Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
VİTAMİNLER VE ELEMENTLER | BYKD2123080 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Çağrı ÇAKICI |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Neslin EMEKLİ, Prof.Dr. Türkan YİĞİTBAŞI, Doç.Dr. Sultan Sibel ERDEM, Dr.Öğr.Üye. Gözde ÜLFER, Dr.Öğr.Üye. Çağrı ÇAKICI, Dr.Öğr.Üye. Derya CANSIZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Vitamin ve elementlerle ilgili metabolik olayların hücrede nasıl gerçekleştiğini anlatmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Suda eriyen (çözünen) vitaminler,Yağda eriyen vitaminler,Vitamin benzeri bileşikler,Avitaminoz: vitamin eksikliğinde meydana gelen hastalıklar,Hipervitaminoz: bazı vitaminlerinlerin fazla alınması, toksisiteyi oluşturması,Vitaminlerin günlük önerilen miktarı: RDA,Besinlerin enerjiye çevrilmesinde koenzim olarak vitaminler,Makro ve mikro elementler,Vücuttaki makro elementler ve önemleri,Vücuttaki mikro elementler ve önemleri,Besinlerin enerjiye dönüşümünde minerallerin önemi,Yapı maddesi olarak mineraller,Hormon olarak mineraller,Minerallerin birbirleri ile etkileşimleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1-Vitaminleri sınıflandırır, suda ve yağda eriyen vitaminleri tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.1.Vitaminlerin metabolizmada önemini sorgulayabilir | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.2.Besinlerin enerjiye çevrilmesinde vitaminlerin önemini sorgular. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.3.Bazı moleküllerin sentezinde vitamin etkisini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.4.İlaç üretimi ve vitamin fonksiyonları arasındaki ilişkiyi sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2-Avitaminoz ve hipervitaminozu sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.1.Besinlerin vitamin değerlerini tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.4.Vitamin eksikliğinde neler olabileceğini değerlendirir. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3-Makro ve mikro minerallerin hücrede etkilerini sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.1.Demiri sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.2.Hemoglobin ve demir metabolizmasını açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.3.Sitokromlar ve demiri sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.4.Miyoglobin ve demiri sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.5.Diğer demir içeren enzimleri sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4- Kalsiyumu sorgular. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.1.Kemik ve dişlerde kalsiyumu açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5-Fosforu tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.2.Fosforun enerji üretimindeki yerini sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.3.Fosforun metabolizmadaki diğer görevlerini sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
6-İyod, flor, selenyum gibi diğer elementleri sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
7-Sodyum, potasyum ve klorür gibi elektrolitleri sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.2. Vitamin eksikliğinde canlı hücrede neler olabileceğini sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.3. Vitaminlerin günlük miktarı ve metabolizma reaksiyonlarını sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.2. Kalsiyumun sinyal iletimindeki rolünü sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.3. Kalsiyumun koagulasyondaki rolünü sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.4. Kalsiyumun hücrede diğer görevlerini bilir | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.1 Fosforun kalsiyum ile ilişkisini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Suda eriyen (çözünen) vitaminler | 1, 2, 3, 4, 5 |
2 | Yağda eriyen vitaminler | 1, 2, 3, 4, 5 |
3 | Vitamin benzeri bileşikler | 1, 2, 3, 4, 5 |
4 | Avitaminoz: vitamin eksikliğinde meydana gelen hastalıklar | 1, 2, 3, 4, 5 |
5 | Hipervitaminoz: bazı vitaminlerinlerin fazla alınması, toksisiteyi oluşturması | 1, 2, 3, 4, 5 |
6 | Vitaminlerin günlük önerilen miktarı: RDA | 1, 2, 3, 4, 5 |
7 | Besinlerin enerjiye çevrilmesinde koenzim olarak vitaminler | 1, 2, 3, 4, 5 |
8 | Makro ve mikro elementler | 1, 2, 3, 4, 5 |
9 | Vücuttaki makro elementler ve önemleri | 1, 2, 3, 4, 5 |
10 | Vücuttaki mikro elementler ve önemleri | 1, 2, 3, 4, 5 |
11 | Besinlerin enerjiye dönüşümünde minerallerin önemi | 1, 2, 3, 4, 5 |
12 | Yapı maddesi olarak mineraller | 1, 2, 3, 4, 5 |
13 | Hormon olarak mineraller | 1, 2, 3, 4, 5 |
14 | Minerallerin birbirleri ile etkileşimleri | 1, 2, 3, 4, 5 |
Kaynak |
1) Clinical Chemistry, Techniques, principles correlation, Bishop, Fody Schoeff, 2013, Lippincott Williams & Wilkins 2) Henry's Clinical Diagnosis and Management by laboratory Method, ,MC Pherson & Pincus, Elsevier, 2011. 3) Klinik Biyokimya, Eser Elementler, Metin Kılınç, Emekli&Yiğitbaşı, 2015, Nobel Dağıtım 4) Diğer biyokimya kitapları 5) Öğrencilerin ders anlatım esnasında tutmuş olduğu notlar |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Hücre ve vücut sıvılarında bulunan makro ve mikromolekülleri ileri düzeyde tanımlar. | X | |||||
2 | Analiz edilecek materyalın nasıl saklanacağını, korunacağını bilir. | X | |||||
3 | Hücre ve vücut sıvılarında bulunan moleküllerin nasıl tanımlanabileceğini bilir . | X | |||||
4 | Rutin ve araştırma amaçlı kullanılacak teknolojilerin prensiplerini bilir. | X | |||||
5 | Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular. | X | |||||
6 | Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir | X | |||||
7 | Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir | X | |||||
8 | Alanla ilgili disiplinlerle bilgi paylaşımı yapar | X | |||||
9 | Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir. | X | |||||
10 | Bilimsel ve teknik bir sorunu çözer, nereden yardım alması gerektiğini bilir. | X | |||||
11 | Ortak bilimsel çalışmalarda sorumluluk alır, katkıda bulunur ve uyum içinde çalışır. | X | |||||
12 | Biyokimya alanı ile ilgili toplantılara katılır, bildiri sunar, tartışmalara katılır, konferanslar verir, çalışmalarını alan özgü itibarlı dergilerde yayınlar | X | |||||
13 | Biyokimya alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular, duyurur, , toplumsal kültürel çalışmalarda bulunur, bu çalışmaları bilimsel ve sosyal anlamda denetleyebilir. | X | |||||
14 | Yönetim aktivitelerinde bulunabilir, elde ettiği sonuçları kaliteyi yükseltmek için değerlendirebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 7 | 98 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 2 | 2 | 4 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 1 | 2 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 3 | 3 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 4 | 4 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 139 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(139/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
VİTAMİNLER VE ELEMENTLER | BYKD2123080 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Çağrı ÇAKICI |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Neslin EMEKLİ, Prof.Dr. Türkan YİĞİTBAŞI, Doç.Dr. Sultan Sibel ERDEM, Dr.Öğr.Üye. Gözde ÜLFER, Dr.Öğr.Üye. Çağrı ÇAKICI, Dr.Öğr.Üye. Derya CANSIZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Vitamin ve elementlerle ilgili metabolik olayların hücrede nasıl gerçekleştiğini anlatmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Suda eriyen (çözünen) vitaminler,Yağda eriyen vitaminler,Vitamin benzeri bileşikler,Avitaminoz: vitamin eksikliğinde meydana gelen hastalıklar,Hipervitaminoz: bazı vitaminlerinlerin fazla alınması, toksisiteyi oluşturması,Vitaminlerin günlük önerilen miktarı: RDA,Besinlerin enerjiye çevrilmesinde koenzim olarak vitaminler,Makro ve mikro elementler,Vücuttaki makro elementler ve önemleri,Vücuttaki mikro elementler ve önemleri,Besinlerin enerjiye dönüşümünde minerallerin önemi,Yapı maddesi olarak mineraller,Hormon olarak mineraller,Minerallerin birbirleri ile etkileşimleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1-Vitaminleri sınıflandırır, suda ve yağda eriyen vitaminleri tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.1.Vitaminlerin metabolizmada önemini sorgulayabilir | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.2.Besinlerin enerjiye çevrilmesinde vitaminlerin önemini sorgular. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.3.Bazı moleküllerin sentezinde vitamin etkisini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.4.İlaç üretimi ve vitamin fonksiyonları arasındaki ilişkiyi sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2-Avitaminoz ve hipervitaminozu sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.1.Besinlerin vitamin değerlerini tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.4.Vitamin eksikliğinde neler olabileceğini değerlendirir. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3-Makro ve mikro minerallerin hücrede etkilerini sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.1.Demiri sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.2.Hemoglobin ve demir metabolizmasını açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.3.Sitokromlar ve demiri sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.4.Miyoglobin ve demiri sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.5.Diğer demir içeren enzimleri sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4- Kalsiyumu sorgular. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.1.Kemik ve dişlerde kalsiyumu açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5-Fosforu tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.2.Fosforun enerji üretimindeki yerini sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.3.Fosforun metabolizmadaki diğer görevlerini sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
6-İyod, flor, selenyum gibi diğer elementleri sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
7-Sodyum, potasyum ve klorür gibi elektrolitleri sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.2. Vitamin eksikliğinde canlı hücrede neler olabileceğini sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.3. Vitaminlerin günlük miktarı ve metabolizma reaksiyonlarını sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.2. Kalsiyumun sinyal iletimindeki rolünü sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.3. Kalsiyumun koagulasyondaki rolünü sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.4. Kalsiyumun hücrede diğer görevlerini bilir | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.1 Fosforun kalsiyum ile ilişkisini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Suda eriyen (çözünen) vitaminler | 1, 2, 3, 4, 5 |
2 | Yağda eriyen vitaminler | 1, 2, 3, 4, 5 |
3 | Vitamin benzeri bileşikler | 1, 2, 3, 4, 5 |
4 | Avitaminoz: vitamin eksikliğinde meydana gelen hastalıklar | 1, 2, 3, 4, 5 |
5 | Hipervitaminoz: bazı vitaminlerinlerin fazla alınması, toksisiteyi oluşturması | 1, 2, 3, 4, 5 |
6 | Vitaminlerin günlük önerilen miktarı: RDA | 1, 2, 3, 4, 5 |
7 | Besinlerin enerjiye çevrilmesinde koenzim olarak vitaminler | 1, 2, 3, 4, 5 |
8 | Makro ve mikro elementler | 1, 2, 3, 4, 5 |
9 | Vücuttaki makro elementler ve önemleri | 1, 2, 3, 4, 5 |
10 | Vücuttaki mikro elementler ve önemleri | 1, 2, 3, 4, 5 |
11 | Besinlerin enerjiye dönüşümünde minerallerin önemi | 1, 2, 3, 4, 5 |
12 | Yapı maddesi olarak mineraller | 1, 2, 3, 4, 5 |
13 | Hormon olarak mineraller | 1, 2, 3, 4, 5 |
14 | Minerallerin birbirleri ile etkileşimleri | 1, 2, 3, 4, 5 |
Kaynak |
1) Clinical Chemistry, Techniques, principles correlation, Bishop, Fody Schoeff, 2013, Lippincott Williams & Wilkins 2) Henry's Clinical Diagnosis and Management by laboratory Method, ,MC Pherson & Pincus, Elsevier, 2011. 3) Klinik Biyokimya, Eser Elementler, Metin Kılınç, Emekli&Yiğitbaşı, 2015, Nobel Dağıtım 4) Diğer biyokimya kitapları 5) Öğrencilerin ders anlatım esnasında tutmuş olduğu notlar |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Hücre ve vücut sıvılarında bulunan makro ve mikromolekülleri ileri düzeyde tanımlar. | X | |||||
2 | Analiz edilecek materyalın nasıl saklanacağını, korunacağını bilir. | X | |||||
3 | Hücre ve vücut sıvılarında bulunan moleküllerin nasıl tanımlanabileceğini bilir . | X | |||||
4 | Rutin ve araştırma amaçlı kullanılacak teknolojilerin prensiplerini bilir. | X | |||||
5 | Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular. | X | |||||
6 | Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir | X | |||||
7 | Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir | X | |||||
8 | Alanla ilgili disiplinlerle bilgi paylaşımı yapar | X | |||||
9 | Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir. | X | |||||
10 | Bilimsel ve teknik bir sorunu çözer, nereden yardım alması gerektiğini bilir. | X | |||||
11 | Ortak bilimsel çalışmalarda sorumluluk alır, katkıda bulunur ve uyum içinde çalışır. | X | |||||
12 | Biyokimya alanı ile ilgili toplantılara katılır, bildiri sunar, tartışmalara katılır, konferanslar verir, çalışmalarını alan özgü itibarlı dergilerde yayınlar | X | |||||
13 | Biyokimya alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular, duyurur, , toplumsal kültürel çalışmalarda bulunur, bu çalışmaları bilimsel ve sosyal anlamda denetleyebilir. | X | |||||
14 | Yönetim aktivitelerinde bulunabilir, elde ettiği sonuçları kaliteyi yükseltmek için değerlendirebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |