Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÜREME BİYOKİMYASI | BYKD1129490 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Çağrı ÇAKICI |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Neslin EMEKLİ, Prof.Dr. Türkan YİĞİTBAŞI, Doç.Dr. Sultan Sibel ERDEM, Dr.Öğr.Üye. Gözde ÜLFER, Dr.Öğr.Üye. Çağrı ÇAKICI, Dr.Öğr.Üye. Derya CANSIZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Kadın ve erkek üreme sistemi fonksiyonlarını ve anormal durumları biyokimyasal açıdan değerlendirmek |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1-Kadın ve erkek üreme sistemine biyokimyasal açıdan genel bakış,2-Gonadial steroidler,3-Hipotalamik hormonlar,4-Hipofizer hormonlar,5-Glikoprotein hormonları,6-Gonadotropinler,7-Menstrüel siklus,8-Erkek üreme sisteminin fonksiyonları,9-Erkek üreme sistemini hormonları,10-Gebelik ve doğum olaylarına genel bakış,11-Kadınlarda üreme fonksiyonu laboratuvar testleri,12-Erkeklerde üreme fonksiyonu laboratuvar testleri,13-Gebelik laboratuvar testleri,14-Üreme sistemi ile ilişkili tümor belirteçleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1-Üreme sisteminde bulunan gonadial steroidleri açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.3.Progesteronun etkilerini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.4.Kadın üreme sisteminde androjenlerin fonksiyonlarını tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2-Hipaotalamusun üreme sistemi açısından fonksiyonlarını ve önemini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.1.Hipotalamik hormonları ve etkilerini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.2.Hipofizer hormonları ve yolaklarını tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.3.Bu hormonların birbirine olan etkilerini ve ilişkilerini tanımlar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3-Hormonların üreme sistemindeki rolünü tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.1.Glkoprotein yapısındaki hormonları ve etkilerini tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.2.Gonadotropinleri ve etkilerini sorgular. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.3.Prolaktin ve oksitosin hormonlarının fonksiyonlarını tanımlar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4-Üreme sistemi açısından menstrüel siklüsü değerlendirir | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.1.Menstrüel siklüsün düzenlenmesini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.2.Normal bir ovulasyonun evrelerini tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.3.Menstrüel siklus boyunca salgılanan hormonları ve değerlerini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5-Erkek üreme sistemini analiz eder. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.1.Erkek üreme sisteminin fonksiyonunu tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.2.Erkek üreme sisteminin normal fonksiyonu sırasında rol alan hormonları tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.3.Erkek üreme sistemindeki enzimatik reaksiyonları değerlendirir | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
6-Gebelik ve doğum olaylarını biyokimyasal açıdan sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
6.1.Kadınlarda üreme fonksiyonun değerlendirilmesinde kullanılan laboratuvar testlerini tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
6.2.Erkeklerde üreme fonksiyonun değerlendirilmesinde kullanılan laboratuvar testlerini tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
6.3.Gebelik ve gebelikle ilişkili durumlarda kullanılan laboratuvar testlerini tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
7-Tümor belirteçleri ve üreme sistemi arasındaki ilişkiyi sorgular. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
8-Üreme sistemini biyokimyasal açıdan değerlendirerek anormallikleri analiz eder | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.1. İki hücre teorisinin üreme sistemi açısından önemini karşılaştırır. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.2. Üreme sistemi açısından östrojenin etkilerini sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1-Kadın ve erkek üreme sistemine biyokimyasal açıdan genel bakış | 1, 2 |
2 | 2-Gonadial steroidler | 1, 2 |
3 | 3-Hipotalamik hormonlar | 1, 2 |
4 | 4-Hipofizer hormonlar | 1, 2 |
5 | 5-Glikoprotein hormonları | 1, 2 |
6 | 6-Gonadotropinler | 1, 2 |
7 | 7-Menstrüel siklus | 1, 2 |
8 | 8-Erkek üreme sisteminin fonksiyonları | 1, 2 |
9 | 9-Erkek üreme sistemini hormonları | 1, 2 |
10 | 10-Gebelik ve doğum olaylarına genel bakış | 1, 2 |
11 | 11-Kadınlarda üreme fonksiyonu laboratuvar testleri | 1, 2 |
12 | 12-Erkeklerde üreme fonksiyonu laboratuvar testleri | 1, 2 |
13 | 13-Gebelik laboratuvar testleri | 1, 2 |
14 | 14-Üreme sistemi ile ilişkili tümor belirteçleri | 1, 2 |
Kaynak |
1) Klinik Biyokimya kitabı 2015 (Doç.Dr.Türkan Yiğitbaşı,Prof.Dr.Nesrin Emekli) 2) Öğretim üyelerinin basılı kitapları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Hücre ve vücut sıvılarında bulunan makro ve mikromolekülleri ileri düzeyde tanımlar. | X | |||||
2 | Analiz edilecek materyalın nasıl saklanacağını, korunacağını bilir. | ||||||
3 | Hücre ve vücut sıvılarında bulunan moleküllerin nasıl tanımlanabileceğini bilir . | X | |||||
4 | Rutin ve araştırma amaçlı kullanılacak teknolojilerin prensiplerini bilir. | X | |||||
5 | Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular. | X | |||||
6 | Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir | X | |||||
7 | Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir | X | |||||
8 | Alanla ilgili disiplinlerle bilgi paylaşımı yapar | X | |||||
9 | Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir. | X | |||||
10 | Bilimsel ve teknik bir sorunu çözer, nereden yardım alması gerektiğini bilir. | X | |||||
11 | Ortak bilimsel çalışmalarda sorumluluk alır, katkıda bulunur ve uyum içinde çalışır. | X | |||||
12 | Biyokimya alanı ile ilgili toplantılara katılır, bildiri sunar, tartışmalara katılır, konferanslar verir, çalışmalarını alan özgü itibarlı dergilerde yayınlar | ||||||
13 | Biyokimya alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular, duyurur, , toplumsal kültürel çalışmalarda bulunur, bu çalışmaları bilimsel ve sosyal anlamda denetleyebilir. | ||||||
14 | Yönetim aktivitelerinde bulunabilir, elde ettiği sonuçları kaliteyi yükseltmek için değerlendirebilir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 7 | 98 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 2 | 4 | 8 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 3 | 6 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 5 | 9 | 45 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 5 | 11 | 55 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 240 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(240/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÜREME BİYOKİMYASI | BYKD1129490 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Çağrı ÇAKICI |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Neslin EMEKLİ, Prof.Dr. Türkan YİĞİTBAŞI, Doç.Dr. Sultan Sibel ERDEM, Dr.Öğr.Üye. Gözde ÜLFER, Dr.Öğr.Üye. Çağrı ÇAKICI, Dr.Öğr.Üye. Derya CANSIZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Kadın ve erkek üreme sistemi fonksiyonlarını ve anormal durumları biyokimyasal açıdan değerlendirmek |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1-Kadın ve erkek üreme sistemine biyokimyasal açıdan genel bakış,2-Gonadial steroidler,3-Hipotalamik hormonlar,4-Hipofizer hormonlar,5-Glikoprotein hormonları,6-Gonadotropinler,7-Menstrüel siklus,8-Erkek üreme sisteminin fonksiyonları,9-Erkek üreme sistemini hormonları,10-Gebelik ve doğum olaylarına genel bakış,11-Kadınlarda üreme fonksiyonu laboratuvar testleri,12-Erkeklerde üreme fonksiyonu laboratuvar testleri,13-Gebelik laboratuvar testleri,14-Üreme sistemi ile ilişkili tümor belirteçleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1-Üreme sisteminde bulunan gonadial steroidleri açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.3.Progesteronun etkilerini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.4.Kadın üreme sisteminde androjenlerin fonksiyonlarını tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2-Hipaotalamusun üreme sistemi açısından fonksiyonlarını ve önemini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.1.Hipotalamik hormonları ve etkilerini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.2.Hipofizer hormonları ve yolaklarını tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.3.Bu hormonların birbirine olan etkilerini ve ilişkilerini tanımlar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3-Hormonların üreme sistemindeki rolünü tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.1.Glkoprotein yapısındaki hormonları ve etkilerini tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.2.Gonadotropinleri ve etkilerini sorgular. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.3.Prolaktin ve oksitosin hormonlarının fonksiyonlarını tanımlar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4-Üreme sistemi açısından menstrüel siklüsü değerlendirir | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.1.Menstrüel siklüsün düzenlenmesini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.2.Normal bir ovulasyonun evrelerini tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.3.Menstrüel siklus boyunca salgılanan hormonları ve değerlerini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5-Erkek üreme sistemini analiz eder. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.1.Erkek üreme sisteminin fonksiyonunu tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.2.Erkek üreme sisteminin normal fonksiyonu sırasında rol alan hormonları tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.3.Erkek üreme sistemindeki enzimatik reaksiyonları değerlendirir | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
6-Gebelik ve doğum olaylarını biyokimyasal açıdan sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
6.1.Kadınlarda üreme fonksiyonun değerlendirilmesinde kullanılan laboratuvar testlerini tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
6.2.Erkeklerde üreme fonksiyonun değerlendirilmesinde kullanılan laboratuvar testlerini tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
6.3.Gebelik ve gebelikle ilişkili durumlarda kullanılan laboratuvar testlerini tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
7-Tümor belirteçleri ve üreme sistemi arasındaki ilişkiyi sorgular. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
8-Üreme sistemini biyokimyasal açıdan değerlendirerek anormallikleri analiz eder | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.1. İki hücre teorisinin üreme sistemi açısından önemini karşılaştırır. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.2. Üreme sistemi açısından östrojenin etkilerini sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1-Kadın ve erkek üreme sistemine biyokimyasal açıdan genel bakış | 1, 2 |
2 | 2-Gonadial steroidler | 1, 2 |
3 | 3-Hipotalamik hormonlar | 1, 2 |
4 | 4-Hipofizer hormonlar | 1, 2 |
5 | 5-Glikoprotein hormonları | 1, 2 |
6 | 6-Gonadotropinler | 1, 2 |
7 | 7-Menstrüel siklus | 1, 2 |
8 | 8-Erkek üreme sisteminin fonksiyonları | 1, 2 |
9 | 9-Erkek üreme sistemini hormonları | 1, 2 |
10 | 10-Gebelik ve doğum olaylarına genel bakış | 1, 2 |
11 | 11-Kadınlarda üreme fonksiyonu laboratuvar testleri | 1, 2 |
12 | 12-Erkeklerde üreme fonksiyonu laboratuvar testleri | 1, 2 |
13 | 13-Gebelik laboratuvar testleri | 1, 2 |
14 | 14-Üreme sistemi ile ilişkili tümor belirteçleri | 1, 2 |
Kaynak |
1) Klinik Biyokimya kitabı 2015 (Doç.Dr.Türkan Yiğitbaşı,Prof.Dr.Nesrin Emekli) 2) Öğretim üyelerinin basılı kitapları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Hücre ve vücut sıvılarında bulunan makro ve mikromolekülleri ileri düzeyde tanımlar. | X | |||||
2 | Analiz edilecek materyalın nasıl saklanacağını, korunacağını bilir. | ||||||
3 | Hücre ve vücut sıvılarında bulunan moleküllerin nasıl tanımlanabileceğini bilir . | X | |||||
4 | Rutin ve araştırma amaçlı kullanılacak teknolojilerin prensiplerini bilir. | X | |||||
5 | Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular. | X | |||||
6 | Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir | X | |||||
7 | Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir | X | |||||
8 | Alanla ilgili disiplinlerle bilgi paylaşımı yapar | X | |||||
9 | Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir. | X | |||||
10 | Bilimsel ve teknik bir sorunu çözer, nereden yardım alması gerektiğini bilir. | X | |||||
11 | Ortak bilimsel çalışmalarda sorumluluk alır, katkıda bulunur ve uyum içinde çalışır. | X | |||||
12 | Biyokimya alanı ile ilgili toplantılara katılır, bildiri sunar, tartışmalara katılır, konferanslar verir, çalışmalarını alan özgü itibarlı dergilerde yayınlar | ||||||
13 | Biyokimya alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular, duyurur, , toplumsal kültürel çalışmalarda bulunur, bu çalışmaları bilimsel ve sosyal anlamda denetleyebilir. | ||||||
14 | Yönetim aktivitelerinde bulunabilir, elde ettiği sonuçları kaliteyi yükseltmek için değerlendirebilir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |