Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EBELER İÇİN TEMEL ULTRASONOGRAFİ | - | Bahar Dönemi | 2+2 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. İclal İlknur ÖZDEMİR |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. Nurcan ARMAĞAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dünyada ve ülkemizde USG nin tarihsel gelişimi ve kullanım alanları ile birlikte ebelerin temel USG becerisi kazandırmaktır |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ultrasonda ebelerin görev, yetki ve sorumlulukları,USG nin tarihsel gelişimi, mekanizması ve görüntü değerlendirmenin nasıl yapıldığı,USG' nin jinekolojide kullanımı,USG'nin obstetrikte kullanımı,Jinekolojide normal bulguların öğrenilmesi,Jinekolojide patolojik bulguların ayırt edilebilmesi ,Obstetrikte fetal normal değerlerin öğretilmesi ve ölçüm yöntemlerinin gösterilmesi,Fetal anomalilerin tespiti (Santral sinir sistemi),Fetal anomalilerin tespiti (Gastrointestinal sistem),Fetal anomalilerin tespiti (Kardiovasküler sistem),Fetal anomalilerin tespiti (Ekstremiteler ve diğer patolojiler),Girişimsel usg nin gelişimi ve günümüzdeki kullanımı, işlem onam belgesinin önemi,Obstetrikde Patolojik durumlarda hastanın yönlendirilme esasları,Jinekolojik patolojilerde hastanın yönlendirilme esasları ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Jinekolojik normal anatomik yapının usg ile değerlendirilmesi aşamalarını açıklar | 16, 19, 6, 9 | E |
Jinekolojik patolojik bulguları sayar | 16, 19, 6, 9 | E |
Obstetrikde normal fetusda ölçümlerin nasıl yapıldığını açıklar | 16, 19, 6, 9 | E |
Fetal anomali bulgularını açıklar | 16, 19, 6, 9 | E |
Travayda USG uygulama ve değerlendirme kriterlerini açıklar | 16, 19, 6, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ultrasonda ebelerin görev, yetki ve sorumlulukları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | USG nin tarihsel gelişimi, mekanizması ve görüntü değerlendirmenin nasıl yapıldığı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | USG' nin jinekolojide kullanımı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | USG'nin obstetrikte kullanımı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Jinekolojide normal bulguların öğrenilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Jinekolojide patolojik bulguların ayırt edilebilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Obstetrikte fetal normal değerlerin öğretilmesi ve ölçüm yöntemlerinin gösterilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Fetal anomalilerin tespiti (Santral sinir sistemi) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Fetal anomalilerin tespiti (Gastrointestinal sistem) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Fetal anomalilerin tespiti (Kardiovasküler sistem) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Fetal anomalilerin tespiti (Ekstremiteler ve diğer patolojiler) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Girişimsel usg nin gelişimi ve günümüzdeki kullanımı, işlem onam belgesinin önemi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Obstetrikde Patolojik durumlarda hastanın yönlendirilme esasları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Jinekolojik patolojilerde hastanın yönlendirilme esasları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Ders sunumları Bilimsel makalelerin yer aldığı elektronik veri tabanı (PubMed-Medline, Web of Science, Scopus, Google Scholar, Cochrane E-Library) Electronic database containing scientific articles (PubMed-Medline, Web of Science, Scopus, Google Scholar, Cochrane E-Library) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ebelik uygulamaları ve doğum alanında temel bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | Ebelik uygulamalarında, ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | Ebelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiye erişir, bilgiyi değerlendirir ve yorumlar. | X | |||||
4 | Ebeliğe özgü kavram ve kuram oluşturur. | ||||||
5 | Öğretim becerileri yöntemlerini uygular. | ||||||
6 | Ebelik alanıyla ilgili özel yetkinlik gerektiren bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür. | ||||||
7 | Ebelikle ilgili uzmanlık gerektiren bir sorunu saptar, çözümü yöntemi belirler, soruna yönelik veri toplar, analiz eder ve sonuçları değerlendirir. | ||||||
8 | Ebelik mesleği ve mesleki uygulamalar ile ilgili problemlerin çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | ||||||
9 | Bilginin sürekli değiştiği sağlık hizmetinde yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
10 | Ebelik alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası literatürü takip eder, bilimsel çalışmalar yürütür ve sonuçlarını paylaşır. | ||||||
11 | Ebelik alanında bilimsel çalışmalar yapabilmek için İngilizceyi yeterli düzeyde kullanır. | ||||||
12 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde görev alır. | ||||||
13 | Mesleki organizasyonların çalışmalarında görev alır. | ||||||
14 | Ebelik mesleğine ulusal ve uluslar arası kanıtlar sunabilen araştırma projeleri yazar. | ||||||
15 | Bilimsel çalışmalara eleştirel bakış açısı ile yorumlar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 4 | 56 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 4 | 56 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 20 | 20 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 35 | 35 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 1 | 30 | 30 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 227 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(227/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EBELER İÇİN TEMEL ULTRASONOGRAFİ | - | Bahar Dönemi | 2+2 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. İclal İlknur ÖZDEMİR |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. Nurcan ARMAĞAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dünyada ve ülkemizde USG nin tarihsel gelişimi ve kullanım alanları ile birlikte ebelerin temel USG becerisi kazandırmaktır |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ultrasonda ebelerin görev, yetki ve sorumlulukları,USG nin tarihsel gelişimi, mekanizması ve görüntü değerlendirmenin nasıl yapıldığı,USG' nin jinekolojide kullanımı,USG'nin obstetrikte kullanımı,Jinekolojide normal bulguların öğrenilmesi,Jinekolojide patolojik bulguların ayırt edilebilmesi ,Obstetrikte fetal normal değerlerin öğretilmesi ve ölçüm yöntemlerinin gösterilmesi,Fetal anomalilerin tespiti (Santral sinir sistemi),Fetal anomalilerin tespiti (Gastrointestinal sistem),Fetal anomalilerin tespiti (Kardiovasküler sistem),Fetal anomalilerin tespiti (Ekstremiteler ve diğer patolojiler),Girişimsel usg nin gelişimi ve günümüzdeki kullanımı, işlem onam belgesinin önemi,Obstetrikde Patolojik durumlarda hastanın yönlendirilme esasları,Jinekolojik patolojilerde hastanın yönlendirilme esasları ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Jinekolojik normal anatomik yapının usg ile değerlendirilmesi aşamalarını açıklar | 16, 19, 6, 9 | E |
Jinekolojik patolojik bulguları sayar | 16, 19, 6, 9 | E |
Obstetrikde normal fetusda ölçümlerin nasıl yapıldığını açıklar | 16, 19, 6, 9 | E |
Fetal anomali bulgularını açıklar | 16, 19, 6, 9 | E |
Travayda USG uygulama ve değerlendirme kriterlerini açıklar | 16, 19, 6, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ultrasonda ebelerin görev, yetki ve sorumlulukları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | USG nin tarihsel gelişimi, mekanizması ve görüntü değerlendirmenin nasıl yapıldığı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | USG' nin jinekolojide kullanımı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | USG'nin obstetrikte kullanımı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Jinekolojide normal bulguların öğrenilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Jinekolojide patolojik bulguların ayırt edilebilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Obstetrikte fetal normal değerlerin öğretilmesi ve ölçüm yöntemlerinin gösterilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Fetal anomalilerin tespiti (Santral sinir sistemi) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Fetal anomalilerin tespiti (Gastrointestinal sistem) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Fetal anomalilerin tespiti (Kardiovasküler sistem) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Fetal anomalilerin tespiti (Ekstremiteler ve diğer patolojiler) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Girişimsel usg nin gelişimi ve günümüzdeki kullanımı, işlem onam belgesinin önemi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Obstetrikde Patolojik durumlarda hastanın yönlendirilme esasları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Jinekolojik patolojilerde hastanın yönlendirilme esasları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Ders sunumları Bilimsel makalelerin yer aldığı elektronik veri tabanı (PubMed-Medline, Web of Science, Scopus, Google Scholar, Cochrane E-Library) Electronic database containing scientific articles (PubMed-Medline, Web of Science, Scopus, Google Scholar, Cochrane E-Library) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ebelik uygulamaları ve doğum alanında temel bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | Ebelik uygulamalarında, ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | Ebelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiye erişir, bilgiyi değerlendirir ve yorumlar. | X | |||||
4 | Ebeliğe özgü kavram ve kuram oluşturur. | ||||||
5 | Öğretim becerileri yöntemlerini uygular. | ||||||
6 | Ebelik alanıyla ilgili özel yetkinlik gerektiren bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür. | ||||||
7 | Ebelikle ilgili uzmanlık gerektiren bir sorunu saptar, çözümü yöntemi belirler, soruna yönelik veri toplar, analiz eder ve sonuçları değerlendirir. | ||||||
8 | Ebelik mesleği ve mesleki uygulamalar ile ilgili problemlerin çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | ||||||
9 | Bilginin sürekli değiştiği sağlık hizmetinde yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
10 | Ebelik alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası literatürü takip eder, bilimsel çalışmalar yürütür ve sonuçlarını paylaşır. | ||||||
11 | Ebelik alanında bilimsel çalışmalar yapabilmek için İngilizceyi yeterli düzeyde kullanır. | ||||||
12 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde görev alır. | ||||||
13 | Mesleki organizasyonların çalışmalarında görev alır. | ||||||
14 | Ebelik mesleğine ulusal ve uluslar arası kanıtlar sunabilen araştırma projeleri yazar. | ||||||
15 | Bilimsel çalışmalara eleştirel bakış açısı ile yorumlar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |