Bu dersin amacı biyomedikal uygulamalarda kullanılan fonksiyonel dokuların gelişmesini teşvik eden hücre, malzeme ve biyokimyasal faktörlerin kombinasyonlarını incelemektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Hücre ve doku mühendisliğine giriş,Dokuların yapısı ve hücreler arası matriks,Hücre-hücre ve hücre-matriks ilişkisi, etkileşmesi,Biyomalzeme-hücre ilişkisi ,Biyomalzeme ve dokuların mekanik özellikleri,Doku mühendisliğinde kök hücreler,İlaç salınımı ve gen transferi,Birim hücre prosesleri,Doku mühendisliğinde deri rejenerasyonu,Doku mühendisliğinde kemik rejenerasyonu,Doku mühendisliğinde sinir rejenerasyonu,Doku mühendisliğinde kardiyovasküler rejenerasyon,Doku mühendisliğinde kas dokusu rejenerasyonu,Etik ve regülasyon perspektifi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
İnsan vücudundaki dokuların fizyolojik özelliklerini tanımlar.
14, 16, 19, 9
A
Hücrenin etrafındaki dokularla olan etkileşimini analiz eder.
14, 16, 19, 9
A
Kök hücrelerin başkalaşma mekanizmalarını ve biyomühendislikteki uygulamalarını özetler.
16, 19, 9
A
Hücrelerin etrafını çevrelen dokunun mekanik özelliğindeki değişimlere olan tepkilerini analiz eder.
16, 19, 9
A, G
Çeşitli dokulardaki doku rejenerasyonu mekanizmalarını analiz eder.
14, 16, 19, 9
A, E, G
Doku rejenerasyonunda kullanılan biyomalzemelerin dizayn parametrelerini tanımlar.
16, 19, 9
A, G
Doku mühendisliği ile ilgili etik konularda yorum yapar.
14, 16, 19, 9
A, E, G
Öğretim Yöntemleri:
14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Hücre ve doku mühendisliğine giriş
Ders notları.
2
Dokuların yapısı ve hücreler arası matriks
Ders notları.
3
Hücre-hücre ve hücre-matriks ilişkisi, etkileşmesi
Ders notları.
4
Biyomalzeme-hücre ilişkisi
Ders notları.
5
Biyomalzeme ve dokuların mekanik özellikleri
Ders notları.
6
Doku mühendisliğinde kök hücreler
Ders notları.
7
İlaç salınımı ve gen transferi
Ders notları.
8
Birim hücre prosesleri
Ders notları.
9
Doku mühendisliğinde deri rejenerasyonu
Ders notları.
10
Doku mühendisliğinde kemik rejenerasyonu
Ders notları.
11
Doku mühendisliğinde sinir rejenerasyonu
Ders notları.
12
Doku mühendisliğinde kardiyovasküler rejenerasyon
Ders notları.
13
Doku mühendisliğinde kas dokusu rejenerasyonu
Ders notları.
14
Etik ve regülasyon perspektifi
Ders notları.
Kaynak
1- Ders anlatımında kullanılan sunumlar 2- “Tissue Engineering” B.O. Palsson and S.N. Bhatia, Pearson, 2004 3- “Principles of Tissue Engineering” R. Lanza, R. Langer, J. Vacanti, Academic Press, 2013 4- Doku mühendisliği ile ilgili güncel akademik makaleler
1- “Tissue Engineering” B.O. Palsson and S.N. Bhatia, Pearson, 2004 2- “Principles of Tissue Engineering” R. Lanza, R. Langer, J. Vacanti, Academic Press, 2013
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Temel bilimleri, matematik ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde anlar ve uygular, alanında en son gelişmeler dahil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir.
X
2
Mühendisliğin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
X
3
Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir.
X
4
Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar.
X
5
Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur.
X
6
Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirerek bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır.
X
7
Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygular ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir.
X
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır
X
9
Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.
X
10
Mühendislik alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtır, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin gelişimini destekler.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
15
3
45
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
14
6
84
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
1
30
30
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
2
6
12
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
30
30
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
40
40
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
241
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(241/30)
8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
HÜCRE VE DOKU MÜHENDİSLİĞİ
-
Bahar Dönemi
3+0
3
8
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Doktora
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Doç.Dr. Özge ŞENSOY
Dersi Verenler
Doç.Dr. Özge ŞENSOY
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu dersin amacı biyomedikal uygulamalarda kullanılan fonksiyonel dokuların gelişmesini teşvik eden hücre, malzeme ve biyokimyasal faktörlerin kombinasyonlarını incelemektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Hücre ve doku mühendisliğine giriş,Dokuların yapısı ve hücreler arası matriks,Hücre-hücre ve hücre-matriks ilişkisi, etkileşmesi,Biyomalzeme-hücre ilişkisi ,Biyomalzeme ve dokuların mekanik özellikleri,Doku mühendisliğinde kök hücreler,İlaç salınımı ve gen transferi,Birim hücre prosesleri,Doku mühendisliğinde deri rejenerasyonu,Doku mühendisliğinde kemik rejenerasyonu,Doku mühendisliğinde sinir rejenerasyonu,Doku mühendisliğinde kardiyovasküler rejenerasyon,Doku mühendisliğinde kas dokusu rejenerasyonu,Etik ve regülasyon perspektifi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
İnsan vücudundaki dokuların fizyolojik özelliklerini tanımlar.
14, 16, 19, 9
A
Hücrenin etrafındaki dokularla olan etkileşimini analiz eder.
14, 16, 19, 9
A
Kök hücrelerin başkalaşma mekanizmalarını ve biyomühendislikteki uygulamalarını özetler.
16, 19, 9
A
Hücrelerin etrafını çevrelen dokunun mekanik özelliğindeki değişimlere olan tepkilerini analiz eder.
16, 19, 9
A, G
Çeşitli dokulardaki doku rejenerasyonu mekanizmalarını analiz eder.
14, 16, 19, 9
A, E, G
Doku rejenerasyonunda kullanılan biyomalzemelerin dizayn parametrelerini tanımlar.
16, 19, 9
A, G
Doku mühendisliği ile ilgili etik konularda yorum yapar.
14, 16, 19, 9
A, E, G
Öğretim Yöntemleri:
14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Hücre ve doku mühendisliğine giriş
Ders notları.
2
Dokuların yapısı ve hücreler arası matriks
Ders notları.
3
Hücre-hücre ve hücre-matriks ilişkisi, etkileşmesi
Ders notları.
4
Biyomalzeme-hücre ilişkisi
Ders notları.
5
Biyomalzeme ve dokuların mekanik özellikleri
Ders notları.
6
Doku mühendisliğinde kök hücreler
Ders notları.
7
İlaç salınımı ve gen transferi
Ders notları.
8
Birim hücre prosesleri
Ders notları.
9
Doku mühendisliğinde deri rejenerasyonu
Ders notları.
10
Doku mühendisliğinde kemik rejenerasyonu
Ders notları.
11
Doku mühendisliğinde sinir rejenerasyonu
Ders notları.
12
Doku mühendisliğinde kardiyovasküler rejenerasyon
Ders notları.
13
Doku mühendisliğinde kas dokusu rejenerasyonu
Ders notları.
14
Etik ve regülasyon perspektifi
Ders notları.
Kaynak
1- Ders anlatımında kullanılan sunumlar 2- “Tissue Engineering” B.O. Palsson and S.N. Bhatia, Pearson, 2004 3- “Principles of Tissue Engineering” R. Lanza, R. Langer, J. Vacanti, Academic Press, 2013 4- Doku mühendisliği ile ilgili güncel akademik makaleler
1- “Tissue Engineering” B.O. Palsson and S.N. Bhatia, Pearson, 2004 2- “Principles of Tissue Engineering” R. Lanza, R. Langer, J. Vacanti, Academic Press, 2013
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Temel bilimleri, matematik ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde anlar ve uygular, alanında en son gelişmeler dahil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir.
X
2
Mühendisliğin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
X
3
Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir.
X
4
Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar.
X
5
Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur.
X
6
Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirerek bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır.
X
7
Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygular ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir.
X
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır
X
9
Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.
X
10
Mühendislik alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtır, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin gelişimini destekler.