Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SU VE ELEKTROLİT BİYOKİMYASI | BYKD2223340 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Neslin EMEKLİ, Prof.Dr. Türkan YİĞİTBAŞI, Doç.Dr. Sultan Sibel ERDEM, Dr.Öğr.Üye. Çağrı ÇAKICI, Dr.Öğr.Üye. Gözde ÜLFER, Dr.Öğr.Üye. Derya CANSIZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Su molekülünü biyokimyasal olarak değerlendirmek, önemini kavramak |
Dersin İçeriği | Bu ders; Su biyokimyasına giriş ,Suyun moleküler özellikleri, Suyun etrafındaki moleküllerle etkileşimi ,Saf su ve özellikleri ,Vücut suyu, Çözücü olarak vücut suyu ,Gazların suda çözünürlüğü ,Suyun termoregülatör etkisi ,Vücut sıvı kompartımanları. İntrasellüler sıvı, ekstraselüler sıvı, entersisyel sıvı, intravasküler sıvı ,Sıvı kompartmanları arasındaki madde değişimi, akuaporinler ,Vücut sıvı hacminin ölçülmesi ,Osmotik,onkotik ve hidrostatik basınçlar ,Osmolarite ve osmolalite,Plazma Osmolalitesinin kontrolü ,Osmolalite ve sodyum. Hiperosmolalite ve Hipernatremi. Hipoosmolalite ve Hiponatremi ,Vücudun su dengesi. Su dengesi bozuklukları. Su eksikliği Su fazlalığı. Replasman sıvıları. Kristaloidler Kolloidler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Suyun moleküler özellikleri ve etrafındaki moleküllerle etkileşimini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.Saf suyun özelliklerini, yüksek kaliteli elde edilmesini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.Vücut suyunun özelliklerini, hücreler ve hücreler arasındaki dağılımını, akuaporinleri açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.Vücut sıvı hacminin ölçülmesini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.Osmolaliteyi ve ilgili çeşitli patolojileri açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
6.Kan hacminin düzenlenmesini ve elektrolit dengesini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
7.Su dengesi ve elektrolitlerin patolojilerini açıklar. | 10, 11, 16, 6, 9 | A, D, E |
8.Replasman sıvılarının mekanizmalarını açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Su biyokimyasına giriş | 1, 2, 3 |
2 | Suyun moleküler özellikleri, Suyun etrafındaki moleküllerle etkileşimi | 1, 2, 3 |
3 | Saf su ve özellikleri | 1, 2, 3 |
4 | Vücut suyu, Çözücü olarak vücut suyu | 1, 2, 3 |
5 | Gazların suda çözünürlüğü | 1, 2, 3 |
6 | Suyun termoregülatör etkisi | 1, 2, 3 |
7 | Vücut sıvı kompartımanları. İntrasellüler sıvı, ekstraselüler sıvı, entersisyel sıvı, intravasküler sıvı | 1, 2, 3 |
8 | Sıvı kompartmanları arasındaki madde değişimi, akuaporinler | 1, 2, 3 |
9 | Vücut sıvı hacminin ölçülmesi | 1, 2, 3 |
10 | Osmotik,onkotik ve hidrostatik basınçlar | 1, 2, 3 |
11 | Osmolarite ve osmolalite | 1, 2, 3 |
12 | Plazma Osmolalitesinin kontrolü | 1, 2, 3 |
13 | Osmolalite ve sodyum. Hiperosmolalite ve Hipernatremi. Hipoosmolalite ve Hiponatremi | 1, 2, 3 |
14 | Vücudun su dengesi. Su dengesi bozuklukları. Su eksikliği Su fazlalığı. Replasman sıvıları. Kristaloidler Kolloidler | 1, 2, 3 |
Kaynak |
Ders esnasında öğrencilerin tuttuğu notlar |
1. Lieberman M, Marks AD. Marks’ Basic medical biochemistry 3. Baskı, Lippincott Williams &Wilkins, 2010. 2. Ceran Ö . Kan gazları ve tampon sistemleri. Klinik Biyokimya Eds. Emekli & Yiğitbaşı, Medipol Üniversitesi Yayınları, Akademi Matbaası, 2015. 3. Montgomery, Conway, Spector, Chappel. Biyokimya Çeviri Ed. Altan N. Palme yayıncılık,2000 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Hücre ve vücut sıvılarında bulunan makro ve mikromolekülleri ileri düzeyde tanımlar. | X | |||||
2 | Analiz edilecek materyalın nasıl saklanacağını, korunacağını bilir. | X | |||||
3 | Hücre ve vücut sıvılarında bulunan moleküllerin nasıl tanımlanabileceğini bilir . | X | |||||
4 | Rutin ve araştırma amaçlı kullanılacak teknolojilerin prensiplerini bilir. | X | |||||
5 | Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular. | X | |||||
6 | Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir | X | |||||
7 | Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir | X | |||||
8 | Alanla ilgili disiplinlerle bilgi paylaşımı yapar | X | |||||
9 | Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir. | X | |||||
10 | Bilimsel ve teknik bir sorunu çözer, nereden yardım alması gerektiğini bilir. | X | |||||
11 | Ortak bilimsel çalışmalarda sorumluluk alır, katkıda bulunur ve uyum içinde çalışır. | X | |||||
12 | Biyokimya alanı ile ilgili toplantılara katılır, bildiri sunar, tartışmalara katılır, konferanslar verir, çalışmalarını alan özgü itibarlı dergilerde yayınlar | X | |||||
13 | Biyokimya alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular, duyurur, , toplumsal kültürel çalışmalarda bulunur, bu çalışmaları bilimsel ve sosyal anlamda denetleyebilir. | X | |||||
14 | Yönetim aktivitelerinde bulunabilir, elde ettiği sonuçları kaliteyi yükseltmek için değerlendirebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 7 | 98 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 2 | 2 | 4 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 1 | 2 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 4 | 4 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 5 | 5 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 141 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(141/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SU VE ELEKTROLİT BİYOKİMYASI | BYKD2223340 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Neslin EMEKLİ, Prof.Dr. Türkan YİĞİTBAŞI, Doç.Dr. Sultan Sibel ERDEM, Dr.Öğr.Üye. Çağrı ÇAKICI, Dr.Öğr.Üye. Gözde ÜLFER, Dr.Öğr.Üye. Derya CANSIZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Su molekülünü biyokimyasal olarak değerlendirmek, önemini kavramak |
Dersin İçeriği | Bu ders; Su biyokimyasına giriş ,Suyun moleküler özellikleri, Suyun etrafındaki moleküllerle etkileşimi ,Saf su ve özellikleri ,Vücut suyu, Çözücü olarak vücut suyu ,Gazların suda çözünürlüğü ,Suyun termoregülatör etkisi ,Vücut sıvı kompartımanları. İntrasellüler sıvı, ekstraselüler sıvı, entersisyel sıvı, intravasküler sıvı ,Sıvı kompartmanları arasındaki madde değişimi, akuaporinler ,Vücut sıvı hacminin ölçülmesi ,Osmotik,onkotik ve hidrostatik basınçlar ,Osmolarite ve osmolalite,Plazma Osmolalitesinin kontrolü ,Osmolalite ve sodyum. Hiperosmolalite ve Hipernatremi. Hipoosmolalite ve Hiponatremi ,Vücudun su dengesi. Su dengesi bozuklukları. Su eksikliği Su fazlalığı. Replasman sıvıları. Kristaloidler Kolloidler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Suyun moleküler özellikleri ve etrafındaki moleküllerle etkileşimini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.Saf suyun özelliklerini, yüksek kaliteli elde edilmesini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.Vücut suyunun özelliklerini, hücreler ve hücreler arasındaki dağılımını, akuaporinleri açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.Vücut sıvı hacminin ölçülmesini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.Osmolaliteyi ve ilgili çeşitli patolojileri açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
6.Kan hacminin düzenlenmesini ve elektrolit dengesini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
7.Su dengesi ve elektrolitlerin patolojilerini açıklar. | 10, 11, 16, 6, 9 | A, D, E |
8.Replasman sıvılarının mekanizmalarını açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Su biyokimyasına giriş | 1, 2, 3 |
2 | Suyun moleküler özellikleri, Suyun etrafındaki moleküllerle etkileşimi | 1, 2, 3 |
3 | Saf su ve özellikleri | 1, 2, 3 |
4 | Vücut suyu, Çözücü olarak vücut suyu | 1, 2, 3 |
5 | Gazların suda çözünürlüğü | 1, 2, 3 |
6 | Suyun termoregülatör etkisi | 1, 2, 3 |
7 | Vücut sıvı kompartımanları. İntrasellüler sıvı, ekstraselüler sıvı, entersisyel sıvı, intravasküler sıvı | 1, 2, 3 |
8 | Sıvı kompartmanları arasındaki madde değişimi, akuaporinler | 1, 2, 3 |
9 | Vücut sıvı hacminin ölçülmesi | 1, 2, 3 |
10 | Osmotik,onkotik ve hidrostatik basınçlar | 1, 2, 3 |
11 | Osmolarite ve osmolalite | 1, 2, 3 |
12 | Plazma Osmolalitesinin kontrolü | 1, 2, 3 |
13 | Osmolalite ve sodyum. Hiperosmolalite ve Hipernatremi. Hipoosmolalite ve Hiponatremi | 1, 2, 3 |
14 | Vücudun su dengesi. Su dengesi bozuklukları. Su eksikliği Su fazlalığı. Replasman sıvıları. Kristaloidler Kolloidler | 1, 2, 3 |
Kaynak |
Ders esnasında öğrencilerin tuttuğu notlar |
1. Lieberman M, Marks AD. Marks’ Basic medical biochemistry 3. Baskı, Lippincott Williams &Wilkins, 2010. 2. Ceran Ö . Kan gazları ve tampon sistemleri. Klinik Biyokimya Eds. Emekli & Yiğitbaşı, Medipol Üniversitesi Yayınları, Akademi Matbaası, 2015. 3. Montgomery, Conway, Spector, Chappel. Biyokimya Çeviri Ed. Altan N. Palme yayıncılık,2000 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Hücre ve vücut sıvılarında bulunan makro ve mikromolekülleri ileri düzeyde tanımlar. | X | |||||
2 | Analiz edilecek materyalın nasıl saklanacağını, korunacağını bilir. | X | |||||
3 | Hücre ve vücut sıvılarında bulunan moleküllerin nasıl tanımlanabileceğini bilir . | X | |||||
4 | Rutin ve araştırma amaçlı kullanılacak teknolojilerin prensiplerini bilir. | X | |||||
5 | Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular. | X | |||||
6 | Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir | X | |||||
7 | Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir | X | |||||
8 | Alanla ilgili disiplinlerle bilgi paylaşımı yapar | X | |||||
9 | Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir. | X | |||||
10 | Bilimsel ve teknik bir sorunu çözer, nereden yardım alması gerektiğini bilir. | X | |||||
11 | Ortak bilimsel çalışmalarda sorumluluk alır, katkıda bulunur ve uyum içinde çalışır. | X | |||||
12 | Biyokimya alanı ile ilgili toplantılara katılır, bildiri sunar, tartışmalara katılır, konferanslar verir, çalışmalarını alan özgü itibarlı dergilerde yayınlar | X | |||||
13 | Biyokimya alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular, duyurur, , toplumsal kültürel çalışmalarda bulunur, bu çalışmaları bilimsel ve sosyal anlamda denetleyebilir. | X | |||||
14 | Yönetim aktivitelerinde bulunabilir, elde ettiği sonuçları kaliteyi yükseltmek için değerlendirebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |