Course Description
Course | Code | Semester | T+P (Hour) | Credit | ECTS |
---|---|---|---|---|---|
EXPERIMENTAL RESEARCH PLANNING, EXE CUTIVE and EVALUATION | - | Spring Semester | 2+0 | 2 | 5 |
Course Program |
Prerequisites Courses | |
Recommended Elective Courses |
Language of Course | Turkish |
Course Level | Second Cycle (Master's Degree) |
Course Type | Elective |
Course Coordinator | Prof.Dr. Mustafa Bülent ŞERBETÇİOĞLU |
Name of Lecturer(s) | Prof.Dr. Mustafa Bülent ŞERBETÇİOĞLU |
Assistant(s) | Res. Ass. Furkan Büyükkal |
Aim | Research planning, execution, ability to perform scientific research ethics, choosing appropriate statistical methods and to gain the ability to interpret results |
Course Content | This course contains; Why is scientific research important?,Research methods,What is the project?,Project management,Creating hypothesis,Determination of the overall project goals and objectives,Genel hedefler ve proje amaçlarının belirlenmesi 2,How is the research project prepared?,Ethical principles,Data collecting,Sample project evaluation,Sample project evaluation,Discussion of the prepared projects,General evaluation. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Teaching Methods | Assessment Methods |
Be able to report the obtained results. | 10, 14, 16, 19, 2, 6, 9 | E |
Interpret the results of the obtained data. | 10, 14, 16, 19, 2, 6, 9 | E |
Knows the methods of data collection. | 10, 14, 16, 19, 2, 6, 9 | E |
Define research planning stages. | 10, 14, 16, 19, 2, 6, 9 | E |
Can plan certain work. | 10, 14, 16, 19, 2, 6, 9 | E |
Define scientific working methods. | 10, 14, 16, 19, 2, 6, 9 | E |
Teaching Methods: | 10: Discussion Method, 14: Self Study Method, 16: Question - Answer Technique, 19: Brainstorming Technique, 2: Project Based Learning Model, 6: Experiential Learning, 9: Lecture Method |
Assessment Methods: | E: Homework |
Course Outline
Order | Subjects | Preliminary Work |
---|---|---|
1 | Why is scientific research important? | No preparation |
2 | Research methods | Preparation of the related subject from the recommended sources |
3 | What is the project? | Preparation of the related subject from the recommended sources |
4 | Project management | Preparation of the related subject from the recommended sources |
5 | Creating hypothesis | Preparation of the related subject from the recommended sources |
6 | Determination of the overall project goals and objectives | Preparation of the related subject from the recommended sources |
7 | Genel hedefler ve proje amaçlarının belirlenmesi 2 | Preparation of the related subject from the recommended sources |
8 | How is the research project prepared? | Preparation of the related subject from the recommended sources |
9 | Ethical principles | Preparation of the related subject from the recommended sources |
10 | Data collecting | Preparation of the related subject from the recommended sources |
11 | Sample project evaluation | Preparation of the related subject from the recommended sources |
12 | Sample project evaluation | Preparation of the related subject from the recommended sources |
13 | Discussion of the prepared projects | Preparation of the related subject from the recommended sources |
14 | General evaluation | Preparation of the related subject from the recommended sources |
Resources |
1. Proje Yönetimi, Avrupa Konseyi yayınları, Strassburg, ?Avrupa Konseyi ve Avrupa Komisyonu, Kasım, 2000. 2. Tübitak 3. Research design and evaluation in speech-language pathology and audiology, Franklin H. Silverman, Allyn and bacon, 1998. 4. Professional writing in speech-language patholoy and audiology, Robert Goldfarb, Yula Cherpelis, San Diego, Plural Pub, 2009. 5. Sağlık Alanlarında Araştırma Yötemleri, S. Özgür, Güneş Tıp Kitabevi, 2009. |
PowerPoint files |
Course Contribution to Program Qualifications
Course Contribution to Program Qualifications | |||||||
No | Program Qualification | Contribution Level | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Odyoloji alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri, ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | PY2. Odyoloji eğitiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri bireysel ve toplumsal düzeyde işitme, konuşma ve denge sağlığının geliştirilmesi ve bu alandaki hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
3 | PY3. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozuklukları alanında bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye ulaşır, değerlendirir, yorumlar ve bilgiyi paylaşır. | X | |||||
4 | PY4. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozukluklarını bireysel ve toplumsal düzeyde belirler, mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri sunar. | X | |||||
5 | PY5. Yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik, hastalık ve sağlık durumlarını göz önünde bulundurarak hastalık ve bireye özgü tanı, test, tedavi ve rehabilitasyon programları düzenler, uygular, eğitimini verir, izler. | X | |||||
6 | PY6. Mesleki alana özgü bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. | X | |||||
7 | PY7. Odyoloji alanında ilişkin sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bilimsel bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içerisinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
8 | PY8. Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | PY9. Öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
10 | PY10. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X | |||||
11 | PY11. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
12 | PY12. Kendi ülkesinin ve diğer ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir. | X | |||||
13 | PY13. İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | X | |||||
14 | PY14. Odyolojiyle ilişkili uygulamalarda görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
15 | PY15. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır. | X | |||||
16 | PY16. Mezuniyet sonrası kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere aktif katılımda bulunur | X |
Assessment Methods
Contribution Level | Absolute Evaluation | |
Rate of Midterm Exam to Success | 50 | |
Rate of Final Exam to Success | 50 | |
Total | 100 |
ECTS / Workload Table | ||||||
Activities | Number of | Duration(Hour) | Total Workload(Hour) | |||
Course Hours | 14 | 2 | 28 | |||
Guided Problem Solving | 0 | 0 | 0 | |||
Resolution of Homework Problems and Submission as a Report | 14 | 2 | 28 | |||
Term Project | 0 | 0 | 0 | |||
Presentation of Project / Seminar | 14 | 2 | 28 | |||
Quiz | 7 | 2 | 14 | |||
Midterm Exam | 12 | 2 | 24 | |||
General Exam | 12 | 2 | 24 | |||
Performance Task, Maintenance Plan | 0 | 0 | 0 | |||
Total Workload(Hour) | 146 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(146/30) | 5 | |||||
ECTS of the course: 30 hours of work is counted as 1 ECTS credit. |
Detail Informations of the Course
Course Description
Course | Code | Semester | T+P (Hour) | Credit | ECTS |
---|---|---|---|---|---|
EXPERIMENTAL RESEARCH PLANNING, EXE CUTIVE and EVALUATION | - | Spring Semester | 2+0 | 2 | 5 |
Course Program |
Prerequisites Courses | |
Recommended Elective Courses |
Language of Course | Turkish |
Course Level | Second Cycle (Master's Degree) |
Course Type | Elective |
Course Coordinator | Prof.Dr. Mustafa Bülent ŞERBETÇİOĞLU |
Name of Lecturer(s) | Prof.Dr. Mustafa Bülent ŞERBETÇİOĞLU |
Assistant(s) | Res. Ass. Furkan Büyükkal |
Aim | Research planning, execution, ability to perform scientific research ethics, choosing appropriate statistical methods and to gain the ability to interpret results |
Course Content | This course contains; Why is scientific research important?,Research methods,What is the project?,Project management,Creating hypothesis,Determination of the overall project goals and objectives,Genel hedefler ve proje amaçlarının belirlenmesi 2,How is the research project prepared?,Ethical principles,Data collecting,Sample project evaluation,Sample project evaluation,Discussion of the prepared projects,General evaluation. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Teaching Methods | Assessment Methods |
Be able to report the obtained results. | 10, 14, 16, 19, 2, 6, 9 | E |
Interpret the results of the obtained data. | 10, 14, 16, 19, 2, 6, 9 | E |
Knows the methods of data collection. | 10, 14, 16, 19, 2, 6, 9 | E |
Define research planning stages. | 10, 14, 16, 19, 2, 6, 9 | E |
Can plan certain work. | 10, 14, 16, 19, 2, 6, 9 | E |
Define scientific working methods. | 10, 14, 16, 19, 2, 6, 9 | E |
Teaching Methods: | 10: Discussion Method, 14: Self Study Method, 16: Question - Answer Technique, 19: Brainstorming Technique, 2: Project Based Learning Model, 6: Experiential Learning, 9: Lecture Method |
Assessment Methods: | E: Homework |
Course Outline
Order | Subjects | Preliminary Work |
---|---|---|
1 | Why is scientific research important? | No preparation |
2 | Research methods | Preparation of the related subject from the recommended sources |
3 | What is the project? | Preparation of the related subject from the recommended sources |
4 | Project management | Preparation of the related subject from the recommended sources |
5 | Creating hypothesis | Preparation of the related subject from the recommended sources |
6 | Determination of the overall project goals and objectives | Preparation of the related subject from the recommended sources |
7 | Genel hedefler ve proje amaçlarının belirlenmesi 2 | Preparation of the related subject from the recommended sources |
8 | How is the research project prepared? | Preparation of the related subject from the recommended sources |
9 | Ethical principles | Preparation of the related subject from the recommended sources |
10 | Data collecting | Preparation of the related subject from the recommended sources |
11 | Sample project evaluation | Preparation of the related subject from the recommended sources |
12 | Sample project evaluation | Preparation of the related subject from the recommended sources |
13 | Discussion of the prepared projects | Preparation of the related subject from the recommended sources |
14 | General evaluation | Preparation of the related subject from the recommended sources |
Resources |
1. Proje Yönetimi, Avrupa Konseyi yayınları, Strassburg, ?Avrupa Konseyi ve Avrupa Komisyonu, Kasım, 2000. 2. Tübitak 3. Research design and evaluation in speech-language pathology and audiology, Franklin H. Silverman, Allyn and bacon, 1998. 4. Professional writing in speech-language patholoy and audiology, Robert Goldfarb, Yula Cherpelis, San Diego, Plural Pub, 2009. 5. Sağlık Alanlarında Araştırma Yötemleri, S. Özgür, Güneş Tıp Kitabevi, 2009. |
PowerPoint files |
Course Contribution to Program Qualifications
Course Contribution to Program Qualifications | |||||||
No | Program Qualification | Contribution Level | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Odyoloji alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri, ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | PY2. Odyoloji eğitiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri bireysel ve toplumsal düzeyde işitme, konuşma ve denge sağlığının geliştirilmesi ve bu alandaki hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
3 | PY3. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozuklukları alanında bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye ulaşır, değerlendirir, yorumlar ve bilgiyi paylaşır. | X | |||||
4 | PY4. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozukluklarını bireysel ve toplumsal düzeyde belirler, mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri sunar. | X | |||||
5 | PY5. Yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik, hastalık ve sağlık durumlarını göz önünde bulundurarak hastalık ve bireye özgü tanı, test, tedavi ve rehabilitasyon programları düzenler, uygular, eğitimini verir, izler. | X | |||||
6 | PY6. Mesleki alana özgü bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. | X | |||||
7 | PY7. Odyoloji alanında ilişkin sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bilimsel bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içerisinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
8 | PY8. Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | PY9. Öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
10 | PY10. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X | |||||
11 | PY11. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
12 | PY12. Kendi ülkesinin ve diğer ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir. | X | |||||
13 | PY13. İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | X | |||||
14 | PY14. Odyolojiyle ilişkili uygulamalarda görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
15 | PY15. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır. | X | |||||
16 | PY16. Mezuniyet sonrası kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere aktif katılımda bulunur | X |
Assessment Methods
Contribution Level | Absolute Evaluation | |
Rate of Midterm Exam to Success | 50 | |
Rate of Final Exam to Success | 50 | |
Total | 100 |