Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HABERLEŞME SİSTEMLERİNE GİRİŞ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Mehmet Kemal ÖZDEMİR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Mehmet Kemal ÖZDEMİR |
Dersin Yardımcıları | Laboratuvar deneyleri için ders asistanı. |
Dersin Amacı | Dersin amacı öğrencilere modern haberleşme sistemlerinin temel prensiplerini ve tekniklerini öğretmektir. Dersin içeriğinde haberleşme sistemlerinde işaret ve sistem gösterimleri; sürekli dalgalı modülasyonu (genlik modülasyonu ve açısal modülasyon); modülasyon and demodülasyon teknikleri; işaret iletimi ve kanal gürültüsünün performans üzerinde etkileri; işaret örnekleme; analog ve sayısal darbe modülasyonu; taban bantta darbe genlik modülasyonu; darbe biçimleme ve uyumlu süzgeç; rassal süreçler ve bit hata hesaplama bulunmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Haberleşme sistemlerine giriş ve sinyaller,Sinyaller ve Sistemlerin Gösterimi,Fourier Dönüşümü,Genlik Modülasyonu,Açı Modülasyonu,Olasılık,Rasgele Süreçler,Rasgele Süreçlerin Sistemlerden geçişi,Analogdan Dijitale Dönüşüm,PCM Sistemleri,Temel Bantlı Dijital İletişim,Dijital İletişim Teknolojileri,Dijital Modülasyon : PSK, BFSK ve ASK,Modern Haberleşme sistemlerine genel bir bakış.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Sinyaller ve sistemleri haberleşme sistemlerine uygular. | 17, 21, 9 | A, E, F, G |
2. Fourier Dönüşümünü haberleşme sistemlerinde etkin bir şekilde kullanır. | 17, 21, 9 | A, E, F, G |
3. Modülasyon konusunda temel teşkil eden analog genlik ve frekans modülasyon kavramlarının simüle eder. | 17, 21, 9 | A, E, F, G |
4. Analog ve sayısal boyutlar arasında dönüşümün sağlayarak bunun ses sinyalleri ile gösterimini gerçekleştirir. | 17, 21, 9 | A, E, F, G |
5. Rastsal süreçlerin sayısal haberleşmeye olan uygulamalarının gösterilmesi. | 17, 21, 9 | A, E, F, G |
6. Sayısal temel bant ve üst bant iletişim sistemleri için kullanılan iletişim tekniklerinin bilgisayar ortamında gösterilmesi. | 17, 21, 9 | A, E, F, G |
Öğretim Yöntemleri: | 17: Deney yapma Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Haberleşme sistemlerine giriş ve sinyaller | Ders notları 1 ve 1. Ders kitabı Bölüm 1 ve 2. |
2 | Sinyaller ve Sistemlerin Gösterimi | Ders notları 2 ve 1. Ders kitabı Bölüm 2 |
3 | Fourier Dönüşümü | Ders notları ve 1. Ders kitabı Bölüm 2. |
4 | Genlik Modülasyonu | Ders notları 4 ve 1. Ders kitabı Bölüm 3. |
5 | Açı Modülasyonu | Ders notları 5 ve 1. Ders kitabı Bölüm 4 |
6 | Olasılık | Ders notları 6 ve 1. Ders kitabı Bölüm 5 |
7 | Rasgele Süreçler | Ders notları 7, 1. Ders kitabı Bölüm 5, 3. Ders kitabı Bölüm 2 |
8 | Rasgele Süreçlerin Sistemlerden geçişi | Ders notları 8, 1. Ders kitabı Bölüm 5, ve 3. Ders kitabı Bölüm 2 |
9 | Analogdan Dijitale Dönüşüm | Ders notları 9 ve 1. Ders kitabı Bölüm 7 |
10 | PCM Sistemleri | Ders notları 10 ve 1. Ders kitabı Bölüm 7 |
11 | Temel Bantlı Dijital İletişim | Ders notları 11, 1. Ders kitabı Bölüm 8, 3. Ders kitabı Bölüm 3 |
12 | Dijital İletişim Teknolojileri | Ders notları 12, 1. Ders kitabı Bölüm 8, 3. Ders kitabı Bölüm 3 |
13 | Dijital Modülasyon : PSK, BFSK ve ASK | Ders notları 13 ve 1. Ders kitabı Bölüm 9 |
14 | Modern Haberleşme sistemlerine genel bir bakış. | Ders notları 14 ve ve haberleşme alanında konu taramalı makaleler. |
Kaynak |
1. Communication Systems 5th Edition by Simon Haykin and Michael Moher |
2. Introduction to CommunicationSystems by Upamanyu Madhow, University of California, Santa Barbara http://www.ece.ucsb.edu/wcsl/Publications/intro_comm_systems_madhow_jan2014b.pdf ------------------------- 3. Digital Communications, 5th Edition by John Proakis (Author), Masoud Salehi ISBN-13: 978-0072957167 ISBN-10: 0072957166, complemantary Book Contemporary Comm. Systems |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
2 | Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir ve mühendisliğin ilişki kurduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. | X | |||||
3 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları yorumlar, yeni ve özgün fikirler geliştirerek çözümler. | X | |||||
4 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir. | X | |||||
5 | Mühendislik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. | X | |||||
6 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır; gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | X | |||||
8 | Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır | X | |||||
9 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler. | X | |||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 4 | 56 | |||
Rehberli Problem Çözme | 10 | 2 | 20 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 4 | 24 | 96 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 32 | 32 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 24 | 24 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 24 | 24 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 252 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(252/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HABERLEŞME SİSTEMLERİNE GİRİŞ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Mehmet Kemal ÖZDEMİR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Mehmet Kemal ÖZDEMİR |
Dersin Yardımcıları | Laboratuvar deneyleri için ders asistanı. |
Dersin Amacı | Dersin amacı öğrencilere modern haberleşme sistemlerinin temel prensiplerini ve tekniklerini öğretmektir. Dersin içeriğinde haberleşme sistemlerinde işaret ve sistem gösterimleri; sürekli dalgalı modülasyonu (genlik modülasyonu ve açısal modülasyon); modülasyon and demodülasyon teknikleri; işaret iletimi ve kanal gürültüsünün performans üzerinde etkileri; işaret örnekleme; analog ve sayısal darbe modülasyonu; taban bantta darbe genlik modülasyonu; darbe biçimleme ve uyumlu süzgeç; rassal süreçler ve bit hata hesaplama bulunmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Haberleşme sistemlerine giriş ve sinyaller,Sinyaller ve Sistemlerin Gösterimi,Fourier Dönüşümü,Genlik Modülasyonu,Açı Modülasyonu,Olasılık,Rasgele Süreçler,Rasgele Süreçlerin Sistemlerden geçişi,Analogdan Dijitale Dönüşüm,PCM Sistemleri,Temel Bantlı Dijital İletişim,Dijital İletişim Teknolojileri,Dijital Modülasyon : PSK, BFSK ve ASK,Modern Haberleşme sistemlerine genel bir bakış.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Sinyaller ve sistemleri haberleşme sistemlerine uygular. | 17, 21, 9 | A, E, F, G |
2. Fourier Dönüşümünü haberleşme sistemlerinde etkin bir şekilde kullanır. | 17, 21, 9 | A, E, F, G |
3. Modülasyon konusunda temel teşkil eden analog genlik ve frekans modülasyon kavramlarının simüle eder. | 17, 21, 9 | A, E, F, G |
4. Analog ve sayısal boyutlar arasında dönüşümün sağlayarak bunun ses sinyalleri ile gösterimini gerçekleştirir. | 17, 21, 9 | A, E, F, G |
5. Rastsal süreçlerin sayısal haberleşmeye olan uygulamalarının gösterilmesi. | 17, 21, 9 | A, E, F, G |
6. Sayısal temel bant ve üst bant iletişim sistemleri için kullanılan iletişim tekniklerinin bilgisayar ortamında gösterilmesi. | 17, 21, 9 | A, E, F, G |
Öğretim Yöntemleri: | 17: Deney yapma Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Haberleşme sistemlerine giriş ve sinyaller | Ders notları 1 ve 1. Ders kitabı Bölüm 1 ve 2. |
2 | Sinyaller ve Sistemlerin Gösterimi | Ders notları 2 ve 1. Ders kitabı Bölüm 2 |
3 | Fourier Dönüşümü | Ders notları ve 1. Ders kitabı Bölüm 2. |
4 | Genlik Modülasyonu | Ders notları 4 ve 1. Ders kitabı Bölüm 3. |
5 | Açı Modülasyonu | Ders notları 5 ve 1. Ders kitabı Bölüm 4 |
6 | Olasılık | Ders notları 6 ve 1. Ders kitabı Bölüm 5 |
7 | Rasgele Süreçler | Ders notları 7, 1. Ders kitabı Bölüm 5, 3. Ders kitabı Bölüm 2 |
8 | Rasgele Süreçlerin Sistemlerden geçişi | Ders notları 8, 1. Ders kitabı Bölüm 5, ve 3. Ders kitabı Bölüm 2 |
9 | Analogdan Dijitale Dönüşüm | Ders notları 9 ve 1. Ders kitabı Bölüm 7 |
10 | PCM Sistemleri | Ders notları 10 ve 1. Ders kitabı Bölüm 7 |
11 | Temel Bantlı Dijital İletişim | Ders notları 11, 1. Ders kitabı Bölüm 8, 3. Ders kitabı Bölüm 3 |
12 | Dijital İletişim Teknolojileri | Ders notları 12, 1. Ders kitabı Bölüm 8, 3. Ders kitabı Bölüm 3 |
13 | Dijital Modülasyon : PSK, BFSK ve ASK | Ders notları 13 ve 1. Ders kitabı Bölüm 9 |
14 | Modern Haberleşme sistemlerine genel bir bakış. | Ders notları 14 ve ve haberleşme alanında konu taramalı makaleler. |
Kaynak |
1. Communication Systems 5th Edition by Simon Haykin and Michael Moher |
2. Introduction to CommunicationSystems by Upamanyu Madhow, University of California, Santa Barbara http://www.ece.ucsb.edu/wcsl/Publications/intro_comm_systems_madhow_jan2014b.pdf ------------------------- 3. Digital Communications, 5th Edition by John Proakis (Author), Masoud Salehi ISBN-13: 978-0072957167 ISBN-10: 0072957166, complemantary Book Contemporary Comm. Systems |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
2 | Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir ve mühendisliğin ilişki kurduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. | X | |||||
3 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları yorumlar, yeni ve özgün fikirler geliştirerek çözümler. | X | |||||
4 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir. | X | |||||
5 | Mühendislik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. | X | |||||
6 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır; gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | X | |||||
8 | Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır | X | |||||
9 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler. | X | |||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |