Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ANTEN MÜHENDİSLİĞİ | - | Bahar Dönemi | 3+2 | 4 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Ercümend ARVAS |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Ercümend ARVAS |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, öğrencilere antenlerin temel prensipleri konusunda kapsamlı bir anlayış sağlamak amacıyla tasarlanmıştır. Özellikle Zaman Harmonik Elektromanyetik (EM) Dalgaları, Polarizasyon ve Tel, Dipol ve Yama Antenler için Radyasyon Deseni gibi ana konseptlere vurgu yapmaktadır. Ders aynı zamanda anten dizilerinin prensiplerini, bir 2-Öğe Dizisi'nin analizi üzerinden tanıtacaktır. Mikroşerit antenlere özel bir vurgu yapılacak, Teorik Temeller, Tasarım Prensipleri ve Dikdörtgen ile Dairesel Yama Konfigürasyonlarına İlişkin Pratik Düşünceleri içeren bir içeriği kapsayacaktır. Ders, en az bir ticari Bilgisayar Destekli Tasarım (CAD) aracını anten tasarımı için kullanarak uygulamalı deneyimi içerecektir. Ayrıca, öğrencilere Anten Mühendisliği'nde yaygın olarak kullanılan Momentlerin Metodu gibi sayısal yöntemleri tanıtacaktır. Bu kapsamlı keşif aracılığıyla öğrenciler, çeşitli uygulamalarda antenleri analiz etme, tasarlama ve uygulama konusunda gerekli bilgi ve becerilere sahip olacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Zaman Harmonik Elektromanyetik Dalgalar,Elektromanyetik Özet,Elektriksel Potansiyel,Polarizasyon Özeti,Anten Temelleri,Saçılma Desenleri,Dikdörtgen Yama Anten,Anten Dizileri,Tel Antenler,Dipol Antenler,Anten Sistemleri Uygulamaları,Momentler Metodu Girişi,Momentler Metodu Uygulama Alanları,Momentler Metodunun Elektromanyetikte Uygulamalar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
"Elektromanyetiklerin Özeti" modülünde kapsanan temel prensip ve kavramları özetleyerek elektromanyetik teorinin temel unsurlarını vurgular. | 2, 21, 9 | |
Elektrik potansiyeli kavramını tanımlar ve elektromanyetik alan bağlamındaki önemini vurgular. | 2, 21, 9 | E, F |
Zaman harmonik elektromanyetik dalgaların karakteristiklerini ve özelliklerini incele,r bunların iletişim sistemlerindeki önemini vurgular. | 2, 21, 9 | E, F |
"Polarizasyonun Özeti" modülünde tartışılan farklı polarizasyon tekniklerini değerlendirerek elektromanyetik dalga yayılması üzerindeki etkilerini değerlendirir. | 2, 21, 9 | E, F |
Antenlerin temel prensiplerini göstererek, kablosuz iletişim sistemlerindeki rollerini vurgular. | 2, 21, 9 | E, F |
Antenlerin yayılım desenlerini analiz eder, yönlendirme özelliklerini ve verimlilik değerlendirmelerini inceler. | 2, 21, 9 | E, F |
Frekans, empedans eşleme ve yayılım karakteristikleri gibi faktörleri dikkate alarak bir dikdörtgen yama anteni tasarlar. | 2, 21, 9 | E, F |
Farklı anten türlerinin özelliklerini ve uygulamalarını, "Antenler için Sistem Uygulaması" bağlamında karşılaştırıp, bunlar arasındaki farkları inceler. | 2, 21 | E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
0 | Zaman Harmonik Elektromanyetik Dalgalar | Ders notları, ders kitabı, referans kitaplar |
1 | Elektromanyetik Özet | Ders notları, ders kitabı, referans kitaplar |
2 | Elektriksel Potansiyel | Ders notları, ders kitabı, referans kitaplar |
4 | Polarizasyon Özeti | Ders notları, ders kitabı, referans kitaplar |
5 | Anten Temelleri | Ders notları, ders kitabı, referans kitaplar |
6 | Saçılma Desenleri | Ders notları, ders kitabı, referans kitaplar |
7 | Dikdörtgen Yama Anten | Ders notları, ders kitabı, referans kitaplar |
8 | Anten Dizileri | Ders notları, ders kitabı, referans kitaplar |
9 | Tel Antenler | Ders notları, ders kitabı, referans kitaplar |
10 | Dipol Antenler | Ders notları, ders kitabı, referans kitaplar |
11 | Anten Sistemleri Uygulamaları | Ders notları, ders kitabı, referans kitaplar |
12 | Momentler Metodu Girişi | Ders notları, ders kitabı, referans kitaplar |
13 | Momentler Metodu Uygulama Alanları | Ders notları, ders kitabı, referans kitaplar |
14 | Momentler Metodunun Elektromanyetikte Uygulamalar | Ders notları, ders kitabı, referans kitaplar |
Kaynak |
Stutzman, Thiele - Antenna Theory and Design, 3rdEd(2012 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Temel bilimleri, matematik ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde anlar ve uygular, alanında en son gelişmeler dahil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir. | X | |||||
2 | Mühendisliğin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | X | |||||
3 | Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir. | X | |||||
4 | Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar. | X | |||||
5 | Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur. | X | |||||
6 | Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirerek bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır. | X | |||||
7 | Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygular ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir. | X | |||||
8 | Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
9 | Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar | X | |||||
10 | Mühendislik alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtır, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin gelişimini destekler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 5 | 70 | |||
Rehberli Problem Çözme | 4 | 2 | 8 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 5 | 6 | 30 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 3 | 15 | 45 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 45 | 45 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 228 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(228/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ANTEN MÜHENDİSLİĞİ | - | Bahar Dönemi | 3+2 | 4 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Ercümend ARVAS |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Ercümend ARVAS |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, öğrencilere antenlerin temel prensipleri konusunda kapsamlı bir anlayış sağlamak amacıyla tasarlanmıştır. Özellikle Zaman Harmonik Elektromanyetik (EM) Dalgaları, Polarizasyon ve Tel, Dipol ve Yama Antenler için Radyasyon Deseni gibi ana konseptlere vurgu yapmaktadır. Ders aynı zamanda anten dizilerinin prensiplerini, bir 2-Öğe Dizisi'nin analizi üzerinden tanıtacaktır. Mikroşerit antenlere özel bir vurgu yapılacak, Teorik Temeller, Tasarım Prensipleri ve Dikdörtgen ile Dairesel Yama Konfigürasyonlarına İlişkin Pratik Düşünceleri içeren bir içeriği kapsayacaktır. Ders, en az bir ticari Bilgisayar Destekli Tasarım (CAD) aracını anten tasarımı için kullanarak uygulamalı deneyimi içerecektir. Ayrıca, öğrencilere Anten Mühendisliği'nde yaygın olarak kullanılan Momentlerin Metodu gibi sayısal yöntemleri tanıtacaktır. Bu kapsamlı keşif aracılığıyla öğrenciler, çeşitli uygulamalarda antenleri analiz etme, tasarlama ve uygulama konusunda gerekli bilgi ve becerilere sahip olacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Zaman Harmonik Elektromanyetik Dalgalar,Elektromanyetik Özet,Elektriksel Potansiyel,Polarizasyon Özeti,Anten Temelleri,Saçılma Desenleri,Dikdörtgen Yama Anten,Anten Dizileri,Tel Antenler,Dipol Antenler,Anten Sistemleri Uygulamaları,Momentler Metodu Girişi,Momentler Metodu Uygulama Alanları,Momentler Metodunun Elektromanyetikte Uygulamalar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
"Elektromanyetiklerin Özeti" modülünde kapsanan temel prensip ve kavramları özetleyerek elektromanyetik teorinin temel unsurlarını vurgular. | 2, 21, 9 | |
Elektrik potansiyeli kavramını tanımlar ve elektromanyetik alan bağlamındaki önemini vurgular. | 2, 21, 9 | E, F |
Zaman harmonik elektromanyetik dalgaların karakteristiklerini ve özelliklerini incele,r bunların iletişim sistemlerindeki önemini vurgular. | 2, 21, 9 | E, F |
"Polarizasyonun Özeti" modülünde tartışılan farklı polarizasyon tekniklerini değerlendirerek elektromanyetik dalga yayılması üzerindeki etkilerini değerlendirir. | 2, 21, 9 | E, F |
Antenlerin temel prensiplerini göstererek, kablosuz iletişim sistemlerindeki rollerini vurgular. | 2, 21, 9 | E, F |
Antenlerin yayılım desenlerini analiz eder, yönlendirme özelliklerini ve verimlilik değerlendirmelerini inceler. | 2, 21, 9 | E, F |
Frekans, empedans eşleme ve yayılım karakteristikleri gibi faktörleri dikkate alarak bir dikdörtgen yama anteni tasarlar. | 2, 21, 9 | E, F |
Farklı anten türlerinin özelliklerini ve uygulamalarını, "Antenler için Sistem Uygulaması" bağlamında karşılaştırıp, bunlar arasındaki farkları inceler. | 2, 21 | E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
0 | Zaman Harmonik Elektromanyetik Dalgalar | Ders notları, ders kitabı, referans kitaplar |
1 | Elektromanyetik Özet | Ders notları, ders kitabı, referans kitaplar |
2 | Elektriksel Potansiyel | Ders notları, ders kitabı, referans kitaplar |
4 | Polarizasyon Özeti | Ders notları, ders kitabı, referans kitaplar |
5 | Anten Temelleri | Ders notları, ders kitabı, referans kitaplar |
6 | Saçılma Desenleri | Ders notları, ders kitabı, referans kitaplar |
7 | Dikdörtgen Yama Anten | Ders notları, ders kitabı, referans kitaplar |
8 | Anten Dizileri | Ders notları, ders kitabı, referans kitaplar |
9 | Tel Antenler | Ders notları, ders kitabı, referans kitaplar |
10 | Dipol Antenler | Ders notları, ders kitabı, referans kitaplar |
11 | Anten Sistemleri Uygulamaları | Ders notları, ders kitabı, referans kitaplar |
12 | Momentler Metodu Girişi | Ders notları, ders kitabı, referans kitaplar |
13 | Momentler Metodu Uygulama Alanları | Ders notları, ders kitabı, referans kitaplar |
14 | Momentler Metodunun Elektromanyetikte Uygulamalar | Ders notları, ders kitabı, referans kitaplar |
Kaynak |
Stutzman, Thiele - Antenna Theory and Design, 3rdEd(2012 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Temel bilimleri, matematik ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde anlar ve uygular, alanında en son gelişmeler dahil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir. | X | |||||
2 | Mühendisliğin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | X | |||||
3 | Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir. | X | |||||
4 | Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar. | X | |||||
5 | Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur. | X | |||||
6 | Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirerek bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır. | X | |||||
7 | Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygular ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir. | X | |||||
8 | Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
9 | Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar | X | |||||
10 | Mühendislik alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtır, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin gelişimini destekler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |