Course Description
Course | Code | Semester | T+P (Hour) | Credit | ECTS |
---|
MATHEMATICS in PROGRAMMING | BPR1210944 | Spring Semester | 3+0 | 3 | 5 |
Prerequisites Courses | |
Recommended Elective Courses | |
Language of Course | Turkish |
Course Level | Short Cycle (Associate's Degree) |
Course Type | Required |
Course Coordinator | Lect. Hatice ÇAY |
Name of Lecturer(s) | Lect. Hatice ÇAY |
Assistant(s) | |
Aim | The aim of this course is to explain fundamental math for programming contents, methods, techniques and show how to use these methods in solving certain types of problems which might possibly be encountered in many branches of science. |
Course Content | This course contains; Matrices,Rotation, transposition
,Row Echelon Form, Determinant,Linear Equation Systems,Vectors, Dot product, Norm,Matrix Transition
,Basic statistical information for Digital Image Processing ,Basic statistical information for Digital Image Processing.,The Operators that are using in Digital Image Processing ,The operators that are using in Digital Image Processing ,Algorithms,Graphs,Trees,Cryptography. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Teaching Methods | Assessment Methods |
1. Calculate vectoral operations. | 12, 16, 6, 9 | A, D, E, G |
2. Calculate matrix and determinants. | 12, 16, 6, 9 | A, D, E, G |
3. Recognise and apply the operations that are using in Digital Image Processing. | 12, 16, 6, 9 | A, D, E, G |
4. Graph histogram. | 12, 16, 6, 9 | A, D, E, G |
5. Explain trees. | 12, 16, 6, 9 | A, D, E, G |
6. Solve division algoritms. | 12, 16, 6, 9 | A, D, E, G |
Teaching Methods: | 12: Problem Solving Method, 16: Question - Answer Technique, 6: Experiential Learning, 9: Lecture Method |
Assessment Methods: | A: Traditional Written Exam, D: Oral Exam, E: Homework, G: Quiz |
Course Outline
Order | Subjects | Preliminary Work |
---|
1 | Matrices | |
2 | Rotation, transposition
| |
3 | Row Echelon Form, Determinant | |
4 | Linear Equation Systems | |
5 | Vectors, Dot product, Norm | |
6 | Matrix Transition
| |
7 | Basic statistical information for Digital Image Processing | |
8 | Basic statistical information for Digital Image Processing. | |
9 | The Operators that are using in Digital Image Processing | |
10 | The operators that are using in Digital Image Processing | |
11 | Algorithms | |
12 | Graphs | |
13 | Trees | |
14 | Cryptography | |
Resources |
1. Linear Algebra, Schaums Outline.
2. tutorialspoint.com (Digital Image Processing)
3. Discrete Mathematics and Its Applications, Kenneth H. Rosen, McGraw-Hill, (Chapter 3,4,10,11)
4. Lecture notes. |
Çözümlü Lineer Cebir Problemleri, Fethi Çallıalp, Birsen Yayınevi
Çözümlü Lineer Cebir Alıştırmaları, Arif Sabuncuoğlu, Nobel Yayınevi |
Course Contribution to Program Qualifications
Course Contribution to Program Qualifications |
No | Program Qualification | Contribution Level |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Algoritma programlama, bilgisayar uygulaması geliştirme ve yazılım projelerinde kod geliştirme konularında yeterli altyapıya ve bunları iş hayatlarında kullanma yeteneğine sahiptir. | | X | | | |
2 | Programlama problemleri için bilinen çözüm yöntemlerini ve özel teknikleri kullanır ve uygular. | X | | | | |
3 | Yazılım uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları kullanır. | | | | | |
4 | Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır. | | | | | |
5 | Geliştirilmiş uygulama veya yazılımın test aşamalarını gerçekler ve takip eder. | | | | | |
6 | İşyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, mesleki ve etik sorumluluk, programlama uygulamalarının hukuksal sonuçları konularında farkındalığa sahiptir. | | | | | |
7 | Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar. | | | | | |
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. | | | | | |
9 | Sözlü ve yazılı, gerektiğinde teknik resimler ve modern araçlar kullanarak etkin iletişim kurar. | | | | | |
10 | Yazılım çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; çağın sorunları çözmede ve toplumsal ilerlemede yeni yazılımlar geliştirir. | | | | | |
11 | Geliştirdiği yazılımın temiz ve anlaşılır olmasına özen ve dikkat gösterir. | | | | | |
12 | Kullanıcı odaklı tasarım ilkelerine riayet eder. | | | | | |
Assessment Methods
Contribution Level | Absolute Evaluation |
Rate of Midterm Exam to Success | | 40 |
Rate of Final Exam to Success | | 60 |
Total | | 100 |
ECTS / Workload Table |
Activities | Number of | Duration(Hour) | Total Workload(Hour) |
Course Hours | 14 | 3 | 42 |
Guided Problem Solving | 14 | 2 | 28 |
Resolution of Homework Problems and Submission as a Report | 2 | 5 | 10 |
Term Project | 0 | 0 | 0 |
Presentation of Project / Seminar | 0 | 0 | 0 |
Quiz | 10 | 5 | 50 |
Midterm Exam | 6 | 1 | 6 |
General Exam | 1 | 14 | 14 |
Performance Task, Maintenance Plan | 0 | 0 | 0 |
Total Workload(Hour) | 150 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(150/30) | 5 |
ECTS of the course: 30 hours of work is counted as 1 ECTS credit. |
Detail Informations of the Course
Course Description
Course | Code | Semester | T+P (Hour) | Credit | ECTS |
---|
MATHEMATICS in PROGRAMMING | BPR1210944 | Spring Semester | 3+0 | 3 | 5 |
Prerequisites Courses | |
Recommended Elective Courses | |
Language of Course | Turkish |
Course Level | Short Cycle (Associate's Degree) |
Course Type | Required |
Course Coordinator | Lect. Hatice ÇAY |
Name of Lecturer(s) | Lect. Hatice ÇAY |
Assistant(s) | |
Aim | The aim of this course is to explain fundamental math for programming contents, methods, techniques and show how to use these methods in solving certain types of problems which might possibly be encountered in many branches of science. |
Course Content | This course contains; Matrices,Rotation, transposition
,Row Echelon Form, Determinant,Linear Equation Systems,Vectors, Dot product, Norm,Matrix Transition
,Basic statistical information for Digital Image Processing ,Basic statistical information for Digital Image Processing.,The Operators that are using in Digital Image Processing ,The operators that are using in Digital Image Processing ,Algorithms,Graphs,Trees,Cryptography. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Teaching Methods | Assessment Methods |
1. Calculate vectoral operations. | 12, 16, 6, 9 | A, D, E, G |
2. Calculate matrix and determinants. | 12, 16, 6, 9 | A, D, E, G |
3. Recognise and apply the operations that are using in Digital Image Processing. | 12, 16, 6, 9 | A, D, E, G |
4. Graph histogram. | 12, 16, 6, 9 | A, D, E, G |
5. Explain trees. | 12, 16, 6, 9 | A, D, E, G |
6. Solve division algoritms. | 12, 16, 6, 9 | A, D, E, G |
Teaching Methods: | 12: Problem Solving Method, 16: Question - Answer Technique, 6: Experiential Learning, 9: Lecture Method |
Assessment Methods: | A: Traditional Written Exam, D: Oral Exam, E: Homework, G: Quiz |
Course Outline
Order | Subjects | Preliminary Work |
---|
1 | Matrices | |
2 | Rotation, transposition
| |
3 | Row Echelon Form, Determinant | |
4 | Linear Equation Systems | |
5 | Vectors, Dot product, Norm | |
6 | Matrix Transition
| |
7 | Basic statistical information for Digital Image Processing | |
8 | Basic statistical information for Digital Image Processing. | |
9 | The Operators that are using in Digital Image Processing | |
10 | The operators that are using in Digital Image Processing | |
11 | Algorithms | |
12 | Graphs | |
13 | Trees | |
14 | Cryptography | |
Resources |
1. Linear Algebra, Schaums Outline.
2. tutorialspoint.com (Digital Image Processing)
3. Discrete Mathematics and Its Applications, Kenneth H. Rosen, McGraw-Hill, (Chapter 3,4,10,11)
4. Lecture notes. |
Çözümlü Lineer Cebir Problemleri, Fethi Çallıalp, Birsen Yayınevi
Çözümlü Lineer Cebir Alıştırmaları, Arif Sabuncuoğlu, Nobel Yayınevi |
Course Contribution to Program Qualifications
Course Contribution to Program Qualifications |
No | Program Qualification | Contribution Level |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Algoritma programlama, bilgisayar uygulaması geliştirme ve yazılım projelerinde kod geliştirme konularında yeterli altyapıya ve bunları iş hayatlarında kullanma yeteneğine sahiptir. | | X | | | |
2 | Programlama problemleri için bilinen çözüm yöntemlerini ve özel teknikleri kullanır ve uygular. | X | | | | |
3 | Yazılım uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları kullanır. | | | | | |
4 | Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır. | | | | | |
5 | Geliştirilmiş uygulama veya yazılımın test aşamalarını gerçekler ve takip eder. | | | | | |
6 | İşyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, mesleki ve etik sorumluluk, programlama uygulamalarının hukuksal sonuçları konularında farkındalığa sahiptir. | | | | | |
7 | Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar. | | | | | |
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. | | | | | |
9 | Sözlü ve yazılı, gerektiğinde teknik resimler ve modern araçlar kullanarak etkin iletişim kurar. | | | | | |
10 | Yazılım çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; çağın sorunları çözmede ve toplumsal ilerlemede yeni yazılımlar geliştirir. | | | | | |
11 | Geliştirdiği yazılımın temiz ve anlaşılır olmasına özen ve dikkat gösterir. | | | | | |
12 | Kullanıcı odaklı tasarım ilkelerine riayet eder. | | | | | |
Assessment Methods
Contribution Level | Absolute Evaluation |
Rate of Midterm Exam to Success | | 40 |
Rate of Final Exam to Success | | 60 |
Total | | 100 |
Numerical Data
Ekleme Tarihi: 05/11/2023 - 20:44Son Güncelleme Tarihi: 05/11/2023 - 20:44
×- A-Z Programs
- Undergraduate
- Graduate
- Academic Calendar
- Double Major & Minor Programs
- Erasmus
- Prospective Students
- Registration
- Re-Enrolment
- Fees
- Directorate of Registrar’s Office
- FAQ
- Accommodation
- Scholarships
- Lateral and Vertical Transfer
- Summer School
- Preparation
- Transportation