Bu dersin amacı, hücrede gerçekleşen faaliyetlerin mekanizmaları hakkında moleküler seviyede bilgi sağlamaktır. Edinilen bu bilgi sayesinde, hücresel ve moleküler biyoloji ile ilgili problemlerin çözülebilmesi için bir alt yapı oluşturulur.
Dersin İçeriği
Bu ders; Hücrenin Kimyasal Bileşenleri, proteinler, DNA ve kromozomlar,DNA replikasyonu, onarımı ve rekombinasyonu,Protein Sentezi,Protein, DNA ve RNA'nın Manipülasyonu + Hücre Görüntülenmesi,Membran Yapısı ve Transport,Hücre içi Kompartmanlar ve Hücre içi Trafiği,Hücre Haberleşmesi,Hücre iskeleti,Hücre Döngüsü ve Programlanmış Hücre ölümü + Hücre Bölünmesinin Mekaniği,Hücre Bağlanma Noktaları/ Extraselüler Matrix,Çok hücreli organizmaların Gelişimi,Histoloji,Kanser,Bagisiklik Sistemi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Hücre içinde gerçekleşen transkripsiyon ve translasyon gibi prosesleri farklı canlı grupları arasında karşılaştırmalı olarak analiz eder.
10, 12, 13, 14, 16, 19, 2, 20, 5
A, F
Moleküler biyoloji alanında kullanılan yöntemleri tasarlar.
10, 12, 13, 16, 19, 20, 3
A, F
Kanser hastalığının tedavisinde alternatif yöntemler önerir.
10, 12, 13, 14, 16, 19, 20
A, F
Moleküler ve hücre biyolojisi alanı ile ilgili konularda proje hazırlar ve sunar.
10, 12, 14, 16, 20, 3, 5
A, F
Biyolojik prosesleri neden-sonuç ilişkisi içinde yorumlar.
10, 12, 14, 16, 19, 3
A
Moleküler biyoloji alanında kullanılabiliecek uygun kromatografik yöntemi tasarlar.
10, 12, 16, 19, 3
DNA izolasyonunda ve klonlanmasında kullanılabilecek yöntemleri karşılaştırmalı olarak değerlendirir.
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, F: Proje Görevi
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Hücrenin Kimyasal Bileşenleri, proteinler, DNA ve kromozomlar
2
DNA replikasyonu, onarımı ve rekombinasyonu
3
Protein Sentezi
4
Protein, DNA ve RNA'nın Manipülasyonu + Hücre Görüntülenmesi
5
Membran Yapısı ve Transport
6
Hücre içi Kompartmanlar ve Hücre içi Trafiği
7
Hücre Haberleşmesi
8
Hücre iskeleti
9
Hücre Döngüsü ve Programlanmış Hücre ölümü + Hücre Bölünmesinin Mekaniği
10
Hücre Bağlanma Noktaları/ Extraselüler Matrix
11
Çok hücreli organizmaların Gelişimi
12
Histoloji
13
Kanser
14
Bagisiklik Sistemi
Kaynak
Molecular Biology of the Cell, 5 th Edition, Alberts, Johnson, Lewis, Raff, Roberts, Walter Sunum, hands-on
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Temel bilimleri, matematik ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde anlar ve uygular, alanında en son gelişmeler dahil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir.
X
2
Mühendisliğin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
X
3
Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir.
X
4
Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar.
X
5
Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur.
X
6
Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirerek bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır.
X
7
Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygular ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir.
X
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır
X
9
Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.
X
10
Mühendislik alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtır, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin gelişimini destekler.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
13
3
39
Rehberli Problem Çözme
13
2
26
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
13
3
39
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
13
4
52
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
6
5
30
Genel Sınav ve Hazırlığı
13
3
39
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
225
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(225/30)
8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
MÜHENDİSLER İÇİN BİYOLOJİ
-
Güz Dönemi
3+0
3
8
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Seviyesi
Doktora
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Doç.Dr. Özge ŞENSOY
Dersi Verenler
Doç.Dr. Özge ŞENSOY
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, hücrede gerçekleşen faaliyetlerin mekanizmaları hakkında moleküler seviyede bilgi sağlamaktır. Edinilen bu bilgi sayesinde, hücresel ve moleküler biyoloji ile ilgili problemlerin çözülebilmesi için bir alt yapı oluşturulur.
Dersin İçeriği
Bu ders; Hücrenin Kimyasal Bileşenleri, proteinler, DNA ve kromozomlar,DNA replikasyonu, onarımı ve rekombinasyonu,Protein Sentezi,Protein, DNA ve RNA'nın Manipülasyonu + Hücre Görüntülenmesi,Membran Yapısı ve Transport,Hücre içi Kompartmanlar ve Hücre içi Trafiği,Hücre Haberleşmesi,Hücre iskeleti,Hücre Döngüsü ve Programlanmış Hücre ölümü + Hücre Bölünmesinin Mekaniği,Hücre Bağlanma Noktaları/ Extraselüler Matrix,Çok hücreli organizmaların Gelişimi,Histoloji,Kanser,Bagisiklik Sistemi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Hücre içinde gerçekleşen transkripsiyon ve translasyon gibi prosesleri farklı canlı grupları arasında karşılaştırmalı olarak analiz eder.
10, 12, 13, 14, 16, 19, 2, 20, 5
A, F
Moleküler biyoloji alanında kullanılan yöntemleri tasarlar.
10, 12, 13, 16, 19, 20, 3
A, F
Kanser hastalığının tedavisinde alternatif yöntemler önerir.
10, 12, 13, 14, 16, 19, 20
A, F
Moleküler ve hücre biyolojisi alanı ile ilgili konularda proje hazırlar ve sunar.
10, 12, 14, 16, 20, 3, 5
A, F
Biyolojik prosesleri neden-sonuç ilişkisi içinde yorumlar.
10, 12, 14, 16, 19, 3
A
Moleküler biyoloji alanında kullanılabiliecek uygun kromatografik yöntemi tasarlar.
10, 12, 16, 19, 3
DNA izolasyonunda ve klonlanmasında kullanılabilecek yöntemleri karşılaştırmalı olarak değerlendirir.
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, F: Proje Görevi
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Hücrenin Kimyasal Bileşenleri, proteinler, DNA ve kromozomlar
2
DNA replikasyonu, onarımı ve rekombinasyonu
3
Protein Sentezi
4
Protein, DNA ve RNA'nın Manipülasyonu + Hücre Görüntülenmesi
5
Membran Yapısı ve Transport
6
Hücre içi Kompartmanlar ve Hücre içi Trafiği
7
Hücre Haberleşmesi
8
Hücre iskeleti
9
Hücre Döngüsü ve Programlanmış Hücre ölümü + Hücre Bölünmesinin Mekaniği
10
Hücre Bağlanma Noktaları/ Extraselüler Matrix
11
Çok hücreli organizmaların Gelişimi
12
Histoloji
13
Kanser
14
Bagisiklik Sistemi
Kaynak
Molecular Biology of the Cell, 5 th Edition, Alberts, Johnson, Lewis, Raff, Roberts, Walter Sunum, hands-on
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Temel bilimleri, matematik ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde anlar ve uygular, alanında en son gelişmeler dahil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir.
X
2
Mühendisliğin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
X
3
Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir.
X
4
Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar.
X
5
Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur.
X
6
Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirerek bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır.
X
7
Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygular ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir.
X
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır
X
9
Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.
X
10
Mühendislik alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtır, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin gelişimini destekler.