Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
GENEL KAMU HUKUKU-Senelik4+046
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Nihat BULUT
Dersi VerenlerProf.Dr. Nihat BULUT, Doç.Dr. Adem Ersin BAYRA
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıModern devletin unsurlarını ve Anayasal siyasi kurumların, tarihsel, teorik ve hukuki yönden gelişimini araştırmak ve tartışmak. Modern devletin amacı olan insan hakları ve demokrasi ilkelerinin teorik-hukuki köklerinin analizi ile günümüze etkilerini kavramak.
Dersin İçeriğiBu ders; Devlet Öncesi Toplumlar ve Devletin Kökenleri Üzerine Tartışmalar,Antik Düşünce/Atina Demokrasisinin Modern Demokrasilerden Farkı,İdeolojik, sınıflı devlet ve Platon,Kurumsallaşmış Anayasa ve Aristoteles,Ciceron ve Res Publica (Roma İmparatorluğu),Orta Çağ’da Özgürlük Anlayışı, Hukuk ve Feodal Doku,Ruhani İktidar ve Dünyevi İktidar Ayırırmı ve Thomas D’Aquin,Din ve Vicdan Özgürlüğü ve William Of Ockham,Farabi ‘den İbn-i Rüşt'e; İslam Dünyasında Devletin Kökenleri ve Amacına İlişkin Görüşler,N.Machiavelli’nin Hükümdarı ve Rönesans İnsanı,Modern Devletin Doğuşu I, Monarşi ve Egemenlik Kuramı, J.Bodin,Modern Devletin Doğuşu II, Monarşi ve Egemenlik Kuramı, T.Hobbes (İradeci Pozitivizm),Modern Devletin Doğuşu III, Liberal Düşüncenin Modern Devlete Katkısı ve J.Locke,Modern Devletin Doğuşu IV, 18.yy.Özgürlük Anlayışı, Kuvvetler Ayırımı, Doğal Hukukun Reddi ve Montesquieu,Modern Devletin Doğuşu V, Eşitsizliğin Kaynakları, Genel İrade, Ulusal Egemenlik Kavramları ve J.J.Rousseau,Doğal Haklar Yaklaşımı ve 1789 İnsan ve Yurttaş Hakları Bildirisi/ Hukuksal ve Siyasal Etkileri,Kıta Avrupası Dışında İngiltere’de Haklar ve Özgürlükler Alanındaki Gelişmeler ve Temel Tarihsel Belgeler,Kıta Avrupası Dışında Amerika’da Haklar ve Özgürlükler Alanındaki Gelişmeler ve Temel Tarihsel Belgeler,1848 Devrimi ve Bireysel Haklardan Sosyal Haklara Evrilme Süreci,Sosyal-Hukuk Devlet İlkesi ve Çağdaş Yaklaşımlar,19.yy. Osmanlı İmparatorluğunda Hukuksal-Siyasal Dönüşüm Dinamikleri ve İnsan Haklarına Yaklaşım,Temel Hak ve Özgürlüklere Modern Yaklaşım; İnsan Haklarının Demokratik Temel Kavramları,Farklı Siyasal Sistemlerin Hak-Özgürlük İlişkisine Yüklediği Anlamlar ve Değerlendirme,1948 BM Evrensel İnsan Hakları Bildirisi, İçeriği ve Anayasal Kurumlara Etkileri,Bir Uluslarüstü Bölgesel Yapılanma Örneği ve AİHS (Hazırlanışı, siyasal menşei, amaçları),İnsan Haklarının Ulusal Üstü Hukuksal Güvenceleri,Küreselleşme Olgusunun Modern Devlet Üzerine Etkileri ve İnsan Haklarına İlişkin Yaklaşımlar,Postmodern Devlet ve Yeni Bir Adalet Arayışı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Siyasal iktidar kavramını sorgular.10, 14, 16, 19, 9A
1.1. Toplumsal-hukuki düzen ve siyasal otorite arasındaki meşruiyet ilişkisini çözümler.10, 16, 19, 9A
1.2. Siyasal-hukuki kavramların analizini yapar.10, 16, 19, 9A
1.3. Devletin genel teorisini tartışır.10, 16, 19, 9A
2. Temel hukuki-siyasi kavramları, yazılı ve sözlü olarak doğru biçimde kullanır.10, 14, 16, 19, 9A
2.1. Tarih içinde adından söz ettirmiş önemli düşünürleri tanır.10, 16, 19, 9A
2.2. Tarih içinde adından söz ettirmiş önemli ideolojileri tanır.10, 16, 19, 9A
2.3. Günümüzde egemen olan düşünce sistemlerini tanır.10, 16, 19, 9A
3. Günümüzün egemen ideolojik yapısını eleştirel bir gözle değerlendirir.10, 14, 16, 19, 9A
3.1. Modern devlet teorisini tartışır.10, 14, 16, 19, 9A
3.2. İnsan hakları teorisini eleştirel şekilde kavrar ve analiz eder.10, 13, 14, 16, 19, 9A
3.3. Küreselleşme teorisini sorgular.10, 14, 16, 19, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Devlet Öncesi Toplumlar ve Devletin Kökenleri Üzerine TartışmalarÖğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır.
2Antik Düşünce/Atina Demokrasisinin Modern Demokrasilerden FarkıÖğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır.
3İdeolojik, sınıflı devlet ve PlatonÖğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır.
4Kurumsallaşmış Anayasa ve AristotelesÖğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır.
5Ciceron ve Res Publica (Roma İmparatorluğu)Öğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır.
6Orta Çağ’da Özgürlük Anlayışı, Hukuk ve Feodal DokuÖğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır.
7Ruhani İktidar ve Dünyevi İktidar Ayırırmı ve Thomas D’AquinÖğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır.
8Din ve Vicdan Özgürlüğü ve William Of OckhamÖğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır.
9Farabi ‘den İbn-i Rüşt'e; İslam Dünyasında Devletin Kökenleri ve Amacına İlişkin GörüşlerÖğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır.
10N.Machiavelli’nin Hükümdarı ve Rönesans İnsanıÖğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır.
11Modern Devletin Doğuşu I, Monarşi ve Egemenlik Kuramı, J.BodinÖğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır.
12Modern Devletin Doğuşu II, Monarşi ve Egemenlik Kuramı, T.Hobbes (İradeci Pozitivizm)Öğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır.
13Modern Devletin Doğuşu III, Liberal Düşüncenin Modern Devlete Katkısı ve J.LockeÖğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır.
14Modern Devletin Doğuşu IV, 18.yy.Özgürlük Anlayışı, Kuvvetler Ayırımı, Doğal Hukukun Reddi ve MontesquieuÖğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır.
15Modern Devletin Doğuşu V, Eşitsizliğin Kaynakları, Genel İrade, Ulusal Egemenlik Kavramları ve J.J.RousseauÖğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır.
16Doğal Haklar Yaklaşımı ve 1789 İnsan ve Yurttaş Hakları Bildirisi/ Hukuksal ve Siyasal EtkileriÖğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır.
17Kıta Avrupası Dışında İngiltere’de Haklar ve Özgürlükler Alanındaki Gelişmeler ve Temel Tarihsel BelgelerÖğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır.
18Kıta Avrupası Dışında Amerika’da Haklar ve Özgürlükler Alanındaki Gelişmeler ve Temel Tarihsel BelgelerÖğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır.
191848 Devrimi ve Bireysel Haklardan Sosyal Haklara Evrilme SüreciÖğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır.
20Sosyal-Hukuk Devlet İlkesi ve Çağdaş YaklaşımlarÖğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır.
2119.yy. Osmanlı İmparatorluğunda Hukuksal-Siyasal Dönüşüm Dinamikleri ve İnsan Haklarına YaklaşımÖğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır.
22Temel Hak ve Özgürlüklere Modern Yaklaşım; İnsan Haklarının Demokratik Temel KavramlarıÖğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır.
23Farklı Siyasal Sistemlerin Hak-Özgürlük İlişkisine Yüklediği Anlamlar ve DeğerlendirmeÖğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır.
241948 BM Evrensel İnsan Hakları Bildirisi, İçeriği ve Anayasal Kurumlara EtkileriÖğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır.
25Bir Uluslarüstü Bölgesel Yapılanma Örneği ve AİHS (Hazırlanışı, siyasal menşei, amaçları)Öğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır.
26İnsan Haklarının Ulusal Üstü Hukuksal GüvenceleriÖğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır.
27Küreselleşme Olgusunun Modern Devlet Üzerine Etkileri ve İnsan Haklarına İlişkin YaklaşımlarÖğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır.
28Postmodern Devlet ve Yeni Bir Adalet ArayışıÖğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır.
Kaynak
Herhangi bir ders notu verilmeyecektir.
Pierre Clastres,Devlete Karşı Toplum, Ayrıntı Y.,İstanbul.Ayferi Göze; Siyasal Düşünceler ve Yönetimler, Beta Y., İstanbul;Mehmet Akad-Bihterin Vural Dinçkol; Genel Kamu Hukuku, Der Y., İstanbul;İlhan Akın; Kamu Hukuku, Üçdal Y., İstanbul;Cemal Bali Akal(Derleyen); Devlet Kuramı, Dost Y., Ankara, 2000;Mehmet Ali Ağaoğulları-Levent Köker; İmparatorluktan Tanrı Devletine, İmge Y.,Ankara,1991;Mehmet Ali Ağaoğulları-Levent Köker; Kral Devlet ya da Ölümlü Tanrı,İmge Y.,Ankara,1994;Mehmet Ali Ağaoğulları-Levent Köker;Tanrı Devletinden Kral Devlete, İmge Y.,Ankara,1991;Alaeddin Şenel; Siyasal Düşünceler Tarihi, Bilim ve Sanat Y., Ankara,1995;Murat Sarıca; Siyasi Düşünce Tarihi, Gerçek Y., Ankara,1973;Cemal Bali Akal, İktidarın Üç Yüzü, Dost Y., Ankara,1998;Macit Gökberk, Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi, İstanbul;Rukiye Akkaya, Küreselleşme Olgusu Karşısında Ulus Sorunu, Legal Y.,İstanbul, 2004;Betül Çotuksöken-Saffet Babür; Orta Çağ’da Felsefe, Kabalcı Y., İstanbul,1993;Karl Popper, Açık Toplum ve Düşmanları,Remzi Y., İstanbul,1989;Niyazi Berkes, Türkiye’de Çağdaşlaşma, Doğu-Batı Y.,İstanbul.; C.Northcote Parkinson, Siyasal Düşüncenin Evrimi, Remzi Y., İstanbul,1984.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar.
X
2
2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır.
X
3
3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir.
X
4
4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır.
X
5
5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir.
X
6
6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur.
X
7
7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir.
X
8
8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
9
9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir.
X
10
10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir.
X
11
11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar.
X
12
12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir.
X
13
13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır.
X
14
14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
X
15
15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
X
16
16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular.
X
17
17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir.
X
18
18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur.
X
19
19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir.
X
20
20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiBağıl Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati28256
Rehberli Problem Çözme14228
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi14228
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı13434
Genel Sınav ve Hazırlığı12727
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)173
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(173/30)6
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
GENEL KAMU HUKUKU-Senelik4+046
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Nihat BULUT
Dersi VerenlerProf.Dr. Nihat BULUT, Doç.Dr. Adem Ersin BAYRA
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıModern devletin unsurlarını ve Anayasal siyasi kurumların, tarihsel, teorik ve hukuki yönden gelişimini araştırmak ve tartışmak. Modern devletin amacı olan insan hakları ve demokrasi ilkelerinin teorik-hukuki köklerinin analizi ile günümüze etkilerini kavramak.
Dersin İçeriğiBu ders; Devlet Öncesi Toplumlar ve Devletin Kökenleri Üzerine Tartışmalar,Antik Düşünce/Atina Demokrasisinin Modern Demokrasilerden Farkı,İdeolojik, sınıflı devlet ve Platon,Kurumsallaşmış Anayasa ve Aristoteles,Ciceron ve Res Publica (Roma İmparatorluğu),Orta Çağ’da Özgürlük Anlayışı, Hukuk ve Feodal Doku,Ruhani İktidar ve Dünyevi İktidar Ayırırmı ve Thomas D’Aquin,Din ve Vicdan Özgürlüğü ve William Of Ockham,Farabi ‘den İbn-i Rüşt'e; İslam Dünyasında Devletin Kökenleri ve Amacına İlişkin Görüşler,N.Machiavelli’nin Hükümdarı ve Rönesans İnsanı,Modern Devletin Doğuşu I, Monarşi ve Egemenlik Kuramı, J.Bodin,Modern Devletin Doğuşu II, Monarşi ve Egemenlik Kuramı, T.Hobbes (İradeci Pozitivizm),Modern Devletin Doğuşu III, Liberal Düşüncenin Modern Devlete Katkısı ve J.Locke,Modern Devletin Doğuşu IV, 18.yy.Özgürlük Anlayışı, Kuvvetler Ayırımı, Doğal Hukukun Reddi ve Montesquieu,Modern Devletin Doğuşu V, Eşitsizliğin Kaynakları, Genel İrade, Ulusal Egemenlik Kavramları ve J.J.Rousseau,Doğal Haklar Yaklaşımı ve 1789 İnsan ve Yurttaş Hakları Bildirisi/ Hukuksal ve Siyasal Etkileri,Kıta Avrupası Dışında İngiltere’de Haklar ve Özgürlükler Alanındaki Gelişmeler ve Temel Tarihsel Belgeler,Kıta Avrupası Dışında Amerika’da Haklar ve Özgürlükler Alanındaki Gelişmeler ve Temel Tarihsel Belgeler,1848 Devrimi ve Bireysel Haklardan Sosyal Haklara Evrilme Süreci,Sosyal-Hukuk Devlet İlkesi ve Çağdaş Yaklaşımlar,19.yy. Osmanlı İmparatorluğunda Hukuksal-Siyasal Dönüşüm Dinamikleri ve İnsan Haklarına Yaklaşım,Temel Hak ve Özgürlüklere Modern Yaklaşım; İnsan Haklarının Demokratik Temel Kavramları,Farklı Siyasal Sistemlerin Hak-Özgürlük İlişkisine Yüklediği Anlamlar ve Değerlendirme,1948 BM Evrensel İnsan Hakları Bildirisi, İçeriği ve Anayasal Kurumlara Etkileri,Bir Uluslarüstü Bölgesel Yapılanma Örneği ve AİHS (Hazırlanışı, siyasal menşei, amaçları),İnsan Haklarının Ulusal Üstü Hukuksal Güvenceleri,Küreselleşme Olgusunun Modern Devlet Üzerine Etkileri ve İnsan Haklarına İlişkin Yaklaşımlar,Postmodern Devlet ve Yeni Bir Adalet Arayışı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Siyasal iktidar kavramını sorgular.10, 14, 16, 19, 9A
1.1. Toplumsal-hukuki düzen ve siyasal otorite arasındaki meşruiyet ilişkisini çözümler.10, 16, 19, 9A
1.2. Siyasal-hukuki kavramların analizini yapar.10, 16, 19, 9A
1.3. Devletin genel teorisini tartışır.10, 16, 19, 9A
2. Temel hukuki-siyasi kavramları, yazılı ve sözlü olarak doğru biçimde kullanır.10, 14, 16, 19, 9A
2.1. Tarih içinde adından söz ettirmiş önemli düşünürleri tanır.10, 16, 19, 9A
2.2. Tarih içinde adından söz ettirmiş önemli ideolojileri tanır.10, 16, 19, 9A
2.3. Günümüzde egemen olan düşünce sistemlerini tanır.10, 16, 19, 9A
3. Günümüzün egemen ideolojik yapısını eleştirel bir gözle değerlendirir.10, 14, 16, 19, 9A
3.1. Modern devlet teorisini tartışır.10, 14, 16, 19, 9A
3.2. İnsan hakları teorisini eleştirel şekilde kavrar ve analiz eder.10, 13, 14, 16, 19, 9A
3.3. Küreselleşme teorisini sorgular.10, 14, 16, 19, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Devlet Öncesi Toplumlar ve Devletin Kökenleri Üzerine TartışmalarÖğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır.
2Antik Düşünce/Atina Demokrasisinin Modern Demokrasilerden FarkıÖğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır.
3İdeolojik, sınıflı devlet ve PlatonÖğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır.
4Kurumsallaşmış Anayasa ve AristotelesÖğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır.
5Ciceron ve Res Publica (Roma İmparatorluğu)Öğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır.
6Orta Çağ’da Özgürlük Anlayışı, Hukuk ve Feodal DokuÖğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır.
7Ruhani İktidar ve Dünyevi İktidar Ayırırmı ve Thomas D’AquinÖğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır.
8Din ve Vicdan Özgürlüğü ve William Of OckhamÖğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır.
9Farabi ‘den İbn-i Rüşt'e; İslam Dünyasında Devletin Kökenleri ve Amacına İlişkin GörüşlerÖğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır.
10N.Machiavelli’nin Hükümdarı ve Rönesans İnsanıÖğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır.
11Modern Devletin Doğuşu I, Monarşi ve Egemenlik Kuramı, J.BodinÖğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır.
12Modern Devletin Doğuşu II, Monarşi ve Egemenlik Kuramı, T.Hobbes (İradeci Pozitivizm)Öğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır.
13Modern Devletin Doğuşu III, Liberal Düşüncenin Modern Devlete Katkısı ve J.LockeÖğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır.
14Modern Devletin Doğuşu IV, 18.yy.Özgürlük Anlayışı, Kuvvetler Ayırımı, Doğal Hukukun Reddi ve MontesquieuÖğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır.
15Modern Devletin Doğuşu V, Eşitsizliğin Kaynakları, Genel İrade, Ulusal Egemenlik Kavramları ve J.J.RousseauÖğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır.
16Doğal Haklar Yaklaşımı ve 1789 İnsan ve Yurttaş Hakları Bildirisi/ Hukuksal ve Siyasal EtkileriÖğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır.
17Kıta Avrupası Dışında İngiltere’de Haklar ve Özgürlükler Alanındaki Gelişmeler ve Temel Tarihsel BelgelerÖğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır.
18Kıta Avrupası Dışında Amerika’da Haklar ve Özgürlükler Alanındaki Gelişmeler ve Temel Tarihsel BelgelerÖğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır.
191848 Devrimi ve Bireysel Haklardan Sosyal Haklara Evrilme SüreciÖğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır.
20Sosyal-Hukuk Devlet İlkesi ve Çağdaş YaklaşımlarÖğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır.
2119.yy. Osmanlı İmparatorluğunda Hukuksal-Siyasal Dönüşüm Dinamikleri ve İnsan Haklarına YaklaşımÖğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır.
22Temel Hak ve Özgürlüklere Modern Yaklaşım; İnsan Haklarının Demokratik Temel KavramlarıÖğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır.
23Farklı Siyasal Sistemlerin Hak-Özgürlük İlişkisine Yüklediği Anlamlar ve DeğerlendirmeÖğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır.
241948 BM Evrensel İnsan Hakları Bildirisi, İçeriği ve Anayasal Kurumlara EtkileriÖğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır.
25Bir Uluslarüstü Bölgesel Yapılanma Örneği ve AİHS (Hazırlanışı, siyasal menşei, amaçları)Öğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır.
26İnsan Haklarının Ulusal Üstü Hukuksal GüvenceleriÖğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır.
27Küreselleşme Olgusunun Modern Devlet Üzerine Etkileri ve İnsan Haklarına İlişkin YaklaşımlarÖğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır.
28Postmodern Devlet ve Yeni Bir Adalet ArayışıÖğrenci konuyla ilgili kaynakları okumalıdır.
Kaynak
Herhangi bir ders notu verilmeyecektir.
Pierre Clastres,Devlete Karşı Toplum, Ayrıntı Y.,İstanbul.Ayferi Göze; Siyasal Düşünceler ve Yönetimler, Beta Y., İstanbul;Mehmet Akad-Bihterin Vural Dinçkol; Genel Kamu Hukuku, Der Y., İstanbul;İlhan Akın; Kamu Hukuku, Üçdal Y., İstanbul;Cemal Bali Akal(Derleyen); Devlet Kuramı, Dost Y., Ankara, 2000;Mehmet Ali Ağaoğulları-Levent Köker; İmparatorluktan Tanrı Devletine, İmge Y.,Ankara,1991;Mehmet Ali Ağaoğulları-Levent Köker; Kral Devlet ya da Ölümlü Tanrı,İmge Y.,Ankara,1994;Mehmet Ali Ağaoğulları-Levent Köker;Tanrı Devletinden Kral Devlete, İmge Y.,Ankara,1991;Alaeddin Şenel; Siyasal Düşünceler Tarihi, Bilim ve Sanat Y., Ankara,1995;Murat Sarıca; Siyasi Düşünce Tarihi, Gerçek Y., Ankara,1973;Cemal Bali Akal, İktidarın Üç Yüzü, Dost Y., Ankara,1998;Macit Gökberk, Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi, İstanbul;Rukiye Akkaya, Küreselleşme Olgusu Karşısında Ulus Sorunu, Legal Y.,İstanbul, 2004;Betül Çotuksöken-Saffet Babür; Orta Çağ’da Felsefe, Kabalcı Y., İstanbul,1993;Karl Popper, Açık Toplum ve Düşmanları,Remzi Y., İstanbul,1989;Niyazi Berkes, Türkiye’de Çağdaşlaşma, Doğu-Batı Y.,İstanbul.; C.Northcote Parkinson, Siyasal Düşüncenin Evrimi, Remzi Y., İstanbul,1984.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar.
X
2
2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır.
X
3
3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir.
X
4
4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır.
X
5
5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir.
X
6
6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur.
X
7
7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir.
X
8
8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
9
9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir.
X
10
10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir.
X
11
11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar.
X
12
12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir.
X
13
13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır.
X
14
14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
X
15
15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
X
16
16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular.
X
17
17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir.
X
18
18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur.
X
19
19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir.
X
20
20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiBağıl Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 05/07/2022 - 16:46Son Güncelleme Tarihi: 29/01/2023 - 10:25