2. Vertebral sütunu meydana getiren eklem yapılarını tanımlar.
11, 16, 5, 9
A
3. Vertebral sütunu destekleyici ligament yapıları anlatır.
11, 16, 5, 9
A
4. Vertebral sütun boyunca uzanan kas yapılarını ifade eder.
11, 16, 5, 9
A
5. Vertebral sütunun deformitelerini ve bu deformite mekanizmalarını özetler.
11, 16, 5, 9
A
6. Anormal kifoz ve lordozu tanımlar.
11, 16, 5, 9
A
7. Skolyozun tiplerini ve değerlendirme yöntemlerini sıralar.
11, 16, 5, 9
A
8. Skolyoz çeşitlerini ve değerlendirme yöntemlerini listeler.
11, 16, 5, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
vertebral sütunun fonksiyonel anatomisi ve fiziksel özellikleri
Anatomi-Kaplan Arıcı S. 58-59
2
Vertebral sütunun kinematiği
Ozan Anatomi S.104-109
3
Kifoz ve lordozun biyomekanik özellikleri
Kinezyoloji ve kas-iskelet sistemi S. 371-373
4
Skolyozun biyomekanik özellikleri
Kinezyoloji ve kas iskelet sistemi S. 369 371
5
Spinal travmanın biyomekanik özellikleri
Ozan Anatomi S. 40
6
Servikal kompleks
Anatomi-Kaplan Arıcı S. 59- 60
7
Torakal kompleks
Anatomi-Kaplan Arıcı S. 61
8
Lumbar kompleks
Anatomi-Kaplan Arıcı S. 62
9
Pelvis ve sakroiliak kompleks
Anatomi-Kaplan Arıcı S. 62-63
10
Omurga ağrısının klinik biyomekaniği
Kinezyoloji ve kas ve iskelet sistemi P. 405-411
11
Omurganın fonksiyonel analizi ve klinik uygulamalar
Ozan Anatomi S.104-109
12
cerrahi dekompresyonlar
Cerrahi Hastalıklar Bilgisi I-II S. 143-159
13
Omurga füzyonu
Anatomi-Kaplan Arıcı S.63-64
14
Omurga osteotomilerinin mekanik analizi
Omurganın Sagital Plan Deformiteleri 1. Baskı S. 224-235
Kaynak
Ders notu öğrencilere verilir
- Gray’s Anatomy, Susan Standring et. al.
- Atlas of Human Anatomy, FH Netter
- Fonksiyonel Anatomi ekstremiteler ve sırt bölgesi, Prof. Dr. Doğan Taner
- Fonksiyonel Nöroanatomi, Prof. Dr. Doğan Taner
- Anatomi Cilt: 1-2, Prof. Dr. Kaplan Arıncı, Prof. Dr. Alaittin Elhan
- Clinical biomechanics of the spine. Vol. 2. Philadelphia: Lippincott, 1990.White, Augustus A., and Manohar M. Panjabi.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Organ ve sistemlerin temel fonksiyonlarını ve çalışma mekanizmalarını bilir ve her bir sistemi ders konusu olarak anlatabilir
X
2
Tek başına kadavraların farklı bölgelerine disseksiyon yapabilir, üzerinde organları ve diğer yapıları tanımlayabilir, üzerinde ders anlatabilir
3
Bireysel olarak bir konu üzerine proje tasarlayabilir, o projede aktif olarak yer alabilir, bilimsel araştırma sonuçlarını makale haline getirebilir, yayın yapabilir.
X
4
Alanı ile ilgili multidisipliner çalışmalarda aktif olarak rol alabilir.
5
Radyogram, MR ve CT görüntülerindeki normal anatomik yapıları tanımlayabilir ve patolojik durumlara anatomik açıklama getirebilir
X
6
Anatomi disiplininin diğer temel tıp ve klinik dallar ile ilişkisini kavrar ve bu ilişki çerçevesinde ortak çalışmalar yürütür.
X
7
En az bir yabancı dili etkin olarak kullanarak kendi alanında ve çalışma konusunu ilgilendiren diğer alanlarda uluslararası yayınları takip edebilir.
8
Organların ve yapıların topografik düzenlemesini, yüzey projeksiyonlarını ve seyirlerini bilir
9
Kendi alanındaki konuların ve değerlendirdiği bilimsel verileri ve diğer araştırmacıların bilimsel verilerini sunu halinde aktarabilir.
X
10
Güncel araştırma konularını takip ederek, yeni verileri analiz eder.
X
11
Multidisipliner çalışmalarda takım içerisinde verilen sorumluluğu etkin olarak yerine getirir.
12
Klinik problemleri sentezleyebilir ve ona anatomik bir açıklama yapabilir.
13
İnsan vücudundaki, doku, organ ve sistemlerdeki temel mikroanatomik yapıları tanımlayabilir.
X
14
Öğrencilerle güven temelli ilişki kurabilir ve derse ilgilerini teşvik edebilir.
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
14
2
28
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
14
2
28
Genel Sınav ve Hazırlığı
14
2
28
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
112
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(112/30)
4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
VERTEBRAL SÜTUNUN BİYOMEKANİĞİ
-
Bahar Dönemi
2+0
2
4
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Doktora
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Prof.Dr. Bayram Ufuk ŞAKUL
Dersi Verenler
Prof.Dr. Bayram Ufuk ŞAKUL
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Vertebral sütunun fonksiyonel anatomisini ve biyomekanik özelliklerini değerlendirmektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; vertebral sütunun fonksiyonel anatomisi ve fiziksel özellikleri,Vertebral sütunun kinematiği,Kifoz ve lordozun biyomekanik özellikleri,Skolyozun biyomekanik özellikleri,Spinal travmanın biyomekanik özellikleri,Servikal kompleks,Torakal kompleks,Lumbar kompleks,Pelvis ve sakroiliak kompleks,Omurga ağrısının klinik biyomekaniği,Omurganın fonksiyonel analizi ve klinik uygulamalar,cerrahi dekompresyonlar,Omurga füzyonu,Omurga osteotomilerinin mekanik analizi; konularını içermektedir.
2. Vertebral sütunu meydana getiren eklem yapılarını tanımlar.
11, 16, 5, 9
A
3. Vertebral sütunu destekleyici ligament yapıları anlatır.
11, 16, 5, 9
A
4. Vertebral sütun boyunca uzanan kas yapılarını ifade eder.
11, 16, 5, 9
A
5. Vertebral sütunun deformitelerini ve bu deformite mekanizmalarını özetler.
11, 16, 5, 9
A
6. Anormal kifoz ve lordozu tanımlar.
11, 16, 5, 9
A
7. Skolyozun tiplerini ve değerlendirme yöntemlerini sıralar.
11, 16, 5, 9
A
8. Skolyoz çeşitlerini ve değerlendirme yöntemlerini listeler.
11, 16, 5, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
vertebral sütunun fonksiyonel anatomisi ve fiziksel özellikleri
Anatomi-Kaplan Arıcı S. 58-59
2
Vertebral sütunun kinematiği
Ozan Anatomi S.104-109
3
Kifoz ve lordozun biyomekanik özellikleri
Kinezyoloji ve kas-iskelet sistemi S. 371-373
4
Skolyozun biyomekanik özellikleri
Kinezyoloji ve kas iskelet sistemi S. 369 371
5
Spinal travmanın biyomekanik özellikleri
Ozan Anatomi S. 40
6
Servikal kompleks
Anatomi-Kaplan Arıcı S. 59- 60
7
Torakal kompleks
Anatomi-Kaplan Arıcı S. 61
8
Lumbar kompleks
Anatomi-Kaplan Arıcı S. 62
9
Pelvis ve sakroiliak kompleks
Anatomi-Kaplan Arıcı S. 62-63
10
Omurga ağrısının klinik biyomekaniği
Kinezyoloji ve kas ve iskelet sistemi P. 405-411
11
Omurganın fonksiyonel analizi ve klinik uygulamalar
Ozan Anatomi S.104-109
12
cerrahi dekompresyonlar
Cerrahi Hastalıklar Bilgisi I-II S. 143-159
13
Omurga füzyonu
Anatomi-Kaplan Arıcı S.63-64
14
Omurga osteotomilerinin mekanik analizi
Omurganın Sagital Plan Deformiteleri 1. Baskı S. 224-235
Kaynak
Ders notu öğrencilere verilir
- Gray’s Anatomy, Susan Standring et. al.
- Atlas of Human Anatomy, FH Netter
- Fonksiyonel Anatomi ekstremiteler ve sırt bölgesi, Prof. Dr. Doğan Taner
- Fonksiyonel Nöroanatomi, Prof. Dr. Doğan Taner
- Anatomi Cilt: 1-2, Prof. Dr. Kaplan Arıncı, Prof. Dr. Alaittin Elhan
- Clinical biomechanics of the spine. Vol. 2. Philadelphia: Lippincott, 1990.White, Augustus A., and Manohar M. Panjabi.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Organ ve sistemlerin temel fonksiyonlarını ve çalışma mekanizmalarını bilir ve her bir sistemi ders konusu olarak anlatabilir
X
2
Tek başına kadavraların farklı bölgelerine disseksiyon yapabilir, üzerinde organları ve diğer yapıları tanımlayabilir, üzerinde ders anlatabilir
3
Bireysel olarak bir konu üzerine proje tasarlayabilir, o projede aktif olarak yer alabilir, bilimsel araştırma sonuçlarını makale haline getirebilir, yayın yapabilir.
X
4
Alanı ile ilgili multidisipliner çalışmalarda aktif olarak rol alabilir.
5
Radyogram, MR ve CT görüntülerindeki normal anatomik yapıları tanımlayabilir ve patolojik durumlara anatomik açıklama getirebilir
X
6
Anatomi disiplininin diğer temel tıp ve klinik dallar ile ilişkisini kavrar ve bu ilişki çerçevesinde ortak çalışmalar yürütür.
X
7
En az bir yabancı dili etkin olarak kullanarak kendi alanında ve çalışma konusunu ilgilendiren diğer alanlarda uluslararası yayınları takip edebilir.
8
Organların ve yapıların topografik düzenlemesini, yüzey projeksiyonlarını ve seyirlerini bilir
9
Kendi alanındaki konuların ve değerlendirdiği bilimsel verileri ve diğer araştırmacıların bilimsel verilerini sunu halinde aktarabilir.
X
10
Güncel araştırma konularını takip ederek, yeni verileri analiz eder.
X
11
Multidisipliner çalışmalarda takım içerisinde verilen sorumluluğu etkin olarak yerine getirir.
12
Klinik problemleri sentezleyebilir ve ona anatomik bir açıklama yapabilir.
13
İnsan vücudundaki, doku, organ ve sistemlerdeki temel mikroanatomik yapıları tanımlayabilir.
X
14
Öğrencilerle güven temelli ilişki kurabilir ve derse ilgilerini teşvik edebilir.