Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KLİNİK ENZİMOLOJİ | BYKD1214250 | Bahar Dönemi | 2+2 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Gözde ÜLFER |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Neslin EMEKLİ, Prof.Dr. Türkan YİĞİTBAŞI, Doç.Dr. Sultan Sibel ERDEM, Dr.Öğr.Üye. Gözde ÜLFER, Dr.Öğr.Üye. Çağrı ÇAKICI, Dr.Öğr.Üye. Derya CANSIZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Enzimleri ve enzim reaksiyonlarının mekanizmasını anlamak, sorgulamak ve yeni ilaç keşfi ile ilgili fikirler ortaya atmak |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1-Enzimlerin genel özellikleri,2-Enzimlerin sınıflandırılması,3-Enzim izozimleri,4-Enzimler ve kofatörleri,5-Enzim reaksiyonlara etki eden faktörler,6-Enzim Kinetiği,7-Enzim inhibitörleri,8-Enzimlerin katalitik aktivitesi ve ilaç üretimleri,9-Enzim aktivitelerinin ölçülmesi,10-Asid ve alkali fosfatazlar (3.1.3.2 ve 3.1.3.1),11-ACE (3.4.15.1),12-Laktat dehidrogenaz (EC 1.1.1.27),13-5’Nükleotidazlar (EC 3.1.3.5),14-Diğer enzimlere genel bakış; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1-Enzimlerin genel özelliklerini açıklar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.1.Katalizör olarak enzimin özelliklerini açıklar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.2.Enzimlerin spesifikliğini substratına özgünlüğünü açıklar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.3.Katalizör özelliğin moleküler temelini açıklar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.4.İzoenzimleri ve ilgili patolojik durumları açıklar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.5.Koenzim ve kofaktörleri açıklar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.6.Kandaki enzimlerin yaşam ömürlerini açıklar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2-Enzim sınıflandırılmalarını açıklar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.2.Sınıflandırmada karbon bağlarının spesifikliğini açıklar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.3.Kanda, hücrede ve diğer vücut sıvılarında enzimlerin nasıl saflaştırılacağını ve aktivitelerenin nasıl ölçüleceğini açıklar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3-Enzim reaksiyonlarını sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.1.Enzim reaksiyonlarına etki eden faktörleri açıklar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.2.Michaelis-Menten sabitini ve enzimler için önemini açıklar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.3.Lineweaver-Burk doğrusalının nasıl çizildiğini ve ne anlama geldiğini açıklar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.4.Km’i sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4-Enzim aktivatör ve inhibitörleri sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.1.Kompotetif inhibisyonu tartışır burada Km’in nasıl değiştiğini açıklar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.2.Unkompotetif inhibisyonu tartışır burada Km’in nasıl değiştiğini açıklar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.4.Bu bilgilerden yararlanarak yeni fikirler ortaya atar, enzim reaksiyonlarına bağlı olarak nasıl ilaç üretildiğini sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5-Besinlerin enerjiye dönüşümü ile ilgili bazı enzimleri sorgulayabilir | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.1.Birinci ana gruptaki enzimlere örnek verir etki mekanizmalarını sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.2.İkinci ana gruptaki enzimlere örnek verir ve etki mekanizmalarını sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.3.Üçüncü ana gruptaki enzimlere örnek verir ve etki mekanizmalarını sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.4.Dördüncü, Beşinci ve Altıncı ana gruptaki enzimlere örnek verir ve etki mekanizmalarını sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.1. Enzimlerin ana ve alt grupların nasıl oluşturulduğunu açıklar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.3. Nonkompotetif inhibisyonu tartışır burada Km’in nasıl değiştiğini açıklar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1-Enzimlerin genel özellikleri | 1, 2, 3, 4, 5 |
2 | 2-Enzimlerin sınıflandırılması | 1, 2, 3, 4, 5 |
3 | 3-Enzim izozimleri | 1, 2, 3, 4, 5 |
4 | 4-Enzimler ve kofatörleri | 1, 2, 3, 4, 5 |
5 | 5-Enzim reaksiyonlara etki eden faktörler | 1, 2, 3, 4, 5 |
6 | 6-Enzim Kinetiği | 1, 2, 3, 4, 5 |
7 | 7-Enzim inhibitörleri | 1, 2, 3, 4, 5 |
8 | 8-Enzimlerin katalitik aktivitesi ve ilaç üretimleri | 1, 2, 3, 4, 5 |
9 | 9-Enzim aktivitelerinin ölçülmesi | 1, 2, 3, 4, 5 |
10 | 10-Asid ve alkali fosfatazlar (3.1.3.2 ve 3.1.3.1) | 1, 2, 3, 4, 5 |
11 | 11-ACE (3.4.15.1) | 1, 2, 3, 4, 5 |
12 | 12-Laktat dehidrogenaz (EC 1.1.1.27) | 1, 2, 3, 4, 5 |
13 | 13-5’Nükleotidazlar (EC 3.1.3.5) | 1, 2, 3, 4, 5 |
14 | 14-Diğer enzimlere genel bakış | 1, 2, 3, 4, 5 |
Kaynak |
Öğrencilerin ders anlatım esnasında tutmuş olduğu notlar |
Henry's Klinical diagnosis and Managemen by laboratory methods Lehninger Biyokimyanın İlkeleri Kaplan & Pesce Clinical Biochemistry ve ilgili diğer biyokimya kitapları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Hücre ve vücut sıvılarında bulunan makro ve mikromolekülleri ileri düzeyde tanımlar. | ||||||
2 | Analiz edilecek materyalın nasıl saklanacağını, korunacağını bilir. | ||||||
3 | Hücre ve vücut sıvılarında bulunan moleküllerin nasıl tanımlanabileceğini bilir . | ||||||
4 | Rutin ve araştırma amaçlı kullanılacak teknolojilerin prensiplerini bilir. | ||||||
5 | Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular. | ||||||
6 | Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir | ||||||
7 | Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir | ||||||
8 | Alanla ilgili disiplinlerle bilgi paylaşımı yapar | ||||||
9 | Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir. | ||||||
10 | Bilimsel ve teknik bir sorunu çözer, nereden yardım alması gerektiğini bilir. | ||||||
11 | Ortak bilimsel çalışmalarda sorumluluk alır, katkıda bulunur ve uyum içinde çalışır. | ||||||
12 | Biyokimya alanı ile ilgili toplantılara katılır, bildiri sunar, tartışmalara katılır, konferanslar verir, çalışmalarını alan özgü itibarlı dergilerde yayınlar | ||||||
13 | Biyokimya alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular, duyurur, , toplumsal kültürel çalışmalarda bulunur, bu çalışmaları bilimsel ve sosyal anlamda denetleyebilir. | ||||||
14 | Yönetim aktivitelerinde bulunabilir, elde ettiği sonuçları kaliteyi yükseltmek için değerlendirebilir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 12 | 168 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 196 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(196/30) | 7 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KLİNİK ENZİMOLOJİ | BYKD1214250 | Bahar Dönemi | 2+2 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Gözde ÜLFER |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Neslin EMEKLİ, Prof.Dr. Türkan YİĞİTBAŞI, Doç.Dr. Sultan Sibel ERDEM, Dr.Öğr.Üye. Gözde ÜLFER, Dr.Öğr.Üye. Çağrı ÇAKICI, Dr.Öğr.Üye. Derya CANSIZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Enzimleri ve enzim reaksiyonlarının mekanizmasını anlamak, sorgulamak ve yeni ilaç keşfi ile ilgili fikirler ortaya atmak |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1-Enzimlerin genel özellikleri,2-Enzimlerin sınıflandırılması,3-Enzim izozimleri,4-Enzimler ve kofatörleri,5-Enzim reaksiyonlara etki eden faktörler,6-Enzim Kinetiği,7-Enzim inhibitörleri,8-Enzimlerin katalitik aktivitesi ve ilaç üretimleri,9-Enzim aktivitelerinin ölçülmesi,10-Asid ve alkali fosfatazlar (3.1.3.2 ve 3.1.3.1),11-ACE (3.4.15.1),12-Laktat dehidrogenaz (EC 1.1.1.27),13-5’Nükleotidazlar (EC 3.1.3.5),14-Diğer enzimlere genel bakış; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1-Enzimlerin genel özelliklerini açıklar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.1.Katalizör olarak enzimin özelliklerini açıklar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.2.Enzimlerin spesifikliğini substratına özgünlüğünü açıklar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.3.Katalizör özelliğin moleküler temelini açıklar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.4.İzoenzimleri ve ilgili patolojik durumları açıklar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.5.Koenzim ve kofaktörleri açıklar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.6.Kandaki enzimlerin yaşam ömürlerini açıklar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2-Enzim sınıflandırılmalarını açıklar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.2.Sınıflandırmada karbon bağlarının spesifikliğini açıklar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.3.Kanda, hücrede ve diğer vücut sıvılarında enzimlerin nasıl saflaştırılacağını ve aktivitelerenin nasıl ölçüleceğini açıklar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3-Enzim reaksiyonlarını sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.1.Enzim reaksiyonlarına etki eden faktörleri açıklar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.2.Michaelis-Menten sabitini ve enzimler için önemini açıklar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.3.Lineweaver-Burk doğrusalının nasıl çizildiğini ve ne anlama geldiğini açıklar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.4.Km’i sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4-Enzim aktivatör ve inhibitörleri sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.1.Kompotetif inhibisyonu tartışır burada Km’in nasıl değiştiğini açıklar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.2.Unkompotetif inhibisyonu tartışır burada Km’in nasıl değiştiğini açıklar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.4.Bu bilgilerden yararlanarak yeni fikirler ortaya atar, enzim reaksiyonlarına bağlı olarak nasıl ilaç üretildiğini sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5-Besinlerin enerjiye dönüşümü ile ilgili bazı enzimleri sorgulayabilir | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.1.Birinci ana gruptaki enzimlere örnek verir etki mekanizmalarını sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.2.İkinci ana gruptaki enzimlere örnek verir ve etki mekanizmalarını sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.3.Üçüncü ana gruptaki enzimlere örnek verir ve etki mekanizmalarını sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.4.Dördüncü, Beşinci ve Altıncı ana gruptaki enzimlere örnek verir ve etki mekanizmalarını sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.1. Enzimlerin ana ve alt grupların nasıl oluşturulduğunu açıklar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.3. Nonkompotetif inhibisyonu tartışır burada Km’in nasıl değiştiğini açıklar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1-Enzimlerin genel özellikleri | 1, 2, 3, 4, 5 |
2 | 2-Enzimlerin sınıflandırılması | 1, 2, 3, 4, 5 |
3 | 3-Enzim izozimleri | 1, 2, 3, 4, 5 |
4 | 4-Enzimler ve kofatörleri | 1, 2, 3, 4, 5 |
5 | 5-Enzim reaksiyonlara etki eden faktörler | 1, 2, 3, 4, 5 |
6 | 6-Enzim Kinetiği | 1, 2, 3, 4, 5 |
7 | 7-Enzim inhibitörleri | 1, 2, 3, 4, 5 |
8 | 8-Enzimlerin katalitik aktivitesi ve ilaç üretimleri | 1, 2, 3, 4, 5 |
9 | 9-Enzim aktivitelerinin ölçülmesi | 1, 2, 3, 4, 5 |
10 | 10-Asid ve alkali fosfatazlar (3.1.3.2 ve 3.1.3.1) | 1, 2, 3, 4, 5 |
11 | 11-ACE (3.4.15.1) | 1, 2, 3, 4, 5 |
12 | 12-Laktat dehidrogenaz (EC 1.1.1.27) | 1, 2, 3, 4, 5 |
13 | 13-5’Nükleotidazlar (EC 3.1.3.5) | 1, 2, 3, 4, 5 |
14 | 14-Diğer enzimlere genel bakış | 1, 2, 3, 4, 5 |
Kaynak |
Öğrencilerin ders anlatım esnasında tutmuş olduğu notlar |
Henry's Klinical diagnosis and Managemen by laboratory methods Lehninger Biyokimyanın İlkeleri Kaplan & Pesce Clinical Biochemistry ve ilgili diğer biyokimya kitapları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Hücre ve vücut sıvılarında bulunan makro ve mikromolekülleri ileri düzeyde tanımlar. | ||||||
2 | Analiz edilecek materyalın nasıl saklanacağını, korunacağını bilir. | ||||||
3 | Hücre ve vücut sıvılarında bulunan moleküllerin nasıl tanımlanabileceğini bilir . | ||||||
4 | Rutin ve araştırma amaçlı kullanılacak teknolojilerin prensiplerini bilir. | ||||||
5 | Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular. | ||||||
6 | Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir | ||||||
7 | Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir | ||||||
8 | Alanla ilgili disiplinlerle bilgi paylaşımı yapar | ||||||
9 | Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir. | ||||||
10 | Bilimsel ve teknik bir sorunu çözer, nereden yardım alması gerektiğini bilir. | ||||||
11 | Ortak bilimsel çalışmalarda sorumluluk alır, katkıda bulunur ve uyum içinde çalışır. | ||||||
12 | Biyokimya alanı ile ilgili toplantılara katılır, bildiri sunar, tartışmalara katılır, konferanslar verir, çalışmalarını alan özgü itibarlı dergilerde yayınlar | ||||||
13 | Biyokimya alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular, duyurur, , toplumsal kültürel çalışmalarda bulunur, bu çalışmaları bilimsel ve sosyal anlamda denetleyebilir. | ||||||
14 | Yönetim aktivitelerinde bulunabilir, elde ettiği sonuçları kaliteyi yükseltmek için değerlendirebilir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |