Course Description
Course | Code | Semester | T+P (Hour) | Credit | ECTS |
---|
DATABASE PROGRAMMING II | BPR1214988 | Spring Semester | 4+0 | 4 | 6 |
Prerequisites Courses | |
Recommended Elective Courses | |
Language of Course | Turkish |
Course Level | Short Cycle (Associate's Degree) |
Course Type | Required |
Course Coordinator | Lect. Nada A. M. MISK |
Name of Lecturer(s) | Lect. Ahmet Selim ÖVER |
Assistant(s) | |
Aim | The objectives of the course are to make the students understand the concept of database and that the database is the basic element of a software, and to introduce the SQL language effectively to the students and to introduce the platforms to use this language. |
Course Content | This course contains; Information about the course,What is a Database? What are Database Types (SQL, MySQL, Oracle, NoSql, Redis),Data Definition Language (DDL) expressions,Data Manipulation Language (DML) statements,Transaction Control (TCL) expressions,Normalization rules and ACID Principles,Subqueries and join expressions,View queries and union expressions,Variables,Functions, Stored Procedures,Stored Procedures,Tigers,Database backup,Database project design. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Teaching Methods | Assessment Methods |
Learns database concept and file systems | 17, 9 | A, E |
Schematically builds the entity relational model for any software | 17, 9 | A |
Makes queries on the database with SQL language | 17, 9 | A, E |
C# uses SQL language embedded in languages such as VB | 17, 9 | A, E |
Designs web-based database applications | 17, 9 | A, E |
Teaching Methods: | 17: Experimental Technique, 9: Lecture Method |
Assessment Methods: | A: Traditional Written Exam, E: Homework |
Course Outline
Order | Subjects | Preliminary Work |
---|
1 | Information about the course | |
2 | What is a Database? What are Database Types (SQL, MySQL, Oracle, NoSql, Redis) | |
3 | Data Definition Language (DDL) expressions | |
4 | Data Manipulation Language (DML) statements | |
5 | Transaction Control (TCL) expressions | |
6 | Normalization rules and ACID Principles | |
7 | Subqueries and join expressions | |
8 | View queries and union expressions | |
9 | Variables | |
10 | Functions, Stored Procedures | |
11 | Stored Procedures | |
12 | Tigers | |
13 | Database backup | |
14 | Database project design | |
Resources |
Lecture Presentations |
[1] Database Mangement Systems, R. Ramakrishnan, J.Gehrke, Second Edition – Mc Graw Hill. [2] Database System Concepts, A. Silberschatz |
Course Contribution to Program Qualifications
Course Contribution to Program Qualifications |
No | Program Qualification | Contribution Level |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Algoritma programlama, bilgisayar uygulaması geliştirme ve yazılım projelerinde kod geliştirme konularında yeterli altyapıya ve bunları iş hayatlarında kullanma yeteneğine sahiptir. | | | | | |
2 | Programlama problemleri için bilinen çözüm yöntemlerini ve özel teknikleri kullanır ve uygular. | | | | | |
3 | Yazılım uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları kullanır. | | | | | |
4 | Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır. | | | | | |
5 | Geliştirilmiş uygulama veya yazılımın test aşamalarını gerçekler ve takip eder. | | | | | |
6 | İşyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, mesleki ve etik sorumluluk, programlama uygulamalarının hukuksal sonuçları konularında farkındalığa sahiptir. | | | | | |
7 | Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar. | | | | | |
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. | | | | | |
9 | Sözlü ve yazılı, gerektiğinde teknik resimler ve modern araçlar kullanarak etkin iletişim kurar. | | | | | |
10 | Yazılım çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; çağın sorunları çözmede ve toplumsal ilerlemede yeni yazılımlar geliştirir. | | | | | |
11 | Geliştirdiği yazılımın temiz ve anlaşılır olmasına özen ve dikkat gösterir. | | | | | |
12 | Kullanıcı odaklı tasarım ilkelerine riayet eder. | | | | | |
Assessment Methods
Contribution Level | Absolute Evaluation |
Rate of Midterm Exam to Success | | 40 |
Rate of Final Exam to Success | | 60 |
Total | | 100 |
ECTS / Workload Table |
Activities | Number of | Duration(Hour) | Total Workload(Hour) |
Course Hours | 0 | 0 | 0 |
Guided Problem Solving | 0 | 0 | 0 |
Resolution of Homework Problems and Submission as a Report | 0 | 0 | 0 |
Term Project | 0 | 0 | 0 |
Presentation of Project / Seminar | 0 | 0 | 0 |
Quiz | 0 | 0 | 0 |
Midterm Exam | 0 | 0 | 0 |
General Exam | 0 | 0 | 0 |
Performance Task, Maintenance Plan | 0 | 0 | 0 |
Total Workload(Hour) | 0 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 |
ECTS of the course: 30 hours of work is counted as 1 ECTS credit. |
Detail Informations of the Course
Course Description
Course | Code | Semester | T+P (Hour) | Credit | ECTS |
---|
DATABASE PROGRAMMING II | BPR1214988 | Spring Semester | 4+0 | 4 | 6 |
Prerequisites Courses | |
Recommended Elective Courses | |
Language of Course | Turkish |
Course Level | Short Cycle (Associate's Degree) |
Course Type | Required |
Course Coordinator | Lect. Nada A. M. MISK |
Name of Lecturer(s) | Lect. Ahmet Selim ÖVER |
Assistant(s) | |
Aim | The objectives of the course are to make the students understand the concept of database and that the database is the basic element of a software, and to introduce the SQL language effectively to the students and to introduce the platforms to use this language. |
Course Content | This course contains; Information about the course,What is a Database? What are Database Types (SQL, MySQL, Oracle, NoSql, Redis),Data Definition Language (DDL) expressions,Data Manipulation Language (DML) statements,Transaction Control (TCL) expressions,Normalization rules and ACID Principles,Subqueries and join expressions,View queries and union expressions,Variables,Functions, Stored Procedures,Stored Procedures,Tigers,Database backup,Database project design. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Teaching Methods | Assessment Methods |
Learns database concept and file systems | 17, 9 | A, E |
Schematically builds the entity relational model for any software | 17, 9 | A |
Makes queries on the database with SQL language | 17, 9 | A, E |
C# uses SQL language embedded in languages such as VB | 17, 9 | A, E |
Designs web-based database applications | 17, 9 | A, E |
Teaching Methods: | 17: Experimental Technique, 9: Lecture Method |
Assessment Methods: | A: Traditional Written Exam, E: Homework |
Course Outline
Order | Subjects | Preliminary Work |
---|
1 | Information about the course | |
2 | What is a Database? What are Database Types (SQL, MySQL, Oracle, NoSql, Redis) | |
3 | Data Definition Language (DDL) expressions | |
4 | Data Manipulation Language (DML) statements | |
5 | Transaction Control (TCL) expressions | |
6 | Normalization rules and ACID Principles | |
7 | Subqueries and join expressions | |
8 | View queries and union expressions | |
9 | Variables | |
10 | Functions, Stored Procedures | |
11 | Stored Procedures | |
12 | Tigers | |
13 | Database backup | |
14 | Database project design | |
Resources |
Lecture Presentations |
[1] Database Mangement Systems, R. Ramakrishnan, J.Gehrke, Second Edition – Mc Graw Hill. [2] Database System Concepts, A. Silberschatz |
Course Contribution to Program Qualifications
Course Contribution to Program Qualifications |
No | Program Qualification | Contribution Level |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Algoritma programlama, bilgisayar uygulaması geliştirme ve yazılım projelerinde kod geliştirme konularında yeterli altyapıya ve bunları iş hayatlarında kullanma yeteneğine sahiptir. | | | | | |
2 | Programlama problemleri için bilinen çözüm yöntemlerini ve özel teknikleri kullanır ve uygular. | | | | | |
3 | Yazılım uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları kullanır. | | | | | |
4 | Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır. | | | | | |
5 | Geliştirilmiş uygulama veya yazılımın test aşamalarını gerçekler ve takip eder. | | | | | |
6 | İşyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, mesleki ve etik sorumluluk, programlama uygulamalarının hukuksal sonuçları konularında farkındalığa sahiptir. | | | | | |
7 | Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar. | | | | | |
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. | | | | | |
9 | Sözlü ve yazılı, gerektiğinde teknik resimler ve modern araçlar kullanarak etkin iletişim kurar. | | | | | |
10 | Yazılım çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; çağın sorunları çözmede ve toplumsal ilerlemede yeni yazılımlar geliştirir. | | | | | |
11 | Geliştirdiği yazılımın temiz ve anlaşılır olmasına özen ve dikkat gösterir. | | | | | |
12 | Kullanıcı odaklı tasarım ilkelerine riayet eder. | | | | | |
Assessment Methods
Contribution Level | Absolute Evaluation |
Rate of Midterm Exam to Success | | 40 |
Rate of Final Exam to Success | | 60 |
Total | | 100 |
Numerical Data
Ekleme Tarihi: 05/11/2023 - 20:44Son Güncelleme Tarihi: 05/11/2023 - 20:44
×- A-Z Programs
- Undergraduate
- Graduate
- Academic Calendar
- Double Major & Minor Programs
- Erasmus
- Prospective Students
- Registration
- Re-Enrolment
- Fees
- Directorate of Registrar’s Office
- FAQ
- Accommodation
- Scholarships
- Lateral and Vertical Transfer
- Summer School
- Preparation
- Transportation