Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
BULAŞICI HASTALIKLAR EPİDEMİYOLOJİSİ | EPDD1113136 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Osman Erol HAYRAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Recep ÖZTÜRK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bulaşıcı hastalıkların epidemiyolojisine ilişkin temel kavramlar konusunda bilgi edinmek, endemi/epidemi/pandemi durumlarını tanıma, inceleme ve değerlendirme konusunda beceri geliştirmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bulaşıcı Hastalıklar Epidemiyolojisi Terminolojisi,Enfeksiyonların Değişen Epidemiyolojisi,Tüberküloz epidemiyolojisi,Bulaşıcı hastalıklarda erken uyarı sistemleri,Aşı epidemiyolojisi,Epidemiyolojik açıdan antibiyotik ve aşı klinik çalışmaları,Cinsel temasla bulaşan hastalıklar epidemiyolojisi (HIV, Sifiliz, Gonore, NG uretrit),Viral hepatitler epidemiyolojisi,Zoonotik hastalıklar epidemiyolojisi,Salgınlarda epidemiyolojik inceleme: Toplum Kökenli salgınlar, Sağlık hizmeti ilişkili enfeksiyon salgınları,Bulaşıcı hastalıklarda sürveyans sistemleri,Su kaynaklı bir salgında epidemiyolojik inceleme örneği,Sağlık Hizmeti İlişkili Enfeksiyonlar Epidemiyolojisi,.Yeni ve yeniden önem kazanan (”Emerging” ve “reemerging”) enfeksiyonların epidemiyolojisi,Bildirimi zorunlu hastalıklar epidemiyolojisi,Enfeksiyon hastalıkları ulusal ve küresel yükü (burden,Akut ishalli hastalıklar epidemiyolojisi (Salmonelloz, kolera, norovirus vd); konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Enfeksiyöz ajanların, vektörlerin ve rezervuarların oluşumunu açıklar | 10, 13, 14, 19, 9 | D, E, H |
Hastalık yaşam döngüsünün temel unsurları bağlamında bulaşıcı hastalıklar için kontrol mekanizmaları geliştirir | 10, 12, 13, 19, 9 | E, F, H |
Çok disiplinli yaklaşımı dikkate alarak hastaların/temaslıların önlenmesi, yönetimi ve salgın kontrolüne yönelik önlemler önerir | 13, 14, 9 | D, E, H |
Öncelikli grupları/alanları belirleyerek bulaşıcı hastalıkların kontrolü için kanıta dayalı maliyet etkili müdahaleler planlar | 10, 13, 14, 16, 9 | D, E, H |
Bulaşıcı hastalıkların kontrolü için alınan önlemlerin etkisini değerlendirmek | 10, 16, 19, 9 | D, E, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Bulaşıcı Hastalıklar Epidemiyolojisi Terminolojisi | |
2 | Enfeksiyonların Değişen Epidemiyolojisi | |
3 | Tüberküloz epidemiyolojisi | |
4 | Bulaşıcı hastalıklarda erken uyarı sistemleri | |
5 | Aşı epidemiyolojisi | |
6 | Epidemiyolojik açıdan antibiyotik ve aşı klinik çalışmaları | |
7 | Cinsel temasla bulaşan hastalıklar epidemiyolojisi (HIV, Sifiliz, Gonore, NG uretrit) | |
8 | Viral hepatitler epidemiyolojisi | |
9 | Zoonotik hastalıklar epidemiyolojisi | |
10 | Salgınlarda epidemiyolojik inceleme: Toplum Kökenli salgınlar, Sağlık hizmeti ilişkili enfeksiyon salgınları | |
11 | Bulaşıcı hastalıklarda sürveyans sistemleri | |
12 | Su kaynaklı bir salgında epidemiyolojik inceleme örneği | |
13 | Sağlık Hizmeti İlişkili Enfeksiyonlar Epidemiyolojisi | |
14 | .Yeni ve yeniden önem kazanan (”Emerging” ve “reemerging”) enfeksiyonların epidemiyolojisi | |
15 | Bildirimi zorunlu hastalıklar epidemiyolojisi | |
16 | Enfeksiyon hastalıkları ulusal ve küresel yükü (burden | |
17 | Akut ishalli hastalıklar epidemiyolojisi (Salmonelloz, kolera, norovirus vd) | |
Kaynak |
1.Tezcan S. Temel Epidemiyoloji, 2017
2.Berger S. Infectious Diseases of Turkey, Gideon, 2021
3. Katz DL, et al. Jekel’s Epidemiology, Biostatistics, Preventive Medicine, and Public Health, 4th ed, 2014
4. Celantano DC,Szklo M. Gordis Epidemiology, 6th ed, 2019
5. Hayran O. Güncel Epidemiyoloji. İstanbul Medipol Üniversitesi Yayınları, 2023. |
Ders notları, sunumlar. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Hedef popülasyonun, uygun kaynak ve çalışma popülasyonlarının, yeterli maruziyetin, sonuçların ve ortak değişken değerlendirmelerinin belirlenmesi de dahil olmak üzere bu sorunun yanıtlanmasına yardımcı olacak bir epidemiyolojik araştırma tasarlar | | X | | | |
2 | Epidemiyoloji metodolojisinde kavramsal bir çerçeve geliştirir | X | | | | |
3 | Tasarım ve analiz aşamalarında karıştırıcılar ve bias gibi çalışmanın sonucunu etkileyen faktörleri ele alır | X | | | | |
4 | Bias ve değişkenlik içeren karmaşık mekanizmaların etkilerini yorumlar. | X | | | | |
5 | Uygun olan temel istatistiksel kavramları ve yöntemleri uygular | X | | | | |
6 | İstatistiksel verileri açıklar | | | | | |
7 | Klinik araştırma yürütmek için bir plan geliştirir | | | X | | |
8 | Randomize tasarımlarda nedensel etkileri tahmin etmeye yönelik yöntemleri ve randomizasyona alternatif tasarımları değerlendirir | | | | | |
9 | Eşitsizliğin ölçülme yollarının ve bu ölçümlerin verilerin yorumlanmasını nasıl etkilediğinin kritiğini yapar | | | | | |
10 | Hastalık tarama yöntemlerini yorumlama becerisi geliştirir | | | | | |
11 | Epidemiyoloji metodolojisine ilişkin olanlar da dahil olmak üzere araştırma önerilerinin yeterliliğini ve bilimsel değerini eleştirel bir şekilde değerlendirir. | | | | | |
12 | İnsan hastalıklarının fizyolojisi ve patofizyolojisi hakkındaki bilgilerini epidemiyolojik çalışmalara uygular. | | | X | | |
13 | Belirli sağlık durumlarının nedenlerini araştırır | | | X | | |
14 | Hastalıkların gidişatını tahmin eder | | X | | | |
15 | Araştırma bulgularını daha geniş bakış açısıyla, politika bağlamında yorumlar | | | | | |
16 | Halk sağlığı ve klinik sorunlara yönelik geçerli ve etkili protokoller tasarlamak için bir temel geliştirir. | | | X | | |
17 | Bulaşıcı ve bulaşıcı olmayan hastalıkların epidemiyolojisi hakkında temel bilgi geliştirir | | | X | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 30 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 70 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Ders Saati | 0 | 0 | 0 |
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 |
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 5 | 8 | 40 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 |
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje Sunumu / Seminer | 5 | 8 | 40 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 170 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(170/30) | 6 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
BULAŞICI HASTALIKLAR EPİDEMİYOLOJİSİ | EPDD1113136 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Osman Erol HAYRAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Recep ÖZTÜRK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bulaşıcı hastalıkların epidemiyolojisine ilişkin temel kavramlar konusunda bilgi edinmek, endemi/epidemi/pandemi durumlarını tanıma, inceleme ve değerlendirme konusunda beceri geliştirmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bulaşıcı Hastalıklar Epidemiyolojisi Terminolojisi,Enfeksiyonların Değişen Epidemiyolojisi,Tüberküloz epidemiyolojisi,Bulaşıcı hastalıklarda erken uyarı sistemleri,Aşı epidemiyolojisi,Epidemiyolojik açıdan antibiyotik ve aşı klinik çalışmaları,Cinsel temasla bulaşan hastalıklar epidemiyolojisi (HIV, Sifiliz, Gonore, NG uretrit),Viral hepatitler epidemiyolojisi,Zoonotik hastalıklar epidemiyolojisi,Salgınlarda epidemiyolojik inceleme: Toplum Kökenli salgınlar, Sağlık hizmeti ilişkili enfeksiyon salgınları,Bulaşıcı hastalıklarda sürveyans sistemleri,Su kaynaklı bir salgında epidemiyolojik inceleme örneği,Sağlık Hizmeti İlişkili Enfeksiyonlar Epidemiyolojisi,.Yeni ve yeniden önem kazanan (”Emerging” ve “reemerging”) enfeksiyonların epidemiyolojisi,Bildirimi zorunlu hastalıklar epidemiyolojisi,Enfeksiyon hastalıkları ulusal ve küresel yükü (burden,Akut ishalli hastalıklar epidemiyolojisi (Salmonelloz, kolera, norovirus vd); konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Enfeksiyöz ajanların, vektörlerin ve rezervuarların oluşumunu açıklar | 10, 13, 14, 19, 9 | D, E, H |
Hastalık yaşam döngüsünün temel unsurları bağlamında bulaşıcı hastalıklar için kontrol mekanizmaları geliştirir | 10, 12, 13, 19, 9 | E, F, H |
Çok disiplinli yaklaşımı dikkate alarak hastaların/temaslıların önlenmesi, yönetimi ve salgın kontrolüne yönelik önlemler önerir | 13, 14, 9 | D, E, H |
Öncelikli grupları/alanları belirleyerek bulaşıcı hastalıkların kontrolü için kanıta dayalı maliyet etkili müdahaleler planlar | 10, 13, 14, 16, 9 | D, E, H |
Bulaşıcı hastalıkların kontrolü için alınan önlemlerin etkisini değerlendirmek | 10, 16, 19, 9 | D, E, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Bulaşıcı Hastalıklar Epidemiyolojisi Terminolojisi | |
2 | Enfeksiyonların Değişen Epidemiyolojisi | |
3 | Tüberküloz epidemiyolojisi | |
4 | Bulaşıcı hastalıklarda erken uyarı sistemleri | |
5 | Aşı epidemiyolojisi | |
6 | Epidemiyolojik açıdan antibiyotik ve aşı klinik çalışmaları | |
7 | Cinsel temasla bulaşan hastalıklar epidemiyolojisi (HIV, Sifiliz, Gonore, NG uretrit) | |
8 | Viral hepatitler epidemiyolojisi | |
9 | Zoonotik hastalıklar epidemiyolojisi | |
10 | Salgınlarda epidemiyolojik inceleme: Toplum Kökenli salgınlar, Sağlık hizmeti ilişkili enfeksiyon salgınları | |
11 | Bulaşıcı hastalıklarda sürveyans sistemleri | |
12 | Su kaynaklı bir salgında epidemiyolojik inceleme örneği | |
13 | Sağlık Hizmeti İlişkili Enfeksiyonlar Epidemiyolojisi | |
14 | .Yeni ve yeniden önem kazanan (”Emerging” ve “reemerging”) enfeksiyonların epidemiyolojisi | |
15 | Bildirimi zorunlu hastalıklar epidemiyolojisi | |
16 | Enfeksiyon hastalıkları ulusal ve küresel yükü (burden | |
17 | Akut ishalli hastalıklar epidemiyolojisi (Salmonelloz, kolera, norovirus vd) | |
Kaynak |
1.Tezcan S. Temel Epidemiyoloji, 2017
2.Berger S. Infectious Diseases of Turkey, Gideon, 2021
3. Katz DL, et al. Jekel’s Epidemiology, Biostatistics, Preventive Medicine, and Public Health, 4th ed, 2014
4. Celantano DC,Szklo M. Gordis Epidemiology, 6th ed, 2019
5. Hayran O. Güncel Epidemiyoloji. İstanbul Medipol Üniversitesi Yayınları, 2023. |
Ders notları, sunumlar. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Hedef popülasyonun, uygun kaynak ve çalışma popülasyonlarının, yeterli maruziyetin, sonuçların ve ortak değişken değerlendirmelerinin belirlenmesi de dahil olmak üzere bu sorunun yanıtlanmasına yardımcı olacak bir epidemiyolojik araştırma tasarlar | | X | | | |
2 | Epidemiyoloji metodolojisinde kavramsal bir çerçeve geliştirir | X | | | | |
3 | Tasarım ve analiz aşamalarında karıştırıcılar ve bias gibi çalışmanın sonucunu etkileyen faktörleri ele alır | X | | | | |
4 | Bias ve değişkenlik içeren karmaşık mekanizmaların etkilerini yorumlar. | X | | | | |
5 | Uygun olan temel istatistiksel kavramları ve yöntemleri uygular | X | | | | |
6 | İstatistiksel verileri açıklar | | | | | |
7 | Klinik araştırma yürütmek için bir plan geliştirir | | | X | | |
8 | Randomize tasarımlarda nedensel etkileri tahmin etmeye yönelik yöntemleri ve randomizasyona alternatif tasarımları değerlendirir | | | | | |
9 | Eşitsizliğin ölçülme yollarının ve bu ölçümlerin verilerin yorumlanmasını nasıl etkilediğinin kritiğini yapar | | | | | |
10 | Hastalık tarama yöntemlerini yorumlama becerisi geliştirir | | | | | |
11 | Epidemiyoloji metodolojisine ilişkin olanlar da dahil olmak üzere araştırma önerilerinin yeterliliğini ve bilimsel değerini eleştirel bir şekilde değerlendirir. | | | | | |
12 | İnsan hastalıklarının fizyolojisi ve patofizyolojisi hakkındaki bilgilerini epidemiyolojik çalışmalara uygular. | | | X | | |
13 | Belirli sağlık durumlarının nedenlerini araştırır | | | X | | |
14 | Hastalıkların gidişatını tahmin eder | | X | | | |
15 | Araştırma bulgularını daha geniş bakış açısıyla, politika bağlamında yorumlar | | | | | |
16 | Halk sağlığı ve klinik sorunlara yönelik geçerli ve etkili protokoller tasarlamak için bir temel geliştirir. | | | X | | |
17 | Bulaşıcı ve bulaşıcı olmayan hastalıkların epidemiyolojisi hakkında temel bilgi geliştirir | | | X | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 30 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 70 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 03/02/2023 - 10:12Son Güncelleme Tarihi: 03/02/2023 - 10:43