Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HEMŞİRELİK BİLİŞİMİNE GİRİŞ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Sema KUĞUOĞLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Sema KUĞUOĞLU, Dr.Öğr.Üye. Aysel KÖKCÜ DOĞAN |
Dersin Yardımcıları | Prof. Dr. Sema KUĞUOĞLU, DR. Öğr. Üyesi Aysel Kökçü Doğan |
Dersin Amacı | Bilişimin hemşirelik uygulamalarında ve hemşirelik hizmetlerinin geliştirilmesinde önemini vurgulamak ve kullanıma geçmesine katkı vermektir |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilişim Terminolojisi, kavramlar,Enformasyon teknolojisi ve internet ve diğer araçlar ,Teknolojinin ve bilişimin hemşirelik hizmetleri üzerine etkisi ve geleceği ,Hemşirelik bilişimi nedir ? , Hemşirelik bilişimi rol ve sorumlulukları, sertifikasyon ve eğitim E,nformasyon, Enformasyon Bilimi ve Enformasyon Sistemlerine Giriş , Sağlık Bilişimi Uygulamaları , Hemşirelik bilişim uygulamaları ,Elektronik hasta kayıtları ve Klinik bilişim ,Klinik karar destek sistemleri , Hemşirelik Eğitimi ve Bilişim ,Halk sağlığı hemşireliğinde bilişim uygulamaları ,Veri Toplama, işleme ( Data mining ) ve araştırma ,Bilişimin Yasal ve Etik Yönleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilişim Terminolojisi, kavramlar | |
2 | Enformasyon teknolojisi ve internet ve diğer araçlar | Mebis Ders Notları Sağlık Bilişim Sistemleri, Hasan Kürşat GÜLEÇ, Musa ÖZATA, Nobel yayınları Key advantages in clinical informatics, Aziz Sheik , Adam Wright, 2017 Elsevier |
3 | Teknolojinin ve bilişimin hemşirelik hizmetleri üzerine etkisi ve geleceği | Mebis ders notları Bilgi teknolojileri dersi öğrenimlerinin tekrarlanarak gelinmesi. Key advantages in clinical informatics, Aziz Sheik , Adam Wright, 2017 Elsevier |
4 | Hemşirelik bilişimi nedir ? | |
5 | Hemşirelik bilişimi rol ve sorumlulukları, sertifikasyon ve eğitim E | |
6 | nformasyon, Enformasyon Bilimi ve Enformasyon Sistemlerine Giriş | |
7 | Sağlık Bilişimi Uygulamaları | |
8 | Hemşirelik bilişim uygulamaları | |
9 | Elektronik hasta kayıtları ve Klinik bilişim | |
10 | Klinik karar destek sistemleri | |
11 | Hemşirelik Eğitimi ve Bilişim | |
12 | Halk sağlığı hemşireliğinde bilişim uygulamaları | |
13 | Veri Toplama, işleme ( Data mining ) ve araştırma | |
14 | Bilişimin Yasal ve Etik Yönleri |
Kaynak |
Veri Madenciliği, Gökhan Silahtaroğlu,Papatya Yayıncılık, 2013 The Study of Nursing Informatics. Image: Journal of Nursing Scholarship,Graves, J. R., & Corcoran, S. (1989). 27, 227-231. Bilişim ve Sağlık, Ayşe demirhan, Bilişim Teknolojileri Dergisi, Cilt: 4, Sayı: 3, Eylül 2011 Medical Decision Support Systems:Old Dilemmas and new Paradigms? M. Fieschi, Methods Inf Med 3/2003 Analysis of an Integrated Clinical Decision Support System in Nursing Home Clinical Information Systems, Gregory L. Alexander, Journal of Gerontological Nursing • Vol. 34, No. 2, 2008 Klinik Karar Destek Sistemleri, Nuran AYDIN, SANERC dergisi,2010 Klinik Karar Destek Sistemleri ve Örnek Uygulamalar Kocatepe Tıp Dergisi The Medical Journal of Kocatepe,5: 11 - 17 Ocak 2004 The ınformatics nurse Specialist role in Electronic health Record usability Evaluation, Crystal L. Rojas, Computers, Informatics, Nursing & Vol. 32, No. 5, 214–220 Using health information exchanges to calculate clinical quality measures:A study of barriers and facilitators BarbaraL.Massoudi, Healthcare,2016 A look at nursing informatics, Virginia K. Saba, International Journal of Medical Infomatics 44 (1997) 57-60 Hemşirelik bilişimi, Şebnem Bilgiç, Merdiye Şendir Cumhuriyet Hemşirelik Dergisi 2014; 3(1): 24-28 Sağlık Bilişim Sistemleri, Hasan Kürşat GÜLEÇ, Musa ÖZATA, Nobel yayınları Nursıng ınformatıcs.. Current and future trends Annals. Computer Science Series. 10th Tome 2nd Fasc. – 2012 Key advantages in clinical informatics, Aziz Sheik , Adam Wright, 2017 Elsevier |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğine ilişkin eğitim araştırma ve uygulama alanında kritik düşünme becerilerini kullanabilme | X | |||||
2 | Çocuklara yönelik bilimsel araştırma verilerini klinik ortamda hemşirelik bakımına aktarabilme | ||||||
3 | Araştırmaların bilimsel niteliğini ve kanıt düzeylerini değerlendirebilme | X | |||||
4 | Kendi alanında bağımsız olarak özgün araştırmalar yapabilme. | X | |||||
5 | Gelişim kuramlarına göre çocuğun gelişimini değerlendirebilme | ||||||
6 | Hemşirelik kuramlarına göre çocuk ve ailenin hemşirelik bakımını tasarlama ve yönetebilme | X | |||||
7 | Çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanında hemşirelik bilgisi üretmek ve geliştirmek için araştırmalar tasarlayabilme | X | |||||
8 | Alanı ile ilgili geliştirdiği en az bir bilimsel makaleyi uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanına bilimsel katkı sağlayabilme. | X | |||||
9 | Çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanına yönelik bilimsel gelişmeleri takip edebilme ve çocuk hemşireliğine uygulayabilme | X | |||||
10 | Multidisipliner ekip içerisinde, çocuk ve ailenin bakımına yönelik uzmanlık bilgi ve becerilerini kullanabilme | ||||||
11 | Çocuk sağlığına ilişkin bakım, politika ve kanıta dayalı uygulamalara katkı sağlayacak proje ve araştırmalar yapabilme | X | |||||
12 | Çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliğine yönelik bir alandaki bilimsel yayın ve uygulamaları değerlendirerek kanıta dayalı uygulama rehberleri/kılavuzları/protokolleri geliştirebilme | X | |||||
13 | Çocuk hemşireliği alanına yeni, bilimsel, uygulamaya yönelik teorik ve analitik bilgiler üretebilme | X | |||||
14 | Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları alanı ile ilgili güncel gelişmeleri ve bilgileri çocuk, aile, ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda toplum yararına kullanabilme | X | |||||
15 | Çocuk, aile ve tolumun bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunarak bu değerlerin gelişimini destekleyebilme | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 8 | 8 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 20 | 20 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 12 | 2 | 24 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 120 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(120/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HEMŞİRELİK BİLİŞİMİNE GİRİŞ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Sema KUĞUOĞLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Sema KUĞUOĞLU, Dr.Öğr.Üye. Aysel KÖKCÜ DOĞAN |
Dersin Yardımcıları | Prof. Dr. Sema KUĞUOĞLU, DR. Öğr. Üyesi Aysel Kökçü Doğan |
Dersin Amacı | Bilişimin hemşirelik uygulamalarında ve hemşirelik hizmetlerinin geliştirilmesinde önemini vurgulamak ve kullanıma geçmesine katkı vermektir |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilişim Terminolojisi, kavramlar,Enformasyon teknolojisi ve internet ve diğer araçlar ,Teknolojinin ve bilişimin hemşirelik hizmetleri üzerine etkisi ve geleceği ,Hemşirelik bilişimi nedir ? , Hemşirelik bilişimi rol ve sorumlulukları, sertifikasyon ve eğitim E,nformasyon, Enformasyon Bilimi ve Enformasyon Sistemlerine Giriş , Sağlık Bilişimi Uygulamaları , Hemşirelik bilişim uygulamaları ,Elektronik hasta kayıtları ve Klinik bilişim ,Klinik karar destek sistemleri , Hemşirelik Eğitimi ve Bilişim ,Halk sağlığı hemşireliğinde bilişim uygulamaları ,Veri Toplama, işleme ( Data mining ) ve araştırma ,Bilişimin Yasal ve Etik Yönleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilişim Terminolojisi, kavramlar | |
2 | Enformasyon teknolojisi ve internet ve diğer araçlar | Mebis Ders Notları Sağlık Bilişim Sistemleri, Hasan Kürşat GÜLEÇ, Musa ÖZATA, Nobel yayınları Key advantages in clinical informatics, Aziz Sheik , Adam Wright, 2017 Elsevier |
3 | Teknolojinin ve bilişimin hemşirelik hizmetleri üzerine etkisi ve geleceği | Mebis ders notları Bilgi teknolojileri dersi öğrenimlerinin tekrarlanarak gelinmesi. Key advantages in clinical informatics, Aziz Sheik , Adam Wright, 2017 Elsevier |
4 | Hemşirelik bilişimi nedir ? | |
5 | Hemşirelik bilişimi rol ve sorumlulukları, sertifikasyon ve eğitim E | |
6 | nformasyon, Enformasyon Bilimi ve Enformasyon Sistemlerine Giriş | |
7 | Sağlık Bilişimi Uygulamaları | |
8 | Hemşirelik bilişim uygulamaları | |
9 | Elektronik hasta kayıtları ve Klinik bilişim | |
10 | Klinik karar destek sistemleri | |
11 | Hemşirelik Eğitimi ve Bilişim | |
12 | Halk sağlığı hemşireliğinde bilişim uygulamaları | |
13 | Veri Toplama, işleme ( Data mining ) ve araştırma | |
14 | Bilişimin Yasal ve Etik Yönleri |
Kaynak |
Veri Madenciliği, Gökhan Silahtaroğlu,Papatya Yayıncılık, 2013 The Study of Nursing Informatics. Image: Journal of Nursing Scholarship,Graves, J. R., & Corcoran, S. (1989). 27, 227-231. Bilişim ve Sağlık, Ayşe demirhan, Bilişim Teknolojileri Dergisi, Cilt: 4, Sayı: 3, Eylül 2011 Medical Decision Support Systems:Old Dilemmas and new Paradigms? M. Fieschi, Methods Inf Med 3/2003 Analysis of an Integrated Clinical Decision Support System in Nursing Home Clinical Information Systems, Gregory L. Alexander, Journal of Gerontological Nursing • Vol. 34, No. 2, 2008 Klinik Karar Destek Sistemleri, Nuran AYDIN, SANERC dergisi,2010 Klinik Karar Destek Sistemleri ve Örnek Uygulamalar Kocatepe Tıp Dergisi The Medical Journal of Kocatepe,5: 11 - 17 Ocak 2004 The ınformatics nurse Specialist role in Electronic health Record usability Evaluation, Crystal L. Rojas, Computers, Informatics, Nursing & Vol. 32, No. 5, 214–220 Using health information exchanges to calculate clinical quality measures:A study of barriers and facilitators BarbaraL.Massoudi, Healthcare,2016 A look at nursing informatics, Virginia K. Saba, International Journal of Medical Infomatics 44 (1997) 57-60 Hemşirelik bilişimi, Şebnem Bilgiç, Merdiye Şendir Cumhuriyet Hemşirelik Dergisi 2014; 3(1): 24-28 Sağlık Bilişim Sistemleri, Hasan Kürşat GÜLEÇ, Musa ÖZATA, Nobel yayınları Nursıng ınformatıcs.. Current and future trends Annals. Computer Science Series. 10th Tome 2nd Fasc. – 2012 Key advantages in clinical informatics, Aziz Sheik , Adam Wright, 2017 Elsevier |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğine ilişkin eğitim araştırma ve uygulama alanında kritik düşünme becerilerini kullanabilme | X | |||||
2 | Çocuklara yönelik bilimsel araştırma verilerini klinik ortamda hemşirelik bakımına aktarabilme | ||||||
3 | Araştırmaların bilimsel niteliğini ve kanıt düzeylerini değerlendirebilme | X | |||||
4 | Kendi alanında bağımsız olarak özgün araştırmalar yapabilme. | X | |||||
5 | Gelişim kuramlarına göre çocuğun gelişimini değerlendirebilme | ||||||
6 | Hemşirelik kuramlarına göre çocuk ve ailenin hemşirelik bakımını tasarlama ve yönetebilme | X | |||||
7 | Çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanında hemşirelik bilgisi üretmek ve geliştirmek için araştırmalar tasarlayabilme | X | |||||
8 | Alanı ile ilgili geliştirdiği en az bir bilimsel makaleyi uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanına bilimsel katkı sağlayabilme. | X | |||||
9 | Çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanına yönelik bilimsel gelişmeleri takip edebilme ve çocuk hemşireliğine uygulayabilme | X | |||||
10 | Multidisipliner ekip içerisinde, çocuk ve ailenin bakımına yönelik uzmanlık bilgi ve becerilerini kullanabilme | ||||||
11 | Çocuk sağlığına ilişkin bakım, politika ve kanıta dayalı uygulamalara katkı sağlayacak proje ve araştırmalar yapabilme | X | |||||
12 | Çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliğine yönelik bir alandaki bilimsel yayın ve uygulamaları değerlendirerek kanıta dayalı uygulama rehberleri/kılavuzları/protokolleri geliştirebilme | X | |||||
13 | Çocuk hemşireliği alanına yeni, bilimsel, uygulamaya yönelik teorik ve analitik bilgiler üretebilme | X | |||||
14 | Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları alanı ile ilgili güncel gelişmeleri ve bilgileri çocuk, aile, ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda toplum yararına kullanabilme | X | |||||
15 | Çocuk, aile ve tolumun bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunarak bu değerlerin gelişimini destekleyebilme | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |