Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
YÖNETİMDE EPİDEMİYOLOJİ | EPDD1213142 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Osman Erol HAYRAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Haydar SUR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Nüfusa yönelik sağlık hizmetlerinin tasarlanması ve yönetilmesi, kaynakların etkili yönetilmesi için epidemiyolojik kavram ve araçları kullanmayı amaçlar. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Karar verme, karar analizi,Karar verme hataları,Bias, karıştırıcılık, interaksiyon,Yönetimin tarihçesi,Kanıta Dayalı Yönetim,Sağlık taramaları,Bayes Teoremi,Kalite yönetiminde istatistiksel yöntemler,Kantitatif yönetim teknikleri,Yataklı sağlık kuruluşlarında kantitatif yönetim,Operasyonel araştırma ve uygulama planları,Hastalık yükü araştırmaları, yaşam beklentisi ve kalitesinin ölçülmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Kanıta Dayalı Yönetim kavramını açıklar | 10, 13, 14, 9 | D, E |
Sağlık hizmetlerinin günümüzdeki yapısı ile geleceğini değerlendirir | 10, 13, 14, 9 | D, E, H |
Epidemiyolojik ölçütleri yönetim bakış açısıyla analiz eder | 10, 13, 14, 19, 9 | D, E, H |
Nüfusun zaman içindeki değişiminden hareketle gelecekteki sağlık sorunlarını öngörür | 10, 13, 14, 19, 9 | E, H |
Kaliteyi ölçmek ve izlemek için yaygın kullanılan göstergeleri hesaplar | 10, 13, 14, 19, 9 | D, E, J |
Kaliteyi ölçmek ve izlemek için yaygın kullanılan göstergeleri analiz eder | 10, 13, 14, 19, 9 | D, E, J |
Yaşam beklentisi, hastalık yükü, yaşam kalitesi kavramlarını analiz eder | 10, 13, 14, 19, 9 | D, E, J |
Sağlıkta insan gücü planlamasında kullanılan yöntemleri sayar | 10, 13, 14, 19, 9 | D, E, J |
Risk yönetimi aşamalarını planlar | 10, 13, 14, 19, 9 | D, E |
Sağlık ekonomisinde kullanılan analiz yöntemlerini açıklar | 10, 13, 14, 19, 9 | D, E, J |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | D: Sözlü Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi, J: Akran değerlendirmesi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Karar verme, karar analizi | |
2 | Karar verme hataları | |
3 | Bias, karıştırıcılık, interaksiyon | |
4 | Yönetimin tarihçesi | |
5 | Kanıta Dayalı Yönetim | |
6 | Sağlık taramaları | |
7 | Bayes Teoremi | |
8 | Kalite yönetiminde istatistiksel yöntemler | |
9 | Kantitatif yönetim teknikleri | |
10 | Yataklı sağlık kuruluşlarında kantitatif yönetim | |
11 | Operasyonel araştırma ve uygulama planları | |
12 | Hastalık yükü araştırmaları, yaşam beklentisi ve kalitesinin ölçülmesi | |
Kaynak |
Hayran O, Sur H. Yönetsel Epidemiyoloji. 2021, Pisa Yayıncılık
Hayran O. KAnıta Dayalı İnsan Odaklı Sağlık Yönetimi. 2016, Yüce Yayım
|
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Hedef popülasyonun, uygun kaynak ve çalışma popülasyonlarının, yeterli maruziyetin, sonuçların ve ortak değişken değerlendirmelerinin belirlenmesi de dahil olmak üzere bu sorunun yanıtlanmasına yardımcı olacak bir epidemiyolojik araştırma tasarlar | | X | | | |
2 | Epidemiyoloji metodolojisinde kavramsal bir çerçeve geliştirir | | | | | |
3 | Tasarım ve analiz aşamalarında karıştırıcılar ve bias gibi çalışmanın sonucunu etkileyen faktörleri ele alır | X | | | | |
4 | Bias ve değişkenlik içeren karmaşık mekanizmaların etkilerini yorumlar. | X | | | | |
5 | Uygun olan temel istatistiksel kavramları ve yöntemleri uygular | X | | | | |
6 | İstatistiksel verileri açıklar | X | | | | |
7 | Klinik araştırma yürütmek için bir plan geliştirir | | | | | |
8 | Randomize tasarımlarda nedensel etkileri tahmin etmeye yönelik yöntemleri ve randomizasyona alternatif tasarımları değerlendirir | | | | | |
9 | Eşitsizliğin ölçülme yollarının ve bu ölçümlerin verilerin yorumlanmasını nasıl etkilediğinin kritiğini yapar | | | X | | |
10 | Hastalık tarama yöntemlerini yorumlama becerisi geliştirir | | | X | | |
11 | Epidemiyoloji metodolojisine ilişkin olanlar da dahil olmak üzere araştırma önerilerinin yeterliliğini ve bilimsel değerini eleştirel bir şekilde değerlendirir. | | | | | |
12 | İnsan hastalıklarının fizyolojisi ve patofizyolojisi hakkındaki bilgilerini epidemiyolojik çalışmalara uygular. | | | | | |
13 | Belirli sağlık durumlarının nedenlerini araştırır | | X | | | |
14 | Hastalıkların gidişatını tahmin eder | | X | | | |
15 | Araştırma bulgularını daha geniş bakış açısıyla, politika bağlamında yorumlar | | | | X | |
16 | Halk sağlığı ve klinik sorunlara yönelik geçerli ve etkili protokoller tasarlamak için bir temel geliştirir. | | | | X | |
17 | Bulaşıcı ve bulaşıcı olmayan hastalıkların epidemiyolojisi hakkında temel bilgi geliştirir | | X | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Ders Saati | 0 | 0 | 0 |
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 |
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 5 | 3 | 15 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 |
Proje Sunumu / Seminer | 5 | 3 | 15 |
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 5 | 10 | 50 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 5 | 10 | 50 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 172 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(172/30) | 6 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
YÖNETİMDE EPİDEMİYOLOJİ | EPDD1213142 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Osman Erol HAYRAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Haydar SUR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Nüfusa yönelik sağlık hizmetlerinin tasarlanması ve yönetilmesi, kaynakların etkili yönetilmesi için epidemiyolojik kavram ve araçları kullanmayı amaçlar. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Karar verme, karar analizi,Karar verme hataları,Bias, karıştırıcılık, interaksiyon,Yönetimin tarihçesi,Kanıta Dayalı Yönetim,Sağlık taramaları,Bayes Teoremi,Kalite yönetiminde istatistiksel yöntemler,Kantitatif yönetim teknikleri,Yataklı sağlık kuruluşlarında kantitatif yönetim,Operasyonel araştırma ve uygulama planları,Hastalık yükü araştırmaları, yaşam beklentisi ve kalitesinin ölçülmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Kanıta Dayalı Yönetim kavramını açıklar | 10, 13, 14, 9 | D, E |
Sağlık hizmetlerinin günümüzdeki yapısı ile geleceğini değerlendirir | 10, 13, 14, 9 | D, E, H |
Epidemiyolojik ölçütleri yönetim bakış açısıyla analiz eder | 10, 13, 14, 19, 9 | D, E, H |
Nüfusun zaman içindeki değişiminden hareketle gelecekteki sağlık sorunlarını öngörür | 10, 13, 14, 19, 9 | E, H |
Kaliteyi ölçmek ve izlemek için yaygın kullanılan göstergeleri hesaplar | 10, 13, 14, 19, 9 | D, E, J |
Kaliteyi ölçmek ve izlemek için yaygın kullanılan göstergeleri analiz eder | 10, 13, 14, 19, 9 | D, E, J |
Yaşam beklentisi, hastalık yükü, yaşam kalitesi kavramlarını analiz eder | 10, 13, 14, 19, 9 | D, E, J |
Sağlıkta insan gücü planlamasında kullanılan yöntemleri sayar | 10, 13, 14, 19, 9 | D, E, J |
Risk yönetimi aşamalarını planlar | 10, 13, 14, 19, 9 | D, E |
Sağlık ekonomisinde kullanılan analiz yöntemlerini açıklar | 10, 13, 14, 19, 9 | D, E, J |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | D: Sözlü Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi, J: Akran değerlendirmesi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Karar verme, karar analizi | |
2 | Karar verme hataları | |
3 | Bias, karıştırıcılık, interaksiyon | |
4 | Yönetimin tarihçesi | |
5 | Kanıta Dayalı Yönetim | |
6 | Sağlık taramaları | |
7 | Bayes Teoremi | |
8 | Kalite yönetiminde istatistiksel yöntemler | |
9 | Kantitatif yönetim teknikleri | |
10 | Yataklı sağlık kuruluşlarında kantitatif yönetim | |
11 | Operasyonel araştırma ve uygulama planları | |
12 | Hastalık yükü araştırmaları, yaşam beklentisi ve kalitesinin ölçülmesi | |
Kaynak |
Hayran O, Sur H. Yönetsel Epidemiyoloji. 2021, Pisa Yayıncılık
Hayran O. KAnıta Dayalı İnsan Odaklı Sağlık Yönetimi. 2016, Yüce Yayım
|
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Hedef popülasyonun, uygun kaynak ve çalışma popülasyonlarının, yeterli maruziyetin, sonuçların ve ortak değişken değerlendirmelerinin belirlenmesi de dahil olmak üzere bu sorunun yanıtlanmasına yardımcı olacak bir epidemiyolojik araştırma tasarlar | | X | | | |
2 | Epidemiyoloji metodolojisinde kavramsal bir çerçeve geliştirir | | | | | |
3 | Tasarım ve analiz aşamalarında karıştırıcılar ve bias gibi çalışmanın sonucunu etkileyen faktörleri ele alır | X | | | | |
4 | Bias ve değişkenlik içeren karmaşık mekanizmaların etkilerini yorumlar. | X | | | | |
5 | Uygun olan temel istatistiksel kavramları ve yöntemleri uygular | X | | | | |
6 | İstatistiksel verileri açıklar | X | | | | |
7 | Klinik araştırma yürütmek için bir plan geliştirir | | | | | |
8 | Randomize tasarımlarda nedensel etkileri tahmin etmeye yönelik yöntemleri ve randomizasyona alternatif tasarımları değerlendirir | | | | | |
9 | Eşitsizliğin ölçülme yollarının ve bu ölçümlerin verilerin yorumlanmasını nasıl etkilediğinin kritiğini yapar | | | X | | |
10 | Hastalık tarama yöntemlerini yorumlama becerisi geliştirir | | | X | | |
11 | Epidemiyoloji metodolojisine ilişkin olanlar da dahil olmak üzere araştırma önerilerinin yeterliliğini ve bilimsel değerini eleştirel bir şekilde değerlendirir. | | | | | |
12 | İnsan hastalıklarının fizyolojisi ve patofizyolojisi hakkındaki bilgilerini epidemiyolojik çalışmalara uygular. | | | | | |
13 | Belirli sağlık durumlarının nedenlerini araştırır | | X | | | |
14 | Hastalıkların gidişatını tahmin eder | | X | | | |
15 | Araştırma bulgularını daha geniş bakış açısıyla, politika bağlamında yorumlar | | | | X | |
16 | Halk sağlığı ve klinik sorunlara yönelik geçerli ve etkili protokoller tasarlamak için bir temel geliştirir. | | | | X | |
17 | Bulaşıcı ve bulaşıcı olmayan hastalıkların epidemiyolojisi hakkında temel bilgi geliştirir | | X | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 03/02/2023 - 10:12Son Güncelleme Tarihi: 03/02/2023 - 10:43