Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
MÜHENDİSLİK UYGULAMALARI İÇİN BULANIK MANTIK | İESY1210651 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Zekai ŞEN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Zekai ŞEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin temel amacı, eğitimde ikili mantık (her şeyin zıttı vardır) düşüncesiyle ortaya konan matematiksel denklemlerin sembolik ifadeleri altında kısmi mantık diyebileceğimiz "bulanık mantık" ilkelerini vermektir. Tüm matematiksel denklemler bütünsel değişkenler ve sayısal verilerle işlenirken, bulanık mantık yaklaşımında denklemler yerine sözel mantık ilkeleri kullanılarak modelleme yapmak mümkündür. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş ve tanıtım,Mantık ilkeleri,Kırılgan mantık, bilim, denklemler ve sayısal veri,Bulanık mantık bilim ifade açıklamaları,Bulanık kurallar (öncül ve ardıl kısımlar),Bilim değişkenleri kelime önemleri,Bilim cümlelerinin mantık önemi,Bulanık küme ve fonksiyonları,Bulanık aritmetik,Bulanık etmenler,Meteorolojide bulanık mantık uygulaması,İklimde bulanık mantık uygulaması,Mühendislikte bulanık mantık uygulaması,Genel değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Çeşitli mühendislik problemlerini bulanık mantık ile çözümler. | 10, 16, 19, 20, 5, 9 | A, E |
Mühendislik denklemlerini yorumlar. | 10, 16, 19, 20 | A, E |
Sözel düşünceler ile problem çözer. | 10, 16, 19, 20, 5, 9 | A, E |
Bulanık mantık çıkarım modellemesi yapar. | 10, 16, 19, 20 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Giriş ve tanıtım | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
2 | Mantık ilkeleri | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
3 | Kırılgan mantık, bilim, denklemler ve sayısal veri | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
4 | Bulanık mantık bilim ifade açıklamaları | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
5 | Bulanık kurallar (öncül ve ardıl kısımlar) | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
6 | Bilim değişkenleri kelime önemleri | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
7 | Bilim cümlelerinin mantık önemi | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
8 | Bulanık küme ve fonksiyonları | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
9 | Bulanık aritmetik | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
10 | Bulanık etmenler | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
11 | Meteorolojide bulanık mantık uygulaması | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
12 | İklimde bulanık mantık uygulaması | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
13 | Mühendislikte bulanık mantık uygulaması | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
14 | Genel değerlendirme | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
Kaynak |
Şen, Z., (Bulanık Mantık İlkeleri ve Modelleme (Mühendislik ve Sosyal Bilimler): Su Vakfı Yayınları. Genişletilmiş 3. Baskı361 sayfa
Ross, T., (1995). Fuzzy Logic with Engineering Applications. McGraw Hill Co., New York, 539 pages |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | | | | | X |
2 | Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir ve mühendisliğin ilişki kurduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. | | | | X | |
3 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları yorumlar, yeni ve özgün fikirler geliştirerek çözümler. | | X | | | |
4 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir. | | X | | | |
5 | Mühendislik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. | | | | X | |
6 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır. | | | | X | |
7 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır; gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | | | | | X |
8 | Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | | X | | | |
9 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler. | | | X | | |
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | | | | X | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 40 | 40 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 40 | 40 |
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 50 | 50 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 70 | 70 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 242 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(242/30) | 8 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
MÜHENDİSLİK UYGULAMALARI İÇİN BULANIK MANTIK | İESY1210651 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Zekai ŞEN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Zekai ŞEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin temel amacı, eğitimde ikili mantık (her şeyin zıttı vardır) düşüncesiyle ortaya konan matematiksel denklemlerin sembolik ifadeleri altında kısmi mantık diyebileceğimiz "bulanık mantık" ilkelerini vermektir. Tüm matematiksel denklemler bütünsel değişkenler ve sayısal verilerle işlenirken, bulanık mantık yaklaşımında denklemler yerine sözel mantık ilkeleri kullanılarak modelleme yapmak mümkündür. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş ve tanıtım,Mantık ilkeleri,Kırılgan mantık, bilim, denklemler ve sayısal veri,Bulanık mantık bilim ifade açıklamaları,Bulanık kurallar (öncül ve ardıl kısımlar),Bilim değişkenleri kelime önemleri,Bilim cümlelerinin mantık önemi,Bulanık küme ve fonksiyonları,Bulanık aritmetik,Bulanık etmenler,Meteorolojide bulanık mantık uygulaması,İklimde bulanık mantık uygulaması,Mühendislikte bulanık mantık uygulaması,Genel değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Çeşitli mühendislik problemlerini bulanık mantık ile çözümler. | 10, 16, 19, 20, 5, 9 | A, E |
Mühendislik denklemlerini yorumlar. | 10, 16, 19, 20 | A, E |
Sözel düşünceler ile problem çözer. | 10, 16, 19, 20, 5, 9 | A, E |
Bulanık mantık çıkarım modellemesi yapar. | 10, 16, 19, 20 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Giriş ve tanıtım | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
2 | Mantık ilkeleri | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
3 | Kırılgan mantık, bilim, denklemler ve sayısal veri | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
4 | Bulanık mantık bilim ifade açıklamaları | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
5 | Bulanık kurallar (öncül ve ardıl kısımlar) | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
6 | Bilim değişkenleri kelime önemleri | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
7 | Bilim cümlelerinin mantık önemi | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
8 | Bulanık küme ve fonksiyonları | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
9 | Bulanık aritmetik | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
10 | Bulanık etmenler | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
11 | Meteorolojide bulanık mantık uygulaması | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
12 | İklimde bulanık mantık uygulaması | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
13 | Mühendislikte bulanık mantık uygulaması | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
14 | Genel değerlendirme | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
Kaynak |
Şen, Z., (Bulanık Mantık İlkeleri ve Modelleme (Mühendislik ve Sosyal Bilimler): Su Vakfı Yayınları. Genişletilmiş 3. Baskı361 sayfa
Ross, T., (1995). Fuzzy Logic with Engineering Applications. McGraw Hill Co., New York, 539 pages |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | | | | | X |
2 | Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir ve mühendisliğin ilişki kurduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. | | | | X | |
3 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları yorumlar, yeni ve özgün fikirler geliştirerek çözümler. | | X | | | |
4 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir. | | X | | | |
5 | Mühendislik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. | | | | X | |
6 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır. | | | | X | |
7 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır; gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | | | | | X |
8 | Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | | X | | | |
9 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler. | | | X | | |
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | | | | X | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 09/11/2023 - 17:53Son Güncelleme Tarihi: 09/11/2023 - 17:53