Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DİYABET BİYOKİMYASI II | BYKD1129510 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Çağrı ÇAKICI |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Neslin EMEKLİ, Prof.Dr. Türkan YİĞİTBAŞI, Doç.Dr. Sultan Sibel ERDEM, Dr.Öğr.Üye. Gözde ÜLFER, Dr.Öğr.Üye. Çağrı ÇAKICI, Dr.Öğr.Üye. Derya CANSIZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Şeker metabolizmasını daha ileri düzeyde anlamak, düşünmek ve araştırmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Diyabetin sınıflandırılması,Hiper ve hipoglisemi,Kana geçen glukozun akibeti,Glukoz metabolizmasının regülasyonu,İnsülin sentezi ve etki mekanizması,Hiperglisemide laboratuar bulguları,Prediyabet ve diyabet bulguları,Diyabet ve nonenzimatik glikasyon,Diyabet ve ateroskleroz,Diyabet ve yağ metabolizması,Diyabetde deneysel hayvan modelleri,Obezite ve diyabet,Glukoz ölçüm yöntemleri,Diyabetde keton cisimleri ve mikroalbuminüri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1-Diyabetin biyokimyasal mekanizmasını diğer mekanizmalarla detaylı olarak karşılaştırabilir. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.1.Tip 1 diyabetin biyokimyasal mekanizmasını açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.3.Tip 2 diyabetin biyokimyasal mekanizmasını açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.3.Diyabetin sekonder nedenlerini sorgular. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.4.Gestational diyabeti tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2-Hiperglisemideki laboratuvar bulgularını ileri düzeyde karşılaştırabilir. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.1.Kan ve idrardaki şeker düzeylerini sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.2.Serum ve idrarın osmolalitesini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.3.Serum ve idrardaki keton cisimlerini tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.4.Kan ve idrar pH’larını analiz eder. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.5.Diyabet sırasında kandaki elektrolit dengesini sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3-Kan glukozunun regülasyonunu çözebilir | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.1.Glukozun kullanım yollarını sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.4.Glukozun kullanım yollarını sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4- Diyabet ve obezitede yağ metabolizmasını tanımlayabilir | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.1.Yağ metabolizması ile eksersiz arasındaki ilişkiyi sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.2.Enerji metabolizması ve eksersiz arasındaki ilişkiyi sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.3.Yağ metabolizmasında leptini değerlendirir. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.4.Diğer hormonların yağ ve glukoz metabolizmasındaki etkilerini değerlendirir. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.5.Diyabet ve ateroskleroz arasında ilişkiyi sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5-Glukoz ve HbAıc ölçümlerini yorumlayabilir | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.1.Glukoz oksidaz yöntemini sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.2.Hekzokinaz yöntemini sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
6-Bu bilgilerle analitik düşünceler geliştirir | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
7-Basılı ve elektronik bilgi kaynaklarına ulaşabilir, biyokimya ve ilişkili alanlardaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde bilgi okur ve yazar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.6. Diyabet ve prediyabetin kriterlerini açıklar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.7. Diyabetdeki mikroalbuminüriyi sorgular. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.2. Glukoz depolama yollarını sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.3. Glukozun kandaki kaynaklarını sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.3. Kimyasal yöntemleri sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.4. Glikozilasyon protein ölçümlerini sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.5. Diyabetde deneysel hayvan modellerini tanımlar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Diyabetin sınıflandırılması | 1, 2, 3 |
2 | Hiper ve hipoglisemi | 1, 2, 3 |
3 | Kana geçen glukozun akibeti | 1, 2, 3 |
4 | Glukoz metabolizmasının regülasyonu | 1, 2, 3 |
5 | İnsülin sentezi ve etki mekanizması | 1, 2, 3 |
6 | Hiperglisemide laboratuar bulguları | 1, 2, 3 |
7 | Prediyabet ve diyabet bulguları | 1, 2, 3 |
8 | Diyabet ve nonenzimatik glikasyon | 1, 2, 3 |
9 | Diyabet ve ateroskleroz | 1, 2, 3 |
10 | Diyabet ve yağ metabolizması | 1, 2, 3 |
11 | Diyabetde deneysel hayvan modelleri | 1, 2, 3 |
12 | Obezite ve diyabet | 1, 2, 3 |
13 | Glukoz ölçüm yöntemleri | 1, 2, 3 |
14 | Diyabetde keton cisimleri ve mikroalbuminüri | 1, 2, 3 |
Kaynak |
1) Prof. Dr. Nesrin Emekli ve Doç.Dr. Türkan Yiğitbaşı'nın ders kitapları 2) Biyokimya Prof. Dr. Figen Gürdöl ve Evin Ademoğlu 3) Theory, Analysis Correlation Clinical Chemistry Ed. Lawrence A. Kaplan ve Amadeo Pesce |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Hücre ve vücut sıvılarında bulunan makro ve mikromolekülleri ileri düzeyde tanımlar. | X | |||||
2 | Analiz edilecek materyalın nasıl saklanacağını, korunacağını bilir. | X | |||||
3 | Hücre ve vücut sıvılarında bulunan moleküllerin nasıl tanımlanabileceğini bilir . | X | |||||
4 | Rutin ve araştırma amaçlı kullanılacak teknolojilerin prensiplerini bilir. | X | |||||
5 | Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular. | X | |||||
6 | Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir | X | |||||
7 | Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir | X | |||||
8 | Alanla ilgili disiplinlerle bilgi paylaşımı yapar | X | |||||
9 | Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir. | X | |||||
10 | Bilimsel ve teknik bir sorunu çözer, nereden yardım alması gerektiğini bilir. | X | |||||
11 | Ortak bilimsel çalışmalarda sorumluluk alır, katkıda bulunur ve uyum içinde çalışır. | X | |||||
12 | Biyokimya alanı ile ilgili toplantılara katılır, bildiri sunar, tartışmalara katılır, konferanslar verir, çalışmalarını alan özgü itibarlı dergilerde yayınlar | X | |||||
13 | Biyokimya alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular, duyurur, , toplumsal kültürel çalışmalarda bulunur, bu çalışmaları bilimsel ve sosyal anlamda denetleyebilir. | X | |||||
14 | Yönetim aktivitelerinde bulunabilir, elde ettiği sonuçları kaliteyi yükseltmek için değerlendirebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 2 | 3 | 6 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 2 | 4 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 35 | 35 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 45 | 45 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 146 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(146/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DİYABET BİYOKİMYASI II | BYKD1129510 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Çağrı ÇAKICI |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Neslin EMEKLİ, Prof.Dr. Türkan YİĞİTBAŞI, Doç.Dr. Sultan Sibel ERDEM, Dr.Öğr.Üye. Gözde ÜLFER, Dr.Öğr.Üye. Çağrı ÇAKICI, Dr.Öğr.Üye. Derya CANSIZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Şeker metabolizmasını daha ileri düzeyde anlamak, düşünmek ve araştırmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Diyabetin sınıflandırılması,Hiper ve hipoglisemi,Kana geçen glukozun akibeti,Glukoz metabolizmasının regülasyonu,İnsülin sentezi ve etki mekanizması,Hiperglisemide laboratuar bulguları,Prediyabet ve diyabet bulguları,Diyabet ve nonenzimatik glikasyon,Diyabet ve ateroskleroz,Diyabet ve yağ metabolizması,Diyabetde deneysel hayvan modelleri,Obezite ve diyabet,Glukoz ölçüm yöntemleri,Diyabetde keton cisimleri ve mikroalbuminüri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1-Diyabetin biyokimyasal mekanizmasını diğer mekanizmalarla detaylı olarak karşılaştırabilir. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.1.Tip 1 diyabetin biyokimyasal mekanizmasını açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.3.Tip 2 diyabetin biyokimyasal mekanizmasını açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.3.Diyabetin sekonder nedenlerini sorgular. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.4.Gestational diyabeti tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2-Hiperglisemideki laboratuvar bulgularını ileri düzeyde karşılaştırabilir. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.1.Kan ve idrardaki şeker düzeylerini sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.2.Serum ve idrarın osmolalitesini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.3.Serum ve idrardaki keton cisimlerini tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.4.Kan ve idrar pH’larını analiz eder. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.5.Diyabet sırasında kandaki elektrolit dengesini sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3-Kan glukozunun regülasyonunu çözebilir | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.1.Glukozun kullanım yollarını sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.4.Glukozun kullanım yollarını sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4- Diyabet ve obezitede yağ metabolizmasını tanımlayabilir | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.1.Yağ metabolizması ile eksersiz arasındaki ilişkiyi sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.2.Enerji metabolizması ve eksersiz arasındaki ilişkiyi sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.3.Yağ metabolizmasında leptini değerlendirir. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.4.Diğer hormonların yağ ve glukoz metabolizmasındaki etkilerini değerlendirir. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.5.Diyabet ve ateroskleroz arasında ilişkiyi sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5-Glukoz ve HbAıc ölçümlerini yorumlayabilir | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.1.Glukoz oksidaz yöntemini sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.2.Hekzokinaz yöntemini sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
6-Bu bilgilerle analitik düşünceler geliştirir | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
7-Basılı ve elektronik bilgi kaynaklarına ulaşabilir, biyokimya ve ilişkili alanlardaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde bilgi okur ve yazar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.6. Diyabet ve prediyabetin kriterlerini açıklar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.7. Diyabetdeki mikroalbuminüriyi sorgular. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.2. Glukoz depolama yollarını sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.3. Glukozun kandaki kaynaklarını sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.3. Kimyasal yöntemleri sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.4. Glikozilasyon protein ölçümlerini sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.5. Diyabetde deneysel hayvan modellerini tanımlar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Diyabetin sınıflandırılması | 1, 2, 3 |
2 | Hiper ve hipoglisemi | 1, 2, 3 |
3 | Kana geçen glukozun akibeti | 1, 2, 3 |
4 | Glukoz metabolizmasının regülasyonu | 1, 2, 3 |
5 | İnsülin sentezi ve etki mekanizması | 1, 2, 3 |
6 | Hiperglisemide laboratuar bulguları | 1, 2, 3 |
7 | Prediyabet ve diyabet bulguları | 1, 2, 3 |
8 | Diyabet ve nonenzimatik glikasyon | 1, 2, 3 |
9 | Diyabet ve ateroskleroz | 1, 2, 3 |
10 | Diyabet ve yağ metabolizması | 1, 2, 3 |
11 | Diyabetde deneysel hayvan modelleri | 1, 2, 3 |
12 | Obezite ve diyabet | 1, 2, 3 |
13 | Glukoz ölçüm yöntemleri | 1, 2, 3 |
14 | Diyabetde keton cisimleri ve mikroalbuminüri | 1, 2, 3 |
Kaynak |
1) Prof. Dr. Nesrin Emekli ve Doç.Dr. Türkan Yiğitbaşı'nın ders kitapları 2) Biyokimya Prof. Dr. Figen Gürdöl ve Evin Ademoğlu 3) Theory, Analysis Correlation Clinical Chemistry Ed. Lawrence A. Kaplan ve Amadeo Pesce |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Hücre ve vücut sıvılarında bulunan makro ve mikromolekülleri ileri düzeyde tanımlar. | X | |||||
2 | Analiz edilecek materyalın nasıl saklanacağını, korunacağını bilir. | X | |||||
3 | Hücre ve vücut sıvılarında bulunan moleküllerin nasıl tanımlanabileceğini bilir . | X | |||||
4 | Rutin ve araştırma amaçlı kullanılacak teknolojilerin prensiplerini bilir. | X | |||||
5 | Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular. | X | |||||
6 | Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir | X | |||||
7 | Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir | X | |||||
8 | Alanla ilgili disiplinlerle bilgi paylaşımı yapar | X | |||||
9 | Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir. | X | |||||
10 | Bilimsel ve teknik bir sorunu çözer, nereden yardım alması gerektiğini bilir. | X | |||||
11 | Ortak bilimsel çalışmalarda sorumluluk alır, katkıda bulunur ve uyum içinde çalışır. | X | |||||
12 | Biyokimya alanı ile ilgili toplantılara katılır, bildiri sunar, tartışmalara katılır, konferanslar verir, çalışmalarını alan özgü itibarlı dergilerde yayınlar | X | |||||
13 | Biyokimya alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular, duyurur, , toplumsal kültürel çalışmalarda bulunur, bu çalışmaları bilimsel ve sosyal anlamda denetleyebilir. | X | |||||
14 | Yönetim aktivitelerinde bulunabilir, elde ettiği sonuçları kaliteyi yükseltmek için değerlendirebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |