Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYAL BİLİMLERDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ | - | Bahar Dönemi | 4+0 | 4 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Osman Zeki GÖKÇE |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Osman Zeki GÖKÇE |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Araştırma Yöntem ve Teknikleri alanında öncelikle bilimsel araştırmanın kuramsal temelleri ve önemli kavramlarını öğrenerek, araştırma planı, varsayımı, gözlem, soru/anket hazırlama, veri toplama ve değerlendirme yöntemleri, araştırma raporunun hazırlanması konuları incelenmektedir. Bu dersin en önemli hedefi öğrencilere bilimsel araştırma zihniyetini kazandıracak, yapacakları her türlü araştırmada kavramsal, yöntem ve yaklaşımsal açılardan bilgili ve donanımlı olmalarını sağlamaktır. Sosyal bilimlerde iki ana yaklaşım olan nitel ve nicel araştırma yöntemleri hakkında bilgi verilecektir. Bu sayede öğrenci farklı yöntemlerin hangi şartlarda, nasıl kullanılıp, nasıl yorumlanacağı hususunda bilgi sahibi olacaktır. Ayrıca, uygulama yetkinliği sağlamak için, hazır paket programları arasında en yaygın kullanılanlardan birisi olan STATA uygulamalarına da yer verilecektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin Tanıtımı,Siyaset Biliminde Ampirik Yaklaşım,Araştırma Süreci: Bir konu belirleme, araştırma sorusu, literatür taraması,Araştırma sürecinin yapı-taşları: hipotezler, kavramlar, değişkenler ,Araştırma Sürecinde Ölçüm ,Araştırma Tasarımı,Örneklem,Gözlem tekniği,Bir teknik olarak belge analizi,Araştırma Sürecinde Anket ve Mülakat Teknikleri,Veri Toplama Süreci: İlk yapılacaklar,İstatistikte Çıkarım Yapma ,İki değişken arasındaki ilişkinin analizi,Çoklu değişkenli analiz; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Araştırma yöntem ve teknikleri alanında temel kavramları tanır | 10, 16, 9 | C, G |
2. Araştırma raporu hazırlama becerisi gelişir | 10, 9 | C, G |
3. Hipotez kurmanın mantığını öğrenir | 10, 9 | C, G |
4. Anket ve mülakat teknikleri becerisi kazanır | 10, 16, 9 | C, G |
5. Kütüphane ve internet gibi farklı araçları kullanarak veri toplama becerisi edinir | 10, 9 | C, G |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | C: Çoktan Seçmeli Sınav, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı | Alıştırma kitabından ödevler |
2 | Siyaset Biliminde Ampirik Yaklaşım | Alıştırma kitabından ödev |
3 | Araştırma Süreci: Bir konu belirleme, araştırma sorusu, literatür taraması | alıştırma kitabından ödev |
4 | Araştırma sürecinin yapı-taşları: hipotezler, kavramlar, değişkenler | alıştırma kitabından ödev |
5 | Araştırma Sürecinde Ölçüm | alıştırma kitabından ödev |
6 | Araştırma Tasarımı | alıştırma kitabından ödev |
7 | Örneklem | alıştırma kitabından ödev |
8 | Gözlem tekniği | alıştırma kitabından ödev |
9 | Bir teknik olarak belge analizi | alıştırma kitabından ödev |
10 | Araştırma Sürecinde Anket ve Mülakat Teknikleri | alıştırma kitabından ödev |
11 | Veri Toplama Süreci: İlk yapılacaklar | alıştırma kitabından ödev |
12 | İstatistikte Çıkarım Yapma | alıştırma kitabından ödev |
13 | İki değişken arasındaki ilişkinin analizi | alıştırma kitabından ödev |
14 | Çoklu değişkenli analiz | alıştırma kitabından ödev |
Kaynak |
Zorunlu: 1-) Political Science Research Methods, (2016). (8th edition); Janet Buttolph Johnson, H.T. Reynolds, Jason D. Mycoff 2-) Working with Political Science Research Methods: Problems and Exercises, (2016). (4th edition); Jason D. Mycoff |
1-) Investigating the Social World: The Process and Practice of Research, Russell K. Schutt, 2015, 8th Edition, Sage Press. 2-) Alıştırma Kitabı 2-) Günlük gazeteler 3-) Akademik dergiler |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarına ve alt alanlarına ilişkin temel kavramları, kuramları, araştırma ve analiz tekniklerini bilir. | X | |||||
2 | Dış politika, diplomasi tarihi, siyasal sistemler, uluslararası aktörler, devletler ve devlet dışı aktörler arasındaki siyasal, ekonomik, sosyal ve kültürel ilişkileri tarihsel gelişimleri çerçevesinde anlar; bu alanlarda yaşanan gelişmelerin ve sorunların nedenlerini analiz eder, farklı çözüm önerilerini sistematik düşünme yoluyla sorgulama becerisini geliştirir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel kuruluşlarda dış politika üretme, analiz etme ve uygulama süreçlerinde; uluslararası örgütleri sivil toplum kuruluşları, kamu ve özel sektörde, proje üretme, karar alma, uygulama alanlarında görev alabilir; bulunduğu her pozisyonda kazanılan çok disiplinli bakış açısı çerçevesinde karşılaşılan sorunlara ve krizlere çözüm odaklı yaklaşabilir, mevcut çözümleri analiz edip yeni çözümlerle katkıda bulunabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları, bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulgularını analiz eder ve kurum içi ve kurum dışı paydaşlara rapor edebilir. | X | |||||
5 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulgularını analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürebilir. | X | |||||
6 | Kamu ve özel çeşitli kurumlarda ekip liderliği yapabilir, etkinlik planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
7 | Eleştirel bakış açısıyla değişim ve gelişime açık olur, yaşam boyu öğrenmeyi kendisine ilke edinir. | X | |||||
8 | Araştırma ya da uzmanlık konusu ile ilgili bulgularını, bilgisini, analiz ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla, kurum içi ve kurum dışı paydaşlarla yazılı ve sözlü olarak uygun bir dil ile ve meslek etiği uygun yöntem ve yollarla paylaşabilir. | X | |||||
9 | Araştırma ya da uzmanlık alanında uluslararası düzeyde yaşanan gelişmeleri takip edecek, uluslararası düzeydeki paydaşlarla iletişim kurabilecek düzeyde İngilizce kullanır. | X | |||||
10 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olarak meslektaş ve paydaşlarla farklı iletişim kanal ve yöntemlerini kullanarak iletişim kurabilir. | X | |||||
11 | Politika yapım süreçlerinde etkin olan kamu ve özel kuruluşlarda politika analizi ve üretiminin farklı düzeylerinde katkı sağlayabilir, müzakere sürecini yönetebilir, karar mekanizmalarında liderlik üstlenebilir. | ||||||
12 | Uzmanlık alanlarında karşılaşılan sorunlara yönelik özgün ve bilimsel bilgi üretebilir, projeye dönüştürebilir, karar mekanizmalarına danışmanlık sağlayabilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 4 | 56 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 6 | 3 | 18 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 4 | 1 | 4 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 40 | 40 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 50 | 50 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 168 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(168/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYAL BİLİMLERDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ | - | Bahar Dönemi | 4+0 | 4 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Osman Zeki GÖKÇE |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Osman Zeki GÖKÇE |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Araştırma Yöntem ve Teknikleri alanında öncelikle bilimsel araştırmanın kuramsal temelleri ve önemli kavramlarını öğrenerek, araştırma planı, varsayımı, gözlem, soru/anket hazırlama, veri toplama ve değerlendirme yöntemleri, araştırma raporunun hazırlanması konuları incelenmektedir. Bu dersin en önemli hedefi öğrencilere bilimsel araştırma zihniyetini kazandıracak, yapacakları her türlü araştırmada kavramsal, yöntem ve yaklaşımsal açılardan bilgili ve donanımlı olmalarını sağlamaktır. Sosyal bilimlerde iki ana yaklaşım olan nitel ve nicel araştırma yöntemleri hakkında bilgi verilecektir. Bu sayede öğrenci farklı yöntemlerin hangi şartlarda, nasıl kullanılıp, nasıl yorumlanacağı hususunda bilgi sahibi olacaktır. Ayrıca, uygulama yetkinliği sağlamak için, hazır paket programları arasında en yaygın kullanılanlardan birisi olan STATA uygulamalarına da yer verilecektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin Tanıtımı,Siyaset Biliminde Ampirik Yaklaşım,Araştırma Süreci: Bir konu belirleme, araştırma sorusu, literatür taraması,Araştırma sürecinin yapı-taşları: hipotezler, kavramlar, değişkenler ,Araştırma Sürecinde Ölçüm ,Araştırma Tasarımı,Örneklem,Gözlem tekniği,Bir teknik olarak belge analizi,Araştırma Sürecinde Anket ve Mülakat Teknikleri,Veri Toplama Süreci: İlk yapılacaklar,İstatistikte Çıkarım Yapma ,İki değişken arasındaki ilişkinin analizi,Çoklu değişkenli analiz; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Araştırma yöntem ve teknikleri alanında temel kavramları tanır | 10, 16, 9 | C, G |
2. Araştırma raporu hazırlama becerisi gelişir | 10, 9 | C, G |
3. Hipotez kurmanın mantığını öğrenir | 10, 9 | C, G |
4. Anket ve mülakat teknikleri becerisi kazanır | 10, 16, 9 | C, G |
5. Kütüphane ve internet gibi farklı araçları kullanarak veri toplama becerisi edinir | 10, 9 | C, G |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | C: Çoktan Seçmeli Sınav, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı | Alıştırma kitabından ödevler |
2 | Siyaset Biliminde Ampirik Yaklaşım | Alıştırma kitabından ödev |
3 | Araştırma Süreci: Bir konu belirleme, araştırma sorusu, literatür taraması | alıştırma kitabından ödev |
4 | Araştırma sürecinin yapı-taşları: hipotezler, kavramlar, değişkenler | alıştırma kitabından ödev |
5 | Araştırma Sürecinde Ölçüm | alıştırma kitabından ödev |
6 | Araştırma Tasarımı | alıştırma kitabından ödev |
7 | Örneklem | alıştırma kitabından ödev |
8 | Gözlem tekniği | alıştırma kitabından ödev |
9 | Bir teknik olarak belge analizi | alıştırma kitabından ödev |
10 | Araştırma Sürecinde Anket ve Mülakat Teknikleri | alıştırma kitabından ödev |
11 | Veri Toplama Süreci: İlk yapılacaklar | alıştırma kitabından ödev |
12 | İstatistikte Çıkarım Yapma | alıştırma kitabından ödev |
13 | İki değişken arasındaki ilişkinin analizi | alıştırma kitabından ödev |
14 | Çoklu değişkenli analiz | alıştırma kitabından ödev |
Kaynak |
Zorunlu: 1-) Political Science Research Methods, (2016). (8th edition); Janet Buttolph Johnson, H.T. Reynolds, Jason D. Mycoff 2-) Working with Political Science Research Methods: Problems and Exercises, (2016). (4th edition); Jason D. Mycoff |
1-) Investigating the Social World: The Process and Practice of Research, Russell K. Schutt, 2015, 8th Edition, Sage Press. 2-) Alıştırma Kitabı 2-) Günlük gazeteler 3-) Akademik dergiler |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarına ve alt alanlarına ilişkin temel kavramları, kuramları, araştırma ve analiz tekniklerini bilir. | X | |||||
2 | Dış politika, diplomasi tarihi, siyasal sistemler, uluslararası aktörler, devletler ve devlet dışı aktörler arasındaki siyasal, ekonomik, sosyal ve kültürel ilişkileri tarihsel gelişimleri çerçevesinde anlar; bu alanlarda yaşanan gelişmelerin ve sorunların nedenlerini analiz eder, farklı çözüm önerilerini sistematik düşünme yoluyla sorgulama becerisini geliştirir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel kuruluşlarda dış politika üretme, analiz etme ve uygulama süreçlerinde; uluslararası örgütleri sivil toplum kuruluşları, kamu ve özel sektörde, proje üretme, karar alma, uygulama alanlarında görev alabilir; bulunduğu her pozisyonda kazanılan çok disiplinli bakış açısı çerçevesinde karşılaşılan sorunlara ve krizlere çözüm odaklı yaklaşabilir, mevcut çözümleri analiz edip yeni çözümlerle katkıda bulunabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları, bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulgularını analiz eder ve kurum içi ve kurum dışı paydaşlara rapor edebilir. | X | |||||
5 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulgularını analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürebilir. | X | |||||
6 | Kamu ve özel çeşitli kurumlarda ekip liderliği yapabilir, etkinlik planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
7 | Eleştirel bakış açısıyla değişim ve gelişime açık olur, yaşam boyu öğrenmeyi kendisine ilke edinir. | X | |||||
8 | Araştırma ya da uzmanlık konusu ile ilgili bulgularını, bilgisini, analiz ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla, kurum içi ve kurum dışı paydaşlarla yazılı ve sözlü olarak uygun bir dil ile ve meslek etiği uygun yöntem ve yollarla paylaşabilir. | X | |||||
9 | Araştırma ya da uzmanlık alanında uluslararası düzeyde yaşanan gelişmeleri takip edecek, uluslararası düzeydeki paydaşlarla iletişim kurabilecek düzeyde İngilizce kullanır. | X | |||||
10 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olarak meslektaş ve paydaşlarla farklı iletişim kanal ve yöntemlerini kullanarak iletişim kurabilir. | X | |||||
11 | Politika yapım süreçlerinde etkin olan kamu ve özel kuruluşlarda politika analizi ve üretiminin farklı düzeylerinde katkı sağlayabilir, müzakere sürecini yönetebilir, karar mekanizmalarında liderlik üstlenebilir. | ||||||
12 | Uzmanlık alanlarında karşılaşılan sorunlara yönelik özgün ve bilimsel bilgi üretebilir, projeye dönüştürebilir, karar mekanizmalarına danışmanlık sağlayabilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |