Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KARACİĞER BİYOKİMYASI II | BYKD2129520 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Çağrı ÇAKICI |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Neslin EMEKLİ, Prof.Dr. Türkan YİĞİTBAŞI, Doç.Dr. Sultan Sibel ERDEM, Dr.Öğr.Üye. Gözde ÜLFER, Dr.Öğr.Üye. Çağrı ÇAKICI, Dr.Öğr.Üye. Derya CANSIZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Karaciğerin biyokimyasını öğrenmek, karaciğer testlerini kavramaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1-Karaciğerin biyokimyasal fonksiyonları,2-Karaciğer fonksiyon testlerini değiştiren hastalıklar,3-Bilirubin metabolizması,4-Safra asidleri yapısı ve fonksiyonları,5-Karaciğerde sentez edilen proteinler ve fonksiyonları,6-Karaciğer hastalıklarından etkilenen enzimler,7-Karaciğerin sentez kabiliyetini ölçen testler,8-Karaciğerde azot metabolizması,9-Karaciğer hücre harabiyetini gösteren testler,10-Kolestazı belirleyen testler,11-Karaciğerde amonyak metabolizması,12-Karaciğer ve pıhtılaşma faktörleri,13-Karaciğerde kanser belirteçleri,14-Karaciğerde protein sentezi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci; | ||
1-Karaciğer fonksiyon testlerini sorgular. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.1.Karaciğerin fonksiyonlarını tanımlar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.3.Pıhtılaşma testlerinin karaciğerle ilgisini sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.4.Karaciğerde yıkılan ilaçları sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.5.Amonyak ve üre metabolizmasını, ansefelopatiyi sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2-Karaciğer fonksiyonları ile ilgili enzimleri karşılaştırır | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.3.5’- Nukleotidazı sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3-Karaciğeri etkileyen viral hepatitleri karşılaştırır | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4-Karaciğer disfonksiyonunda kullanılan testleri karşılaştırır | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.1.Karaciğerin konjugasyon kapasitesini ölçen testleri sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.2.Karaciğerin sentez kabiliyetini ölçen testleri tanımlar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.4.Karaciğerde kanser belirteçlerinin ayırımını yapar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.1.Analjezik ve antienflamatuar ilaçları sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.2.Lipid düşürücü ilaçları tanımlar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.3.Antimikrobiyal ilaçların ayırımını yapar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
6-Basılı ve elektronik bilgi kaynaklarına ulaşabilir, biyokimya ve ilişkili alanlardaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde bilgi okur ve yazar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
7-Karaciğer biyokimyası ile ilgili verileri toplar, etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
8-Karaciğer biyokimyası alanında elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.2. Hassasiyeti az olan testleri ayırd eder | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.1. Aminotransferazları sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.2. Fosfatazları analiz eder | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.4. Gama glutamil transferazı tanımlar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.1. Hepatit A ve ilgili testleri yorumlar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.2. Hepatit B ve ilgili testleri analiz eder | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.3. Hepatit C ve ilgili testleri sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.4. Hepatit D ve E gibi diğer viral hepatitlerle ilgili testleri ayırd eder | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.3. Kolestazı belirleyen testleri sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5 –Karaciğer fonksiyonlarını etkileyen ilaçları karşılaştırabilir. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.4. Antikonvulsan ve anestetik ilaçları sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.5. Endüstriyel ilaçları sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1-Karaciğerin biyokimyasal fonksiyonları | 1, 2 |
2 | 2-Karaciğer fonksiyon testlerini değiştiren hastalıklar | 1, 2 |
3 | 3-Bilirubin metabolizması | 1, 2 |
4 | 4-Safra asidleri yapısı ve fonksiyonları | 1, 2 |
5 | 5-Karaciğerde sentez edilen proteinler ve fonksiyonları | 1, 2 |
6 | 6-Karaciğer hastalıklarından etkilenen enzimler | 1, 2 |
7 | 7-Karaciğerin sentez kabiliyetini ölçen testler | 1, 2 |
8 | 8-Karaciğerde azot metabolizması | 1, 2 |
9 | 9-Karaciğer hücre harabiyetini gösteren testler | 1, 2 |
10 | 10-Kolestazı belirleyen testler | 1, 2 |
11 | 11-Karaciğerde amonyak metabolizması | 1, 2 |
12 | 12-Karaciğer ve pıhtılaşma faktörleri | 1, 2 |
13 | 13-Karaciğerde kanser belirteçleri | 1, 2 |
14 | 14-Karaciğerde protein sentezi | 1, 2 |
Kaynak |
1) Prof.Dr. Nesrin Emekli ve Doç.Dr. Türkan Yiğitbaşı'nın ders kitapları (Temel ve uygulamalı biyokimya, Öğrenciler için Laboratuar kitabı) 2) Henry's Clinical Diagnosis and Management by Laboratory Methods (Mc Pherson.Pıncus) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Hücre ve vücut sıvılarında bulunan makro ve mikromolekülleri ileri düzeyde tanımlar. | X | |||||
2 | Analiz edilecek materyalın nasıl saklanacağını, korunacağını bilir. | X | |||||
3 | Hücre ve vücut sıvılarında bulunan moleküllerin nasıl tanımlanabileceğini bilir . | X | |||||
4 | Rutin ve araştırma amaçlı kullanılacak teknolojilerin prensiplerini bilir. | X | |||||
5 | Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular. | X | |||||
6 | Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir | X | |||||
7 | Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir | X | |||||
8 | Alanla ilgili disiplinlerle bilgi paylaşımı yapar | X | |||||
9 | Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir. | X | |||||
10 | Bilimsel ve teknik bir sorunu çözer, nereden yardım alması gerektiğini bilir. | X | |||||
11 | Ortak bilimsel çalışmalarda sorumluluk alır, katkıda bulunur ve uyum içinde çalışır. | X | |||||
12 | Biyokimya alanı ile ilgili toplantılara katılır, bildiri sunar, tartışmalara katılır, konferanslar verir, çalışmalarını alan özgü itibarlı dergilerde yayınlar | X | |||||
13 | Biyokimya alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular, duyurur, , toplumsal kültürel çalışmalarda bulunur, bu çalışmaları bilimsel ve sosyal anlamda denetleyebilir. | ||||||
14 | Yönetim aktivitelerinde bulunabilir, elde ettiği sonuçları kaliteyi yükseltmek için değerlendirebilir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 5 | 10 | 50 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 2 | 5 | 10 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 1 | 2 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 168 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(168/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KARACİĞER BİYOKİMYASI II | BYKD2129520 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Çağrı ÇAKICI |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Neslin EMEKLİ, Prof.Dr. Türkan YİĞİTBAŞI, Doç.Dr. Sultan Sibel ERDEM, Dr.Öğr.Üye. Gözde ÜLFER, Dr.Öğr.Üye. Çağrı ÇAKICI, Dr.Öğr.Üye. Derya CANSIZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Karaciğerin biyokimyasını öğrenmek, karaciğer testlerini kavramaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1-Karaciğerin biyokimyasal fonksiyonları,2-Karaciğer fonksiyon testlerini değiştiren hastalıklar,3-Bilirubin metabolizması,4-Safra asidleri yapısı ve fonksiyonları,5-Karaciğerde sentez edilen proteinler ve fonksiyonları,6-Karaciğer hastalıklarından etkilenen enzimler,7-Karaciğerin sentez kabiliyetini ölçen testler,8-Karaciğerde azot metabolizması,9-Karaciğer hücre harabiyetini gösteren testler,10-Kolestazı belirleyen testler,11-Karaciğerde amonyak metabolizması,12-Karaciğer ve pıhtılaşma faktörleri,13-Karaciğerde kanser belirteçleri,14-Karaciğerde protein sentezi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci; | ||
1-Karaciğer fonksiyon testlerini sorgular. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.1.Karaciğerin fonksiyonlarını tanımlar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.3.Pıhtılaşma testlerinin karaciğerle ilgisini sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.4.Karaciğerde yıkılan ilaçları sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.5.Amonyak ve üre metabolizmasını, ansefelopatiyi sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2-Karaciğer fonksiyonları ile ilgili enzimleri karşılaştırır | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.3.5’- Nukleotidazı sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3-Karaciğeri etkileyen viral hepatitleri karşılaştırır | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4-Karaciğer disfonksiyonunda kullanılan testleri karşılaştırır | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.1.Karaciğerin konjugasyon kapasitesini ölçen testleri sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.2.Karaciğerin sentez kabiliyetini ölçen testleri tanımlar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.4.Karaciğerde kanser belirteçlerinin ayırımını yapar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.1.Analjezik ve antienflamatuar ilaçları sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.2.Lipid düşürücü ilaçları tanımlar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.3.Antimikrobiyal ilaçların ayırımını yapar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
6-Basılı ve elektronik bilgi kaynaklarına ulaşabilir, biyokimya ve ilişkili alanlardaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde bilgi okur ve yazar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
7-Karaciğer biyokimyası ile ilgili verileri toplar, etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
8-Karaciğer biyokimyası alanında elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.2. Hassasiyeti az olan testleri ayırd eder | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.1. Aminotransferazları sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.2. Fosfatazları analiz eder | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.4. Gama glutamil transferazı tanımlar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.1. Hepatit A ve ilgili testleri yorumlar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.2. Hepatit B ve ilgili testleri analiz eder | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.3. Hepatit C ve ilgili testleri sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.4. Hepatit D ve E gibi diğer viral hepatitlerle ilgili testleri ayırd eder | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.3. Kolestazı belirleyen testleri sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5 –Karaciğer fonksiyonlarını etkileyen ilaçları karşılaştırabilir. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.4. Antikonvulsan ve anestetik ilaçları sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.5. Endüstriyel ilaçları sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1-Karaciğerin biyokimyasal fonksiyonları | 1, 2 |
2 | 2-Karaciğer fonksiyon testlerini değiştiren hastalıklar | 1, 2 |
3 | 3-Bilirubin metabolizması | 1, 2 |
4 | 4-Safra asidleri yapısı ve fonksiyonları | 1, 2 |
5 | 5-Karaciğerde sentez edilen proteinler ve fonksiyonları | 1, 2 |
6 | 6-Karaciğer hastalıklarından etkilenen enzimler | 1, 2 |
7 | 7-Karaciğerin sentez kabiliyetini ölçen testler | 1, 2 |
8 | 8-Karaciğerde azot metabolizması | 1, 2 |
9 | 9-Karaciğer hücre harabiyetini gösteren testler | 1, 2 |
10 | 10-Kolestazı belirleyen testler | 1, 2 |
11 | 11-Karaciğerde amonyak metabolizması | 1, 2 |
12 | 12-Karaciğer ve pıhtılaşma faktörleri | 1, 2 |
13 | 13-Karaciğerde kanser belirteçleri | 1, 2 |
14 | 14-Karaciğerde protein sentezi | 1, 2 |
Kaynak |
1) Prof.Dr. Nesrin Emekli ve Doç.Dr. Türkan Yiğitbaşı'nın ders kitapları (Temel ve uygulamalı biyokimya, Öğrenciler için Laboratuar kitabı) 2) Henry's Clinical Diagnosis and Management by Laboratory Methods (Mc Pherson.Pıncus) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Hücre ve vücut sıvılarında bulunan makro ve mikromolekülleri ileri düzeyde tanımlar. | X | |||||
2 | Analiz edilecek materyalın nasıl saklanacağını, korunacağını bilir. | X | |||||
3 | Hücre ve vücut sıvılarında bulunan moleküllerin nasıl tanımlanabileceğini bilir . | X | |||||
4 | Rutin ve araştırma amaçlı kullanılacak teknolojilerin prensiplerini bilir. | X | |||||
5 | Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular. | X | |||||
6 | Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir | X | |||||
7 | Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir | X | |||||
8 | Alanla ilgili disiplinlerle bilgi paylaşımı yapar | X | |||||
9 | Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir. | X | |||||
10 | Bilimsel ve teknik bir sorunu çözer, nereden yardım alması gerektiğini bilir. | X | |||||
11 | Ortak bilimsel çalışmalarda sorumluluk alır, katkıda bulunur ve uyum içinde çalışır. | X | |||||
12 | Biyokimya alanı ile ilgili toplantılara katılır, bildiri sunar, tartışmalara katılır, konferanslar verir, çalışmalarını alan özgü itibarlı dergilerde yayınlar | X | |||||
13 | Biyokimya alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular, duyurur, , toplumsal kültürel çalışmalarda bulunur, bu çalışmaları bilimsel ve sosyal anlamda denetleyebilir. | ||||||
14 | Yönetim aktivitelerinde bulunabilir, elde ettiği sonuçları kaliteyi yükseltmek için değerlendirebilir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |