Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ VE YAYIN ETİĞİ | COEY1169490 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Talip ALP |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Talip ALP |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Ders, öğrencilere bilimsel etik kural ve uygulamalarında derinlemesine bilgi sahibi olma fırsatı verir. Ders, öğrencileri akademik kariyerlerine en iyi şekilde hazırlamak için etik kod çerçevesinde pratik ve yazma becerilerini geliştirmeyi amaçlamaktadır. Dersin kapsamı, akademik alanda gerekli olan etik kod çerçevesinde araştırmaların nasıl yürütüleceği konusunda detaylı bilgiler içerir. Gerçek ve varsayımsal vakalar üzerine yapısal tartışmalar bu yönde fayda sağlar. Öğrencilerin akademik hayatlarında benzer etik sorunlarla karşılaşmalarını önlemeyi amaçlar. Ayrıca, İngilizce makale hazırlama becerilerini geliştirerek öğrencileri akademik çalışmalara hazırlamayı hedefler. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş,Bilimsel Araştırma ve Etik,Bilimsel Metot,Bilimde Kullanılan Dil,Araştırma Yayınları,Bilimsel suistimal, Etik olmayan araştırma yöntemleri, ve yayın ,Etik ve Sürdürülebililirlik,Vaka Analizleri,BAŞARILI HİBE TEKLİFLERİ HAZIRLAMA,PROJE HAZIRLAMA VE YÖNETİMİ,IP hakları,ARAŞTIRMA SONUÇLARININ PATENTLEŞMESİ ,ARAŞTIRMA FONLARI VE FON BAŞVURUSU HAZIRLAMADA ETİK ,ÖĞRENCİ SUNUMLARI; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Bilimsel araştırma tekniklerini tanır | 10, 13, 16, 19, 9 | A |
2. Bilimsel makalelerin yayınlanması sürecindeki etik kuralları değerlendirir | 10, 13, 16, 19, 9 | A |
3. Araştırma projesi hazırlama sürecini planlar | 10, 13, 16, 19, 9 | A |
4. Bilimsel araştırma ve proje hazırlama süreçlerinde etik kuralları uygular | 10, 13, 16, 19, 9 | A |
5. Fikri mülkiyet haklarını özetler | 10, 13, 16, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | Terminoloji |
2 | Bilimsel Araştırma ve Etik | Etik kavramlar, teoriler ve prensipler tartışılacak. 6 vaka analizi üzerinden gidilecek. |
3 | Bilimsel Metot | Racker E. " Aview of misconduct at Science" NATURE 339:91-3-1989 |
4 | Bilimde Kullanılan Dil | Okuyunuz:https://www.education.vic.gov.au/school/teachers/teachingresources/discipline/science/continuum/Pages/scilang.aspx |
5 | Araştırma Yayınları | https://www.elsevier.com/?a=91173 |
6 | Bilimsel suistimal, Etik olmayan araştırma yöntemleri, ve yayın | Taubes G., "Misconduct:Views from the Trenches" SCIENCE. 261:1108-11, 1993 1. Committee on Science, Engineering and Public Policy. On Being a Scientist: Responsible Conduct in Research. Second edition. National Academy Press. Washington, D.C. 1995. Selected readings. Taubes G., "Misconduct:Views from the Trenches" SCIENCE. 261:1108-11, 19931. Committee on Science, Engineering and Public Policy. On Being a Scientist: Responsible Conduct in Research. Second edition. National Academy Press. Washington, D.C. 1995. Selected readings. |
7 | Etik ve Sürdürülebililirlik | Sürdürülebilirlik mühendisilik etiğine makro etik bir boyut sağlamaktadır. (Ladd, 1980; Herkert, 2001, 2005, 2006; Donnelly and Boyle, 2006; Ravetz, 2006;Allenby, 2006; Conlon, 2008; Colby and Sullivan, 2008; Conlon and Zandvoort, 2010) |
8 | Vaka Analizleri | 6 Vaka Analizi üzerinde tartışma yapılacaktır. |
9 | BAŞARILI HİBE TEKLİFLERİ HAZIRLAMA | |
10 | PROJE HAZIRLAMA VE YÖNETİMİ | |
11 | IP hakları | |
12 | ARAŞTIRMA SONUÇLARININ PATENTLEŞMESİ | |
13 | ARAŞTIRMA FONLARI VE FON BAŞVURUSU HAZIRLAMADA ETİK | |
14 | ÖĞRENCİ SUNUMLARI | Öğrenciler 3 kişilik ekip oluşturup bir etik sorun üzerinde sunum yapacaklar. |
Kaynak |
Turner, A. (2009) English Solutions for Engineering and Sciences Research Writing: A guide for English learners to publish in international journals Wallwork, A. (2011) English for Writing Research Papers, Springer Helping Material: Presentation Phrasebook, Version 1.1 Academic English Material from English Harris, C.E., Pritchard, M.S., Rabins, M.J. (2009) Engineering Ethics: Concepts And Cases, Wadsworth, Belmont, USA Fleddermann, C.B. (2012) Engineering Ethics, Fourth Edition, Prentice Hall, NJ, USA |
https://publicationethics.org/guidance/Case?classification=2776 Alley M. (2013) The Craft of Scientific Presentations: Critical Steps to Succeed and Critical Errors to Avoid, Springer. [3]Trochim, W.M.K. (2016) Research Methods Essential Knowledge Base. Cornell University. Trochim, W.M.K. (2016) Research Methods Essential Knowledge Base. Cornell University. Schwabish J. (2016) Better Presentations: A Guide for Scholars, Researchers, and Wonks, Columbia University Press. Richard Bowen, W. (2014) Engineering Ethics Challenges and Opportunities”, Springer e-book. JOURNAL on the TOPIC. https://www.springer.com/journal/11948 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
2 | Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir ve mühendisliğin ilişki kurduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. | ||||||
3 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları yorumlar, yeni ve özgün fikirler geliştirerek çözümler. | ||||||
4 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir. | ||||||
5 | Mühendislik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. | ||||||
6 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır. | ||||||
7 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır; gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | X | |||||
8 | Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
9 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler. | X | |||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 7 | 2 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 4 | 10 | 40 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 60 | 60 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 80 | 80 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 236 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(236/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ VE YAYIN ETİĞİ | COEY1169490 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Talip ALP |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Talip ALP |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Ders, öğrencilere bilimsel etik kural ve uygulamalarında derinlemesine bilgi sahibi olma fırsatı verir. Ders, öğrencileri akademik kariyerlerine en iyi şekilde hazırlamak için etik kod çerçevesinde pratik ve yazma becerilerini geliştirmeyi amaçlamaktadır. Dersin kapsamı, akademik alanda gerekli olan etik kod çerçevesinde araştırmaların nasıl yürütüleceği konusunda detaylı bilgiler içerir. Gerçek ve varsayımsal vakalar üzerine yapısal tartışmalar bu yönde fayda sağlar. Öğrencilerin akademik hayatlarında benzer etik sorunlarla karşılaşmalarını önlemeyi amaçlar. Ayrıca, İngilizce makale hazırlama becerilerini geliştirerek öğrencileri akademik çalışmalara hazırlamayı hedefler. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş,Bilimsel Araştırma ve Etik,Bilimsel Metot,Bilimde Kullanılan Dil,Araştırma Yayınları,Bilimsel suistimal, Etik olmayan araştırma yöntemleri, ve yayın ,Etik ve Sürdürülebililirlik,Vaka Analizleri,BAŞARILI HİBE TEKLİFLERİ HAZIRLAMA,PROJE HAZIRLAMA VE YÖNETİMİ,IP hakları,ARAŞTIRMA SONUÇLARININ PATENTLEŞMESİ ,ARAŞTIRMA FONLARI VE FON BAŞVURUSU HAZIRLAMADA ETİK ,ÖĞRENCİ SUNUMLARI; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Bilimsel araştırma tekniklerini tanır | 10, 13, 16, 19, 9 | A |
2. Bilimsel makalelerin yayınlanması sürecindeki etik kuralları değerlendirir | 10, 13, 16, 19, 9 | A |
3. Araştırma projesi hazırlama sürecini planlar | 10, 13, 16, 19, 9 | A |
4. Bilimsel araştırma ve proje hazırlama süreçlerinde etik kuralları uygular | 10, 13, 16, 19, 9 | A |
5. Fikri mülkiyet haklarını özetler | 10, 13, 16, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | Terminoloji |
2 | Bilimsel Araştırma ve Etik | Etik kavramlar, teoriler ve prensipler tartışılacak. 6 vaka analizi üzerinden gidilecek. |
3 | Bilimsel Metot | Racker E. " Aview of misconduct at Science" NATURE 339:91-3-1989 |
4 | Bilimde Kullanılan Dil | Okuyunuz:https://www.education.vic.gov.au/school/teachers/teachingresources/discipline/science/continuum/Pages/scilang.aspx |
5 | Araştırma Yayınları | https://www.elsevier.com/?a=91173 |
6 | Bilimsel suistimal, Etik olmayan araştırma yöntemleri, ve yayın | Taubes G., "Misconduct:Views from the Trenches" SCIENCE. 261:1108-11, 1993 1. Committee on Science, Engineering and Public Policy. On Being a Scientist: Responsible Conduct in Research. Second edition. National Academy Press. Washington, D.C. 1995. Selected readings. Taubes G., "Misconduct:Views from the Trenches" SCIENCE. 261:1108-11, 19931. Committee on Science, Engineering and Public Policy. On Being a Scientist: Responsible Conduct in Research. Second edition. National Academy Press. Washington, D.C. 1995. Selected readings. |
7 | Etik ve Sürdürülebililirlik | Sürdürülebilirlik mühendisilik etiğine makro etik bir boyut sağlamaktadır. (Ladd, 1980; Herkert, 2001, 2005, 2006; Donnelly and Boyle, 2006; Ravetz, 2006;Allenby, 2006; Conlon, 2008; Colby and Sullivan, 2008; Conlon and Zandvoort, 2010) |
8 | Vaka Analizleri | 6 Vaka Analizi üzerinde tartışma yapılacaktır. |
9 | BAŞARILI HİBE TEKLİFLERİ HAZIRLAMA | |
10 | PROJE HAZIRLAMA VE YÖNETİMİ | |
11 | IP hakları | |
12 | ARAŞTIRMA SONUÇLARININ PATENTLEŞMESİ | |
13 | ARAŞTIRMA FONLARI VE FON BAŞVURUSU HAZIRLAMADA ETİK | |
14 | ÖĞRENCİ SUNUMLARI | Öğrenciler 3 kişilik ekip oluşturup bir etik sorun üzerinde sunum yapacaklar. |
Kaynak |
Turner, A. (2009) English Solutions for Engineering and Sciences Research Writing: A guide for English learners to publish in international journals Wallwork, A. (2011) English for Writing Research Papers, Springer Helping Material: Presentation Phrasebook, Version 1.1 Academic English Material from English Harris, C.E., Pritchard, M.S., Rabins, M.J. (2009) Engineering Ethics: Concepts And Cases, Wadsworth, Belmont, USA Fleddermann, C.B. (2012) Engineering Ethics, Fourth Edition, Prentice Hall, NJ, USA |
https://publicationethics.org/guidance/Case?classification=2776 Alley M. (2013) The Craft of Scientific Presentations: Critical Steps to Succeed and Critical Errors to Avoid, Springer. [3]Trochim, W.M.K. (2016) Research Methods Essential Knowledge Base. Cornell University. Trochim, W.M.K. (2016) Research Methods Essential Knowledge Base. Cornell University. Schwabish J. (2016) Better Presentations: A Guide for Scholars, Researchers, and Wonks, Columbia University Press. Richard Bowen, W. (2014) Engineering Ethics Challenges and Opportunities”, Springer e-book. JOURNAL on the TOPIC. https://www.springer.com/journal/11948 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
2 | Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir ve mühendisliğin ilişki kurduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. | ||||||
3 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları yorumlar, yeni ve özgün fikirler geliştirerek çözümler. | ||||||
4 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir. | ||||||
5 | Mühendislik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. | ||||||
6 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır. | ||||||
7 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır; gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | X | |||||
8 | Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
9 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler. | X | |||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |