Yığma yapıların malzeme özellikleri ve yapısal davranışını öğretmek. Bu yapıların tasarım kriterleri ve yönetmeliklerdeki provizyonları hakkında bilgi vermek. Hasar tespitleri ve tarihi yapıların korunmasına yönelik tedbirler hakkında literatürdeki çalışmalar ile modern yöntemleri aktarmak.
Dersin İçeriği
Bu ders; Yığma yapıların tarihsel gelişimi ve yapısal davranışı,Kagir malzeme türleri,Yığma taşıyıcı elemanlar,Yığma kolonlar (ayak, sütun, dikme),Taşıyıcı duvarlar,Hatıllar, pencere ve kapı boşlukları,Temeller,Kemerler,Tavan ve döşemeler,Yığma yapılarda hasar türleri,Güçlendirme ve rehabilitasyon için müdahale yöntemleri,Tarihi yapılara müdahale örnekleri,Bir yığma binanın analiz ve tasarımı I,Bir yığma binanın analiz ve tasarımı II; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Yığma yapıların taşıyıcı sistemleri ve malzeme özelliklerini tanır.
10, 13, 16, 19, 2, 4, 6, 8, 9
A, E, F, G
Yığma yapılardaki yapısal hasarları teşhis edebilir ve yorumlar.
10, 13, 16, 19, 2, 4, 6, 8, 9
A, E, F, G
Yığma yapılara güçlendirme ve rehabilitasyon amaçlı müdahale yöntemlerini uygular.
10, 13, 16, 19, 2, 4, 6, 8, 9
A, E, F, G
Yönetmeliklerde bulunan yığma yapılar ile ilgili analiz ve tasarım kriterlerini uygular.
10, 13, 16, 19, 2, 4, 6, 8, 9
A, E, F, G
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Yığma yapıların tarihsel gelişimi ve yapısal davranışı
Ders notlarının gözden geçirilmesi
2
Kagir malzeme türleri
Ders notlarının gözden geçirilmesi
3
Yığma taşıyıcı elemanlar
Ders notlarının gözden geçirilmesi
4
Yığma kolonlar (ayak, sütun, dikme)
Ders notlarının gözden geçirilmesi
5
Taşıyıcı duvarlar
Ders notlarının gözden geçirilmesi
6
Hatıllar, pencere ve kapı boşlukları
Ders notlarının gözden geçirilmesi
7
Temeller
Ders notlarının gözden geçirilmesi
8
Kemerler
Ders notlarının gözden geçirilmesi
9
Tavan ve döşemeler
Ders notlarının gözden geçirilmesi
10
Yığma yapılarda hasar türleri
Ders notlarının gözden geçirilmesi
11
Güçlendirme ve rehabilitasyon için müdahale yöntemleri
Ders notlarının gözden geçirilmesi
12
Tarihi yapılara müdahale örnekleri
Ders notlarının gözden geçirilmesi
13
Bir yığma binanın analiz ve tasarımı I
Ders notlarının gözden geçirilmesi
14
Bir yığma binanın analiz ve tasarımı II
Ders notlarının gözden geçirilmesi
Kaynak
Deprem Bölgelerinde Yapılacak Binalar Hakkında Yönetmelik (DBYBHY, 2018)
Tarihi Yapılar için Deprem Risklerinin Yönetimi Klavuzu, İPKB
Rabun, J. S., Structural Analysis of Historic Buildings: Restoration, Preservation and Adaptive Reuse Applications for Architects and Engineers. John Wiley and Sons, New York, 2000
Hendry, A.W., Sinha, B.P., Davies, S.R., Design of Masonry Structures, E&FN SPON, London, 1997
Feilden B.M, Conservation of historic Buildings, Butterworth Scientific, London, 1982
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
X
2
Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir ve mühendisliğin ilişki kurduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir.
X
3
Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları yorumlar, yeni ve özgün fikirler geliştirerek çözümler.
X
4
Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.
X
5
Mühendislik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
X
6
Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır.
7
Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır; gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir.
X
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
9
Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler.
X
10
Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
3
42
Rehberli Problem Çözme
10
1
10
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
1
30
30
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
1
30
30
Proje Sunumu / Seminer
1
20
20
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
1
20
20
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
30
30
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
50
50
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
232
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(232/30)
8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
YIĞMA YAPILAR
-
Güz Dönemi
3+0
3
8
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dr.Öğr.Üye. Vefa OKUMUŞ
Dersi Verenler
Dr.Öğr.Üye. Vefa OKUMUŞ
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Yığma yapıların malzeme özellikleri ve yapısal davranışını öğretmek. Bu yapıların tasarım kriterleri ve yönetmeliklerdeki provizyonları hakkında bilgi vermek. Hasar tespitleri ve tarihi yapıların korunmasına yönelik tedbirler hakkında literatürdeki çalışmalar ile modern yöntemleri aktarmak.
Dersin İçeriği
Bu ders; Yığma yapıların tarihsel gelişimi ve yapısal davranışı,Kagir malzeme türleri,Yığma taşıyıcı elemanlar,Yığma kolonlar (ayak, sütun, dikme),Taşıyıcı duvarlar,Hatıllar, pencere ve kapı boşlukları,Temeller,Kemerler,Tavan ve döşemeler,Yığma yapılarda hasar türleri,Güçlendirme ve rehabilitasyon için müdahale yöntemleri,Tarihi yapılara müdahale örnekleri,Bir yığma binanın analiz ve tasarımı I,Bir yığma binanın analiz ve tasarımı II; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Yığma yapıların taşıyıcı sistemleri ve malzeme özelliklerini tanır.
10, 13, 16, 19, 2, 4, 6, 8, 9
A, E, F, G
Yığma yapılardaki yapısal hasarları teşhis edebilir ve yorumlar.
10, 13, 16, 19, 2, 4, 6, 8, 9
A, E, F, G
Yığma yapılara güçlendirme ve rehabilitasyon amaçlı müdahale yöntemlerini uygular.
10, 13, 16, 19, 2, 4, 6, 8, 9
A, E, F, G
Yönetmeliklerde bulunan yığma yapılar ile ilgili analiz ve tasarım kriterlerini uygular.
10, 13, 16, 19, 2, 4, 6, 8, 9
A, E, F, G
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Yığma yapıların tarihsel gelişimi ve yapısal davranışı
Ders notlarının gözden geçirilmesi
2
Kagir malzeme türleri
Ders notlarının gözden geçirilmesi
3
Yığma taşıyıcı elemanlar
Ders notlarının gözden geçirilmesi
4
Yığma kolonlar (ayak, sütun, dikme)
Ders notlarının gözden geçirilmesi
5
Taşıyıcı duvarlar
Ders notlarının gözden geçirilmesi
6
Hatıllar, pencere ve kapı boşlukları
Ders notlarının gözden geçirilmesi
7
Temeller
Ders notlarının gözden geçirilmesi
8
Kemerler
Ders notlarının gözden geçirilmesi
9
Tavan ve döşemeler
Ders notlarının gözden geçirilmesi
10
Yığma yapılarda hasar türleri
Ders notlarının gözden geçirilmesi
11
Güçlendirme ve rehabilitasyon için müdahale yöntemleri
Ders notlarının gözden geçirilmesi
12
Tarihi yapılara müdahale örnekleri
Ders notlarının gözden geçirilmesi
13
Bir yığma binanın analiz ve tasarımı I
Ders notlarının gözden geçirilmesi
14
Bir yığma binanın analiz ve tasarımı II
Ders notlarının gözden geçirilmesi
Kaynak
Deprem Bölgelerinde Yapılacak Binalar Hakkında Yönetmelik (DBYBHY, 2018)
Tarihi Yapılar için Deprem Risklerinin Yönetimi Klavuzu, İPKB
Rabun, J. S., Structural Analysis of Historic Buildings: Restoration, Preservation and Adaptive Reuse Applications for Architects and Engineers. John Wiley and Sons, New York, 2000
Hendry, A.W., Sinha, B.P., Davies, S.R., Design of Masonry Structures, E&FN SPON, London, 1997
Feilden B.M, Conservation of historic Buildings, Butterworth Scientific, London, 1982
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
X
2
Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir ve mühendisliğin ilişki kurduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir.
X
3
Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları yorumlar, yeni ve özgün fikirler geliştirerek çözümler.
X
4
Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.
X
5
Mühendislik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
X
6
Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır.
7
Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır; gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir.
X
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
9
Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler.
X
10
Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.