Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PROTEİN BİYOKİMYASI VE PROTEOMİK | BYKD2123330 | Güz Dönemi | 2+2 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Neslin EMEKLİ, Prof.Dr. Türkan YİĞİTBAŞI, Doç.Dr. Sultan Sibel ERDEM, Dr.Öğr.Üye. Gözde ÜLFER, Dr.Öğr.Üye. Çağrı ÇAKICI, Dr.Öğr.Üye. Derya CANSIZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Proteomiks metodunu ileri düzeyde kavramak ve proteomiks uygulamalarını araştırmak |
Dersin İçeriği | Bu ders; Proteomiğe giriş,Proteomik uygulamalarına genel bakış,Proteomik yöntemlerinin hızlı gelişme nedenleri,Proteomik araştırmalarında kullanılan aletler (I),Proteomik araştırmalarında kullanılan aletler (II),Tumor belirteçlerinin keşfinde proteomik çalışmaları,Kas ve kıkırdak doku hücrelerinde proteomiks uygulamaları,Kişisel tıpta proteomiks araştırmaları (I),Kişisel tıpta proteomiks araştırmaları (II),İmmunolojik yanıt ve organ naklinde proteomiks uygulamaları (I),İmmunolojik yanıt ve organ naklinde proteomiks uygulamaları (II),Kanser ve prognozunda proteomiks çalışmaları (I),Kanser ve prognozunda proteomiks çalışmaları (II),Mikroorganizmaların sınıflandırılmasında proteomiks uygulamaları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Amino asidlerin yapısal özelliklerini ve birbiri ile iletişimlerini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.Her bir amino asidin metabolizmasının özelliklerini, proteinlerin özelliklerine göre davranışlarını ve farklı pH’larda davranışlarını | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.PK değerlerini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.Protein yapılarını ve yapısal özelliklerini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.proteinlerin sindirimini, emilimini ve hücrede yıkılmasını | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
6.ubikitinleri, plazma proteinleri ve hücre içi proteinlerinin ilişkisi ve özelliklerini | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
7.Proteomiksin hedeflerini, patolojik koşullarda proteomiks verilerini yorumlamayı değerlendirir. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
8.Kanser çalışmalarında proteomiks araştırmalarını yerini | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
9.Yeni ilaç keşfi için yapılan proteomiks çalışmalarını ileri düzeyde açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Proteomiğe giriş | 1, 2, 3 |
2 | Proteomik uygulamalarına genel bakış | 1, 2, 3 |
3 | Proteomik yöntemlerinin hızlı gelişme nedenleri | 1, 2, 3 |
4 | Proteomik araştırmalarında kullanılan aletler (I) | 1, 2, 3 |
5 | Proteomik araştırmalarında kullanılan aletler (II) | 1, 2, 3 |
6 | Tumor belirteçlerinin keşfinde proteomik çalışmaları | 1, 2, 3 |
7 | Kas ve kıkırdak doku hücrelerinde proteomiks uygulamaları | 1, 2, 3 |
8 | Kişisel tıpta proteomiks araştırmaları (I) | 1, 2, 3 |
9 | Kişisel tıpta proteomiks araştırmaları (II) | 1, 2, 3 |
10 | İmmunolojik yanıt ve organ naklinde proteomiks uygulamaları (I) | 1, 2, 3 |
11 | İmmunolojik yanıt ve organ naklinde proteomiks uygulamaları (II) | 1, 2, 3 |
12 | Kanser ve prognozunda proteomiks çalışmaları (I) | 1, 2, 3 |
13 | Kanser ve prognozunda proteomiks çalışmaları (II) | 1, 2, 3 |
14 | Mikroorganizmaların sınıflandırılmasında proteomiks uygulamaları | 1, 2, 3 |
Kaynak |
Ders esnasında öğrencilerin tuttuğu notlar |
Lieberman M, Marks AD. Marks’ Basic medical biochemistry 3. Baskı, Lippincott Williams &Wilkins, 2010. Amoniasid ve proteinler. Klinik Biyokimya Eds. Emekli & Yiğitbaşı, Medipol Üniversitesi Yayınları, Akademi Matbaası, 2015. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Hücre ve vücut sıvılarında bulunan makro ve mikromolekülleri ileri düzeyde tanımlar. | X | |||||
2 | Analiz edilecek materyalın nasıl saklanacağını, korunacağını bilir. | X | |||||
3 | Hücre ve vücut sıvılarında bulunan moleküllerin nasıl tanımlanabileceğini bilir . | X | |||||
4 | Rutin ve araştırma amaçlı kullanılacak teknolojilerin prensiplerini bilir. | X | |||||
5 | Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular. | X | |||||
6 | Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir | X | |||||
7 | Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir | X | |||||
8 | Alanla ilgili disiplinlerle bilgi paylaşımı yapar | X | |||||
9 | Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir. | X | |||||
10 | Bilimsel ve teknik bir sorunu çözer, nereden yardım alması gerektiğini bilir. | X | |||||
11 | Ortak bilimsel çalışmalarda sorumluluk alır, katkıda bulunur ve uyum içinde çalışır. | X | |||||
12 | Biyokimya alanı ile ilgili toplantılara katılır, bildiri sunar, tartışmalara katılır, konferanslar verir, çalışmalarını alan özgü itibarlı dergilerde yayınlar | X | |||||
13 | Biyokimya alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular, duyurur, , toplumsal kültürel çalışmalarda bulunur, bu çalışmaları bilimsel ve sosyal anlamda denetleyebilir. | X | |||||
