Biyoistatistik ile ilgili temel bilgileri vermek ve gelecek yıllardaki araştırma derslerine temel oluşturmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Tanımlayıcı İstatistikler,İstatistiksel varysayımlar ve kayıp veri analizi,Örneklem ve oran için güven aralığı hesaplar ve yorumlar.,Hipotez Testleri, p değeri ve etki büyüklüğü ve tek örneklem testleri,İki Örneklem Testleri,Varyans Analizi (ANOVA),Kategorik Veri Analizi,Korelasyon ve Regresyon Analizi,Korelasyon ve Regresyon Analizi II,Lojistik Regresyon Analizi,İki yönlü Anova, Ancova, Manova, Mancova,Tanı Testleri ve Roc Analizi,Sağkalım Analizi,İstatistiksel Testlerin Bilimsel Yayınlarda Raporlanması; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Bilim dergilerinde yayınlanan araştırma makalelerinin istatistik bölümlerini anlar, ve olası hata kaynaklarını saptar.
10, 14, 16, 9
A, E
Temel biyoistatistik yöntemleri uygular.
10, 14, 16, 9
A, E
İstatistiksel analizleri doğru rapor eder.
10, 14, 16, 9
A, E
İstatistik paket programlarından en az birini kullanır.
10, 14, 16, 9
A, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Tanımlayıcı İstatistikler
Ders Notları
2
İstatistiksel varysayımlar ve kayıp veri analizi
Ders Notları
3
Örneklem ve oran için güven aralığı hesaplar ve yorumlar.
Ders Notları
4
Hipotez Testleri, p değeri ve etki büyüklüğü ve tek örneklem testleri
Ders Notları
5
İki Örneklem Testleri
Ders Notları
6
Varyans Analizi (ANOVA)
Ders Notları
7
Kategorik Veri Analizi
Ders Notları
8
Korelasyon ve Regresyon Analizi
Ders Notları
9
Korelasyon ve Regresyon Analizi II
Ders Notları
10
Lojistik Regresyon Analizi
Ders Notları
11
İki yönlü Anova, Ancova, Manova, Mancova
Ders Notları
12
Tanı Testleri ve Roc Analizi
Ders Notları
13
Sağkalım Analizi
Ders Notları
14
İstatistiksel Testlerin Bilimsel Yayınlarda Raporlanması
Ders Notları
Kaynak
Rosner, B. (2015). Fundamentals of biostatistics. Nelson Education. Zar, J. H. (2014). Biostatistical analysis. Prentice Hall, New Jersey, Cap, 12, 231-272. Field, A. (2013). Discovering statistics using IBM SPSS statistics. sage. Barton, B., & Peat, J. (2014). Medical statistics: A guide to SPSS, data analysis and critical appraisal. John Wiley & Sons.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Temel bilimleri, matematik ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde anlar ve uygular, alanında en son gelişmeler dahil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir.
X
2
Mühendisliğin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
X
3
Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir.
X
4
Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar.
X
5
Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur.
X
6
Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirerek bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır.
7
Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygular ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir.
X
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır
X
9
Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.
10
Mühendislik alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtır, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin gelişimini destekler.
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
2
14
28
Rehberli Problem Çözme
3
5
15
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
14
5
70
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
3
4
12
Proje Sunumu / Seminer
2
10
20
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
30
30
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
60
60
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
235
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(235/30)
8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
BİYOİSTATİSTİK
-
Bahar Dönemi
3+0
3
8
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Seviyesi
Doktora
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Doç.Dr. Melis Almula KARADAYI
Dersi Verenler
Prof.Dr. Afgan ASLAN
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Biyoistatistik ile ilgili temel bilgileri vermek ve gelecek yıllardaki araştırma derslerine temel oluşturmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Tanımlayıcı İstatistikler,İstatistiksel varysayımlar ve kayıp veri analizi,Örneklem ve oran için güven aralığı hesaplar ve yorumlar.,Hipotez Testleri, p değeri ve etki büyüklüğü ve tek örneklem testleri,İki Örneklem Testleri,Varyans Analizi (ANOVA),Kategorik Veri Analizi,Korelasyon ve Regresyon Analizi,Korelasyon ve Regresyon Analizi II,Lojistik Regresyon Analizi,İki yönlü Anova, Ancova, Manova, Mancova,Tanı Testleri ve Roc Analizi,Sağkalım Analizi,İstatistiksel Testlerin Bilimsel Yayınlarda Raporlanması; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Bilim dergilerinde yayınlanan araştırma makalelerinin istatistik bölümlerini anlar, ve olası hata kaynaklarını saptar.
10, 14, 16, 9
A, E
Temel biyoistatistik yöntemleri uygular.
10, 14, 16, 9
A, E
İstatistiksel analizleri doğru rapor eder.
10, 14, 16, 9
A, E
İstatistik paket programlarından en az birini kullanır.
10, 14, 16, 9
A, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Tanımlayıcı İstatistikler
Ders Notları
2
İstatistiksel varysayımlar ve kayıp veri analizi
Ders Notları
3
Örneklem ve oran için güven aralığı hesaplar ve yorumlar.
Ders Notları
4
Hipotez Testleri, p değeri ve etki büyüklüğü ve tek örneklem testleri
Ders Notları
5
İki Örneklem Testleri
Ders Notları
6
Varyans Analizi (ANOVA)
Ders Notları
7
Kategorik Veri Analizi
Ders Notları
8
Korelasyon ve Regresyon Analizi
Ders Notları
9
Korelasyon ve Regresyon Analizi II
Ders Notları
10
Lojistik Regresyon Analizi
Ders Notları
11
İki yönlü Anova, Ancova, Manova, Mancova
Ders Notları
12
Tanı Testleri ve Roc Analizi
Ders Notları
13
Sağkalım Analizi
Ders Notları
14
İstatistiksel Testlerin Bilimsel Yayınlarda Raporlanması
Ders Notları
Kaynak
Rosner, B. (2015). Fundamentals of biostatistics. Nelson Education. Zar, J. H. (2014). Biostatistical analysis. Prentice Hall, New Jersey, Cap, 12, 231-272. Field, A. (2013). Discovering statistics using IBM SPSS statistics. sage. Barton, B., & Peat, J. (2014). Medical statistics: A guide to SPSS, data analysis and critical appraisal. John Wiley & Sons.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Temel bilimleri, matematik ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde anlar ve uygular, alanında en son gelişmeler dahil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir.
X
2
Mühendisliğin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
X
3
Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir.
X
4
Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar.
X
5
Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur.
X
6
Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirerek bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır.
7
Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygular ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir.
X
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır
X
9
Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.
10
Mühendislik alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtır, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin gelişimini destekler.