Course Description
Course | Code | Semester | T+P (Hour) | Credit | ECTS |
---|---|---|---|---|---|
ASSESSMENT and TREATMENT STUDIES in PEDIATRIC NUTRITION and DYSPHASIA | - | Spring Semester | 2+2 | 3 | 6 |
Course Program |
Prerequisites Courses | |
Recommended Elective Courses |
Language of Course | Turkish |
Course Level | Second Cycle (Master's Degree) |
Course Type | Elective |
Course Coordinator | Prof.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ |
Name of Lecturer(s) | Prof.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ |
Assistant(s) | |
Aim | Have knowledge about the aetiology and pathology of nutrition and swallowing disorders. Gains the ability to approach nutrition and swallowing problems in cases |
Course Content | This course contains; Etiology of feeding and swallowing disorders,Normal swallowing development, paediatric swallowing physiology, Normal paediatric feeding,Clinical evaluation in paediatric swallowing disorders,Instrumental evaluation in paediatric swallowing disorders,Psychological and behavioural aspects of paediatric feeding. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Teaching Methods | Assessment Methods |
List the diagnostic criteria in paediatric swallowing disorders | ||
Defines swallowing anatomy and physiology in paediatrics | ||
Explain the evaluation methods in paediatric swallowing disorders | ||
Posture in paediatric swallowing disorders, manoeuvre methods, compares the different aspects of adults. | ||
Analyses the correct approach in nutritional disorders |
Teaching Methods: | |
Assessment Methods: |
Course Outline
Order | Subjects | Preliminary Work |
---|---|---|
1 | Etiology of feeding and swallowing disorders | Reading the slides of the course. |
2 | Normal swallowing development, paediatric swallowing physiology | Reading the slides of the course. |
3 | Normal paediatric feeding | Reading the slides of the course. |
4 | Clinical evaluation in paediatric swallowing disorders | Reading the slides of the course. |
5 | Instrumental evaluation in paediatric swallowing disorders | Reading the slides of the course. |
6 | Psychological and behavioural aspects of paediatric feeding |
Resources |
Dysphagia Diagnosis and Treatment, Ed: Ekberg, Springer, (2012). |
Course Contribution to Program Qualifications
Course Contribution to Program Qualifications | |||||||
No | Program Qualification | Contribution Level | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Disiplinlerarası çalışabilme becerisi. | ||||||
2 | Temel uzmanlık alan bilgileri. | ||||||
3 | Dil, konuşma, işitme ve yutma mekanizmasının anatomi ve fizyolojisini betimleyebilme becerisi. | ||||||
4 | Tipik dil ve konuşma gelişimini açıklayabilme becerisi. | ||||||
5 | Dil ve konuşma bozukluğu olan bireyi tanılama ve terapi süreçlerini uygulayabilme becerisi. | ||||||
6 | Formal ve informal değerlendirme araçlarını kullanabilme becerisi. | ||||||
7 | Bilişsel, iletişimsel, duygusal, psikomotor ve sosyal gelişim ile ilgili öğrenme teorilerini açıklayabilme ve uygulama becerisi. | ||||||
8 | Ailelerle iletişim kurma ve danışmanlık yapma becerisi. | ||||||
9 | Bilimsel araştırma planlayabilme, yürütebilme ve raporlaştırabilme becerisi. | ||||||
10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik ilkelere uyma becerisi. | ||||||
11 | Çocuklarda ve yetişkinlerde dil ve konuşma bozukluklarına yol açabilen durumları/hastalıkları betimleyebilme becerisi. | ||||||
12 | Dil ve konuşma sorunu olan bireylerin dil örneklerinin dil bilgisel özelliklerini belirleme, analiz etme becerisi. | ||||||
13 | Bağımsız olarak öğrenim gereksinimlerini ve amaçlarını belirleyebilme ve kendini mesleki anlamda yaşam boyu geliştirme becerisi | ||||||
14 | Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili araştırma yürütme, verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. | ||||||
15 | Dil ve konuşma terapisi gerektiren (akıcılık bozuklukları, edinilmiş nörojenik bozukluklar, gelişimsel dil ve konuşma bozuklukları, ses bozuklukları, yutma bozuklukları, konuşma sesi bozuklukları, rezonans bozuklukları, vb.) durumlara yönelik bireyselleştirilmiş terapi planı geliştirebilme ve uygulayabilme becerisi. | ||||||
16 | Dil ve konuşma terapisi alanına özgü güncel teknolojiyi ve bilimsel gelişmeleri takip edebilme ve bu güncel bilgileri ve teknolojiyi mesleki ve akademik çalışmalarında kullanabilme becerisi |
Assessment Methods
Contribution Level | Absolute Evaluation | |
Rate of Midterm Exam to Success | 50 | |
Rate of Final Exam to Success | 50 | |
Total | 100 |
ECTS / Workload Table | ||||||
Activities | Number of | Duration(Hour) | Total Workload(Hour) | |||
Course Hours | 0 | 0 | 0 | |||
Guided Problem Solving | 0 | 0 | 0 | |||
Resolution of Homework Problems and Submission as a Report | 0 | 0 | 0 | |||
Term Project | 0 | 0 | 0 | |||
Presentation of Project / Seminar | 0 | 0 | 0 | |||
Quiz | 0 | 0 | 0 | |||
Midterm Exam | 0 | 0 | 0 | |||
General Exam | 0 | 0 | 0 | |||
Performance Task, Maintenance Plan | 0 | 0 | 0 | |||
Total Workload(Hour) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
ECTS of the course: 30 hours of work is counted as 1 ECTS credit. |
Detail Informations of the Course
Course Description
Course | Code | Semester | T+P (Hour) | Credit | ECTS |
---|---|---|---|---|---|
ASSESSMENT and TREATMENT STUDIES in PEDIATRIC NUTRITION and DYSPHASIA | - | Spring Semester | 2+2 | 3 | 6 |
Course Program |
Prerequisites Courses | |
Recommended Elective Courses |
Language of Course | Turkish |
Course Level | Second Cycle (Master's Degree) |
Course Type | Elective |
Course Coordinator | Prof.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ |
Name of Lecturer(s) | Prof.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ |
Assistant(s) | |
Aim | Have knowledge about the aetiology and pathology of nutrition and swallowing disorders. Gains the ability to approach nutrition and swallowing problems in cases |
Course Content | This course contains; Etiology of feeding and swallowing disorders,Normal swallowing development, paediatric swallowing physiology, Normal paediatric feeding,Clinical evaluation in paediatric swallowing disorders,Instrumental evaluation in paediatric swallowing disorders,Psychological and behavioural aspects of paediatric feeding. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Teaching Methods | Assessment Methods |
List the diagnostic criteria in paediatric swallowing disorders | ||
Defines swallowing anatomy and physiology in paediatrics | ||
Explain the evaluation methods in paediatric swallowing disorders | ||
Posture in paediatric swallowing disorders, manoeuvre methods, compares the different aspects of adults. | ||
Analyses the correct approach in nutritional disorders |
Teaching Methods: | |
Assessment Methods: |
Course Outline
Order | Subjects | Preliminary Work |
---|---|---|
1 | Etiology of feeding and swallowing disorders | Reading the slides of the course. |
2 | Normal swallowing development, paediatric swallowing physiology | Reading the slides of the course. |
3 | Normal paediatric feeding | Reading the slides of the course. |
4 | Clinical evaluation in paediatric swallowing disorders | Reading the slides of the course. |
5 | Instrumental evaluation in paediatric swallowing disorders | Reading the slides of the course. |
6 | Psychological and behavioural aspects of paediatric feeding |
Resources |
Dysphagia Diagnosis and Treatment, Ed: Ekberg, Springer, (2012). |
Course Contribution to Program Qualifications
Course Contribution to Program Qualifications | |||||||
No | Program Qualification | Contribution Level | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Disiplinlerarası çalışabilme becerisi. | ||||||
2 | Temel uzmanlık alan bilgileri. | ||||||
3 | Dil, konuşma, işitme ve yutma mekanizmasının anatomi ve fizyolojisini betimleyebilme becerisi. | ||||||
4 | Tipik dil ve konuşma gelişimini açıklayabilme becerisi. | ||||||
5 | Dil ve konuşma bozukluğu olan bireyi tanılama ve terapi süreçlerini uygulayabilme becerisi. | ||||||
6 | Formal ve informal değerlendirme araçlarını kullanabilme becerisi. | ||||||
7 | Bilişsel, iletişimsel, duygusal, psikomotor ve sosyal gelişim ile ilgili öğrenme teorilerini açıklayabilme ve uygulama becerisi. | ||||||
8 | Ailelerle iletişim kurma ve danışmanlık yapma becerisi. | ||||||
9 | Bilimsel araştırma planlayabilme, yürütebilme ve raporlaştırabilme becerisi. | ||||||
10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik ilkelere uyma becerisi. | ||||||
11 | Çocuklarda ve yetişkinlerde dil ve konuşma bozukluklarına yol açabilen durumları/hastalıkları betimleyebilme becerisi. | ||||||
12 | Dil ve konuşma sorunu olan bireylerin dil örneklerinin dil bilgisel özelliklerini belirleme, analiz etme becerisi. | ||||||
13 | Bağımsız olarak öğrenim gereksinimlerini ve amaçlarını belirleyebilme ve kendini mesleki anlamda yaşam boyu geliştirme becerisi | ||||||
14 | Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili araştırma yürütme, verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. | ||||||
15 | Dil ve konuşma terapisi gerektiren (akıcılık bozuklukları, edinilmiş nörojenik bozukluklar, gelişimsel dil ve konuşma bozuklukları, ses bozuklukları, yutma bozuklukları, konuşma sesi bozuklukları, rezonans bozuklukları, vb.) durumlara yönelik bireyselleştirilmiş terapi planı geliştirebilme ve uygulayabilme becerisi. | ||||||
16 | Dil ve konuşma terapisi alanına özgü güncel teknolojiyi ve bilimsel gelişmeleri takip edebilme ve bu güncel bilgileri ve teknolojiyi mesleki ve akademik çalışmalarında kullanabilme becerisi |
Assessment Methods
Contribution Level | Absolute Evaluation | |
Rate of Midterm Exam to Success | 50 | |
Rate of Final Exam to Success | 50 | |
Total | 100 |