14 | Yönetim aktivitelerinde bulunabilir, elde ettiği sonuçları kaliteyi yükseltmek için değerlendirebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 7 | 98 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 2 | 3 | 6 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 4 | 8 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 4 | 4 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 4 | 4 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 148 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(148/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PROTEİN BİYOKİMYASI VE PROTEOMİK | BYKD2123330 | Güz Dönemi | 2+2 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Neslin EMEKLİ, Prof.Dr. Türkan YİĞİTBAŞI, Doç.Dr. Sultan Sibel ERDEM, Dr.Öğr.Üye. Gözde ÜLFER, Dr.Öğr.Üye. Çağrı ÇAKICI, Dr.Öğr.Üye. Derya CANSIZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Proteomiks metodunu ileri düzeyde kavramak ve proteomiks uygulamalarını araştırmak |
Dersin İçeriği | Bu ders; Proteomiğe giriş,Proteomik uygulamalarına genel bakış,Proteomik yöntemlerinin hızlı gelişme nedenleri,Proteomik araştırmalarında kullanılan aletler (I),Proteomik araştırmalarında kullanılan aletler (II),Tumor belirteçlerinin keşfinde proteomik çalışmaları,Kas ve kıkırdak doku hücrelerinde proteomiks uygulamaları,Kişisel tıpta proteomiks araştırmaları (I),Kişisel tıpta proteomiks araştırmaları (II),İmmunolojik yanıt ve organ naklinde proteomiks uygulamaları (I),İmmunolojik yanıt ve organ naklinde proteomiks uygulamaları (II),Kanser ve prognozunda proteomiks çalışmaları (I),Kanser ve prognozunda proteomiks çalışmaları (II),Mikroorganizmaların sınıflandırılmasında proteomiks uygulamaları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Amino asidlerin yapısal özelliklerini ve birbiri ile iletişimlerini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.Her bir amino asidin metabolizmasının özelliklerini, proteinlerin özelliklerine göre davranışlarını ve farklı pH’larda davranışlarını | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.PK değerlerini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.Protein yapılarını ve yapısal özelliklerini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.proteinlerin sindirimini, emilimini ve hücrede yıkılmasını | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
6.ubikitinleri, plazma proteinleri ve hücre içi proteinlerinin ilişkisi ve özelliklerini | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
7.Proteomiksin hedeflerini, patolojik koşullarda proteomiks verilerini yorumlamayı değerlendirir. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
8.Kanser çalışmalarında proteomiks araştırmalarını yerini | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
9.Yeni ilaç keşfi için yapılan proteomiks çalışmalarını ileri düzeyde açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Proteomiğe giriş | 1, 2, 3 |
2 | Proteomik uygulamalarına genel bakış | 1, 2, 3 |
3 | Proteomik yöntemlerinin hızlı gelişme nedenleri | 1, 2, 3 |
4 | Proteomik araştırmalarında kullanılan aletler (I) | 1, 2, 3 |
5 | Proteomik araştırmalarında kullanılan aletler (II) | 1, 2, 3 |
6 | Tumor belirteçlerinin keşfinde proteomik çalışmaları | 1, 2, 3 |
7 | Kas ve kıkırdak doku hücrelerinde proteomiks uygulamaları | 1, 2, 3 |
8 | Kişisel tıpta proteomiks araştırmaları (I) | 1, 2, 3 |
9 | Kişisel tıpta proteomiks araştırmaları (II) | 1, 2, 3 |
10 | İmmunolojik yanıt ve organ naklinde proteomiks uygulamaları (I) | 1, 2, 3 |
11 | İmmunolojik yanıt ve organ naklinde proteomiks uygulamaları (II) | 1, 2, 3 |
12 | Kanser ve prognozunda proteomiks çalışmaları (I) | 1, 2, 3 |
13 | Kanser ve prognozunda proteomiks çalışmaları (II) | 1, 2, 3 |
14 | Mikroorganizmaların sınıflandırılmasında proteomiks uygulamaları | 1, 2, 3 |
Kaynak |
Ders esnasında öğrencilerin tuttuğu notlar |
Lieberman M, Marks AD. Marks’ Basic medical biochemistry 3. Baskı, Lippincott Williams &Wilkins, 2010. Amoniasid ve proteinler. Klinik Biyokimya Eds. Emekli & Yiğitbaşı, Medipol Üniversitesi Yayınları, Akademi Matbaası, 2015. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Hücre ve vücut sıvılarında bulunan makro ve mikromolekülleri ileri düzeyde tanımlar. | X | |||||
2 | Analiz edilecek materyalın nasıl saklanacağını, korunacağını bilir. | X | |||||
3 | Hücre ve vücut sıvılarında bulunan moleküllerin nasıl tanımlanabileceğini bilir . | X | |||||
4 | Rutin ve araştırma amaçlı kullanılacak teknolojilerin prensiplerini bilir. | X | |||||
5 | Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular. | X | |||||
6 | Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir | X | |||||
7 | Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir | X | |||||
8 | Alanla ilgili disiplinlerle bilgi paylaşımı yapar | X | |||||
9 | Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir. | X | |||||
10 | Bilimsel ve teknik bir sorunu çözer, nereden yardım alması gerektiğini bilir. | X | |||||
11 | Ortak bilimsel çalışmalarda sorumluluk alır, katkıda bulunur ve uyum içinde çalışır. | X | |||||
12 | Biyokimya alanı ile ilgili toplantılara katılır, bildiri sunar, tartışmalara katılır, konferanslar verir, çalışmalarını alan özgü itibarlı dergilerde yayınlar | X | |||||
13 | Biyokimya alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular, duyurur, , toplumsal kültürel çalışmalarda bulunur, bu çalışmaları bilimsel ve sosyal anlamda denetleyebilir. | X | |||||
14 | Yönetim aktivitelerinde bulunabilir, elde ettiği sonuçları kaliteyi yükseltmek için değerlendirebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |