Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİYOKİMYADA ENSTRÜMENTAL ANALİZ II | BYKD2229550 | Bahar Dönemi | 2+2 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Neslin EMEKLİ, Prof.Dr. Türkan YİĞİTBAŞI, Doç.Dr. Sultan Sibel ERDEM, Dr.Öğr.Üye. Gözde ÜLFER, Dr.Öğr.Üye. Çağrı ÇAKICI, Dr.Öğr.Üye. Derya CANSIZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Biyokimyasal araştırmalarda kullanılan analitik tetkikleri ve işletimine ilişkin ana prensipleri ileri düzeyde öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Spektrometrik yöntemlere giriş,Optik cihazlar,Moleküler absorpsiyon ve görünür bölge,Atomik spektroskopi,Floresans spektrometri,Atomik emisyon spektrometri,Atomik kütle spektrometri,Moleküler spektroskopi,İnfrared spektrometri,Moleküler luminesans spektrometri,X-Işını kristalografisi,Mikroçip teknolojisi,Elektroanalitik yöntemler ve pH,Nüklear magnetik rezonans spektrometri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1-Elektromanyetik ışıma ve çeşitli spektrofotometrileri sorgulayabilir | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.1.Görünür ışın, X ışınları, Ultraviyole, kızılötesi, mikrodalga ve radyo dalgaları sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.2.Işının yansıması, saçılması, polarizasyonu ve absorblanmasını açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.4.Spektrometri ve fotometri kavramlarını sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.5.Spektrofotometrenin temel parçalarını açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.6.Tercih edilen spektrometrelerin özelliklerini ve spektrofotometrenin kalibrasyonunu açıklar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.7.Nefolometri, florometri, atomik spektrometri, flame ve inifraret spektrometriyi sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2-Kütle spektrometresini sorgular. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.2.Matriks ile desteklenmiş lazer desorpsiyon/iyonizasyon uçus süresi kütle spektrometresinin (MALDİ ) lazer ışınları ile ilişkisini iyonların detektöre uçuş süresini (TOF) açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.3.MALDİ-TOF’un kullanım alanlarını sorgular. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.5.Protein çip teknolojileri ile 2 dimensiyonlu elektroforez yöntemi ilişkisini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.6.Elektrospray iyonizasyon kütle spektrometresinin özelliklerini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.7.Gaz kromatografisi-kütle spektrometresi ilişkisini açıklar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3-Elektroanalitik yöntemler ve pH kavramlarını sorgulayabilir | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.1.Çözeltinin elektrokimyasal özelliklerini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.2.Elektroanalitik yöntemlerin çalışma prensiplerini sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.4.pH ölçümünün kullanım alanlarının önemini sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4-Nüklear manyetik rezonans spektrometresini sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.1.Radyo dalgasi manyetik alan ilişkisini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.2.Elektromanyetik bir alana konulan yüklü bir çekirdekteki enerji seviyesi değişimini sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | E |
4.3.Nüklear manyetik rezonans spektrometresinde kullanılan Hidrojen, karbon, azot gibi radyoaktif çekirdek tiplerini sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.4.Nüklear manyetik rezonans spektrometrisinin uygulama alanlarını açıklar. | 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.5.X-ışını kristalografisi yöntemi ile enzim-protein yapılarının aydınlatılmasını sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.3. Lambert-Beer yasasını sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.1. Kütle spektrometresinin prensibini ve çalışma alanlarını açıklar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.4. SELDİ-TOF kütle spektrofotometresini ve kullanım alanlarını sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.8. Sıvı kromatografisi-kütle spektrometresi ilişkisini açıklar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.9. Ardışık kütle spektrometresinin (TANDEM ) özelliklerini ve kullanım alanlarını sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.3. İşlemsel pH ölçümü için gerekli bilgi ve beceriyi sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Spektrometrik yöntemlere giriş | 1, 2 |
2 | Optik cihazlar | 1, 2 |
3 | Moleküler absorpsiyon ve görünür bölge | 1, 2 |
4 | Atomik spektroskopi | 1, 2 |
5 | Floresans spektrometri | 1, 2 |
6 | Atomik emisyon spektrometri | 1, 2 |
7 | Atomik kütle spektrometri | 1, 2 |
8 | Moleküler spektroskopi | 1, 2 |
9 | İnfrared spektrometri | 1, 2 |
10 | Moleküler luminesans spektrometri | 1, 2 |
11 | X-Işını kristalografisi | 1, 2 |
12 | Mikroçip teknolojisi | 1, 2 |
13 | Elektroanalitik yöntemler ve pH | 1, 2 |
14 | Nüklear magnetik rezonans spektrometri | 1, 2 |
Kaynak |
1) Clinical chemistry ; Theory , analysis , correlation ed.Lawrence A.Kaplan, Amadeo J.Pesce , Mosby Elsevier 5. Baskı, 2010Tietz, 2) Klinik kimyada temel ilkeler 5.baskı çeviri ed. Carl A. Burtis , ER, Ashwood çeviri ed. Diler Aslan Palme Yayıncılık, 2005 |
Enstrümental Analiz ilkeleri(Prof.Dr.Sema Kılıç,Prof.Dr.Fitnat Köseoğlu,Doç.Dr.Hamza Yılmaz) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Hücre ve vücut sıvılarında bulunan makro ve mikromolekülleri ileri düzeyde tanımlar. | X | |||||
2 | Analiz edilecek materyalın nasıl saklanacağını, korunacağını bilir. | X | |||||
3 | Hücre ve vücut sıvılarında bulunan moleküllerin nasıl tanımlanabileceğini bilir . | X | |||||
4 | Rutin ve araştırma amaçlı kullanılacak teknolojilerin prensiplerini bilir. | X | |||||
5 | Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular. | X | |||||
6 | Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir | X | |||||
7 | Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir | X | |||||
8 | Alanla ilgili disiplinlerle bilgi paylaşımı yapar | X | |||||
9 | Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir. | X | |||||
10 | Bilimsel ve teknik bir sorunu çözer, nereden yardım alması gerektiğini bilir. | X | |||||
11 | Ortak bilimsel çalışmalarda sorumluluk alır, katkıda bulunur ve uyum içinde çalışır. | X | |||||
12 | Biyokimya alanı ile ilgili toplantılara katılır, bildiri sunar, tartışmalara katılır, konferanslar verir, çalışmalarını alan özgü itibarlı dergilerde yayınlar | X | |||||
13 | Biyokimya alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular, duyurur, , toplumsal kültürel çalışmalarda bulunur, bu çalışmaları bilimsel ve sosyal anlamda denetleyebilir. | X | |||||
14 | Yönetim aktivitelerinde bulunabilir, elde ettiği sonuçları kaliteyi yükseltmek için değerlendirebilir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 4 | 56 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 5 | 10 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 2 | 5 | 10 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 1 | 2 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 35 | 35 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 166 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(166/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİYOKİMYADA ENSTRÜMENTAL ANALİZ II | BYKD2229550 | Bahar Dönemi | 2+2 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Neslin EMEKLİ, Prof.Dr. Türkan YİĞİTBAŞI, Doç.Dr. Sultan Sibel ERDEM, Dr.Öğr.Üye. Gözde ÜLFER, Dr.Öğr.Üye. Çağrı ÇAKICI, Dr.Öğr.Üye. Derya CANSIZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Biyokimyasal araştırmalarda kullanılan analitik tetkikleri ve işletimine ilişkin ana prensipleri ileri düzeyde öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Spektrometrik yöntemlere giriş,Optik cihazlar,Moleküler absorpsiyon ve görünür bölge,Atomik spektroskopi,Floresans spektrometri,Atomik emisyon spektrometri,Atomik kütle spektrometri,Moleküler spektroskopi,İnfrared spektrometri,Moleküler luminesans spektrometri,X-Işını kristalografisi,Mikroçip teknolojisi,Elektroanalitik yöntemler ve pH,Nüklear magnetik rezonans spektrometri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1-Elektromanyetik ışıma ve çeşitli spektrofotometrileri sorgulayabilir | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.1.Görünür ışın, X ışınları, Ultraviyole, kızılötesi, mikrodalga ve radyo dalgaları sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.2.Işının yansıması, saçılması, polarizasyonu ve absorblanmasını açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.4.Spektrometri ve fotometri kavramlarını sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.5.Spektrofotometrenin temel parçalarını açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.6.Tercih edilen spektrometrelerin özelliklerini ve spektrofotometrenin kalibrasyonunu açıklar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.7.Nefolometri, florometri, atomik spektrometri, flame ve inifraret spektrometriyi sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2-Kütle spektrometresini sorgular. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.2.Matriks ile desteklenmiş lazer desorpsiyon/iyonizasyon uçus süresi kütle spektrometresinin (MALDİ ) lazer ışınları ile ilişkisini iyonların detektöre uçuş süresini (TOF) açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.3.MALDİ-TOF’un kullanım alanlarını sorgular. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.5.Protein çip teknolojileri ile 2 dimensiyonlu elektroforez yöntemi ilişkisini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.6.Elektrospray iyonizasyon kütle spektrometresinin özelliklerini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.7.Gaz kromatografisi-kütle spektrometresi ilişkisini açıklar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3-Elektroanalitik yöntemler ve pH kavramlarını sorgulayabilir | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.1.Çözeltinin elektrokimyasal özelliklerini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.2.Elektroanalitik yöntemlerin çalışma prensiplerini sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.4.pH ölçümünün kullanım alanlarının önemini sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4-Nüklear manyetik rezonans spektrometresini sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.1.Radyo dalgasi manyetik alan ilişkisini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.2.Elektromanyetik bir alana konulan yüklü bir çekirdekteki enerji seviyesi değişimini sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | E |
4.3.Nüklear manyetik rezonans spektrometresinde kullanılan Hidrojen, karbon, azot gibi radyoaktif çekirdek tiplerini sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.4.Nüklear manyetik rezonans spektrometrisinin uygulama alanlarını açıklar. | 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.5.X-ışını kristalografisi yöntemi ile enzim-protein yapılarının aydınlatılmasını sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.3. Lambert-Beer yasasını sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.1. Kütle spektrometresinin prensibini ve çalışma alanlarını açıklar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.4. SELDİ-TOF kütle spektrofotometresini ve kullanım alanlarını sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.8. Sıvı kromatografisi-kütle spektrometresi ilişkisini açıklar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.9. Ardışık kütle spektrometresinin (TANDEM ) özelliklerini ve kullanım alanlarını sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.3. İşlemsel pH ölçümü için gerekli bilgi ve beceriyi sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Spektrometrik yöntemlere giriş | 1, 2 |
2 | Optik cihazlar | 1, 2 |
3 | Moleküler absorpsiyon ve görünür bölge | 1, 2 |
4 | Atomik spektroskopi | 1, 2 |
5 | Floresans spektrometri | 1, 2 |
6 | Atomik emisyon spektrometri | 1, 2 |
7 | Atomik kütle spektrometri | 1, 2 |
8 | Moleküler spektroskopi | 1, 2 |
9 | İnfrared spektrometri | 1, 2 |
10 | Moleküler luminesans spektrometri | 1, 2 |
11 | X-Işını kristalografisi | 1, 2 |
12 | Mikroçip teknolojisi | 1, 2 |
13 | Elektroanalitik yöntemler ve pH | 1, 2 |
14 | Nüklear magnetik rezonans spektrometri | 1, 2 |
Kaynak |
1) Clinical chemistry ; Theory , analysis , correlation ed.Lawrence A.Kaplan, Amadeo J.Pesce , Mosby Elsevier 5. Baskı, 2010Tietz, 2) Klinik kimyada temel ilkeler 5.baskı çeviri ed. Carl A. Burtis , ER, Ashwood çeviri ed. Diler Aslan Palme Yayıncılık, 2005 |
Enstrümental Analiz ilkeleri(Prof.Dr.Sema Kılıç,Prof.Dr.Fitnat Köseoğlu,Doç.Dr.Hamza Yılmaz) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Hücre ve vücut sıvılarında bulunan makro ve mikromolekülleri ileri düzeyde tanımlar. | X | |||||
2 | Analiz edilecek materyalın nasıl saklanacağını, korunacağını bilir. | X | |||||
3 | Hücre ve vücut sıvılarında bulunan moleküllerin nasıl tanımlanabileceğini bilir . | X | |||||
4 | Rutin ve araştırma amaçlı kullanılacak teknolojilerin prensiplerini bilir. | X | |||||
5 | Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular. | X | |||||
6 | Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir | X | |||||
7 | Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir | X | |||||
8 | Alanla ilgili disiplinlerle bilgi paylaşımı yapar | X | |||||
9 | Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir. | X | |||||
10 | Bilimsel ve teknik bir sorunu çözer, nereden yardım alması gerektiğini bilir. | X | |||||
11 | Ortak bilimsel çalışmalarda sorumluluk alır, katkıda bulunur ve uyum içinde çalışır. | X | |||||
12 | Biyokimya alanı ile ilgili toplantılara katılır, bildiri sunar, tartışmalara katılır, konferanslar verir, çalışmalarını alan özgü itibarlı dergilerde yayınlar | X | |||||
13 | Biyokimya alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular, duyurur, , toplumsal kültürel çalışmalarda bulunur, bu çalışmaları bilimsel ve sosyal anlamda denetleyebilir. | X | |||||
14 | Yönetim aktivitelerinde bulunabilir, elde ettiği sonuçları kaliteyi yükseltmek için değerlendirebilir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |