Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK YAPILARI LOJİ. VE SİRKÜLASYON PLANLAMASI | YÇSY1210681 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Deniz ÖNDER |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Deniz ÖNDER |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sağlık yapılarında ilaçların, tıbbi cihazların, ekipmanların vb. ürünlerin tedarik edilmesi, depolanması, zamanında ve istenilen miktarda istenildikleri noktaya ulaştırılması, tüm kullanıcıların (hasta, hasta yakını, ziyaretçi, doktor, personel…) hızlı ve kolay şekilde bir noktadan istenilen noktaya ulaşmasını sağlayan yatay ve düşey sistemlerin incelenmesi amaçlanmaktadır |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sağlık yapılarının planlanması- derse giriş ,Sağlık yapıları lojistik- sirkülasyon ve önemi,Sirkülasyon Tipleri: Yatay sirkülasyon-Hasta, hasta yakını- ziyaretçi hareketi ,Sirkülasyon Tipleri: Yatay sirkülasyon-Doktor-Personel_malzeme hareketi,Sirkülasyon Tipleri: Düşey sirkülasyon -Merdivenler- Hasta, hasta yakını- ziyaretçi hareketi ,Sirkülasyon Tipleri: Düşey sirkülasyon -Asansörler- Doktor-Personel-Malzeme Hareketi,Hastanelerde acil durum- Kaçış,Dünya ve Türkiye’den örnek analizi,Dünya ve Türkiye’den örnek analizi,Dünya ve Türkiye’den örnek analizi,Öğrenci Sunuşları,Öğrenci Sunuşları,Öğrenci Sunuşları,Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sağlık yapılarında sirkülasyonu oluşturan kavramları bütüncül olarak listeler. | 16, 18, 9 | E |
Sağlık yapılarında sirkülasyonu hakkında ayrıntılı açıklama yapar. | 16, 18, 9 | E |
Sağlık yapılarında mekan dizimi uygular. | 16, 18, 9 | E |
Sağlık yapılarındaki mekanlar ile ilgili raporlama ve sunum uygulamaları yapar. | 16, 18, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sağlık yapılarının planlanması- derse giriş | |
2 | Sağlık yapıları lojistik- sirkülasyon ve önemi | |
3 | Sirkülasyon Tipleri: Yatay sirkülasyon-Hasta, hasta yakını- ziyaretçi hareketi | |
4 | Sirkülasyon Tipleri: Yatay sirkülasyon-Doktor-Personel_malzeme hareketi | |
5 | Sirkülasyon Tipleri: Düşey sirkülasyon -Merdivenler- Hasta, hasta yakını- ziyaretçi hareketi | |
6 | Sirkülasyon Tipleri: Düşey sirkülasyon -Asansörler- Doktor-Personel-Malzeme Hareketi | |
7 | Hastanelerde acil durum- Kaçış | |
8 | Dünya ve Türkiye’den örnek analizi | |
9 | Dünya ve Türkiye’den örnek analizi | |
10 | Dünya ve Türkiye’den örnek analizi | |
11 | Öğrenci Sunuşları | |
12 | Öğrenci Sunuşları | |
13 | Öğrenci Sunuşları | |
14 | Değerlendirme |
Kaynak |
Zimring,C.,Joseph,A., Choudhary,R.,2004, The Role of the Physical Environment in the Hospital of the 21st.Century: A once In a Life Time Opportumity, The Center for Health Design Concord, CA. Ajay Garg, Anil Dewan, 2022, Manual of Hospital Planning and Designing For Medical Administrators, Architects and Planners, Spinger Singapore C. Nickl-Weller and H. Nickl, Hospital Architecture for The Future, Switzerland: Braun Publishing, 2007. Department of Health. 2004, Guidelines in the planning and design of a hospital and other health facilite https://doh.gov.ph/sites/default/files/publications/planning_and_design_hospitals_other_facilities.pdf A. Fronczek-Munter, J. Van der Zwart and G.K. Hansen, 2017, “How to evaluate healthcare buildings? Selection of methods for evaluating hospital architectural quality and usability - a case at st. Olavs hospital in Norway,” 3th International Conference on Architecture, Research, Care and Health, Norway. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sağlık yapıları mimarisi ve tasarımına yönelik uzmanlık düzeyinde bilgi geliştirir. | X | |||||
2 | Farklı sağlık disiplinleriyle disiplinler arasılık ilkeleri temelinde iliişki kurarak tasarım süreçlerini yönetir. | X | |||||
3 | Sağlık yapılarında farklı imalat yapılış biçimlerine yönelik performans ve teknik şartname bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | Sağlık yapılarına özgü teknik bilgileri kullanarak sürdürülebilir genel konsept tasarımı üretir. | X | |||||
5 | Sağlık yapı tasarımını uygulama projesine dönüştürür. | X | |||||
6 | Sağlık alanında yaptığı analizlerle sorunlara yönelik tasarım çözümlerini bağımsız olarak geliştirir ve uygulama yönünde sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Teknolojideki ve sağlık yapı mevzuatlarındaki yenilik ve değişimleri takip eder, inceler ve öğrenir. | ||||||
8 | Disiplinler arası işbirlikleri içinde sağlık yapı tasarımına yönelik derinlikli bilgiyi sözlü veya yazılı olarak betimler. Özgün tasarımlarını etkin şekilde ifade eder. | ||||||
9 | Akademik bilgi edinme ve profesyonel uygulama süreçlerini yöneterek, toplum için sürdürülebilir ve özgün sağlık çözümleri geliştirir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 10 | 8 | 80 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 5 | 4 | 20 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 60 | 60 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 232 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(232/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK YAPILARI LOJİ. VE SİRKÜLASYON PLANLAMASI | YÇSY1210681 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Deniz ÖNDER |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Deniz ÖNDER |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sağlık yapılarında ilaçların, tıbbi cihazların, ekipmanların vb. ürünlerin tedarik edilmesi, depolanması, zamanında ve istenilen miktarda istenildikleri noktaya ulaştırılması, tüm kullanıcıların (hasta, hasta yakını, ziyaretçi, doktor, personel…) hızlı ve kolay şekilde bir noktadan istenilen noktaya ulaşmasını sağlayan yatay ve düşey sistemlerin incelenmesi amaçlanmaktadır |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sağlık yapılarının planlanması- derse giriş ,Sağlık yapıları lojistik- sirkülasyon ve önemi,Sirkülasyon Tipleri: Yatay sirkülasyon-Hasta, hasta yakını- ziyaretçi hareketi ,Sirkülasyon Tipleri: Yatay sirkülasyon-Doktor-Personel_malzeme hareketi,Sirkülasyon Tipleri: Düşey sirkülasyon -Merdivenler- Hasta, hasta yakını- ziyaretçi hareketi ,Sirkülasyon Tipleri: Düşey sirkülasyon -Asansörler- Doktor-Personel-Malzeme Hareketi,Hastanelerde acil durum- Kaçış,Dünya ve Türkiye’den örnek analizi,Dünya ve Türkiye’den örnek analizi,Dünya ve Türkiye’den örnek analizi,Öğrenci Sunuşları,Öğrenci Sunuşları,Öğrenci Sunuşları,Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sağlık yapılarında sirkülasyonu oluşturan kavramları bütüncül olarak listeler. | 16, 18, 9 | E |
Sağlık yapılarında sirkülasyonu hakkında ayrıntılı açıklama yapar. | 16, 18, 9 | E |
Sağlık yapılarında mekan dizimi uygular. | 16, 18, 9 | E |
Sağlık yapılarındaki mekanlar ile ilgili raporlama ve sunum uygulamaları yapar. | 16, 18, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sağlık yapılarının planlanması- derse giriş | |
2 | Sağlık yapıları lojistik- sirkülasyon ve önemi | |
3 | Sirkülasyon Tipleri: Yatay sirkülasyon-Hasta, hasta yakını- ziyaretçi hareketi | |
4 | Sirkülasyon Tipleri: Yatay sirkülasyon-Doktor-Personel_malzeme hareketi | |
5 | Sirkülasyon Tipleri: Düşey sirkülasyon -Merdivenler- Hasta, hasta yakını- ziyaretçi hareketi | |
6 | Sirkülasyon Tipleri: Düşey sirkülasyon -Asansörler- Doktor-Personel-Malzeme Hareketi | |
7 | Hastanelerde acil durum- Kaçış | |
8 | Dünya ve Türkiye’den örnek analizi | |
9 | Dünya ve Türkiye’den örnek analizi | |
10 | Dünya ve Türkiye’den örnek analizi | |
11 | Öğrenci Sunuşları | |
12 | Öğrenci Sunuşları | |
13 | Öğrenci Sunuşları | |
14 | Değerlendirme |
Kaynak |
Zimring,C.,Joseph,A., Choudhary,R.,2004, The Role of the Physical Environment in the Hospital of the 21st.Century: A once In a Life Time Opportumity, The Center for Health Design Concord, CA. Ajay Garg, Anil Dewan, 2022, Manual of Hospital Planning and Designing For Medical Administrators, Architects and Planners, Spinger Singapore C. Nickl-Weller and H. Nickl, Hospital Architecture for The Future, Switzerland: Braun Publishing, 2007. Department of Health. 2004, Guidelines in the planning and design of a hospital and other health facilite https://doh.gov.ph/sites/default/files/publications/planning_and_design_hospitals_other_facilities.pdf A. Fronczek-Munter, J. Van der Zwart and G.K. Hansen, 2017, “How to evaluate healthcare buildings? Selection of methods for evaluating hospital architectural quality and usability - a case at st. Olavs hospital in Norway,” 3th International Conference on Architecture, Research, Care and Health, Norway. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sağlık yapıları mimarisi ve tasarımına yönelik uzmanlık düzeyinde bilgi geliştirir. | X | |||||
2 | Farklı sağlık disiplinleriyle disiplinler arasılık ilkeleri temelinde iliişki kurarak tasarım süreçlerini yönetir. | X | |||||
3 | Sağlık yapılarında farklı imalat yapılış biçimlerine yönelik performans ve teknik şartname bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | Sağlık yapılarına özgü teknik bilgileri kullanarak sürdürülebilir genel konsept tasarımı üretir. | X | |||||
5 | Sağlık yapı tasarımını uygulama projesine dönüştürür. | X | |||||
6 | Sağlık alanında yaptığı analizlerle sorunlara yönelik tasarım çözümlerini bağımsız olarak geliştirir ve uygulama yönünde sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Teknolojideki ve sağlık yapı mevzuatlarındaki yenilik ve değişimleri takip eder, inceler ve öğrenir. | ||||||
8 | Disiplinler arası işbirlikleri içinde sağlık yapı tasarımına yönelik derinlikli bilgiyi sözlü veya yazılı olarak betimler. Özgün tasarımlarını etkin şekilde ifade eder. | ||||||
9 | Akademik bilgi edinme ve profesyonel uygulama süreçlerini yöneterek, toplum için sürdürülebilir ve özgün sağlık çözümleri geliştirir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |