Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ANEMİ BİYOKİMYASI | BYKD2123070 | Güz Dönemi | 1+2 | 2 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Gözde ÜLFER |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Neslin EMEKLİ, Prof.Dr. Türkan YİĞİTBAŞI, Doç.Dr. Sultan Sibel ERDEM, Dr.Öğr.Üye. Gözde ÜLFER, Dr.Öğr.Üye. Çağrı ÇAKICI, Dr.Öğr.Üye. Derya CANSIZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Anemi sürecine biyokimyasal olarak yaklaşmak, ölçüm metodlarını kavramak, hemoglobin ve demir metabolizması açısından anemiyi tanımlamak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Hemogram,Hematopoiesis,Eritrosit metabolizması,Eritrosit membran proteinleri ve önemi,Hemoglobin sentezi,Porfirialar,Hemoglobin elektroforezi,HbAıc ölçümleri,Demir metabolizması,Siyanokobalamin (B12) ve Folik asid (B9) metabolizması ve anemi ilişkisi,Anemilerin sınıflandırılmasında biyokimyasal yaklaşım-1,Anemilerin sınıflandırılmasında biyokimyasal yaklaşım-2,Transfüzyon tıbbında biyokimyanın yeri,Doku bankacılığı ve biyokimya; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1-Hemoglobinin yapısını ve anemi ile ilişkisini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.1.Hemoglobinin yapısını detaylı olarak açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.2.Hemoglobinin fonksiyonunu ve önemini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.3.Hemoglobinin sentezini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.4.Normal hemoglobin tiplerini tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2-Anormal Hemoglobinleri açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.1.Anormal hemoglobinlerin tanımlanmasında kullanılan yöntemleri açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.2.Hemogrom yöntemini detaylı bir şekilde açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.3.Hemoglobin elektroforezini tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3-Hemoglobinopatileri tanımlar ve sınıflandırır. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.3.Anormal oksijen affinitesi olan hemoglobinleri tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.4.Talasemileri açıklar, sınıflandırır. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4-Anemi teşhisinde kullanılan testleri tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.1.Hematokrit ölçümünün detaylarını açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.2.Eritrosit sayımı yöntemini tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.4.Otomatik kan sayım cihazlarını tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5-Anemi tiplerini sınıflandırır | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.1.Eritrosit morfolojosi ile anemi sınıflandırılması ilişkisini sorgular. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.2.Etiyolojisine göre anemileri sınıflandırılmasını sorgular. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.3.Anemi sınıflandırılmasına biyokimyasal açıdan bakmayı değerlendirir. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
6.Eritrosit metabolizması ile anemileri karşılaştırır. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
6.1.Eritrosit metabolizmasına biyokimyasal açıdan değerlendirir. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
6.2.Eritrosit membran proteinleri ve önemini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
6.3.Porfiriaları tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
7-Demir metabolizmasına biyokimyasal açıdan değerlendirir. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
7.1.Demir eksikliği anemisini tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
7.2.Besinlerdeki demir ve vücuda girişini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
7.3.Demirin eritrositlerden emilimini ve kandan kemik iliğini geçişini tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
8-Siyanokobalamin (B12) ve Folik asid (B9) metabolizması ve anemi ilişkisini sorgular. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | D, E |
8.1.B12 vitamini eksikliği anemisini tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
8.2.Folik asit eksikliği anemisini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
9-Transfüzyon tıbbında biyokimyanın yerini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
10-Doku bankacılığı ve biyokimyanın ilişkisini tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E | |
3.1. Orak hücre anemisini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.2. Orak hücre varyantlarını sorgular. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.3. Hemoglobin ölçülmesi, eritrosit indeksi gibi kavramları anemi ile karşılaştırır | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hemogram | 1, 2, 3, 4, 5 |
2 | Hematopoiesis | 1, 2, 3, 4, 5 |
3 | Eritrosit metabolizması | 1, 2, 3, 4, 5 |
4 | Eritrosit membran proteinleri ve önemi | 1, 2, 3, 4, 5 |
5 | Hemoglobin sentezi | 1, 2, 3, 4, 5 |
6 | Porfirialar | 1, 2, 3, 4, 5 |
7 | Hemoglobin elektroforezi | 1, 2, 3, 4, 5 |
8 | HbAıc ölçümleri | 1, 2, 3, 4, 5 |
9 | Demir metabolizması | 1, 2, 3, 4, 5 |
10 | Siyanokobalamin (B12) ve Folik asid (B9) metabolizması ve anemi ilişkisi | 1, 2, 3, 4, 5 |
11 | Anemilerin sınıflandırılmasında biyokimyasal yaklaşım-1 | 1, 2, 3, 4, 5 |
12 | Anemilerin sınıflandırılmasında biyokimyasal yaklaşım-2 | 1, 2, 3, 4, 5 |
13 | Transfüzyon tıbbında biyokimyanın yeri | 1, 2, 3, 4, 5 |
14 | Doku bankacılığı ve biyokimya | 1, 2, 3, 4, 5 |
Kaynak |
Prof. Dr. Emekli ve Doç. Dr. Türkan Yiğitbaşının basılı kitapları |
Henry Williams ve Wintrobe hematoloji Marks 831 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Hücre ve vücut sıvılarında bulunan makro ve mikromolekülleri ileri düzeyde tanımlar. | ||||||
2 | Analiz edilecek materyalın nasıl saklanacağını, korunacağını bilir. | ||||||
3 | Hücre ve vücut sıvılarında bulunan moleküllerin nasıl tanımlanabileceğini bilir . | ||||||
4 | Rutin ve araştırma amaçlı kullanılacak teknolojilerin prensiplerini bilir. | ||||||
5 | Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular. | ||||||
6 | Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir | ||||||
7 | Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir | ||||||
8 | Alanla ilgili disiplinlerle bilgi paylaşımı yapar | ||||||
9 | Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir. | ||||||
10 | Bilimsel ve teknik bir sorunu çözer, nereden yardım alması gerektiğini bilir. | ||||||
11 | Ortak bilimsel çalışmalarda sorumluluk alır, katkıda bulunur ve uyum içinde çalışır. | ||||||
12 | Biyokimya alanı ile ilgili toplantılara katılır, bildiri sunar, tartışmalara katılır, konferanslar verir, çalışmalarını alan özgü itibarlı dergilerde yayınlar | ||||||
13 | Biyokimya alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular, duyurur, , toplumsal kültürel çalışmalarda bulunur, bu çalışmaları bilimsel ve sosyal anlamda denetleyebilir. | ||||||
14 | Yönetim aktivitelerinde bulunabilir, elde ettiği sonuçları kaliteyi yükseltmek için değerlendirebilir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 1 | 14 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 6 | 84 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 2 | 2 | 4 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 1 | 2 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 3 | 3 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 5 | 5 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 112 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(112/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ANEMİ BİYOKİMYASI | BYKD2123070 | Güz Dönemi | 1+2 | 2 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Gözde ÜLFER |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Neslin EMEKLİ, Prof.Dr. Türkan YİĞİTBAŞI, Doç.Dr. Sultan Sibel ERDEM, Dr.Öğr.Üye. Gözde ÜLFER, Dr.Öğr.Üye. Çağrı ÇAKICI, Dr.Öğr.Üye. Derya CANSIZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Anemi sürecine biyokimyasal olarak yaklaşmak, ölçüm metodlarını kavramak, hemoglobin ve demir metabolizması açısından anemiyi tanımlamak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Hemogram,Hematopoiesis,Eritrosit metabolizması,Eritrosit membran proteinleri ve önemi,Hemoglobin sentezi,Porfirialar,Hemoglobin elektroforezi,HbAıc ölçümleri,Demir metabolizması,Siyanokobalamin (B12) ve Folik asid (B9) metabolizması ve anemi ilişkisi,Anemilerin sınıflandırılmasında biyokimyasal yaklaşım-1,Anemilerin sınıflandırılmasında biyokimyasal yaklaşım-2,Transfüzyon tıbbında biyokimyanın yeri,Doku bankacılığı ve biyokimya; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1-Hemoglobinin yapısını ve anemi ile ilişkisini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.1.Hemoglobinin yapısını detaylı olarak açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.2.Hemoglobinin fonksiyonunu ve önemini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.3.Hemoglobinin sentezini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.4.Normal hemoglobin tiplerini tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2-Anormal Hemoglobinleri açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.1.Anormal hemoglobinlerin tanımlanmasında kullanılan yöntemleri açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.2.Hemogrom yöntemini detaylı bir şekilde açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.3.Hemoglobin elektroforezini tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3-Hemoglobinopatileri tanımlar ve sınıflandırır. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.3.Anormal oksijen affinitesi olan hemoglobinleri tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.4.Talasemileri açıklar, sınıflandırır. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4-Anemi teşhisinde kullanılan testleri tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.1.Hematokrit ölçümünün detaylarını açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.2.Eritrosit sayımı yöntemini tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.4.Otomatik kan sayım cihazlarını tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5-Anemi tiplerini sınıflandırır | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.1.Eritrosit morfolojosi ile anemi sınıflandırılması ilişkisini sorgular. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.2.Etiyolojisine göre anemileri sınıflandırılmasını sorgular. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.3.Anemi sınıflandırılmasına biyokimyasal açıdan bakmayı değerlendirir. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
6.Eritrosit metabolizması ile anemileri karşılaştırır. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
6.1.Eritrosit metabolizmasına biyokimyasal açıdan değerlendirir. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
6.2.Eritrosit membran proteinleri ve önemini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
6.3.Porfiriaları tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
7-Demir metabolizmasına biyokimyasal açıdan değerlendirir. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
7.1.Demir eksikliği anemisini tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
7.2.Besinlerdeki demir ve vücuda girişini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
7.3.Demirin eritrositlerden emilimini ve kandan kemik iliğini geçişini tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
8-Siyanokobalamin (B12) ve Folik asid (B9) metabolizması ve anemi ilişkisini sorgular. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | D, E |
8.1.B12 vitamini eksikliği anemisini tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
8.2.Folik asit eksikliği anemisini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
9-Transfüzyon tıbbında biyokimyanın yerini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
10-Doku bankacılığı ve biyokimyanın ilişkisini tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E | |
3.1. Orak hücre anemisini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.2. Orak hücre varyantlarını sorgular. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.3. Hemoglobin ölçülmesi, eritrosit indeksi gibi kavramları anemi ile karşılaştırır | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hemogram | 1, 2, 3, 4, 5 |
2 | Hematopoiesis | 1, 2, 3, 4, 5 |
3 | Eritrosit metabolizması | 1, 2, 3, 4, 5 |
4 | Eritrosit membran proteinleri ve önemi | 1, 2, 3, 4, 5 |
5 | Hemoglobin sentezi | 1, 2, 3, 4, 5 |
6 | Porfirialar | 1, 2, 3, 4, 5 |
7 | Hemoglobin elektroforezi | 1, 2, 3, 4, 5 |
8 | HbAıc ölçümleri | 1, 2, 3, 4, 5 |
9 | Demir metabolizması | 1, 2, 3, 4, 5 |
10 | Siyanokobalamin (B12) ve Folik asid (B9) metabolizması ve anemi ilişkisi | 1, 2, 3, 4, 5 |
11 | Anemilerin sınıflandırılmasında biyokimyasal yaklaşım-1 | 1, 2, 3, 4, 5 |
12 | Anemilerin sınıflandırılmasında biyokimyasal yaklaşım-2 | 1, 2, 3, 4, 5 |
13 | Transfüzyon tıbbında biyokimyanın yeri | 1, 2, 3, 4, 5 |
14 | Doku bankacılığı ve biyokimya | 1, 2, 3, 4, 5 |
Kaynak |
Prof. Dr. Emekli ve Doç. Dr. Türkan Yiğitbaşının basılı kitapları |
Henry Williams ve Wintrobe hematoloji Marks 831 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Hücre ve vücut sıvılarında bulunan makro ve mikromolekülleri ileri düzeyde tanımlar. | ||||||
2 | Analiz edilecek materyalın nasıl saklanacağını, korunacağını bilir. | ||||||
3 | Hücre ve vücut sıvılarında bulunan moleküllerin nasıl tanımlanabileceğini bilir . | ||||||
4 | Rutin ve araştırma amaçlı kullanılacak teknolojilerin prensiplerini bilir. | ||||||
5 | Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular. | ||||||
6 | Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir | ||||||
7 | Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir | ||||||
8 | Alanla ilgili disiplinlerle bilgi paylaşımı yapar | ||||||
9 | Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir. | ||||||
10 | Bilimsel ve teknik bir sorunu çözer, nereden yardım alması gerektiğini bilir. | ||||||
11 | Ortak bilimsel çalışmalarda sorumluluk alır, katkıda bulunur ve uyum içinde çalışır. | ||||||
12 | Biyokimya alanı ile ilgili toplantılara katılır, bildiri sunar, tartışmalara katılır, konferanslar verir, çalışmalarını alan özgü itibarlı dergilerde yayınlar | ||||||
13 | Biyokimya alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular, duyurur, , toplumsal kültürel çalışmalarda bulunur, bu çalışmaları bilimsel ve sosyal anlamda denetleyebilir. | ||||||
14 | Yönetim aktivitelerinde bulunabilir, elde ettiği sonuçları kaliteyi yükseltmek için değerlendirebilir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |