konuşma terapistlerinin ayırıcı tanıda rolleri | Bir önceki dersin notları gözden geçirilmeli. |
Kaynak |
Yalaz K. Temel Gelişimsel Çocuk Nörolojisi, 2021. Baytop V. Klinik Çocuk Nörolojisi, 2010. |
Ders notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 1 | 1 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 5 | 1 | 5 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 9 | 9 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 17 | 17 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 102 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(102/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÇOCUK SAĞLIĞI VE NÖROLOJİ | DKT2137620 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ramazan Sertan ÖZDEMİR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Yasemin TOPÇU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı, çocukluk dönemi tipik ve atipik gelişimsel süreçleri tanımak, çocukluk dönemi hastalık ve sendromları hakkında bilgi sahibi olmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Normal beyin gelişimi,2. Gelişim basamakları; normal nöromotor ve mental gelişim,3. Engelliliğe neden olan risk faktörleri ve riskli bebek izlemi,4. Çocuk nörolojisi açısından zekâ geriliği,5. Çocukluk çağı sinir sistemi enfeksiyonları,6. Nörolojik muayene ve testler,7. Nörolojik muayene ve testler ,8. Serebral palsi tanı ve izlemi,9. Havale, epilepsi, ateşli havale tanımı ve ilk yardım,10. Nörometabolik/ Norodejeneratif / Nöromusküler hastalıklar ve sendromlar,11. Çocuklarda dil ve konuşma gecikmesi ve olası nedenleri,12. Otistik bulgularla giden nörolojik sorunlar; Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu ve dil gelişimine etkileri,13. Fiziksel çocuk istismarı; ihmal ve örselenme,14. Nörolojik hastalıklarda ekip çalışması; iletişim, dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukları açısından dil ve konuşma terapistlerinin ayırıcı tanıda rolleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Çocuklardaki dil ve konuşma gelişimi ve bozukluklarını kavrayabilmek için gerekli olan anatomik yapıların embriyolojik gelişimi ve yaşa göre özellikleri ile ilgili bilgileri açıklar. | 16, 9 | A, G |
Çocukluk dönemlerine göre nöromotor gelişimi açıklar. Beynin motor, dil gelişimi, sosyal gelişim, bilişsel yeteneğinin yaşa göre özelliklerini, gelişim basamaklarını açıklar. | 16, 9 | A, G |
Engellilik için risk oluşturabilecek faktörlerleri tanımlar ve riskli bebek izlemindeki özellikleri özetler. | 10, 13, 9 | A |
Mental retardasyonun klinik olarak kavramını, nedenlerini, önlenmesi ve rehabiltasyon yaklaşımlarını açıklar. | 5, 6, 9 | A |
Çocukluk döneminde sık görülen menenjit, ensefalit gibi sinir sistemi enfeksiyonlarının klinik özellikleri ve nörolojik komplikasyonlarını açıklar. | 10, 9 | A |
Serebral palsinin tanı ve klinik özellikleri ve multidisipliner yaklaşım, rehabilitasyon yaklaşımını açıklar. | 10, 13, 9 | A |
Çocukluk çağı epilepsisinin özelliklerini açıklar ve konvülziyon geçiren bir çocuktaki acil yardım basamaklarını tanımlar. | 13, 4, 6, 9 | A |
Çocuklarda dil ve konuşmanın gecikme nedenleri ve sonucunda ortaya çıkan iletişim bozuklukları ile ilgili bilgileri tanımlar. | 13, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. Normal beyin gelişimi | Bir önceki dersin notları gözden geçirilmeli. |
2 | 2. Gelişim basamakları; normal nöromotor ve mental gelişim | Bir önceki dersin notları gözden geçirilmeli. |
3 | 3. Engelliliğe neden olan risk faktörleri ve riskli bebek izlemi | Bir önceki dersin notları gözden geçirilmeli. |
4 | 4. Çocuk nörolojisi açısından zekâ geriliği | Bir önceki dersin notları gözden geçirilmeli. |
5 | 5. Çocukluk çağı sinir sistemi enfeksiyonları | Bir önceki dersin notları gözden geçirilmeli. |
6 | 6. Nörolojik muayene ve testler | Bir önceki dersin notları gözden geçirilmeli. |
7 | 7. Nörolojik muayene ve testler | Bir önceki dersin notları gözden geçirilmeli. |
8 | 8. Serebral palsi tanı ve izlemi | Bir önceki dersin notları gözden geçirilmeli. |
9 | 9. Havale, epilepsi, ateşli havale tanımı ve ilk yardım | Bir önceki dersin notları gözden geçirilmeli. |
10 | 10. Nörometabolik/ Norodejeneratif / Nöromusküler hastalıklar ve sendromlar | Bir önceki dersin notları gözden geçirilmeli. |
11 | 11. Çocuklarda dil ve konuşma gecikmesi ve olası nedenleri | Bir önceki dersin notları gözden geçirilmeli. |
12 | 12. Otistik bulgularla giden nörolojik sorunlar; Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu ve dil gelişimine etkileri | Bir önceki dersin notları gözden geçirilmeli. |
13 | 13. Fiziksel çocuk istismarı; ihmal ve örselenme | Bir önceki dersin notları gözden geçirilmeli. |
14 | 14. Nörolojik hastalıklarda ekip çalışması; iletişim, dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukları açısından dil ve konuşma terapistlerinin ayırıcı tanıda rolleri | Bir önceki dersin notları gözden geçirilmeli. |
Kaynak |
Yalaz K. Temel Gelişimsel Çocuk Nörolojisi, 2021. Baytop V. Klinik Çocuk Nörolojisi, 2010. |
Ders notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |