Course Detail
Course Description
Course | Code | Semester | T+P (Hour) | Credit | ECTS |
---|
DEVELOPMENT and GENDER EQUALITY | ULF3214924 | Spring Semester | 3+0 | 3 | 5 |
Prerequisites Courses | |
Recommended Elective Courses | |
Language of Course | Turkish |
Course Level | First Cycle (Bachelor's Degree) |
Course Type | Elective |
Course Coordinator | Prof.Dr. Rana ATABAY KUŞÇU |
Name of Lecturer(s) | Prof.Dr. Esra YÜKSEL ACI |
Assistant(s) | |
Aim | This course aims to address problems in the context of gender equality with a critical approach. Within the scope of the course, gender identity and socialization, women's social status and education/politics, working life, etc. in terms of different historical/sociological/philosophical/psychological perspectives. Problems experienced by women in critical areas will be examined. |
Course Content | This course contains; Conceptual Framework: What is Gender? (Gender, gender, gender role, gender identity, gender stereotypes, sexism),Gender-Based Discrimination,Basic Theoretical Approaches to Gender,Historical and Social Foundations of Gender Equality,Social Meanings of Being a Woman and a Man,Legal Dimension of Gender Equality,Gender and Education,Gender and Political Participation,Gender and Participation in the Paid Labor Market,Media and Gender,Child Marriages,Violence Against Women,Teacher education sensitive to gender equality,Feminist Possibilities of Pedagogies. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Teaching Methods | Assessment Methods |
1. Able to explore the relationship of economics with other disciplines and social values. | 10, 14, 16, 9 | A |
2. Able to explain the bidirectional causality relationship between social development indicators of a society and economic development. | 10, 14, 16, 9 | A |
3. Able to comment on the economic implications of gender equality in educational attainment and the labor market. | 10, 14, 16, 9 | A |
4. They will be able to write a scientific project report by making analysis in this field; to express their ideas and research in this field using oral presentation skills. | 10, 14, 16, 9 | A |
Teaching Methods: | 10: Discussion Method, 14: Self Study Method, 16: Question - Answer Technique, 9: Lecture Method |
Assessment Methods: | A: Traditional Written Exam |
Course Outline
Order | Subjects | Preliminary Work |
---|
1 | Conceptual Framework: What is Gender? (Gender, gender, gender role, gender identity, gender stereotypes, sexism) | |
2 | Gender-Based Discrimination | |
3 | Basic Theoretical Approaches to Gender | |
4 | Historical and Social Foundations of Gender Equality | |
5 | Social Meanings of Being a Woman and a Man | |
6 | Legal Dimension of Gender Equality | |
7 | Gender and Education | |
8 | Gender and Political Participation | |
9 | Gender and Participation in the Paid Labor Market | |
10 | Media and Gender | |
11 | Child Marriages | |
12 | Violence Against Women | |
13 | Teacher education sensitive to gender equality | |
14 | Feminist Possibilities of Pedagogies | |
Resources |
Arat, N.(1996). Türkiye’de kadınların çalışma yaşamında karşılaştıkları zorlukların sosyo-kültürel nedenleri. N. Arat (ed.)
Türkiye’de kadın olmak: Kadın sorunlarından kesitler içinde (s.43-55). İstanbul: Say.
Esen, Y. (2015). Toplumsal Cinsiyet Eşitliği ve Eğitim.
Tan, M. (2000). Eğitimde Kadın-Erkek Eşitliği ve Türkiye Gerçeği.
Tan, Y. Ecevit ve S. S. Üşür (Haz.) Kadın-Erkek Eşitliğine Doğru Yürüyüş: Eğitim, Çalışma Yaşamı ve Siyaset içinde (s.30). İstanbul: TÜSİAD.
|
ADDITIONAL RESOURCES
Tan, M. (2007). Eğitimde cinsiyetçilik: Farkında mıyız? Kadın, 8 Mart, Eğitim-Sen Bülten Eki (s.15-18). Ankara: Desen.
Tan, M. (2008). Eğitim. M. Tan, Y. Ecevit, S. S. Üşür ve S. Acuner (Haz.) Türkiye’de toplumsal cinsiyet eşitliği: Sorunlar, öncelikler ve çözüm önerileri içinde (s.23-105). İstanbul: TÜSİAD-KAGİDER. |
Course Contribution to Program Qualifications
Course Contribution to Program Qualifications |
No | Program Qualification | Contribution Level |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Uluslararası ticaret ve finansman alanında teorik bilgileri tanımlar. | X | | | | |
2 | Uluslararası ticaret ve finansman alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır. | X | | | | |
3 | Uluslararası ticaret ve finansman alanında gerekli en az bir bilgisayar programı kullanır. | X | | | | |
4 | Uluslararası ticaret ve finansman alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | X | | | | |
5 | Uluslararası ticaret ve finansman alanında projeler hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | X | | | | |
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir.
| | X | | | |
7 | Uluslararası ticaret ve finansman alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır | X | | | | |
8 | En az A1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar | | | | | |
9 | Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır. | | X | | | |
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | X | | | | |
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde (ekonomi, finans, sosyoloji, hukuk, işletme) temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | | X | | | |
12 | Öğrenciler, küresel ticaret, ihracat-ithalat işlemleri, gümrük işlemleri ve dış ticaretin finansmanı alanlarında uzmanlık elde eder. | X | | | | |
Assessment Methods
Contribution Level | Absolute Evaluation |
Rate of Midterm Exam to Success | | 40 |
Rate of Final Exam to Success | | 60 |
Total | | 100 |
ECTS / Workload Table |
Activities | Number of | Duration(Hour) | Total Workload(Hour) |
Course Hours | 14 | 3 | 42 |
Guided Problem Solving | 0 | 0 | 0 |
Resolution of Homework Problems and Submission as a Report | 0 | 0 | 0 |
Term Project | 10 | 4 | 40 |
Presentation of Project / Seminar | 0 | 0 | 0 |
Quiz | 0 | 0 | 0 |
Midterm Exam | 1 | 25 | 25 |
General Exam | 1 | 35 | 35 |
Performance Task, Maintenance Plan | 0 | 0 | 0 |
Total Workload(Hour) | 142 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(142/30) | 5 |
ECTS of the course: 30 hours of work is counted as 1 ECTS credit. |
Detail Informations of the Course
Course Description
Course | Code | Semester | T+P (Hour) | Credit | ECTS |
---|
DEVELOPMENT and GENDER EQUALITY | ULF3214924 | Spring Semester | 3+0 | 3 | 5 |
Prerequisites Courses | |
Recommended Elective Courses | |
Language of Course | Turkish |
Course Level | First Cycle (Bachelor's Degree) |
Course Type | Elective |
Course Coordinator | Prof.Dr. Rana ATABAY KUŞÇU |
Name of Lecturer(s) | Prof.Dr. Esra YÜKSEL ACI |
Assistant(s) | |
Aim | This course aims to address problems in the context of gender equality with a critical approach. Within the scope of the course, gender identity and socialization, women's social status and education/politics, working life, etc. in terms of different historical/sociological/philosophical/psychological perspectives. Problems experienced by women in critical areas will be examined. |
Course Content | This course contains; Conceptual Framework: What is Gender? (Gender, gender, gender role, gender identity, gender stereotypes, sexism),Gender-Based Discrimination,Basic Theoretical Approaches to Gender,Historical and Social Foundations of Gender Equality,Social Meanings of Being a Woman and a Man,Legal Dimension of Gender Equality,Gender and Education,Gender and Political Participation,Gender and Participation in the Paid Labor Market,Media and Gender,Child Marriages,Violence Against Women,Teacher education sensitive to gender equality,Feminist Possibilities of Pedagogies. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Teaching Methods | Assessment Methods |
1. Able to explore the relationship of economics with other disciplines and social values. | 10, 14, 16, 9 | A |
2. Able to explain the bidirectional causality relationship between social development indicators of a society and economic development. | 10, 14, 16, 9 | A |
3. Able to comment on the economic implications of gender equality in educational attainment and the labor market. | 10, 14, 16, 9 | A |
4. They will be able to write a scientific project report by making analysis in this field; to express their ideas and research in this field using oral presentation skills. | 10, 14, 16, 9 | A |
Teaching Methods: | 10: Discussion Method, 14: Self Study Method, 16: Question - Answer Technique, 9: Lecture Method |
Assessment Methods: | A: Traditional Written Exam |
Course Outline
Order | Subjects | Preliminary Work |
---|
1 | Conceptual Framework: What is Gender? (Gender, gender, gender role, gender identity, gender stereotypes, sexism) | |
2 | Gender-Based Discrimination | |
3 | Basic Theoretical Approaches to Gender | |
4 | Historical and Social Foundations of Gender Equality | |
5 | Social Meanings of Being a Woman and a Man | |
6 | Legal Dimension of Gender Equality | |
7 | Gender and Education | |
8 | Gender and Political Participation | |
9 | Gender and Participation in the Paid Labor Market | |
10 | Media and Gender | |
11 | Child Marriages | |
12 | Violence Against Women | |
13 | Teacher education sensitive to gender equality | |
14 | Feminist Possibilities of Pedagogies | |
Resources |
Arat, N.(1996). Türkiye’de kadınların çalışma yaşamında karşılaştıkları zorlukların sosyo-kültürel nedenleri. N. Arat (ed.)
Türkiye’de kadın olmak: Kadın sorunlarından kesitler içinde (s.43-55). İstanbul: Say.
Esen, Y. (2015). Toplumsal Cinsiyet Eşitliği ve Eğitim.
Tan, M. (2000). Eğitimde Kadın-Erkek Eşitliği ve Türkiye Gerçeği.
Tan, Y. Ecevit ve S. S. Üşür (Haz.) Kadın-Erkek Eşitliğine Doğru Yürüyüş: Eğitim, Çalışma Yaşamı ve Siyaset içinde (s.30). İstanbul: TÜSİAD.
|
ADDITIONAL RESOURCES
Tan, M. (2007). Eğitimde cinsiyetçilik: Farkında mıyız? Kadın, 8 Mart, Eğitim-Sen Bülten Eki (s.15-18). Ankara: Desen.
Tan, M. (2008). Eğitim. M. Tan, Y. Ecevit, S. S. Üşür ve S. Acuner (Haz.) Türkiye’de toplumsal cinsiyet eşitliği: Sorunlar, öncelikler ve çözüm önerileri içinde (s.23-105). İstanbul: TÜSİAD-KAGİDER. |
Course Contribution to Program Qualifications
Course Contribution to Program Qualifications |
No | Program Qualification | Contribution Level |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Uluslararası ticaret ve finansman alanında teorik bilgileri tanımlar. | X | | | | |
2 | Uluslararası ticaret ve finansman alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır. | X | | | | |
3 | Uluslararası ticaret ve finansman alanında gerekli en az bir bilgisayar programı kullanır. | X | | | | |
4 | Uluslararası ticaret ve finansman alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | X | | | | |
5 | Uluslararası ticaret ve finansman alanında projeler hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | X | | | | |
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir.
| | X | | | |
7 | Uluslararası ticaret ve finansman alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır | X | | | | |
8 | En az A1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar | | | | | |
9 | Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır. | | X | | | |
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | X | | | | |
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde (ekonomi, finans, sosyoloji, hukuk, işletme) temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | | X | | | |
12 | Öğrenciler, küresel ticaret, ihracat-ithalat işlemleri, gümrük işlemleri ve dış ticaretin finansmanı alanlarında uzmanlık elde eder. | X | | | | |
Assessment Methods
Contribution Level | Absolute Evaluation |
Rate of Midterm Exam to Success | | 40 |
Rate of Final Exam to Success | | 60 |
Total | | 100 |
Numerical Data
Ekleme Tarihi: 09/10/2023 - 10:27Son Güncelleme Tarihi: 09/10/2023 - 10:28
×- A-Z Programs
- Undergraduate
- Graduate
- Academic Calendar
- Double Major & Minor Programs
- Erasmus
- Prospective Students
- Registration
- Re-Enrolment
- Fees
- Directorate of Registrar’s Office
- FAQ
- Accommodation
- Scholarships
- Lateral and Vertical Transfer
- Summer School
- Preparation
- Transportation