Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GENEL KAMU HUKUKU | - | Senelik | 4+0 | 4 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Nihat BULUT |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Nihat BULUT, Doç.Dr. Adem Ersin BAYRA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Modern devletin unsurlarını ve Anayasal siyasi kurumların, tarihsel, teorik ve hukuki yönden gelişimini araştırmak ve tartışmak. Modern devletin amacı olan insan hakları ve demokrasi ilkelerinin teorik-hukuki köklerinin analizi ile günümüze etkilerini kavramak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Devlet Öncesi Toplumlar ve Devletin Kökenleri Üzerine Tartışmalar,Antik Düşünce/Atina Demokrasisinin Modern Demokrasilerden Farkı,İdeolojik, sınıflı devlet ve Platon,Kurumsallaşmış Anayasa ve Aristoteles,Ciceron ve Res Publica (Roma İmparatorluğu),Orta Çağ’da Özgürlük Anlayışı, Hukuk ve Feodal Doku,Ruhani İktidar ve Dünyevi İktidar Ayırırmı ve Thomas D’Aquin,Din ve Vicdan Özgürlüğü ve William Of Ockham,Farabi ‘den İbn-i Rüşt'e; İslam Dünyasında Devletin Kökenleri ve Amacına İlişkin Görüşler,N.Machiavelli’nin Hükümdarı ve Rönesans İnsanı,Modern Devletin Doğuşu I, Monarşi ve Egemenlik Kuramı, J.Bodin,Modern Devletin Doğuşu II, Monarşi ve Egemenlik Kuramı, T.Hobbes (İradeci Pozitivizm),Modern Devletin Doğuşu III, Liberal Düşüncenin Modern Devlete Katkısı ve J.Locke,Modern Devletin Doğuşu IV, 18.yy.Özgürlük Anlayışı, Kuvvetler Ayırımı, Doğal Hukukun Reddi ve Montesquieu,Modern Devletin Doğuşu V, Eşitsizliğin Kaynakları, Genel İrade, Ulusal Egemenlik Kavramları ve J.J.Rousseau,Doğal Haklar Yaklaşımı ve 1789 İnsan ve Yurttaş Hakları Bildirisi/ Hukuksal ve Siyasal Etkileri,Kıta Avrupası Dışında İngiltere’de Haklar ve Özgürlükler Alanındaki Gelişmeler ve Temel Tarihsel Belgeler,Kıta Avrupası Dışında Amerika’da Haklar ve Özgürlükler Alanındaki Gelişmeler ve Temel Tarihsel Belgeler,1848 Devrimi ve Bireysel Haklardan Sosyal Haklara Evrilme Süreci,Sosyal-Hukuk Devlet İlkesi ve Çağdaş Yaklaşımlar,19.yy. Osmanlı İmparatorluğunda Hukuksal-Siyasal Dönüşüm Dinamikleri ve İnsan Haklarına Yaklaşım,Temel Hak ve Özgürlüklere Modern Yaklaşım; İnsan Haklarının Demokratik Temel Kavramları,Farklı Siyasal Sistemlerin Hak-Özgürlük İlişkisine Yüklediği Anlamlar ve Değerlendirme,1948 BM Evrensel İnsan Hakları Bildirisi, İçeriği ve Anayasal Kurumlara Etkileri,Bir Uluslarüstü Bölgesel Yapılanma Örneği ve AİHS (Hazırlanışı, siyasal menşei, amaçları),İnsan Haklarının Ulusal Üstü Hukuksal Güvenceleri,Küreselleşme Olgusunun Modern Devlet Üzerine Etkileri ve İnsan Haklarına İlişkin Yaklaşımlar,Postmodern Devlet ve Yeni Bir Adalet Arayışı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Siyasal iktidar kavramını sorgular. | 10, 14, 16, 19, 9 | A |
1.1. Toplumsal-hukuki düzen ve siyasal otorite arasındaki meşruiyet ilişkisini çözümler. | 10, 16, 19, 9 | A |
1.2. Siyasal-hukuki kavramların analizini yapar. | 10, 16, 19, 9 | A |
1.3. Devletin genel teorisini tartışır. | 10, 16, 19, 9 | A |
2. Temel hukuki-siyasi kavramları, yazılı ve sözlü olarak doğru biçimde kullanır. | 10, 14, 16, 19, 9 | A |
2.1. Tarih içinde adından söz ettirmiş önemli düşünürleri tanır. | 10, 16, 19, 9 | A |
2.2. Tarih içinde adından söz ettirmiş önemli ideolojileri tanır. | 10, 16, 19, 9 | A |
2.3. Günümüzde egemen olan düşünce sistemlerini tanır. | 10, 16, 19, 9 | A |
3. Günümüzün egemen ideolojik yapısını eleştirel bir gözle değerlendirir. | 10, 14, 16, 19, 9 | A |
3.1. Modern devlet teorisini tartışır. | 10, 14, 16, 19, 9 | A |
3.2. İnsan hakları teorisini eleştirel şekilde kavrar ve analiz eder. | 10, 13, 14, 16, 19, 9 | A |
3.3. Küreselleşme teorisini sorgular. | 10, 14, 16, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Devlet Öncesi Toplumlar ve Devletin Kökenleri Üzerine Tartışmalar | Öğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır. |
2 | Antik Düşünce/Atina Demokrasisinin Modern Demokrasilerden Farkı | Öğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır. |
3 | İdeolojik, sınıflı devlet ve Platon | Öğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır. |
4 | Kurumsallaşmış Anayasa ve Aristoteles | Öğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır. |
5 | Ciceron ve Res Publica (Roma İmparatorluğu) | Öğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır. |
6 | Orta Çağ’da Özgürlük Anlayışı, Hukuk ve Feodal Doku | Öğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır. |
7 | Ruhani İktidar ve Dünyevi İktidar Ayırırmı ve Thomas D’Aquin | Öğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır. |
8 | Din ve Vicdan Özgürlüğü ve William Of Ockham | Öğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır. |
9 | Farabi ‘den İbn-i Rüşt'e; İslam Dünyasında Devletin Kökenleri ve Amacına İlişkin Görüşler | Öğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır. |
10 | N.Machiavelli’nin Hükümdarı ve Rönesans İnsanı | Öğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır. |
11 | Modern Devletin Doğuşu I, Monarşi ve Egemenlik Kuramı, J.Bodin | Öğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır. |
12 | Modern Devletin Doğuşu II, Monarşi ve Egemenlik Kuramı, T.Hobbes (İradeci Pozitivizm) | Öğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır. |
13 | Modern Devletin Doğuşu III, Liberal Düşüncenin Modern Devlete Katkısı ve J.Locke | Öğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır. |
14 | Modern Devletin Doğuşu IV, 18.yy.Özgürlük Anlayışı, Kuvvetler Ayırımı, Doğal Hukukun Reddi ve Montesquieu | Öğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır. |
15 | Modern Devletin Doğuşu V, Eşitsizliğin Kaynakları, Genel İrade, Ulusal Egemenlik Kavramları ve J.J.Rousseau | Öğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır. |
16 | Doğal Haklar Yaklaşımı ve 1789 İnsan ve Yurttaş Hakları Bildirisi/ Hukuksal ve Siyasal Etkileri | Öğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır. |
17 | Kıta Avrupası Dışında İngiltere’de Haklar ve Özgürlükler Alanındaki Gelişmeler ve Temel Tarihsel Belgeler | Öğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır. |
18 | Kıta Avrupası Dışında Amerika’da Haklar ve Özgürlükler Alanındaki Gelişmeler ve Temel Tarihsel Belgeler | Öğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır. |
19 | 1848 Devrimi ve Bireysel Haklardan Sosyal Haklara Evrilme Süreci | Öğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır. |
20 | Sosyal-Hukuk Devlet İlkesi ve Çağdaş Yaklaşımlar | Öğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır. |
21 | 19.yy. Osmanlı İmparatorluğunda Hukuksal-Siyasal Dönüşüm Dinamikleri ve İnsan Haklarına Yaklaşım | Öğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır. |
22 | Temel Hak ve Özgürlüklere Modern Yaklaşım; İnsan Haklarının Demokratik Temel Kavramları | Öğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır. |
23 | Farklı Siyasal Sistemlerin Hak-Özgürlük İlişkisine Yüklediği Anlamlar ve Değerlendirme | Öğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır. |
24 | 1948 BM Evrensel İnsan Hakları Bildirisi, İçeriği ve Anayasal Kurumlara Etkileri | Öğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır. |
25 | Bir Uluslarüstü Bölgesel Yapılanma Örneği ve AİHS (Hazırlanışı, siyasal menşei, amaçları) | Öğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır. |
26 | İnsan Haklarının Ulusal Üstü Hukuksal Güvenceleri | Öğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır. |
27 | Küreselleşme Olgusunun Modern Devlet Üzerine Etkileri ve İnsan Haklarına İlişkin Yaklaşımlar | Öğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır. |
28 | Postmodern Devlet ve Yeni Bir Adalet Arayışı | Öğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır. |
Kaynak |
Herhangi bir ders notu verilmeyecektir. |
Pierre Clastres,Devlete Karşı Toplum, Ayrıntı Y.,İstanbul.Ayferi Göze; Siyasal Düşünceler ve Yönetimler, Beta Y., İstanbul;Mehmet Akad-Bihterin Vural Dinçkol; Genel Kamu Hukuku, Der Y., İstanbul;İlhan Akın; Kamu Hukuku, Üçdal Y., İstanbul;Cemal Bali Akal(Derleyen); Devlet Kuramı, Dost Y., Ankara, 2000;Mehmet Ali Ağaoğulları-Levent Köker; İmparatorluktan Tanrı Devletine, İmge Y.,Ankara,1991;Mehmet Ali Ağaoğulları-Levent Köker; Kral Devlet ya da Ölümlü Tanrı,İmge Y.,Ankara,1994;Mehmet Ali Ağaoğulları-Levent Köker;Tanrı Devletinden Kral Devlete, İmge Y.,Ankara,1991;Alaeddin Şenel; Siyasal Düşünceler Tarihi, Bilim ve Sanat Y., Ankara,1995;Murat Sarıca; Siyasi Düşünce Tarihi, Gerçek Y., Ankara,1973;Cemal Bali Akal, İktidarın Üç Yüzü, Dost Y., Ankara,1998;Macit Gökberk, Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi, İstanbul;Rukiye Akkaya, Küreselleşme Olgusu Karşısında Ulus Sorunu, Legal Y.,İstanbul, 2004;Betül Çotuksöken-Saffet Babür; Orta Çağ’da Felsefe, Kabalcı Y., İstanbul,1993;Karl Popper, Açık Toplum ve Düşmanları,Remzi Y., İstanbul,1989;Niyazi Berkes, Türkiye’de Çağdaşlaşma, Doğu-Batı Y.,İstanbul.; C.Northcote Parkinson, Siyasal Düşüncenin Evrimi, Remzi Y., İstanbul,1984. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | X | |||||
2 | 2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır. | X | |||||
3 | 3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir. | X | |||||
4 | 4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır. | X | |||||
5 | 5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir. | X | |||||
6 | 6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur. | X | |||||
7 | 7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir. | X | |||||
8 | 8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | 9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir. | X | |||||
10 | 10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir. | X | |||||
11 | 11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar. | X | |||||
12 | 12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir. | X | |||||
13 | 13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır. | X | |||||
14 | 14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
15 | 15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | X | |||||
16 | 16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular. | X | |||||
17 | 17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir. | X | |||||
18 | 18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur. | X | |||||
19 | 19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir. | X | |||||
20 | 20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Bağıl Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 28 | 2 | 56 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 2 | 28 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 34 | 34 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 27 | 27 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 173 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(173/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GENEL KAMU HUKUKU | - | Senelik | 4+0 | 4 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Nihat BULUT |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Nihat BULUT, Doç.Dr. Adem Ersin BAYRA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Modern devletin unsurlarını ve Anayasal siyasi kurumların, tarihsel, teorik ve hukuki yönden gelişimini araştırmak ve tartışmak. Modern devletin amacı olan insan hakları ve demokrasi ilkelerinin teorik-hukuki köklerinin analizi ile günümüze etkilerini kavramak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Devlet Öncesi Toplumlar ve Devletin Kökenleri Üzerine Tartışmalar,Antik Düşünce/Atina Demokrasisinin Modern Demokrasilerden Farkı,İdeolojik, sınıflı devlet ve Platon,Kurumsallaşmış Anayasa ve Aristoteles,Ciceron ve Res Publica (Roma İmparatorluğu),Orta Çağ’da Özgürlük Anlayışı, Hukuk ve Feodal Doku,Ruhani İktidar ve Dünyevi İktidar Ayırırmı ve Thomas D’Aquin,Din ve Vicdan Özgürlüğü ve William Of Ockham,Farabi ‘den İbn-i Rüşt'e; İslam Dünyasında Devletin Kökenleri ve Amacına İlişkin Görüşler,N.Machiavelli’nin Hükümdarı ve Rönesans İnsanı,Modern Devletin Doğuşu I, Monarşi ve Egemenlik Kuramı, J.Bodin,Modern Devletin Doğuşu II, Monarşi ve Egemenlik Kuramı, T.Hobbes (İradeci Pozitivizm),Modern Devletin Doğuşu III, Liberal Düşüncenin Modern Devlete Katkısı ve J.Locke,Modern Devletin Doğuşu IV, 18.yy.Özgürlük Anlayışı, Kuvvetler Ayırımı, Doğal Hukukun Reddi ve Montesquieu,Modern Devletin Doğuşu V, Eşitsizliğin Kaynakları, Genel İrade, Ulusal Egemenlik Kavramları ve J.J.Rousseau,Doğal Haklar Yaklaşımı ve 1789 İnsan ve Yurttaş Hakları Bildirisi/ Hukuksal ve Siyasal Etkileri,Kıta Avrupası Dışında İngiltere’de Haklar ve Özgürlükler Alanındaki Gelişmeler ve Temel Tarihsel Belgeler,Kıta Avrupası Dışında Amerika’da Haklar ve Özgürlükler Alanındaki Gelişmeler ve Temel Tarihsel Belgeler,1848 Devrimi ve Bireysel Haklardan Sosyal Haklara Evrilme Süreci,Sosyal-Hukuk Devlet İlkesi ve Çağdaş Yaklaşımlar,19.yy. Osmanlı İmparatorluğunda Hukuksal-Siyasal Dönüşüm Dinamikleri ve İnsan Haklarına Yaklaşım,Temel Hak ve Özgürlüklere Modern Yaklaşım; İnsan Haklarının Demokratik Temel Kavramları,Farklı Siyasal Sistemlerin Hak-Özgürlük İlişkisine Yüklediği Anlamlar ve Değerlendirme,1948 BM Evrensel İnsan Hakları Bildirisi, İçeriği ve Anayasal Kurumlara Etkileri,Bir Uluslarüstü Bölgesel Yapılanma Örneği ve AİHS (Hazırlanışı, siyasal menşei, amaçları),İnsan Haklarının Ulusal Üstü Hukuksal Güvenceleri,Küreselleşme Olgusunun Modern Devlet Üzerine Etkileri ve İnsan Haklarına İlişkin Yaklaşımlar,Postmodern Devlet ve Yeni Bir Adalet Arayışı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Siyasal iktidar kavramını sorgular. | 10, 14, 16, 19, 9 | A |
1.1. Toplumsal-hukuki düzen ve siyasal otorite arasındaki meşruiyet ilişkisini çözümler. | 10, 16, 19, 9 | A |
1.2. Siyasal-hukuki kavramların analizini yapar. | 10, 16, 19, 9 | A |
1.3. Devletin genel teorisini tartışır. | 10, 16, 19, 9 | A |
2. Temel hukuki-siyasi kavramları, yazılı ve sözlü olarak doğru biçimde kullanır. | 10, 14, 16, 19, 9 | A |
2.1. Tarih içinde adından söz ettirmiş önemli düşünürleri tanır. | 10, 16, 19, 9 | A |
2.2. Tarih içinde adından söz ettirmiş önemli ideolojileri tanır. | 10, 16, 19, 9 | A |
2.3. Günümüzde egemen olan düşünce sistemlerini tanır. | 10, 16, 19, 9 | A |
3. Günümüzün egemen ideolojik yapısını eleştirel bir gözle değerlendirir. | 10, 14, 16, 19, 9 | A |
3.1. Modern devlet teorisini tartışır. | 10, 14, 16, 19, 9 | A |
3.2. İnsan hakları teorisini eleştirel şekilde kavrar ve analiz eder. | 10, 13, 14, 16, 19, 9 | A |
3.3. Küreselleşme teorisini sorgular. | 10, 14, 16, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Devlet Öncesi Toplumlar ve Devletin Kökenleri Üzerine Tartışmalar | Öğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır. |
2 | Antik Düşünce/Atina Demokrasisinin Modern Demokrasilerden Farkı | Öğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır. |
3 | İdeolojik, sınıflı devlet ve Platon | Öğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır. |
4 | Kurumsallaşmış Anayasa ve Aristoteles | Öğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır. |
5 | Ciceron ve Res Publica (Roma İmparatorluğu) | Öğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır. |
6 | Orta Çağ’da Özgürlük Anlayışı, Hukuk ve Feodal Doku | Öğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır. |
7 | Ruhani İktidar ve Dünyevi İktidar Ayırırmı ve Thomas D’Aquin | Öğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır. |
8 | Din ve Vicdan Özgürlüğü ve William Of Ockham | Öğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır. |
9 | Farabi ‘den İbn-i Rüşt'e; İslam Dünyasında Devletin Kökenleri ve Amacına İlişkin Görüşler | Öğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır. |
10 | N.Machiavelli’nin Hükümdarı ve Rönesans İnsanı | Öğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır. |
11 | Modern Devletin Doğuşu I, Monarşi ve Egemenlik Kuramı, J.Bodin | Öğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır. |
12 | Modern Devletin Doğuşu II, Monarşi ve Egemenlik Kuramı, T.Hobbes (İradeci Pozitivizm) | Öğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır. |
13 | Modern Devletin Doğuşu III, Liberal Düşüncenin Modern Devlete Katkısı ve J.Locke | Öğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır. |
14 | Modern Devletin Doğuşu IV, 18.yy.Özgürlük Anlayışı, Kuvvetler Ayırımı, Doğal Hukukun Reddi ve Montesquieu | Öğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır. |
15 | Modern Devletin Doğuşu V, Eşitsizliğin Kaynakları, Genel İrade, Ulusal Egemenlik Kavramları ve J.J.Rousseau | Öğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır. |
16 | Doğal Haklar Yaklaşımı ve 1789 İnsan ve Yurttaş Hakları Bildirisi/ Hukuksal ve Siyasal Etkileri | Öğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır. |
17 | Kıta Avrupası Dışında İngiltere’de Haklar ve Özgürlükler Alanındaki Gelişmeler ve Temel Tarihsel Belgeler | Öğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır. |
18 | Kıta Avrupası Dışında Amerika’da Haklar ve Özgürlükler Alanındaki Gelişmeler ve Temel Tarihsel Belgeler | Öğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır. |
19 | 1848 Devrimi ve Bireysel Haklardan Sosyal Haklara Evrilme Süreci | Öğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır. |
20 | Sosyal-Hukuk Devlet İlkesi ve Çağdaş Yaklaşımlar | Öğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır. |
21 | 19.yy. Osmanlı İmparatorluğunda Hukuksal-Siyasal Dönüşüm Dinamikleri ve İnsan Haklarına Yaklaşım | Öğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır. |
22 | Temel Hak ve Özgürlüklere Modern Yaklaşım; İnsan Haklarının Demokratik Temel Kavramları | Öğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır. |
23 | Farklı Siyasal Sistemlerin Hak-Özgürlük İlişkisine Yüklediği Anlamlar ve Değerlendirme | Öğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır. |
24 | 1948 BM Evrensel İnsan Hakları Bildirisi, İçeriği ve Anayasal Kurumlara Etkileri | Öğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır. |
25 | Bir Uluslarüstü Bölgesel Yapılanma Örneği ve AİHS (Hazırlanışı, siyasal menşei, amaçları) | Öğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır. |
26 | İnsan Haklarının Ulusal Üstü Hukuksal Güvenceleri | Öğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır. |
27 | Küreselleşme Olgusunun Modern Devlet Üzerine Etkileri ve İnsan Haklarına İlişkin Yaklaşımlar | Öğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır. |
28 | Postmodern Devlet ve Yeni Bir Adalet Arayışı | Öğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır. |
Kaynak |
Herhangi bir ders notu verilmeyecektir. |
Pierre Clastres,Devlete Karşı Toplum, Ayrıntı Y.,İstanbul.Ayferi Göze; Siyasal Düşünceler ve Yönetimler, Beta Y., İstanbul;Mehmet Akad-Bihterin Vural Dinçkol; Genel Kamu Hukuku, Der Y., İstanbul;İlhan Akın; Kamu Hukuku, Üçdal Y., İstanbul;Cemal Bali Akal(Derleyen); Devlet Kuramı, Dost Y., Ankara, 2000;Mehmet Ali Ağaoğulları-Levent Köker; İmparatorluktan Tanrı Devletine, İmge Y.,Ankara,1991;Mehmet Ali Ağaoğulları-Levent Köker; Kral Devlet ya da Ölümlü Tanrı,İmge Y.,Ankara,1994;Mehmet Ali Ağaoğulları-Levent Köker;Tanrı Devletinden Kral Devlete, İmge Y.,Ankara,1991;Alaeddin Şenel; Siyasal Düşünceler Tarihi, Bilim ve Sanat Y., Ankara,1995;Murat Sarıca; Siyasi Düşünce Tarihi, Gerçek Y., Ankara,1973;Cemal Bali Akal, İktidarın Üç Yüzü, Dost Y., Ankara,1998;Macit Gökberk, Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi, İstanbul;Rukiye Akkaya, Küreselleşme Olgusu Karşısında Ulus Sorunu, Legal Y.,İstanbul, 2004;Betül Çotuksöken-Saffet Babür; Orta Çağ’da Felsefe, Kabalcı Y., İstanbul,1993;Karl Popper, Açık Toplum ve Düşmanları,Remzi Y., İstanbul,1989;Niyazi Berkes, Türkiye’de Çağdaşlaşma, Doğu-Batı Y.,İstanbul.; C.Northcote Parkinson, Siyasal Düşüncenin Evrimi, Remzi Y., İstanbul,1984. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | X | |||||
2 | 2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır. | X | |||||
3 | 3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir. | X | |||||
4 | 4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır. | X | |||||
5 | 5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir. | X | |||||
6 | 6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur. | X | |||||
7 | 7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir. | X | |||||
8 | 8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | 9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir. | X | |||||
10 | 10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir. | X | |||||
11 | 11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar. | X | |||||
12 | 12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir. | X | |||||
13 | 13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır. | X | |||||
14 | 14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
15 | 15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | X | |||||
16 | 16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular. | X | |||||
17 | 17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir. | X | |||||
18 | 18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur. | X | |||||
19 | 19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir. | X | |||||
20 | 20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Bağıl Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |