Course Description
Course | Code | Semester | T+P (Hour) | Credit | ECTS |
---|---|---|---|---|---|
SLT MANAGEMENT of BI-MULTILINGUAL DEVELOPMENT and LANGUAGE IMPAIRMENTS | - | Spring Semester | 2+2 | 3 | 6 |
Course Program |
Prerequisites Courses | |
Recommended Elective Courses |
Language of Course | Turkish |
Course Level | Second Cycle (Master's Degree) |
Course Type | Elective |
Course Coordinator | Assoc.Prof. Ramazan Sertan ÖZDEMİR |
Name of Lecturer(s) | Assoc.Prof. Ramazan Sertan ÖZDEMİR |
Assistant(s) | |
Aim | The students taking the course will be able to master and compare current approaches to the assessment and therapy of language disorders in multilingual children. |
Course Content | This course contains; Basic concepts on multilingualism in current literature; Multilingualism types,Typical language development in multilingual individuals,Currently used receptive and expressive language assessment inventories for multilingual individuals,Student presentations,Student presentations,Student presentations,Student presentations,Student presentations,Clinical case discussion,Clinical case discussion,Clinical case discussion,Clinical case discussion,Student presentations,Student presentations,Student presentations. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Teaching Methods | Assessment Methods |
Selects the appropriate method for the evaluation of multilingual language disorders. | 3, 37, 4 | |
Multilingual follows the language disorder experienced by children from the assessment to the end of the therapy process. | 3, 37, 4 | |
Follows the current approaches to the subject. | 13, 9 | |
Can compare current approaches with each other. | 12, 13, 9 | |
Gains knowledge about the development of receptive and expressive language in multilingual individuals. | 16, 19 | |
Gain knowledge about cultural sensitivity in the assessment and therapy of multilingual individuals and co-operation with family members and interpreters. | 13, 9 | N |
Teaching Methods: | 12: Problem Solving Method, 13: Case Study Method, 16: Question - Answer Technique, 19: Brainstorming Technique, 3: Problem Baded Learning Model, 37: Computer-Internet Supported Instruction, 4: Inquiry-Based Learning, 9: Lecture Method |
Assessment Methods: | N: Clinical Oriented Reasoning Examination |
Course Outline
Order | Subjects | Preliminary Work |
---|---|---|
1 | Basic concepts on multilingualism in current literature; Multilingualism types | |
2 | Typical language development in multilingual individuals | |
3 | Currently used receptive and expressive language assessment inventories for multilingual individuals | |
4 | Student presentations | |
5 | Student presentations | |
6 | Student presentations | |
7 | Student presentations | |
8 | Student presentations | |
9 | Clinical case discussion | |
10 | Clinical case discussion | |
10 | Clinical case discussion | |
11 | Clinical case discussion | |
12 | Student presentations | |
13 | Student presentations | |
14 | Student presentations |
Resources |
Clinical evaluation forms, lecture notes, videos |
Course Contribution to Program Qualifications
Course Contribution to Program Qualifications | |||||||
No | Program Qualification | Contribution Level | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Disiplinlerarası çalışabilme becerisi. | ||||||
2 | Temel uzmanlık alan bilgileri. | ||||||
3 | Dil, konuşma, işitme ve yutma mekanizmasının anatomi ve fizyolojisini betimleyebilme becerisi. | ||||||
4 | Tipik dil ve konuşma gelişimini açıklayabilme becerisi. | ||||||
5 | Dil ve konuşma bozukluğu olan bireyi tanılama ve terapi süreçlerini uygulayabilme becerisi. | ||||||
6 | Formal ve informal değerlendirme araçlarını kullanabilme becerisi. | ||||||
7 | Bilişsel, iletişimsel, duygusal, psikomotor ve sosyal gelişim ile ilgili öğrenme teorilerini açıklayabilme ve uygulama becerisi. | ||||||
8 | Ailelerle iletişim kurma ve danışmanlık yapma becerisi. | ||||||
9 | Bilimsel araştırma planlayabilme, yürütebilme ve raporlaştırabilme becerisi. | ||||||
10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik ilkelere uyma becerisi. | ||||||
11 | Çocuklarda ve yetişkinlerde dil ve konuşma bozukluklarına yol açabilen durumları/hastalıkları betimleyebilme becerisi. | ||||||
12 | Dil ve konuşma sorunu olan bireylerin dil örneklerinin dil bilgisel özelliklerini belirleme, analiz etme becerisi. | ||||||
13 | Bağımsız olarak öğrenim gereksinimlerini ve amaçlarını belirleyebilme ve kendini mesleki anlamda yaşam boyu geliştirme becerisi | ||||||
14 | Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili araştırma yürütme, verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. | ||||||
15 | Dil ve konuşma terapisi gerektiren (akıcılık bozuklukları, edinilmiş nörojenik bozukluklar, gelişimsel dil ve konuşma bozuklukları, ses bozuklukları, yutma bozuklukları, konuşma sesi bozuklukları, rezonans bozuklukları, vb.) durumlara yönelik bireyselleştirilmiş terapi planı geliştirebilme ve uygulayabilme becerisi. | ||||||
16 | Dil ve konuşma terapisi alanına özgü güncel teknolojiyi ve bilimsel gelişmeleri takip edebilme ve bu güncel bilgileri ve teknolojiyi mesleki ve akademik çalışmalarında kullanabilme becerisi |
Assessment Methods
Contribution Level | Absolute Evaluation | |
Rate of Midterm Exam to Success | 50 | |
Rate of Final Exam to Success | 50 | |
Total | 100 |
ECTS / Workload Table | ||||||
Activities | Number of | Duration(Hour) | Total Workload(Hour) | |||
Course Hours | 0 | 0 | 0 | |||
Guided Problem Solving | 0 | 0 | 0 | |||
Resolution of Homework Problems and Submission as a Report | 0 | 0 | 0 | |||
Term Project | 0 | 0 | 0 | |||
Presentation of Project / Seminar | 0 | 0 | 0 | |||
Quiz | 0 | 0 | 0 | |||
Midterm Exam | 0 | 0 | 0 | |||
General Exam | 0 | 0 | 0 | |||
Performance Task, Maintenance Plan | 0 | 0 | 0 | |||
Total Workload(Hour) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
ECTS of the course: 30 hours of work is counted as 1 ECTS credit. |
Detail Informations of the Course
Course Description
Course | Code | Semester | T+P (Hour) | Credit | ECTS |
---|---|---|---|---|---|
SLT MANAGEMENT of BI-MULTILINGUAL DEVELOPMENT and LANGUAGE IMPAIRMENTS | - | Spring Semester | 2+2 | 3 | 6 |
Course Program |
Prerequisites Courses | |
Recommended Elective Courses |
Language of Course | Turkish |
Course Level | Second Cycle (Master's Degree) |
Course Type | Elective |
Course Coordinator | Assoc.Prof. Ramazan Sertan ÖZDEMİR |
Name of Lecturer(s) | Assoc.Prof. Ramazan Sertan ÖZDEMİR |
Assistant(s) | |
Aim | The students taking the course will be able to master and compare current approaches to the assessment and therapy of language disorders in multilingual children. |
Course Content | This course contains; Basic concepts on multilingualism in current literature; Multilingualism types,Typical language development in multilingual individuals,Currently used receptive and expressive language assessment inventories for multilingual individuals,Student presentations,Student presentations,Student presentations,Student presentations,Student presentations,Clinical case discussion,Clinical case discussion,Clinical case discussion,Clinical case discussion,Student presentations,Student presentations,Student presentations. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Teaching Methods | Assessment Methods |
Selects the appropriate method for the evaluation of multilingual language disorders. | 3, 37, 4 | |
Multilingual follows the language disorder experienced by children from the assessment to the end of the therapy process. | 3, 37, 4 | |
Follows the current approaches to the subject. | 13, 9 | |
Can compare current approaches with each other. | 12, 13, 9 | |
Gains knowledge about the development of receptive and expressive language in multilingual individuals. | 16, 19 | |
Gain knowledge about cultural sensitivity in the assessment and therapy of multilingual individuals and co-operation with family members and interpreters. | 13, 9 | N |
Teaching Methods: | 12: Problem Solving Method, 13: Case Study Method, 16: Question - Answer Technique, 19: Brainstorming Technique, 3: Problem Baded Learning Model, 37: Computer-Internet Supported Instruction, 4: Inquiry-Based Learning, 9: Lecture Method |
Assessment Methods: | N: Clinical Oriented Reasoning Examination |
Course Outline
Order | Subjects | Preliminary Work |
---|---|---|
1 | Basic concepts on multilingualism in current literature; Multilingualism types | |
2 | Typical language development in multilingual individuals | |
3 | Currently used receptive and expressive language assessment inventories for multilingual individuals | |
4 | Student presentations | |
5 | Student presentations | |
6 | Student presentations | |
7 | Student presentations | |
8 | Student presentations | |
9 | Clinical case discussion | |
10 | Clinical case discussion | |
10 | Clinical case discussion | |
11 | Clinical case discussion | |
12 | Student presentations | |
13 | Student presentations | |
14 | Student presentations |
Resources |
Clinical evaluation forms, lecture notes, videos |
Course Contribution to Program Qualifications
Course Contribution to Program Qualifications | |||||||
No | Program Qualification | Contribution Level | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Disiplinlerarası çalışabilme becerisi. | ||||||
2 | Temel uzmanlık alan bilgileri. | ||||||
3 | Dil, konuşma, işitme ve yutma mekanizmasının anatomi ve fizyolojisini betimleyebilme becerisi. | ||||||
4 | Tipik dil ve konuşma gelişimini açıklayabilme becerisi. | ||||||
5 | Dil ve konuşma bozukluğu olan bireyi tanılama ve terapi süreçlerini uygulayabilme becerisi. | ||||||
6 | Formal ve informal değerlendirme araçlarını kullanabilme becerisi. | ||||||
7 | Bilişsel, iletişimsel, duygusal, psikomotor ve sosyal gelişim ile ilgili öğrenme teorilerini açıklayabilme ve uygulama becerisi. | ||||||
8 | Ailelerle iletişim kurma ve danışmanlık yapma becerisi. | ||||||
9 | Bilimsel araştırma planlayabilme, yürütebilme ve raporlaştırabilme becerisi. | ||||||
10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik ilkelere uyma becerisi. | ||||||
11 | Çocuklarda ve yetişkinlerde dil ve konuşma bozukluklarına yol açabilen durumları/hastalıkları betimleyebilme becerisi. | ||||||
12 | Dil ve konuşma sorunu olan bireylerin dil örneklerinin dil bilgisel özelliklerini belirleme, analiz etme becerisi. | ||||||
13 | Bağımsız olarak öğrenim gereksinimlerini ve amaçlarını belirleyebilme ve kendini mesleki anlamda yaşam boyu geliştirme becerisi | ||||||
14 | Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili araştırma yürütme, verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. | ||||||
15 | Dil ve konuşma terapisi gerektiren (akıcılık bozuklukları, edinilmiş nörojenik bozukluklar, gelişimsel dil ve konuşma bozuklukları, ses bozuklukları, yutma bozuklukları, konuşma sesi bozuklukları, rezonans bozuklukları, vb.) durumlara yönelik bireyselleştirilmiş terapi planı geliştirebilme ve uygulayabilme becerisi. | ||||||
16 | Dil ve konuşma terapisi alanına özgü güncel teknolojiyi ve bilimsel gelişmeleri takip edebilme ve bu güncel bilgileri ve teknolojiyi mesleki ve akademik çalışmalarında kullanabilme becerisi |
Assessment Methods
Contribution Level | Absolute Evaluation | |
Rate of Midterm Exam to Success | 50 | |
Rate of Final Exam to Success | 50 | |
Total | 100 |