Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KARDİYOVASKÜLER MÜHENDİSLİĞİ | SSMD1113861 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Kevser Banu KÖSE |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Kevser Banu KÖSE |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, dolaşım sistemi hastalıklarını anlamak ve tedavi etmek amaçlı araştırmalarda kullanılabilecek mühendislik yöntemlerini öğretmeyi, çözümler üretmek üretmek üzere interdsipliner işbirliklerine öğrenciyi hazırlamayı amaçlar. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kardiyovasküler Sistem, Kalbin Anatomisi, Kalp Döngüsü, Dolaşım,Biyoakışkanlar, Akışkan Kinematiği, Yer Değiştirme, Kayma Gerilimi, Viskozite,Reynolds Sayısı, Poiseuille Yasası, Akış Hızı, Bernoulli Denklemi,Newton Kanunlarının Süreklilik Prensibi, Navier & Stokes Denklemleri,Dinamik Sistem Modelleme, Hesaplamalı Simülasyon, Sayısal Kan Akışı Analizi,Tıbbi Görüntü Tabanlı Sanal Modeller ve Bilgisayar Destekli Tasarım,Kompleks Kalp Hastalıklarında Sanal Operasyonlar ve Ameliyat Öncesi Planlama,Hastaya Özel Tıbbi Cihaz Tasarımı, Testleri ve Validasyonu,Tıbbi Cihaz Mevzuatı, Standartlar, ISO 13485 Kalite Yönetim Sistemleri,Vasküler Sistem Patofizyolojisi Mühendisliği,Fizyolojik Vakalarda Uygulamalar,Hesaplamalı Yapısal Kardiyovasküler Mekanik Uygulamaları,Öğrenci Sunumları,Öğrenci Sunumları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Temel bilim ve mühendislik bilimi yaklaşımları ile karmaşık kardiyovasküler problemleri tanır. | 10, 16, 18, 2, 21, 4, 5, 6, 9 | D, E |
Dolaşım sistemi hastalıkları için geliştirilecek cihazların tasarım, test ve üretim süreçlerinin genel çerçevesi tanımlar. | 10, 16, 9 | E |
Medikal cihaz regülasyonları ile ilgili standart ve direktifleri listeler. | 10, 16, 18, 19, 4, 9 | A, D, E |
Teknolojik gelişmelere paralel olarak sanal vasküler cerrahi planlama platformu kurup yönetir. | 10, 16, 19, 21, 4, 6, 9 | D |
Vasküler tanısal görüntüleme cihazları hakkında bilgi sahibidir, bu cihazlardan elde edilecek çıktılar ile üç boyutlu hastaya özel modeller oluşturur. | 13, 2, 21, 3, 37, 4, 9 | E |
Kan akışı dinamiğini temel alan nümerik simülasyon araçlarından en az birisi ile analiz yapar. | 2, 21, 3, 37, 4, 5, 6, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kardiyovasküler Sistem, Kalbin Anatomisi, Kalp Döngüsü, Dolaşım | Literatür Tarama |
2 | Biyoakışkanlar, Akışkan Kinematiği, Yer Değiştirme, Kayma Gerilimi, Viskozite | Literatür Tarama |
3 | Reynolds Sayısı, Poiseuille Yasası, Akış Hızı, Bernoulli Denklemi | Akışkanlar dinamiği temeli hakkında ön hazırlık |
4 | Newton Kanunlarının Süreklilik Prensibi, Navier & Stokes Denklemleri | Akışkanlar dinamiği temeli hakkında hazırlık |
5 | Dinamik Sistem Modelleme, Hesaplamalı Simülasyon, Sayısal Kan Akışı Analizi | Sonlu Eleman Analizi Kavram Araştırması |
6 | Tıbbi Görüntü Tabanlı Sanal Modeller ve Bilgisayar Destekli Tasarım | Görüntü İşleme kavramları araştırılır |
7 | Kompleks Kalp Hastalıklarında Sanal Operasyonlar ve Ameliyat Öncesi Planlama | Literatür araştırması yapılır |
8 | Hastaya Özel Tıbbi Cihaz Tasarımı, Testleri ve Validasyonu | Belirtilen yazılımlar kurulıur |
9 | Tıbbi Cihaz Mevzuatı, Standartlar, ISO 13485 Kalite Yönetim Sistemleri | ISO 13485 kılavuzu edinilir |
10 | Vasküler Sistem Patofizyolojisi Mühendisliği | Kardiyovasküler sistem bilgisi gözden geçirilir |
11 | Fizyolojik Vakalarda Uygulamalar | Önerilmiş yayınlar okunur |
12 | Hesaplamalı Yapısal Kardiyovasküler Mekanik Uygulamaları | Önerilmiş yayınlar okunur |
13 | Öğrenci Sunumları | Sunum Hazılığı |
14 | Öğrenci Sunumları | Sunum Hazılığı |
Kaynak |
1- Cardiovascular Mathematics - Formaggia, Luca, Quarteroni, Alfio, Veneziani, Alessandro - Springer -2009 2- Mathematical Modelling of the Human Cardiovascular System - Alfio Quarteroni, Luca Dede, Andrea Manzoni, Christian Vergara - Cambridge University Press- 2019 3- Biofluid Mechanics in Cardiovascular System -Lee Waite -McGraw-Hill - 2006 |
ISO 18193:2021 - Kardiyovasküler implantlar ve yapay organlar ISO 25539-1:2017 - Kardiyovasküler implantlar — Endovasküler cihazlar — Endovasküler protezler |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Temel bilimleri, matematik ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde anlar ve uygular, alanında en son gelişmeler dahil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir. | X | |||||
2 | Mühendisliğin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | X | |||||
3 | Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir. | X | |||||
4 | Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar. | X | |||||
5 | Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur. | X | |||||
6 | Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirerek bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır. | ||||||
7 | Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygular ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir. | X | |||||
8 | Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır | X | |||||
9 | Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | X | |||||
10 | Mühendislik alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtır, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin gelişimini destekler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 1 | 1 | 1 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 30 | 30 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 1 | 1 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 2 | 8 | 16 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 45 | 45 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 2 | 10 | 20 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 185 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(185/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KARDİYOVASKÜLER MÜHENDİSLİĞİ | SSMD1113861 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Kevser Banu KÖSE |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Kevser Banu KÖSE |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, dolaşım sistemi hastalıklarını anlamak ve tedavi etmek amaçlı araştırmalarda kullanılabilecek mühendislik yöntemlerini öğretmeyi, çözümler üretmek üretmek üzere interdsipliner işbirliklerine öğrenciyi hazırlamayı amaçlar. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kardiyovasküler Sistem, Kalbin Anatomisi, Kalp Döngüsü, Dolaşım,Biyoakışkanlar, Akışkan Kinematiği, Yer Değiştirme, Kayma Gerilimi, Viskozite,Reynolds Sayısı, Poiseuille Yasası, Akış Hızı, Bernoulli Denklemi,Newton Kanunlarının Süreklilik Prensibi, Navier & Stokes Denklemleri,Dinamik Sistem Modelleme, Hesaplamalı Simülasyon, Sayısal Kan Akışı Analizi,Tıbbi Görüntü Tabanlı Sanal Modeller ve Bilgisayar Destekli Tasarım,Kompleks Kalp Hastalıklarında Sanal Operasyonlar ve Ameliyat Öncesi Planlama,Hastaya Özel Tıbbi Cihaz Tasarımı, Testleri ve Validasyonu,Tıbbi Cihaz Mevzuatı, Standartlar, ISO 13485 Kalite Yönetim Sistemleri,Vasküler Sistem Patofizyolojisi Mühendisliği,Fizyolojik Vakalarda Uygulamalar,Hesaplamalı Yapısal Kardiyovasküler Mekanik Uygulamaları,Öğrenci Sunumları,Öğrenci Sunumları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Temel bilim ve mühendislik bilimi yaklaşımları ile karmaşık kardiyovasküler problemleri tanır. | 10, 16, 18, 2, 21, 4, 5, 6, 9 | D, E |
Dolaşım sistemi hastalıkları için geliştirilecek cihazların tasarım, test ve üretim süreçlerinin genel çerçevesi tanımlar. | 10, 16, 9 | E |
Medikal cihaz regülasyonları ile ilgili standart ve direktifleri listeler. | 10, 16, 18, 19, 4, 9 | A, D, E |
Teknolojik gelişmelere paralel olarak sanal vasküler cerrahi planlama platformu kurup yönetir. | 10, 16, 19, 21, 4, 6, 9 | D |
Vasküler tanısal görüntüleme cihazları hakkında bilgi sahibidir, bu cihazlardan elde edilecek çıktılar ile üç boyutlu hastaya özel modeller oluşturur. | 13, 2, 21, 3, 37, 4, 9 | E |
Kan akışı dinamiğini temel alan nümerik simülasyon araçlarından en az birisi ile analiz yapar. | 2, 21, 3, 37, 4, 5, 6, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kardiyovasküler Sistem, Kalbin Anatomisi, Kalp Döngüsü, Dolaşım | Literatür Tarama |
2 | Biyoakışkanlar, Akışkan Kinematiği, Yer Değiştirme, Kayma Gerilimi, Viskozite | Literatür Tarama |
3 | Reynolds Sayısı, Poiseuille Yasası, Akış Hızı, Bernoulli Denklemi | Akışkanlar dinamiği temeli hakkında ön hazırlık |
4 | Newton Kanunlarının Süreklilik Prensibi, Navier & Stokes Denklemleri | Akışkanlar dinamiği temeli hakkında hazırlık |
5 | Dinamik Sistem Modelleme, Hesaplamalı Simülasyon, Sayısal Kan Akışı Analizi | Sonlu Eleman Analizi Kavram Araştırması |
6 | Tıbbi Görüntü Tabanlı Sanal Modeller ve Bilgisayar Destekli Tasarım | Görüntü İşleme kavramları araştırılır |
7 | Kompleks Kalp Hastalıklarında Sanal Operasyonlar ve Ameliyat Öncesi Planlama | Literatür araştırması yapılır |
8 | Hastaya Özel Tıbbi Cihaz Tasarımı, Testleri ve Validasyonu | Belirtilen yazılımlar kurulıur |
9 | Tıbbi Cihaz Mevzuatı, Standartlar, ISO 13485 Kalite Yönetim Sistemleri | ISO 13485 kılavuzu edinilir |
10 | Vasküler Sistem Patofizyolojisi Mühendisliği | Kardiyovasküler sistem bilgisi gözden geçirilir |
11 | Fizyolojik Vakalarda Uygulamalar | Önerilmiş yayınlar okunur |
12 | Hesaplamalı Yapısal Kardiyovasküler Mekanik Uygulamaları | Önerilmiş yayınlar okunur |
13 | Öğrenci Sunumları | Sunum Hazılığı |
14 | Öğrenci Sunumları | Sunum Hazılığı |
Kaynak |
1- Cardiovascular Mathematics - Formaggia, Luca, Quarteroni, Alfio, Veneziani, Alessandro - Springer -2009 2- Mathematical Modelling of the Human Cardiovascular System - Alfio Quarteroni, Luca Dede, Andrea Manzoni, Christian Vergara - Cambridge University Press- 2019 3- Biofluid Mechanics in Cardiovascular System -Lee Waite -McGraw-Hill - 2006 |
ISO 18193:2021 - Kardiyovasküler implantlar ve yapay organlar ISO 25539-1:2017 - Kardiyovasküler implantlar — Endovasküler cihazlar — Endovasküler protezler |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Temel bilimleri, matematik ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde anlar ve uygular, alanında en son gelişmeler dahil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir. | X | |||||
2 | Mühendisliğin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | X | |||||
3 | Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir. | X | |||||
4 | Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar. | X | |||||
5 | Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur. | X | |||||
6 | Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirerek bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır. | ||||||
7 | Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygular ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir. | X | |||||
8 | Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır | X | |||||
9 | Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | X | |||||
10 | Mühendislik alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtır, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin gelişimini destekler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |