Optisyenlik mesleğinin kanun, yönetmelik, deontoloji meslek tarihi ve gelişimi konularının anlatımı, mesleki tüm argümanlar (reçete, cam, çerçeve, lens vb..) temel bilgilerin anlatımı, laboratuvar araç ve gereçlerinin teorik olarak tanımlanması
Dersin İçeriği
Bu ders; Dersin tanımı, kapsamı, gerekçesi, önemi,kural ve gerekliliği,Türkiye'de optisyenlik mesleğinin tarihi ve gelişimi,Gözlük ve lenslerin tarihçesi,Optisyenlik mesleği, optisyenin görev ve sorumlulukları,Terminolojik terimler ve mesleki tanımlar,Transpoze,Gözlük ve çerçeve çeşitleri,Refraksiyon kusurları ve lenslerin düzeltme teknikleri,Gözlük camlarının değişik meridyendeki diyoptrik güçleri,Konkav ve konveks lenslerin özellikleri,Organik ve mineral lenslerin fiziksel ve kimyasal özellikleri,Gözlük camlarında yansıma önleyici kaplamalar,Yüz tipine göre çerçeve seçimi ve çerçeve seçilirken dikkat edilecek hususlar,Fokometre tanıtımı ve kullanım tekniği; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Optisyenlik mesleğinin önemi ve gelişim süreci hakkında bilgi sahibi olur.
16, 9
A
Temel görme cihazları (gözlük, kontakt lens, az görmeye yardımcı cihazlar) ve diğer optik gereçler konusunda mesleğin gerektirdiği bilgisi ile kullanım becerisine sahip olur.
16, 9
A
Temel görme cihazlarının reçeteye göre seçimini, satışı ile hazırlanmasıyla kullanıcıya adaptasyonunu sağlar.
16, 9
A
Gözlük ve diğer optik gereçlerin bakımı ve tamiri için gerekli mesleki ekipman ile cihazları kullanabilir.
16, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Dersin tanımı, kapsamı, gerekçesi, önemi,kural ve gerekliliği
Ön Okuma
2
Türkiye'de optisyenlik mesleğinin tarihi ve gelişimi
Ön Okuma
3
Gözlük ve lenslerin tarihçesi
Ön Okuma
4
Optisyenlik mesleği, optisyenin görev ve sorumlulukları
Ön Okuma
5
Terminolojik terimler ve mesleki tanımlar
Ön Okuma
6
Transpoze
Ön Okuma
7
Gözlük ve çerçeve çeşitleri
Ön Okuma
8
Refraksiyon kusurları ve lenslerin düzeltme teknikleri
Ön Okuma
9
Gözlük camlarının değişik meridyendeki diyoptrik güçleri
Ön Okuma
10
Konkav ve konveks lenslerin özellikleri
Ön Okuma
11
Organik ve mineral lenslerin fiziksel ve kimyasal özellikleri
Ön Okuma
12
Gözlük camlarında yansıma önleyici kaplamalar
Ön Okuma
13
Yüz tipine göre çerçeve seçimi ve çerçeve seçilirken dikkat edilecek hususlar
Ön Okuma
14
Fokometre tanıtımı ve kullanım tekniği
Ön Okuma
Kaynak
1) Aksak, E., Küçüker, T., “Gözlükçülük”, Eskişehir, 2005. 2) Özdemir, E., Yarar, O., “Temel Optisyenlik”, Güneş Tıp Kitapevi, Ankara, 2016.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Optisyenlik ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Optisyenlik alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
X
3
Optisyenlikte kullanılan temel düzeydeki alet ve cihazların kuramsal ve uygulamalı bilgileri ile ilgili teknolojileri kullanır.
X
4
Optisyenlik alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
X
5
Optisyenlik alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
X
6
Satış alanının gerektirdiği iletişim becerilerini kullanır.
X
7
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
8
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
9
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
3
42
Rehberli Problem Çözme
14
3
42
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
6
5
30
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
9
4
36
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
1
8
8
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
30
30
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
50
50
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
238
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(238/30)
8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
OPTİSYENLİĞE GİRİŞ
-
Güz Dönemi
3+0
3
8
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Ön Lisans
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Koordinatörü
Öğr.Gör. Hüseyin DEMİR
Dersi Verenler
Öğr.Gör. Hüseyin DEMİR
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Optisyenlik mesleğinin kanun, yönetmelik, deontoloji meslek tarihi ve gelişimi konularının anlatımı, mesleki tüm argümanlar (reçete, cam, çerçeve, lens vb..) temel bilgilerin anlatımı, laboratuvar araç ve gereçlerinin teorik olarak tanımlanması
Dersin İçeriği
Bu ders; Dersin tanımı, kapsamı, gerekçesi, önemi,kural ve gerekliliği,Türkiye'de optisyenlik mesleğinin tarihi ve gelişimi,Gözlük ve lenslerin tarihçesi,Optisyenlik mesleği, optisyenin görev ve sorumlulukları,Terminolojik terimler ve mesleki tanımlar,Transpoze,Gözlük ve çerçeve çeşitleri,Refraksiyon kusurları ve lenslerin düzeltme teknikleri,Gözlük camlarının değişik meridyendeki diyoptrik güçleri,Konkav ve konveks lenslerin özellikleri,Organik ve mineral lenslerin fiziksel ve kimyasal özellikleri,Gözlük camlarında yansıma önleyici kaplamalar,Yüz tipine göre çerçeve seçimi ve çerçeve seçilirken dikkat edilecek hususlar,Fokometre tanıtımı ve kullanım tekniği; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Optisyenlik mesleğinin önemi ve gelişim süreci hakkında bilgi sahibi olur.
16, 9
A
Temel görme cihazları (gözlük, kontakt lens, az görmeye yardımcı cihazlar) ve diğer optik gereçler konusunda mesleğin gerektirdiği bilgisi ile kullanım becerisine sahip olur.
16, 9
A
Temel görme cihazlarının reçeteye göre seçimini, satışı ile hazırlanmasıyla kullanıcıya adaptasyonunu sağlar.
16, 9
A
Gözlük ve diğer optik gereçlerin bakımı ve tamiri için gerekli mesleki ekipman ile cihazları kullanabilir.
16, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Dersin tanımı, kapsamı, gerekçesi, önemi,kural ve gerekliliği
Ön Okuma
2
Türkiye'de optisyenlik mesleğinin tarihi ve gelişimi
Ön Okuma
3
Gözlük ve lenslerin tarihçesi
Ön Okuma
4
Optisyenlik mesleği, optisyenin görev ve sorumlulukları
Ön Okuma
5
Terminolojik terimler ve mesleki tanımlar
Ön Okuma
6
Transpoze
Ön Okuma
7
Gözlük ve çerçeve çeşitleri
Ön Okuma
8
Refraksiyon kusurları ve lenslerin düzeltme teknikleri
Ön Okuma
9
Gözlük camlarının değişik meridyendeki diyoptrik güçleri
Ön Okuma
10
Konkav ve konveks lenslerin özellikleri
Ön Okuma
11
Organik ve mineral lenslerin fiziksel ve kimyasal özellikleri
Ön Okuma
12
Gözlük camlarında yansıma önleyici kaplamalar
Ön Okuma
13
Yüz tipine göre çerçeve seçimi ve çerçeve seçilirken dikkat edilecek hususlar
Ön Okuma
14
Fokometre tanıtımı ve kullanım tekniği
Ön Okuma
Kaynak
1) Aksak, E., Küçüker, T., “Gözlükçülük”, Eskişehir, 2005. 2) Özdemir, E., Yarar, O., “Temel Optisyenlik”, Güneş Tıp Kitapevi, Ankara, 2016.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Optisyenlik ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Optisyenlik alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
X
3
Optisyenlikte kullanılan temel düzeydeki alet ve cihazların kuramsal ve uygulamalı bilgileri ile ilgili teknolojileri kullanır.
X
4
Optisyenlik alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
X
5
Optisyenlik alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
X
6
Satış alanının gerektirdiği iletişim becerilerini kullanır.
X
7
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
8
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
9
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.